Työ, koulu ja opiskelu

Foorumilaisten sielunmaisema, huvit ja harrastukset, uutiset ja örveltäminen, mussutus ja mäkätys sekä kaikki muu taivaan ja maan väliltä!
Avatar
mrj
BB-talon ylijumala
Viestit: 4605
Liittynyt: 28 Elo 2007 15:32

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja mrj » 27 Helmi 2013 20:23

rubyblue kirjoitti:^Tiedän tunteen. :( Tosi kurjaa olla koko ajan etsimässä töitä ja vielä lähteä paikasta, jossa viihtyy. Pitää vaan jaksaa toivoa, että jossain vaiheessa se vakituinen kiva työ tulee eteen.
nykypäivänä on todella vaikeata saada töitä.. tietyillä aloilla on mahollisuus kyl päästä töihin.. ja vielä vaikeampi on saada sitä kivaa VAKINAISTA duunia!
JuHu - :drink55:

Avatar
ramasee
Jumalan ruoska
Viestit: 8322
Liittynyt: 21 Marras 2010 21:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja ramasee » 27 Helmi 2013 21:05

jep, ei auta ku yrittää ja yrittää. Ärsyttää ku jokapaikkaan pitäs myös olla hirveesti työkokemusta ja mulla sitä ei hirveesti oo vielä kertyny. Niin sitten ne ei ota töihin ja sitten ku ei saa töitä ei voi saada kokemustakaan, aaaaaaaarg.

Ei sitä harjoittelijanakaan viittis hirveesti ilmasta työtä tehä, vaikka sillä kokemusta saiskin. Muutenkin ärsyttää tämä uusi nuorisotakuu ja työkokeilu, johon en voi omanalan hommia päästä tekemään, koska en ole ollut puolta vuotta työttömänä. Pitää vissiin koittaa palkkatuella päästä jonnekin, en tosiaan tiedä mitä juttuja siinäkin on, että voi päästä palkkatuelle.
Laura vie, muut vikisee!

Avatar
aadeehoovee
Guru
Viestit: 3552
Liittynyt: 29 Syys 2008 21:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja aadeehoovee » 27 Helmi 2013 21:07

^ Puoli vuotta työttömyyttä takana ja mielellään vaikeasti työllistyvä jotta saa täydet tuet.

Mikä sun ala on? Oulun työtilanne on kyllä joillakin aloilla ihan hirveä.
Elämme kovia aikoja, ystävä hyvä.

Avatar
mrj
BB-talon ylijumala
Viestit: 4605
Liittynyt: 28 Elo 2007 15:32

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja mrj » 27 Helmi 2013 21:19

ramasee kirjoitti:jep, ei auta ku yrittää ja yrittää. Ärsyttää ku jokapaikkaan pitäs myös olla hirveesti työkokemusta ja mulla sitä ei hirveesti oo vielä kertyny. Niin sitten ne ei ota töihin ja sitten ku ei saa töitä ei voi saada kokemustakaan, aaaaaaaarg.

Ei sitä harjoittelijanakaan viittis hirveesti ilmasta työtä tehä, vaikka sillä kokemusta saiskin. Muutenkin ärsyttää tämä uusi nuorisotakuu ja työkokeilu, johon en voi omanalan hommia päästä tekemään, koska en ole ollut puolta vuotta työttömänä. Pitää vissiin koittaa palkkatuella päästä jonnekin, en tosiaan tiedä mitä juttuja siinäkin on, että voi päästä palkkatuelle.
joo aikalailla se piti olla puoli vuotta minimissää työttömänä, vaikeasti työllistyvä, ja olikohan yli 25 vuotias?.. googlee vaa palkkatuki mol yms. nii eiköhän sieltä löydy tietoo.. itehän pääsin kans palkkatuen turvin töihin.. saan ihan normaalia palkkaa nytte, mutta työnantaja saa tukea siihen.. näin monella pienemmällä firmalla on mahollisuus työllistää.. palkkatukea on mahdollista saada 24kk, sitten firmalla on mahdollisuus saada vielä kuntalisää ton palkkatuen lisäksi :)
JuHu - :drink55:

Avatar
ramasee
Jumalan ruoska
Viestit: 8322
Liittynyt: 21 Marras 2010 21:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja ramasee » 27 Helmi 2013 21:45

aadeehoovee kirjoitti:Mikä sun ala on? Oulun työtilanne on kyllä joillakin aloilla ihan hirveä.
Matkailu :D Tuntuu, että pitäs lähtee etelään tai pohjoseen, mutta täällä on koti. En tiiä oonko vielä valmis lähtee mihinkään, vaikka se varmasti aika kannattavaa olis, jos meinaan töitä saaha.


Mut aika hyvältä kuullostaa toi palkkatuki juttu. Oispa kyllä loistavaa jos siihen pääsis.
Laura vie, muut vikisee!

Tapetti
Juontaja
Viestit: 1002
Liittynyt: 02 Syys 2005 20:54
Paikkakunta: Rantaviivan vieressä

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja Tapetti » 27 Helmi 2013 21:53

Tuohon palkkatukeen vähän ajantasaista tietoa: Aikarajoitukset siitä kuinka kauan on ollut pitänyt olla työttömänä on poistettu jo muutama vuosi sitten ja nykyään tuki harkitaan tapauskohtaisesti:
Työ- ja elinkeinotoimisto harkitsee tapauskohtaisesti, milloin työnhakijan sijoittumista työhön voidaan edistää myöntämällä palkkatukea. Palkkatuetun työn tulee parantaa työttömän työnhakijan ammattitaitoa, osaamista ja työmarkkina-asemaa.
Kuitenkin siten, että työttömyyden kesto vaikuttaa palkkatuen määrään. "Oppisopimuksen lisäkoulutuksella" voi saada palkkatukea melkein kenen työllistämiseen vaan, kunhan tehdään joku näennäinen sopimus että työllistettävä oppiikin jotain. Voi olla työkkärikohtaista, miten irtoaa. Sen verran on rajoitettu kuitenkin, ettei ihan heti perään voi uutta palkkatukea saada, ellei ole vajaakuntoinen.

Lainaus on työkkärin sivuilta kohdista palkkatuki

Nämä lait muuttuvat aika tiuhaan tahtiin ja jos joku osuu googlella tähän joskus vuoden kuluttua, tämä viesti ei enää välttämättä ollenkaan pidä paikkaansa.

Vielä varmuuden vuoksi yksi muistutus, mikä näkyy monella joissain muissa keskusteluissa menevän sekaisin: Palkkatuki maksetaan työnantajalle ja työnantaja maksaa työntekijälle palkan.
Voin kyllä myöntää olevani väärässä, mutta sitten me olemme molemmat väärässä

Avatar
aadeehoovee
Guru
Viestit: 3552
Liittynyt: 29 Syys 2008 21:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja aadeehoovee » 27 Helmi 2013 21:59

Seeeelevä :D . Mitähän matkailualalla tehdään, ei mitään tietoa.

Mutta sen sanon, että se työkokemus on vaan yhdyssana eikä mitään muuta. Tähän mun nykyiseen työhön haettiin henkilöä jolta "vaadittiin" +4v työkokemus. Mulla on 1,5v ja tässä ollaan. Ensimmäiseen työpaikkaan piti olla yli kaks vuotta ja mulla ei ollut yhtään. Molemmilla kerroilla on ollut sama homma eli haastattelussa on natsannut toimarin kanssa jutut yksiin.

Ja jos palkkaisin itse työntekijöitä yritykseen niin palkkaisin persoonan, en papereiden mukaan. Tietty 'perustaso' tietysti pitäis olla mutta se, että tulisin toimeen sen henkilön kanssa ja voisin luottaa sen tekevän hommansa painaisi enemmän kuin arvosanat opistosta ja työkokemuksen pituus. Tokihan sitten kun mennään tarpeeksi korkealle niin sitä kokemustakin pitää olla.
Edit: Ootteko muuten huomannut että täältä saa aika hyvää vertaistukea työttömänä :tu .
Elämme kovia aikoja, ystävä hyvä.

Tapetti
Juontaja
Viestit: 1002
Liittynyt: 02 Syys 2005 20:54
Paikkakunta: Rantaviivan vieressä

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja Tapetti » 27 Helmi 2013 22:19

Tässä vielä vähän lisää:
Palkkatukea voidaan myöntää

-enintään 10 kuukaudeksi kerrallaan
-oppisopimukseen koko sen ajaksi
-enintään 24 kuukaudeksi kerrallaan, jos tuella palkattavan vamma tai -sairaus vaikeuttaa työllistymistä, tai jos tuella palkattava on saanut -työttömyysetuutta työttömyyden perusteella vähintään 500 päivältä taikka työsuunnittelijan palkkaukseen
-sosiaaliselle yritykselle tuella palkattavan työnhakijan tilanteesta riippuen enintään 12 kuukaudeksi, 24 kuukaudeksi tai 36 kuukaudeksi
...ja siis opson ei tarvitse olla tutkintoon johtavaa. Se ei-tutkintoon- johtava onkin paljon yleisemmin käytetty muoto.

Tiedän miltä tuntuu olla työttömänä ja väsätä hakemuksia niin että sormet on rakoilla. Olen päättänyt, että ikinä en sano kellekään mitään töitä saa kun haluaa -kommentteja tai vastaavia, vaan mieluummin autan konkreettisesti jos osaan.

Tuossa teksissä mainittu työnsuunnittelija tarkoittaa käytännössä useimmiten työvoimaneuvojan hommia...
Voin kyllä myöntää olevani väärässä, mutta sitten me olemme molemmat väärässä

Avatar
ramasee
Jumalan ruoska
Viestit: 8322
Liittynyt: 21 Marras 2010 21:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja ramasee » 03 Maalis 2013 22:16

Voi mahtava, kiitos näistä tiedoista. Mieluummin niitä täältä lukee kivan selkeästi, kuin lähtee tuonne työkkäreiden sivuille seikkailemaan.
aadeehoovee kirjoitti:
Edit: Ootteko muuten huomannut että täältä saa aika hyvää vertaistukea työttömänä :tu .
Kyllä juu. Enää ei tunnu yhtään niin toivottomalta kuin ennen :)
Laura vie, muut vikisee!

Tapetti
Juontaja
Viestit: 1002
Liittynyt: 02 Syys 2005 20:54
Paikkakunta: Rantaviivan vieressä

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja Tapetti » 04 Maalis 2013 06:15

Sitten vielä yksi asia: Jos saa ylintä palkkatukea, niin ns. työssäoloehto ei kerry koko ajalta. En tiedä mitä se nyt on, mutta pari vuotta sitten oli puolet. Eli jos olet vuoden töissä ja työnantaja saa ylintä palkkatukea, niin työssäoloehtoa kertyy vain puolelta vuodelta, mutta en tiedä onko tämä vielä ajan tasaista tietoa. Älkää kysykö mikä järki tässä on, minun mielestäni sitä ei ole.

Virkalijoillakaan ei aina ole ajantasoista tietoa, mutta myös toiselta puolelta asian nähneenä heitä ei voi aina siitä moittia, sillä tiedonkulku ja koulutus on valtion virastossa ruohonjuuritason virkalijoille saakka ala-arvoista. Parhaillaan saa lukea lehdestä muutoksista samaan aikaan kuin asiakkaat. On oltava itse aktiivinen, jos haluaa pysyä mukana.
Voin kyllä myöntää olevani väärässä, mutta sitten me olemme molemmat väärässä

Avatar
ramasee
Jumalan ruoska
Viestit: 8322
Liittynyt: 21 Marras 2010 21:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja ramasee » 06 Maalis 2013 13:19

Huuui, nyt ois sitten parin viikon päästä työhaastattelu. Tuntuu, että ihan hyvät mahikset vois olla, koska luultavati jäisin sinne työpaikkaan pidemmäksi aikaa ja se on sellainen uus liike, niin sinne haketaan paljon porukkaa, iik. Jänskää jo :D vaikka se haastattelu ei luultavasti voi olla niin paha, kuin mitä kaupunginteatterille oli.
Laura vie, muut vikisee!

Avatar
ramasee
Jumalan ruoska
Viestit: 8322
Liittynyt: 21 Marras 2010 21:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja ramasee » 18 Maalis 2013 23:02

Apua, huomenna se haastattelu siten ois. Jännittää jo nyt ihan pirusti. Pitäs mennä nukkumaan, että ois aamulla skarppina, mutta ei pysty jänskää liikaa. Miten sitä luulis, että jännittäs vähemmän mitä enemmän työhaastatteluissa käy, mutta ei. Kai se sitten on vaan niin ku ei mihinkään pääse, niin pelottaa ettei koskaan tärppää, mutta hyvä tunne mulla silti on, kunhan vaan en menis mokaamaan ainakaan kovin pahasti.
Laura vie, muut vikisee!

Avatar
FankiKitsune
Big Brother
Viestit: 6042
Liittynyt: 27 Marras 2010 16:04

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja FankiKitsune » 18 Maalis 2013 23:05

^ Mä voin jakaa ton että ei saa unta ku jännittää pirusti. Se on ihan karseeta, eikä millään auta vaikka kuinka tsemppais. :D Jokainen tilanne on eri nii ei mikää ihme, että haastatteluissa käyminen jännittää. Nehän sanoo, että pieni jännitys on vaan hyvästä. Tsemppiä vaan (<- on btw hirveintä mitä voi sanoa toiselle, joka jännittää), hyvin se menee ku käyt hurmaamassa ne siellä. :D Jos töitä ei sit jostain syystä tulekaan niin uutta tuulta purjeisiin vaan.
That damn fox!

Kuva

Avatar
ramasee
Jumalan ruoska
Viestit: 8322
Liittynyt: 21 Marras 2010 21:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja ramasee » 18 Maalis 2013 23:11

Jes, kiitti :) Hitsit, oon vaikka kuinka monet vaatteetki sovittanu, että mitkä ois nyt ne kaikista parhaimmat, muttei kuitenkaan yliampuvat. Päädyin sitten niihin, jotka mulla oli vuosi sitten haastattelussa ja sinne pääsin, että vaatteista ei nyt ainakaan voi kiinni jäädä :bidmouth:
Laura vie, muut vikisee!

Tapetti
Juontaja
Viestit: 1002
Liittynyt: 02 Syys 2005 20:54
Paikkakunta: Rantaviivan vieressä

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja Tapetti » 19 Maalis 2013 22:28

Minä olen hullu. Olen katsellut, jos vielä voisi vähän jatkaa...Nimimerkillä kaksi tutkintoa kahdelta eri alalta = yhteensä neljä.
Voin kyllä myöntää olevani väärässä, mutta sitten me olemme molemmat väärässä

Avatar
Risto
Isoveli
Viestit: 6644
Liittynyt: 10 Loka 2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja Risto » 19 Maalis 2013 22:34

Tapetti kirjoitti:Minä olen hullu. Olen katsellut, jos vielä voisi vähän jatkaa...Nimimerkillä kaksi tutkintoa kahdelta eri alalta = yhteensä neljä.
Lopetas nyt toi hulluttelu ja ole ihmisiksi.

Itselläni ei mitään uutta työrintamalla. Viikon juopotteluputken jälkeen oli yksi kiva työviikko, mutta enää ei ole kivaa. Eiköhän se tästä kesää kohti helpota jollakin konstilla.

Avatar
ramasee
Jumalan ruoska
Viestit: 8322
Liittynyt: 21 Marras 2010 21:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja ramasee » 20 Maalis 2013 18:10

oolalaa, tänään kävin sitten jo toistamiseen haastattelussa tuohon samaiseen paikkaan. Ensin oli ryhmähaastattelu, josta karsittiin porukkaa ja pääsin mukaan yksiköhaastatteluun. Nyt sitten saa jännätä tuloksia muutaman viikon. hihii. Ainakin onnistuin hurmaamaan ryhmähaastattelussa, mutta mitenköhän kävi tänään... :imrgreen:
Laura vie, muut vikisee!

Tapetti
Juontaja
Viestit: 1002
Liittynyt: 02 Syys 2005 20:54
Paikkakunta: Rantaviivan vieressä

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja Tapetti » 29 Maalis 2013 22:11

Vapaasti kopioituna ja yhteen referoituna Iltapäivälehtien keskusteluista muutamia kommentteja: "Kyllä nuoret pitää saada työttömyyskorvauksella töihin, ei meillä ole varaa maksaa kotona lojumisesta, rahat loppuu". No joo, toivotaan ettei näin kommentoivat ihmiset tee työkseen mitään kovin vaativaa loogista päättelykykyä vaativaa hommaa...
Voin kyllä myöntää olevani väärässä, mutta sitten me olemme molemmat väärässä

Avatar
dertsi
Puhuva pönttö
Viestit: 1711
Liittynyt: 19 Syys 2010 17:14

Re: Mussutus ja mäkätys -thread

Viesti Kirjoittaja dertsi » 15 Kesä 2013 23:31

Onneksi en mennyt yliopistoon. Näin kesän viihdytteeksi otin kesäkurssin, joka on näissä opinnoissa varsin ainutlaatuinen: joutuu oikeasti lukemaan ja pänttäämään teoksia, jotka ovat enemmän tätä yliopistotutkimusscheissea kuin käytännön amk:ta.

Lukeminen on ihan älyttömän hidasta, kun vähän väliä tulee vastaan joku "kollektiivinen representaatio" tai muu vastaava sanahirviö, joka pitää googlettaa, että ymmärtää, mistä on kyse.

Olisi varmaan parempiakin tapoja viettää viikonloppua. No ensi viikonloppuna töissä, eli silloinkaan ei relata. [smilie=a_teeth.gif]
When I see my face, there's not a single thing I'd change.

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Re: Mussutus ja mäkätys -thread

Viesti Kirjoittaja Punde » 16 Kesä 2013 00:07

dertsi kirjoitti:Lukeminen on ihan älyttömän hidasta, kun vähän väliä tulee vastaan joku "kollektiivinen representaatio" tai muu vastaava sanahirviö, joka pitää googlettaa, että ymmärtää, mistä on kyse.
Nyt täytyy mussuttaa, että miten PISA-menestynyt Suomen opetuslaitos on voinut näin epäonnistua jos yliopistoon, tai amkkiin, pyrkivät eivät tajua sanoja kollektiivinen tai representaatio?

Oon oikeesti äimän käkenä.

Avatar
dertsi
Puhuva pönttö
Viestit: 1711
Liittynyt: 19 Syys 2010 17:14

Re: Mussutus ja mäkätys -thread

Viesti Kirjoittaja dertsi » 16 Kesä 2013 01:58

^ Ja minun tapauksessani on kyse vieläpä henkilöstä, joka on valittu kahteen eri yliopistoon ja yhteen amk:hon.

Tiedän toki, mitä kollektiivinen tarkoittaa. Ja osaan myös englannin kielen kautta päätellä, mitä representaatio tarkoittaa. Mutta mitä ihmettä tarkoittaa kollektiivinen representaatio? Selitä minulle, pyydän, koska minä en ymmärrä.
When I see my face, there's not a single thing I'd change.

Avatar
Benjamin
Jumalan ruoska
Viestit: 7551
Liittynyt: 16 Elo 2011 03:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mussutus ja mäkätys -thread

Viesti Kirjoittaja Benjamin » 16 Kesä 2013 02:14

Julkisilla sektoreilla on tänä globaalisesti massiivisena aikana oltava kollektiivisesti varautuneita siihen, että resentaatiot muuttuvat radikaalisti ja globaalit ongelmat tulevat kasvamaan entisestään.
Olen huolissani individualistisesta käyttäytymismallista, jossa henkilö A ei anna henkilölle B samoja eväitä kun henkilölle C. Tämä on suuri ongelma ja Ruotsissa tästä tulisi jo se assosiaatio, että korruptio on nousussa.
Elämme abstraktissa illuusiossa, josta ei ilman autenttisia referaatteja päästä muuhun kun absurdiin provokaatioon.

Lasketaan toleranssi minimiin, eikä anneta vulgaareille tai fanaattisille ihmisille mahdollisuutta pitää globaaleita ongelmia absoluuttisen korkeina.

Informoin teitä, jos keksin kompromissin näihin konflikteihin. Suhtaudun tähän kuitenkin skeptisesti, enkä usko että asia suvereenisti vielä tulevina vuosikymmeninä muuttuu.

Universaalit ongelmat on kuitenkin aina ratkaistavana, joten älkööt luovuttako, toverit!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muu keskustelu”