sellofaani kirjoitti:Ja miksei Tamer voi sanoa, että ei ole varma mitä koraani sanoo asiaan, mutta voi kertoa oman mielipiteensä?
Tavallaan noinhan se sanoikin. Kehotti Sebastiania kysymään uskonasioiden yksityiskohtia imaamilta ja sanoi, että voi kertoa oman näkökantansa asioihin tai yleistietoja islaminuskon harjoittamisen käytännöistä ja perinteestä, mutta ei millään tavalla edusta kaikkia islaminuskoisia, turkkilaisia tai kurdeja.
Kysymystä esimerkiksi Koraanin ja kiroilun välisestä suhteesta Tamer pitänee asiattomana siksi, koska tuskin on Koraaniin ja haditheihin niin hyvin perehtynyt, että osaisi suoraan hihasta repäistä siihen jonkin tyhjentävän ja uskonoppineiden mielestä oikean vastauksen... ja koska toisaalta kiroilu nyt on Tamerin henkilökohtainen maallinen valinta eikä mikään muslimien uskonnollinen kollektiivinen valinta, ja jo kysymyksenasettelu tuntuu ikään kuin uskonnollisten lähtökohtien kautta syyllistävältä ja provosoivalta. (Sebastian on toisaalta myöntänytkin, että tykkää törkkiä ihmisiä provosoivilla kysymyksillä.)
Perustavanlaatuinen ero Tamerin ja Sebastianin uskovaisuuden välillä on se, että Tamer vaikuttaa olevan perinteitä kunnioittava tapa- ja kulttuurimuslimi, joka noudattaa tiettyjä sovinnaistapoja ja uskoo sen verran kuin uskoo (vrt. vastaavat tapa- ja kulttuurikristityt Suomessa, jotka jollain tasolla uskovat kristinuskon Jumalaan, mutta olisivat ihan pihalla jos niiltä ruvettaisiin tenttaamaan jotain kristinuskon opinkappaleita ja teologisia kysymyksiä), kun taas Sebu on ehta hihhuli joka elää ja hengittää Pyhää Kirjaa ja peilaa kaiken sen kautta. Kaksi aivan eri tyyppistä uskovaista.
Lisäksi jostain syystä Sebastian myös tuntuu pitävän Tameria paitsi islaminuskon myös arabikulttuurin yleis- ja erikoisasiantuntijana, vaikkei Tamer (tietääkseni) ole arabi. Turkki ei edelleenkään sijaitse Arabian niemimaalla, joten mitä helkkaria se Tamerilta aina niistä arabijutuista kyselee. Tai Israelin valtion olemassaolon oikeutuksestakaan. On erikoinen oletus, että Tamerin pitäisi pelkästään
uskontonsa puolesta olla näistä asioista hyvin perillä tai ottaa niihin vahvasti kantaa.
Eri asia sitten jos Tamer olisi Sebun tasoinen uskontoa hengittävä ja elävä muslimifundamentalisti. Silloin sen voisi olettaa tietävänkin ja ottavan kantaa. Vaan kun ei ole.