Kuulutko kirkkoon? (polli nollattu 19.10.2010 klo 6:00)

Tule kertomaan enemmän itsestäsi.

Kuulutko kirkkoon?

Kyllä ja olen uskonnollinen
15
14%
Kyllä, mutten ole uskonnollinen
39
36%
En, mutta olen uskonnollinen
5
5%
En, enkä ole uskonnollinen
46
43%
En tiedä
2
2%
 
Ääniä yhteensä: 107

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Kuulutko kirkkoon? (polli nollattu 19.10.2010 klo 6:00)

Viesti Kirjoittaja Punde » 08 Loka 2008 22:51

Kepillä jäätä, sivuaa melkoisesti tota jumalaanuskomisketjua.

Eli kuulutko kirkkoon, ja jos niin mihin ja oletko vain tapajäsen vai oikeasti uskonnollinen?

Ite en ole kuulunut kirkkoon vuosikausiin enkä ole uskonnollinen ihminen.

EDIT 19.10.2010 - Aiempi tulos ennen äänestyksen nollausta:

Kuulutko kirkkoon?
Kyllä ja olen uskonnollinen 9% 9% [ 8 ]
Kyllä, mutten ole uskonnollinen 35% 35% [ 29 ]
En, mutta olen uskonnollinen 2% 2% [ 2 ]
En, enkä ole uskonnollinen 49% 49% [ 40 ] x
En tiedä 2% 2% [ 2 ]

Petri
Jumalan ruoska
Viestit: 8696
Liittynyt: 06 Elo 2006 21:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja Petri » 08 Loka 2008 23:18

En todellakaan kuulu, enkä ole uskonnollinen, enkä näe myöskään mitään syytä miksi ihmeessä kenenkään pitäisi kuulua.

Big Mother
Diktaattori
Viestit: 4143
Liittynyt: 28 Elo 2006 05:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja Big Mother » 08 Loka 2008 23:19

En, enkä ole uskonnollinen. En myöskään koe olevani hengellinen. Henkinen korkeintaan, mutta se onkin jo toinen juttu.

Paljon olen kyllä lukenut eri uskonnoista ja aiheeseen perehtynyt, mutta jotenkin uskonnot ei ole mua varten.
Who is she? Where did you find her?

Avatar
-Jellybean-
Uimavalvoja
Viestit: 413
Liittynyt: 07 Syys 2006 18:24

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja -Jellybean- » 08 Loka 2008 23:20

En, enkä ole uskonnollinen

Avatar
tuusannuuska
Kunniajäsen
Viestit: 7896
Liittynyt: 30 Syys 2007 00:24

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja tuusannuuska » 08 Loka 2008 23:24

En ole kuulunut sen jälkeen kun tulin täysi-ikäiseksi. Noin muutenkin kaikenlainen uskominen mihinkään (agnostikkona kuitenkin uskon, että Ehkä jossain Saattaa olla Jotain) esittää elämässäni todella pientä osaa.

Ihmisten ei tarvitsisi uskoa yhtään mihinkään jos vaan itse tekisivät enemmän ihmeitä.
The reason I swear so much is because fuck you.

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja Punde » 08 Loka 2008 23:26

Big Mother kirjoitti:Paljon olen kyllä lukenut eri uskonnoista ja aiheeseen perehtynyt, mutta jotenkin uskonnot ei ole mua varten.
Kas kun tässä lienee usein juurikin se syy miksei moni ole uskonnollinen/uskovainen.

Pahimpia fundamentalisteja ovat usein ne joilla ei ole tietoa mistään muusta uskonnosta eivätkä siten näe koko kirjoa vaan kyseenalaistamatta uskovat siihen mitä on pienestä pitäen päähän tungettu.

Mie sanoisin tietäväni hirmusen paljon sekä kristinuskosta (kiitos pienen kyläkoulun kristinuskokeskeinen opetussuunnitelman) että useista muista uskonnoista, ja ehkä juuri sen takia nää uskontokuntiin kuulumiset tai uskominen yleensä ei oo mun juttu. Aihe on tietty kiehtova ihan vaikka vaan yleistiedon kannalta jne.

Petri
Jumalan ruoska
Viestit: 8696
Liittynyt: 06 Elo 2006 21:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja Petri » 08 Loka 2008 23:33

Varmasti yksi asia mikä lisää negatiivista suhtautumista kirkkoon on sen asema Suomessa valtionkirkkona verotusoikeuksineen. Mikäli kirkolla ei olisi mitään tekemistä valtion kanssa saattaisi suhtautuminen ei-uskonnollisten piirissä olla neutraalimpi.

Avatar
zilipippuri
Taivaan iskä
Viestit: 4476
Liittynyt: 25 Elo 2006 18:55

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja zilipippuri » 08 Loka 2008 23:40

Kyllä, olen Suomen ortodoksisen kirkon jäsen :).

Uskonnollinenkin kai siinä mielessä, että käyn kirkossa säännöllisen epäsäännöllisesti, lapset on kastettu, osallistun srk:n kerhoihin ym.
Mulle vain toi sana "uskonnollinen" kalskahtaa jotenkin negatiivisesti, koska siitä tulee mieleen perisuomalaisluterilainen hieman hurahtanut srk-nuori, jos tiedätte tyypin :D (anteeksi, ei niissäkään mitään vikaa, mutten vain koe itseäni sellaiseksi ;)).

Ennen muinoin (=aika ennen lapsia) olen ollut vuosikausia kyseisessä lafkassa duunissa kristinopinleireillä, lastenleireillä ja erinäisissä kerhoissa ohjaajana.
Hyvin suuri osa ystäväpiiristäni myös koostuu srk:mme jäsenistöstä :).

Avatar
Swoon
Pääohjaaja
Viestit: 2257
Liittynyt: 09 Elo 2006 13:00

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja Swoon » 08 Loka 2008 23:48

En, enkä ole uskonnollinen. En ole koskaan ollut, en tule koskaan olemaan. Senpä vuoksi tuli kirkosta erottua 18 vuotiaana. On elämänasenteessa sen verran periaatteita, et tapakristittynä en suostu elämään. Myönnän ihan suoraan etten ymmärrä tapakristillisyyttä, vaikka siitä saattaa joku löytääkin joitain sellaisia positiivisia seikkoja, jotka eivät kuitenkaan liity uskonnollisuuteen millään tavalla. Mulle järjestäytyneet uskonnot edustaa vaan jotain niin paljon laajempaa negatiivista asiayhteyttä, että jo pelkästään ylpeys pakottaa olemaan niistä erossa.

Mitä tulee kirkon asemaan Suomessa, niin käytännössä kuitenkin näen Finlandian melko ateistisena valtiona, ainakin verrattuna esim. Yhdysvaltoihin joissa uskonto on mukana politiikkapelissä yrjöttävyyteen asti.

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja Punde » 08 Loka 2008 23:52

zilipippuri kirjoitti:Mulle vain toi sana "uskonnollinen" kalskahtaa jotenkin negatiivisesti, koska siitä tulee mieleen perisuomalaisluterilainen hieman hurahtanut srk-nuori, jos tiedätte tyypin :D
Tein valinnan kahden sanan välillä, joko "uskonnollinen" tai "uskovainen". Jälkimmäinen on mielestäni se missä on negatiivisia konnotaatioita ja ensimmäinen on neutraalimpi. Mut tääki voi olla pitkälti makuasia :)
Swoon kirjoitti:Mitä tulee kirkon asemaan Suomessa, niin käytännössä kuitenkin näen Finlandian melko ateistisena valtiona, ainakin verrattuna esim. Yhdysvaltoihin joissa uskonto on mukana politiikkapelissä yrjöttävyyteen asti.
Jep, ja siellähän kirkko ja valtio ovat näennäisesti selkeästi erossa toisistaan. Näin varmaan verollisesti yms. muttei todellakaan monessa muussa suhteessa.

julppu
Työläinen
Viestit: 150
Liittynyt: 26 Elo 2008 17:09
Paikkakunta: Orivesi

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja julppu » 08 Loka 2008 23:54

Kyllä kuulun kirkkoon, mutta en todellakaan ole mikään uskonnollinen.

Avatar
JVDS
Jebou
Viestit: 2680
Liittynyt: 20 Syys 2007 16:47
Paikkakunta: Pori

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja JVDS » 09 Loka 2008 00:03

Valitettavasti. Voisin kyllä erota, koska en katso kirkosta olevan mitään hyötyä itselleni enkä usko sen esittämään oppiin.
Suosikit: Lintsi (BB1), Kaarlo (BB2), Naikou (BB3/BB6), Johan (BB4), Sami (BB5), Janica (BB7) & Jouko (BB8)

Inhokit: Iina (BB1), Mira (BB2), Kadi (BB3), Manta (BB4), Tuija (BB5), Marika (BB6), Annika (BB7) & Teija (BB8)

Avatar
J-esse
Tuotannon kätyri
Viestit: 572
Liittynyt: 16 Syys 2008 17:50
Paikkakunta: Nummela

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja J-esse » 09 Loka 2008 00:07

Kyllä, mutten ole uskonnollinen.

+Niko, Petri, Elisabet

- Eetu, Marika

Avatar
Swoon
Pääohjaaja
Viestit: 2257
Liittynyt: 09 Elo 2006 13:00

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja Swoon » 09 Loka 2008 00:08

JVDS kirjoitti:Valitettavasti. Voisin kyllä erota, koska en katso kirkosta olevan mitään hyötyä itselleni enkä usko sen esittämään oppiin.
http://www.eroakirkosta.fi/

Helppoa ja nopeaa. :wink:

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja Punde » 09 Loka 2008 00:12

Swoon kirjoitti:http://www.eroakirkosta.fi/

Helppoa ja nopeaa. :wink:
Vaikkei tässä nyt ollutkaan siitä kyse (koska JVDS ei ole uskovainen), niin tuli vaan mieleen, että melkein yhtä ärsyttävää on nähdä uskonnottomien "käännyttävän" uskovaisia, kuin uskovaisten käännyttävän uskonnottomia. :)

Avatar
Spencer
Ylläpitäjä
Viestit: 19499
Liittynyt: 22 Elo 2005 18:08

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja Spencer » 09 Loka 2008 00:12

Ei ole tullut erottua vielä, eli vastaus on kyllä, mutten ole uskonnollinen. Uskon jollain tapaa uudelleensyntymiseen ja karmaan myös..
Parhaat asukkaat: 1. Aleisha 2. Nikki (1982-2021 RIP) 3. Paul 4. Dick 5. Charlotte

Parhaat kaudet: 1. BBAU7 2. BBUK9 3. BBUS8 4. BBAU4 5. BBCAN4

Avatar
zilipippuri
Taivaan iskä
Viestit: 4476
Liittynyt: 25 Elo 2006 18:55

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja zilipippuri » 09 Loka 2008 00:13

Punde kirjoitti:
zilipippuri kirjoitti:Mulle vain toi sana "uskonnollinen" kalskahtaa jotenkin negatiivisesti, koska siitä tulee mieleen perisuomalaisluterilainen hieman hurahtanut srk-nuori, jos tiedätte tyypin :D
Tein valinnan kahden sanan välillä, joko "uskonnollinen" tai "uskovainen". Jälkimmäinen on mielestäni se missä on negatiivisia konnotaatioita ja ensimmäinen on neutraalimpi. Mut tääki voi olla pitkälti makuasia :)
No joo, totta töriset, uskovaisesta tulee varmaan vähän jokaiselle mieleen virsikirjalla päähän lyövä mummo ;).

Ehkä IMHO neutraalein muotoilu olisi ollut "kuulun kirkkoon, ja uskon Jumalaan".
Mutta ei sekään ehkä ole ihan sama asia uskoa Jumalaan ja olla uskonnollinen, sitä ehkä yritin omalla kohdalla sanoa, että uskon Jumalaan, mutten ole perinteisessä stereotypiamielessä uskonnollinen. No, aivan sama, asia tulee kuitenkin selväksi :D.

Petri
Jumalan ruoska
Viestit: 8696
Liittynyt: 06 Elo 2006 21:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja Petri » 09 Loka 2008 00:14

Punde kirjoitti:
Swoon kirjoitti:http://www.eroakirkosta.fi/

Helppoa ja nopeaa. :wink:
Vaikkei tässä nyt ollutkaan siitä kyse (koska JVDS ei ole uskovainen), niin tuli vaan mieleen, että melkein yhtä ärsyttävää on nähdä uskonnottomien "käännyttävän" uskovaisia, kuin uskovaisten käännyttävän uskonnottomia. :)
Toki tuo on huomattavasti siedettävämpää kuin se uskonnollinen pakkosaasta, jota ihmisille tungetaan. Esim. seurakuntien lehdet jaetaan myös kirkkoon kuulumattomille talouksille eikä niitä voi estää mitenkään muuten kuin kieltämällä mainokset kokonaan.

Avatar
Swoon
Pääohjaaja
Viestit: 2257
Liittynyt: 09 Elo 2006 13:00

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja Swoon » 09 Loka 2008 00:18

Punde kirjoitti:
Swoon kirjoitti:http://www.eroakirkosta.fi/

Helppoa ja nopeaa. :wink:
Vaikkei tässä nyt ollutkaan siitä kyse (koska JVDS ei ole uskovainen), niin tuli vaan mieleen, että melkein yhtä ärsyttävää on nähdä uskonnottomien "käännyttävän" uskovaisia, kuin uskovaisten käännyttävän uskonnottomia. :)
Niinkuin jo itsekin sanoit, kyseinen kirjoittaja ei ole uskonnollinen, joten en näe miten käännytän häntä mitenkään.

Jos joku oikeasti sisimmässään uskoo, niin siihen en mene puuttumaan. En lähde edes pysäyttelemään kaduilla. :wink:

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja Punde » 09 Loka 2008 00:18

Petri kirjoitti:
Punde kirjoitti:
Swoon kirjoitti:http://www.eroakirkosta.fi/

Helppoa ja nopeaa. :wink:
Vaikkei tässä nyt ollutkaan siitä kyse (koska JVDS ei ole uskovainen), niin tuli vaan mieleen, että melkein yhtä ärsyttävää on nähdä uskonnottomien "käännyttävän" uskovaisia, kuin uskovaisten käännyttävän uskonnottomia. :)
Toki tuo on huomattavasti siedettävämpää kuin se uskonnollinen pakkosaasta, jota ihmisille tungetaan. Esim. seurakuntien lehdet jaetaan myös kirkkoon kuulumattomille talouksille eikä niitä voi estää mitenkään muuten kuin kieltämällä mainokset kokonaan.
Tiedän, ja kirkosta eroamiseen kannustaminen ei muutenkaan tarkoita uskonnon tai uskonsa hylkäämiseen kannustamista.

Itelle on siis tosiaan ala-asteelta lähtien tuputettu jeesusta ja raamattua yms. lähes väkipakolla, mutta kiitos kuulunee kai perheelle joka ei ole ollut uskonnonmyönteinen eikä -vastainenkaan, joten en ole langennut :) .

e: hassu sattuma, Petrille vastatessa vastasin samalla myös swoonille. Wau.

Avatar
zilipippuri
Taivaan iskä
Viestit: 4476
Liittynyt: 25 Elo 2006 18:55

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja zilipippuri » 09 Loka 2008 00:20

Petri kirjoitti: Toki tuo on huomattavasti siedettävämpää kuin se uskonnollinen pakkosaasta, jota ihmisille tungetaan. Esim. seurakuntien lehdet jaetaan myös kirkkoon kuulumattomille talouksille eikä niitä voi estää mitenkään muuten kuin kieltämällä mainokset kokonaan.
Öyyh, ihan mielenkiinnosta kysyn, että minkä srk:n lehdet jaetaan mainosten seassa :shock:?

Meille tulee mun srk:n lehti ihan omalla nimellä ja osoitetiedoilla postin kautta ja niin myös puolisolle tämä valtaväestön kirkon Espoon seurakuntien Esse.

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja Punde » 09 Loka 2008 00:21

zilipippuri kirjoitti:Öyyh, ihan mielenkiinnosta kysyn, että minkä srk:n lehdet jaetaan mainosten seassa :shock:?
Täällä Joensuussa ainakin Kirkkotie-lehti tulee säännöllisesti mainosten mukana.

e: en tosin tiedä onko se srk:n lehti. En ole kertaakaan edes avannut kyseistä julkaisua :D
e2: googletin, ja onhan se:
Kirkkotie
Julkaisija: Joensuun ev.lut. seurakunnat

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Äänestykset ja gallupit”