Punde kirjoitti: Muistan jotenkin vain joitain "Rajatapaus" tms. hyväntekeväisyyspaitakampanjoita mielenterveyden tms. puolesta.
Ne ovat Mentalwearin paitoja, meilläkin muutamia kaapissa
.
Kopioitu Mentalwearin sivuilta:
Mentalwear Oy:n toimitusjohtaja, mielenterveyshoitaja Satu Viskari kehitteli työpaikallaan vuonna 1998 mielenterveyskuntoutujille T-paidat:
I hear voices, Psycho-Killer, Medical treatment keeps me going, Hampaassani on radiolähetin sekä Young, free and schizofrenic.
Psycho-killer palkittiin samana vuonna Like-uutisten vuoden sloganina.
Paidat olivat suurmenestys ja paitojen tuotto käytettiin mielenterveyskuntoutujien virkistysmatkaan Bulgariaan. Osalle asiakkaista matka oli ensimmäinen ulkomaanmatka ja suurmenestys. Viskari teki seuraavalle matkalle asiakkaille T-paidat, jonka tekstinä oli Fear of flying (lentopelko). Matkustamossa oli hauskaa kun koneeseen saapui parisenkymmentä mielenterveyskuntoutujaa ja henkilökuntaa näissä ”lentopelkopusakoissa”. Palvelu pelasi ja diapamien tarve oli minimaalista!
Viskari halusi kehittää ideaa eteenpäin ja tehdä uusia sloganeita. Vuonna 1999 hän perusti Mentalwearin sekä aloitti jatko-opinnot Helsingin Diakonia-ammattikorkeakoulussa (sosionomin tutkinto). Lisäksi Viskari äänestettiin viime kunnallisvaaleissa varavaltuutetuksi terveyslautakuntaan. Paitojen sloganit tulevat ihmisten arjesta, mielenterveystyöstä ja oikeastaan mistä tahansa. Tarkoitus on herättää keskustelua ja ottaa kantaa esimerkiksi nuorten pahoinvointiin ja itsetunto-ongelmiin.
Lisäksi yritämme omalta osaltamme vaikuttaa siihen, että mielensairaudet rinnastetaan somaattisiin sairauksiin. Masennukseen on saatava yhtä nopeasti apua kuiten vaikkapa verenpainetautiin.
Mentalwearin toiminta on ollut jatkuvassa kasvussa ja Mentalwearin paidat ovat jo tunnettuja muuallakin Euroopassa. Mentalwear haluaa osalla tuotosta tukea yhä mielenterveystyötä suunnittelemalla erilaisia kampanjoita tai olla tukemassa mielenterveystyötä tukevia projekteja.
Yhteistyökumppaneina ovat olleet mm. Omaiset mielenterveystyön tukena ry, Mielenterveystyön keskusliitto. Tällä hetkellä yhteistyökumppaneina ovat Suomen mielenterveysseura ja Subtv (kes äkampanjat).
Vuonna 2004 Subtv pyysi Mentalwearia mukaan suunnittelemaan uudenlaista vaikuttamiskeinoa nuorten mielenterveystyön tukemiseen. Kampanja ”Subtv tekee hyvää” oli menestys ja tuottoa kertyi 40 000 euroa, joka käytettiin Suomen Mielenterveysseuran Koivula-taloon Lapinlahden sairaala-alueella. Kampanjan malleina olivat Minna Haapkylä (RAJATAPAUS), Janina Frostell (NORMAALI?) ja Veeti Kallio (KYLÄHULLU).
Kampanja toteutettiin myös kesällä 2005 uusilla paidoilla ja uusilla hahmoilla.
Mentalwearissa paidat suunnittelevat Satu Viskari (sloganit ja paitojen tarinat) ja kaikki visuaalinen suunnittelu on graafikkomme Annukka Leppäsen kynästä, hiirestä ja näppäimistä.