Miten perustelet Big Brotherin katsomista?

Yleistä keskustelua Suomen Big Brotherista.
Avatar
Realcowboy
Big Brother
Viestit: 5314
Liittynyt: 04 Loka 2007 15:31
Paikkakunta: Avlägsen by i förra Portas.

Miten perustelet Big Brotherin katsomista?

Viesti Kirjoittaja Realcowboy » 27 Heinä 2011 19:56

Inspiraatio ketjun aloittamiseen tuli toisaalla kirjoitetusta viestistä:
”Seiska, Salkkarit ja kaikenmaailman bigbrotherit menevät kyllä siihen sarjaan, että epäilyttää voimakkaasti niitä seuraavien henkinen kyvykkyys. Nuorisolle annan tässä pientä siimaa, mutta ei noita kukaan järjissään oleva aikuinen seuraa. ”
Väite oli harvinaisen korkeatasoinen verrattuna yleiseen: ”Big Brother on täyttä paskaa.”-linjaan.

Eli miten puolustatte Big Brotherin katsomista muille? Itse olen aika lailla luopunut lähipiirille selittelemisistä, esimerkiksi paras kaverini saa hirmuisen allerziareaktion kaikista tosi-tv -tuotannoista.

Tärkein syy omaan Big Brotherin katsomiseen on tyydyttää omaa luontaista uteliaisuutta liittyen toisten ihmisten tekemisisiin ja tekemättä jättämisiin. Ja tähän liittyen keskustella samanhenkisten kanssa asukkaista. Mielenkiinnon säilyminen koko kauden aikana edellyttää itsellä sitä, että talossa on ainakin yksi omasta mielestä mielenkiintoinen asukas.

Tälläisellä keski-ikäisellä Big Brother tuo myös nostalgisia muistoja opiskelija-ajoilta, mistä
olen kertonut tässä vanhassa viestissäni.

Lisämateriaaliksi pari mielipidekirjoitusta viime syksyltä:
Helsingin Sanomat 6.11.2010, s. C 14 kirjoitti: Miksi Big Brother jaksaa kiinnostaa?
George Orwellin romaani vuonna 1984 kertoo esimerkin diktatuurista, jossa yksilö on vain eräänlainen pelinappula, kuin rotta koelaboratoriossa. Orwell esitti näkemyksensä yhteiskunnan
surullisesta muuttumisesta pienen joukon pyörittämäksi systemaattiseksi koneeksi.

Suomessa kuudetta kautta televisiossa pyörivä Big Brother -formaatti juontuu juuri Orwellin ovelasta teoksesta. Muita yhtäläisyyksiä romaanin ja sarjan välillä ei voi löytää.
Tuskin Orwell olisi osannut kuvitella, että vuonna 2010 ihmisille yritetään tyrkyttää tällaista koelaboratoriomaista tirkistely-yhteisöä vakavasti otettavana viihteenä.

En ole katsonut ensimmäistäkään Big Brotherin jaksoa, en "läpällä", enkä edes sen vuoksi, että voisin omalla kokemuksella perustella ohielmanvastaisuuttani. Tämä ei ikävä kyllä tarkoita sitä, etten tietäisi ohjelmasta mitään tai että voisin ikuisesti vältellä keskusteluja, joita ohjelma tuntuu herättävän.
Juorulehtien otsikoiden ja television iskuja on hankala väistellä. Big Brother on vienyt mediahysterian uudelle tasolle ja synnyttänyt julkkiskulttuurin, joka nostaa jalustalle rivikansalaisia aivan ansiotta.
Kilpailijoiden yksityiselämän vatvomisen on vaikea uskoa kiinnostavan ketään. BB-asukkaiden örvellyksestä kuuleminen tai lukeminen panee ajattelemaan, kuka seuraa näin moraalisesti arveluttavaa sarjaa. Surullista kyllä, lienee arvattavissa: teini-ikäiset.
Ikätoverieni olen kuullut perustelevan sarjan seuraamista sillä, että ystäväporukassa on hauska nauraa kilpailijoille ja heidän tyhmyydelleen. Myötähäpeää tuntien voin vain ihmetellä niitä, joita toisten yksinkertainen huumori jaksaa naurattaa.
Huolestuttavampaa kuin BB-villitys on se, että vanhemmat antavat lastensa katsoa ohjelmaa, vaikka ovat vastuussa niistä arvoista ja käsityksistä, joita meille maailmasta syntyy.
Arvostelukyvyttömien vanhempien lapset ammentavat itseensä kilpailijoiden humalanhuuruista elämäntyyliä ja mautonta kielenkäyttöä. Nykynuoriso käyttäytyy yhä huonommin, mikä ei liene ihme, jos sillä on moisia esikuvia.

Niin kauan kuin Big Brotherilla on katsojia, meillä on varma todiste siitä, että Suomen kansa tyhmenee. Tuottajat aliarvioivat suomalaisia tyrkyttämällä ohjelmaansa, jossa ihmisten tirkistelynhalu on ainoa koukutuskeino ja skandaaleja luodaan viinalla.
Haastan nuoret - vaikka ajatus kuulostaisi äidinkielen opettajia mielistelevältä - tarttumaan vapaa-ajallaan kirjoihin kaukosäätimen sijasta. Osoitetaan, että me nuoret olemme kasvaneet Isoveljen ohi.
Heta Pere
lukiolainen
Lahti
Ja edelliseen kirjoitukseen tulleet vastaukset:
Helsingin Sanomat 13.11.2010, s. C 12 kirjoitti: Big Brotherissa kiinnostaa se,
mitä ei itse tekisi

On totta, että voi sanoa, että Suomen kansa on tyhmenemässä ("Miksi Big Brother jaksaa kiinnostaa?" HS Nuorten Posti 6. 11.), kun suuri osa kumminkin katsoo Big Brotheria. Eihän ohjelmaa näytettäisi, jos sitä ei katsottaisi.
Monet nuoret haluavat mennä BB-taloon tullakseen julkkiksiksi - käyhän se niin helposti
- tajuamatta miten turhia julkkiksia he ovat. Jotkut menevät ohielmaan hakeakseen taas rahapalkintoa, mutta pääasia siellä on juhlia. Olen kuullut, kun monet ihmiset haukkuvat ohjelmaa, mutta silti katsovat sitä. Heitä tosiaan saattaa kiinnostaa ihmisten tyhmyys ja estottomuus - eli kaikki ne asiat, joita ei itse tekisi. He saattavat hieman elää ohjelman kautta, eiväthän he itse kuitenkaan tekisi samoja asioita kuin talon asukkaat.
En myöskään ymmärrä, miksi pitää kuvata, kun asukkaat käyvät suihkussa ja näyttää sitä maksullisella kanavalla. Ia ketkä suomalaiset maksavat, jotta näkisivät kellon ympäri, kun ihmiset käyvät suihkussa ja juhlivat, vaikka suurin osa on pelkkää odottelua?
Inka Ruponen
Helsinki
Helsingin Sanomat 13.11.2010, s. C 12 kirjoitti: Valitse maailma, unohda Isoveli
Big Brother on kuraa. Tätä mieltä ovat lisäkseni monet, kuten lukiolainen
Heta Pere ("Miksi Big Brother jaksaa kiinnostaa?", HS Nuorten Posti 6. 11.).
Vaikka hänen asiansa on oikea, oli joitain näkökohtia jätetty huomiotta.

Pere ilmaisi tuntevansa myötähäpeää Big Brotherin katsojia kohtaan, "joita toisten yksinkertainen huumori jaksaa naurattaa". Missä on empatia? Hyväntuulinen ihminen saa television kauttakin vastaanottavaisen ihmisen nauramaan tai tuntemaan olonsa
paremmaksi. Myötähäpeä on kyseenalainen tunne. (Myötä)häpeää ihminen tuntee, kun ajattelee, että pitäisi olla jotain, mitä ei ole. Kun omat tarpeet ja taidot ovat tiedossa, näin ei pääse käymään.

En seuraa Big Brotheria. Minulla on ystäviä ja tekemistä. Kaveriporukassani saatetaan ajoittain pilailla ihmisten älyttömien tekojen kustannuksella, mutta pääosin sytymme aivan muille asioille.
Uskon, että monet katsojat saavat ohjelmasta lievitystä yksinäisyyteensä. Kun kaveriporukkaa ei jostain syystä ole tai se ei tyydytä, on helpompaa samastua muiden hauskanpitoon kuin käydä läpi kavereiden etsimisen vaiva ja kohdata torjutuksi tulemisen vaara. Tämä pätee kaikkeen televisionkatseluun; myös jännitys vie huomion pois yksinäisyydestä.

Joissain kaveriporukoissa on vallalla kulttuuri, jossa irvaillaan ihmisten typerien tekojen kustannuksella. Olivat kohteet sitten tuttuja tai BB-kilpailijoita, kertoo tämä siitä, että positiivisuus on kateissa. Kun asioita käsittelee jatkuvasti kielteisen kautta, katoaa ilo elämästä lopulta kokonaan.

Pere kirjoittaa, että Big Brother on todiste Suomen kansan tyhmenemisestä. On totta, että television katselu passivoi, mutta tyhmeneminen on liian yksipuolisesti ilmaistu. On nähtävä se yksinäisyys, tylsyys ja pelko, joka saa ihmiset jäämään television eteen.
Haluankin kaikenlaisten ihmisten huomaavan, että television tarjoaman laimennetunelämän sijaan on iloja ja suruja lähdettävä etsimään oikeiden ihmisten maailmasta.
Emil Lindfors
abiturientti
Helsinki
Niko Saarinen ja Aki Manninen ne yhteen soppii.

Avatar
Anajebaa12
Kesä-Esa
Viestit: 41
Liittynyt: 10 Helmi 2011 18:21

Re: Miten perustelet Big Brotherin katsomista?

Viesti Kirjoittaja Anajebaa12 » 27 Heinä 2011 21:51

ite katon siks koska se on hyvä ohjelma! saan usein kuulla kavereilta: 'mitä hauskaa siin on et ihmiset on neljän seinän sisällä?' mun mielest on kivaa kattoo sitä. oon aina kattonu bb'tä ja tuun aina kattomaan. ok en kyl 2005-2008 kausil kattonu mut nii.

Avatar
Zygerö
Tohtori
Viestit: 8329
Liittynyt: 15 Syys 2009 15:22

Re: Miten perustelet Big Brotherin katsomista?

Viesti Kirjoittaja Zygerö » 28 Heinä 2011 00:26

En perustele Big Brotherin katsomista mitenkään. Miksi sitä pitäisi perustella? Jokainen katsokoon telkkarista juuri sitä mitä huvittaa. Jos multa joku tulee tivaamaan, niin vastaan vaan, että siks kun huvittaa katsoa ja yleensä jatkan vastakysymyksellä, esim. miksi tämä kyseinen tyyppi itse katsoo (laita ohjelman nimi tähän).
"You mustn't fight the elephant. You mustn't fight anybody. War is a very silly way to behave you know." -Dr. Snuggles

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Re: Miten perustelet Big Brotherin katsomista?

Viesti Kirjoittaja Punde » 28 Heinä 2011 00:50

Ehkä kuulun (ikikakskytjotain-)kolmekymppisenä välimaastoon esim. ketjun avaajan ikäluokan ja sitten teinareitten suhteen, koska en muista että koskaan olisin joutunut perustelemaan BB:n katsomista. Jotkut on varmaan joskus ääneen ihmetelleet, koska eivät itse tykkää tositöllöstä, ja toiset mielenkiinnosta kysyneet mikä siinä viehättää, mut eipä ole tarvinut selitellä.

Tai sitten lähipiiriin ja tuttaviin vaan sattuu kuulumaan porukkaa joille ei tarvitse tämmöistä pikkujuttua selitellä, vaikka monet tietävät olevani ns. überfani (tänäänkin ollut I <3 BB-paita päällä ja MONI TUTTU NÄKI!). Tää vaikuttaisi loogisimmalta vaihtoehdolta, miks olisin sen kummemmin tekemisissä sellaisten kanssa joille jonkun toisen tv-ohjelmien katselutottumukset aiheuttaa niin suurta närää että tivattaisiin selittelyjä? :P

Täytyy sanoa etten kyllä ymmärrä mitä porukka esim. salkkareissa näkee, mut siinähän kattovat jos sontaa haluavat kattella :D

Avatar
Risto
Isoveli
Viestit: 6644
Liittynyt: 10 Loka 2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Miten perustelet Big Brotherin katsomista?

Viesti Kirjoittaja Risto » 28 Heinä 2011 11:08

En mä jaksa perustella BB:n katseluani kenellekkään, kun en sitä itsellenikään pysty järkevästi perustelemaan. Kyllähän moni ihmettelee (minä mukaanlukien) miten jaksan sitä kattoo, mut ei siihen mitään kommenttia jaksa koskaan heittää. Paskaahan BB on ollut kolmen ekan kauden jälkeen, mut kuitenkin sitä tulee töllättyä. Kai se välillä on ihan viihdyttävää paskaa. Oon mä kai sen verran utelias ihminen ettei pysty tästäkään kaudesta olemaan erossa...

Avatar
Sihi
Sala-asukas
Viestit: 10643
Liittynyt: 04 Helmi 2005 14:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miten perustelet Big Brotherin katsomista?

Viesti Kirjoittaja Sihi » 28 Heinä 2011 13:36

Perustelen BB:een katsomista sillä että se viihdyttää (enemmän tai vähemmän) minua.
Samanlaisen kysymyksen voisi kysyä kaikkien ohjelmien kohdalla jos oikein aletaan miettimään.
En koe olevani mitenkään erityisen tyhmä tai viisas siksi, että katson jotain ohjelmaa, luen jotain kirjaa, kuuntelen jotain tiettyä musiikkia jne......

Jos jollekkin on ongelma että katson Big Brotheria tai vaikka toisena esimerkkinä jokaisen vampyyreihin liittyvän ohjelman tai elokuvan oli se sitten Twilightia tai True Bloodia tai jotain siltä väliltä niin senkus ihmettelevät.
"No v*ttu vedä ittes vaikka hirteen tuol v*tun PK-huoneessa, tee jotain v*ttu et sut muistetaan."
-Niko Saarinen-

Avatar
sandman
Isä Pernoo
Viestit: 3345
Liittynyt: 28 Elo 2009 15:49
Paikkakunta: Häme

Re: Miten perustelet Big Brotherin katsomista?

Viesti Kirjoittaja sandman » 28 Heinä 2011 15:26

En minäkään big brotherin seuraamista juuri kenellekään perustele,,
mutta asiasta toiseen ...
Itse olen ollut huomaavinani että ne pahimmat bbn dissaajat ovat sellaisia ihmisiä jotka itse seuraavat jotain muuta hömppää aktiivisesti, esimerkiksi salkkareita, kauniita & rohkeita, tunteita ja tuoksuja ja mitä näitä nyt yleensäkin on... He sitten puolustelevat omien hömppiensä seuraamista sillä että eivät kuitenkaan sentään sitä ultimate roskaa eli bbtä seuraa. Big Brotherista on kehittynyt muiden hömppien seuraajien yhteinen nälvinnän kohde.

Avatar
knocker
Jumalan ruoska
Viestit: 15204
Liittynyt: 12 Loka 2009 16:27
Paikkakunta: Espoo

Re: Miten perustelet Big Brotherin katsomista?

Viesti Kirjoittaja knocker » 28 Heinä 2011 16:15

En kauheasti mainosta katsovani, ei kyllä moni muukaan mainostele, joten tiedä sitten, paljonko esim. duunikavereista sitä seuraa. Sukulaisista puhumattakaan.
Joku mainitsi Salkkarit ja sen seuraamisesta en vaikene. Koska Salkkarit on ollut aina ja vaikka se onkin täyttä shittiä, niin sitä on vaan ihan pakko katsoa. :helpme:
a walking disaster

Avatar
dertsi
Puhuva pönttö
Viestit: 1711
Liittynyt: 19 Syys 2010 17:14

Re: Miten perustelet Big Brotherin katsomista?

Viesti Kirjoittaja dertsi » 28 Heinä 2011 19:25

Ei minun mielestäni tarvitse perustella, miksi jotakin ohjelmaa televisiosta seuraan. En voi kyllä väittää erityisesti kaikille kertovani, että BB:tä seuraan, kyllähän se tietyissä piiressä olisi vähän "häpeällistä" myöntää. :)

Minusta on kyllä aika karusti sanottu, että BB:n katsominen jollakin tapaa tyhmentäisi ihmistä. En tosiaankaan koe itseäni mitenkään tyhmemmäksi verrattuna aikaan ennen BB:tä.

Jokaisella on viihteen suhteen oma makunsa, ja hyvä niin.
When I see my face, there's not a single thing I'd change.

Avatar
Timppa
Toukka
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Heinä 2011 19:46

Re: Miten perustelet Big Brotherin katsomista?

Viesti Kirjoittaja Timppa » 28 Heinä 2011 21:06

En osaa perustella mitenkään. Viihdettä joka nyt vaan ylittää kiinnostumiskynnykseni.

Humor
Peitonheiluttaja
Viestit: 172
Liittynyt: 19 Heinä 2011 15:49

Re: Miten perustelet Big Brotherin katsomista?

Viesti Kirjoittaja Humor » 29 Heinä 2011 00:12

Ei bb tarjoa pelkästään örvellystä. (ja joku tekee toista ja toinen toista.) Myös mm. hauskanpitoa ja kovia koettelemuksia, turruttavaa oleilua.. kaikki tämä on tvlamppujen alla eristäytyneenä ulkomaailmasta. Aika moni arvostelee bb-kilpailijoita, mutta teepä itse perässä ja millainenhan siellä olisitkaan tai kuinkahan selviytyisit.

Hauska seurata miten ryhmä roolittuu, kenestä tulee oma suosikki / inhokki ja miten mielikuvat kilpailijoista vaihtuukin matkan varrella...,
miten oma suosikki talossa pärjää..., kenestä tulee mielipidejohtaja..,
miten eri tehtävät hajottaa / tekee iloiseksi / yhdistää porukkaa / kuinka kukin erilainen kilpailija reagoi ...ym.

Kaikkea tämmöistä ... perustelen muille katsomistani, että hyvin mielenkiintoinen ohjelma, jota on kiva seurata.

BrutalGentleman
Isoveli
Viestit: 5712
Liittynyt: 05 Marras 2009 05:26

Re: Miten perustelet Big Brotherin katsomista?

Viesti Kirjoittaja BrutalGentleman » 29 Heinä 2011 03:27

Realcowboy kirjoitti:Eli miten puolustatte Big Brotherin katsomista muille?
En oikeasti juuri mitenkään. En ole katsomista pimittänytkään, mutta en myöskään aktiivisesti mainostanut. Ei ole juurikaan tullut vastaan tilanteita, joissa katsominen olisi tullut sillä tavalla puheeksi, että sitä olisi pitänyt jotenkin erikseen perustella tai puolustella.

Tietty rasitehan koko juttu tietysti on, koska BB:tä "kuuluu" nykyään pitää ö-luokan ohjelmana. (Toisin kuin ensimmäisten kausien aikana, jolloin se päinvastoin oli muodikas tv-uutuus, jota kaikkien ajan hermolla olleiden olisi kuulunut seurata. Silloin puolestaan en sitä itse katsonut, koska tällainen tuputus ja koko tosi-tv:n ideakin ärsytti. Taidan olla varsinainen vastarannankiiski!)

Asukkaissa kiinnostavat inhimilliset tarinankaaret "epäinhimillisissä" olosuhteissa, luonteenpiirteiden ja persoonan vähittäinen avautuminen katsojalle sekä "aitous", jos se saadaan asukkaista puristettua esiin. Show-meininki, kuka feikkaa / juonittelee / tekee strategisia pelisiirtoja parhaiten ja kameroille "filmaus" ei kiinnosta - paitsi jos sellaisen yrittäjä onnistutaan "murtamaan" ja todellinen ihminen paljastamaan feikkikuorensa alta.


BB:tä kritisoitaessa keskitytään yleensä tiettyihin moraalinärkästyksen, seiskajulkisuuden ja eksploitatiivisuuden teemoihin. Joku ehkä oikeastikin katsoo BB:tä mieluiten vain näiden elementtien tasolla ja elää katsojana pelkästään niiden varassa. Ne ovat kuitenkin vain yksi taso BB:stä ja ohjelma toimisi mielestäni ilman niitäkin. On myös toisia tasoja ja tapoja katsoa tämäntyylistä ohjelmaformaattia, niin kuin myös tuottaa sitä, kuten joissain maakohtaisissa versioinneissa nähdäänkin. Kritiikeissä harvoin tunnutaan mainitsevan tai edes tiedostavan näitä muita tasoja. Tälle voi keksiä muutamankin erilaisen selityksen...

Olisi epärehellistä väittää, etteivät BB:n nk. "kohutapahtumat" lainkaan kiinnostaisi. Jotkut sekoiluepisodeista ovat kaikessa myötähäpeää aiheuttavassa mauttomuudessaankin ainakin viihdyttäviä, jos nyt eivät erityistä korkeakulttuuria tai hengenravintoa olekaan ("tämä meni nyt taas tällaiseksi, mutta menköön!") Mutta jos BB olisi pelkästään tätä sekavaa sohlaamista, asukkaiden narsistista itsetehostusta tai typerehdintää, seiskapissisdraamaa ja alastonsiiderisekoilua - niin kuin kritiikeissä yleensä ohjelmaa kuvaillaan - ja jos ei siitä löytyisi taustalta mitään sitä vaikuttavampaa tai koskettavampaa punaista lankaa, en sitä katsoisi.


Niin kuin olen ennenkin sanonut, en "ymmärtänyt" BB:tä oikeastaan lainkaan ennen kuin löysin BBPlazan 24/7-liveseurantaketjut. Niiden myötä löysin myöhemmin myös itse 24/7-palvelun. Vasta kun pääsin näiden kautta seuraamaan "tarinaa" aukottomana ja sensuroimattomana - kaikki taustat ja sivujuonteet näkyvillä - BB avautui ja koukutti.

Ja vaikka nyt valaistus on tullutkin, en edelleenkään "ymmärrä" BB:tä päivittäiskoosteiden kautta seurattuna. "Oikea" BB on minulle 24/7:n ja 24/7-liveraporttien/lokin puolella, ei koostesilpussa. En näkisi mielekkääksi seurata kautta, jos ei tarjolla olisi 24/7-seurantaa vähintään liveraporttien muodossa.

Tältä osalta voisi jopa sanoa, että tuotantoyhtiökään ei täysin tajua tuotteensa luonnetta. Suomessa BBPlaza liveraportteineen on se "välttämätön" komplementti, joka tekee BB-kauden kunnollisen seuraamisen mahdolliseksi. On vähän hassua, että olennainen osa tuotteesta syntyy harrastaja- ja vapaaehtoisvoimin tuotannosta riippumattomalla palstalla. Mutta toisaalta tietysti hyvä juuri riippumattomuuden vuoksi, koska Suomi-tuotannolla on myös ollut taipumusta tapahtumien vääristelyyn ja sensurointiin.

Vastaavan 24/7-catch-up-lokipalvelun voisi kuitenkin ainakin teoriassa tarjota myös kaupallisesti, osana virallista BB-sivustoa ja tuotepalettia, ikään kuin virallisten 24/7-livestreamien catch-up-tukipalveluna. Tuotanto tuntuu pitävän uutisartikkeleitaan (toimitettuja tiivistelmiään ja highlightejaan) tällaisen vastineena, mutta eihän se ole sama asia kuin "täydellinen" jatkuva raakaloki tapahtumista, eikä anna lähellekään yhtä hyvää kokonaiskuvaa.

Joihinkin ulkomaiden BB-versioihin on kyllä tullut tutustuttua pelkkien koosteidenkin kautta, mutta aika pinnallisesti. Jos oikeasti lähtisin kautta seuraamaan, kyllä silloin tukena on oltava vähintään BBPlazan tyylinen 24/7-foorumiraportointi.

Realcowboy kirjoitti:Tärkein syy omaan Big Brotherin katsomiseen on tyydyttää omaa luontaista uteliaisuutta liittyen toisten ihmisten tekemisisiin ja tekemättä jättämisiin. Ja tähän liittyen keskustella samanhenkisten kanssa asukkaista.
Kun mietin omaa BBPlaza-historiaani, niin en varsinaisesti tullut tänne keskustelemaan asukkaista vaan seuraamaan yllä kuvailtua live-raportointia ja hankkimaan täydellisemmän kuvan tapahtumista - ja myöhemmin myös raportoimaan palan matkaa itse.

Mutta kun kautta ja asukkaita koskeva kommentointi pyörii koko ajan siinä "taustalla", tulee keskusteluihinkin helposti otettua osaa.


Vaikka kuinka olisi 24/7:t hankittuna, kukaan ei voi seurata kauden ja talon kaikkia tapahtumia yhtäjaksoisesti. Pohjimmiltaan BB on (sillä tavalla katsottuna kuin sitä itse katson) eräänlainen salapoliisipalapeli, jossa pyritään käytettävissä olevista tiedonmurusista kokoamaan ehjä kokonaiskuva siitä, keitä talossa "oikeasti" asui, mitkä näiden motiivit ja luonteet "oikeasti" olivat, mitä "oikeasti" tapahtui (etenkin käännekohdissa) ja miksi.

Tällä tavalla seurattuna BB:n katsominen ei oikeastaan ole perinteistä TV-ohjelman seuraamista vaan merkityksien rakentamista, tulkintojen tekemistä, spekulaatiota, tarinankerrontaa ja tiedonhakua - kokonaiset kolme kuukautta pyörivä viihteellinen ajanvietepeli. Ohjelman "vuorovaikutteisuus" taitaa siis lopulta oikeasti piillä jossain vallan muualla kuin niissä tekstiviestiäänestyksissä... joihin en edes osallistu.

Kaiken tämän lisäksi tai rinnalla BB on kuitenkin ensisijaisesti jonkinlainen "kertomus ihmisyydestä". Sellaista kiinnostaa seurata, koska ihmisiä, lajitovereita, nyt vain on kiinnostavaa seurata... ja niiden tekoja, ajatuksia, tunteita ja "kohtaloa" voi peilata omiin tekoihinsa, ajatuksiinsa ja tunteisiinsa. Joko empatialla, sympatialla tai ilman.
Realcowboy kirjoitti:Mielenkiinnon säilyminen koko kauden aikana edellyttää itsellä sitä, että talossa on ainakin yksi omasta mielestä mielenkiintoinen asukas.
Tämä on ihan totta ja ehkä myös nykytoteutuksessa formaatin olennainen tekninen heikkous. Asukkaiden oletettu mielenkiintoisuus (ja potentiaali rahakkaaseen äänestysvastakkainasetteluun!) ohjaa voimakkaasti myös tuotannon taustapeliä, joka on tympeää aina niissä kohdissa, joissa se käy kovin ilmeiseksi.

Avatar
Dille
Alejandro
Viestit: 1801
Liittynyt: 17 Elo 2007 22:11
Paikkakunta: Itä-Häme

Re: Miten perustelet Big Brotherin katsomista?

Viesti Kirjoittaja Dille » 29 Heinä 2011 16:46

En puolusta, vaan selitän.
Kyseessä on lähinnä luonteenheikkous joka koukuttaa minut vuodesta toiseen tilaamaan 24/7 :n . Kadun sitä perinteisesti ekan viikon jälkeen ja masokistisissa fiiliksissä kahlaan koko kauden läpi läppärin ääressä, 24/7.

Avatar
kivahanna
Mökkiläinen
Viestit: 236
Liittynyt: 14 Syys 2010 19:26
Paikkakunta: jossai Korsos niinku

Re: Miten perustelet Big Brotherin katsomista?

Viesti Kirjoittaja kivahanna » 01 Elo 2011 00:52

Minä pidän ainakin siitä, että joka päivä näkee niitä tuttuja tyyppejä ja niiden tavat tuntee aika hyvin. Kerron yleensä lähinnä sellaisille, jotka ovat itsekin kiinnostuneet siitä. Minun ei ole tarvinnut selitellä kenellekään sen katsomista - miehenikin seuraa Salattuja elämiä ja ymmärtää addiktioni, vaikka kolmen kuukauden ajan saa joka ilta mennä yksin nukkumaan, kun minä jään valvomaan BB:n ääreen.
Onnea voittajille ja kaikkea hyvää niille, jotka eivät voittaneet.

Avatar
tarjaliisukka
Verokarhun karkoittaja
Viestit: 1205
Liittynyt: 02 Syys 2008 09:49

Re: Miten perustelet Big Brotherin katsomista?

Viesti Kirjoittaja tarjaliisukka » 02 Elo 2011 23:42

Mä katson, koska se on viihdyttävää. Ja nykyään myös siksi, kun se on tapa. Muille en juuri katsomistani mainosta, tosin tänä vuonna mulla on hyvä syy ostaa 24/7 kun jään äitiyslomalle odottamaan jakaantumista lokakuun puolivälissä. Onpahan jotain, millä tappaa aikaa :)
BB-koukussa jo ties monettako vuotta, tänä vuonna en seuraa 24/7:kaa, joten olen muiden lähteiden varassa. Mielenkiinnolla odotan, millainen kokemus tästä tulee.

Avatar
Mary
Mökkiläinen
Viestit: 219
Liittynyt: 01 Elo 2011 17:39
Paikkakunta: Sotkamo

Re: Miten perustelet Big Brotherin katsomista?

Viesti Kirjoittaja Mary » 02 Elo 2011 23:48

Katson, koska se on hyvää viihdettä. Mukavempi sitä on kattoa kuin jotain sellasta sarjaa, jossa ei tapahu moneen jaksoon mitään. Tosin ei välillä BB:ssäkään, mutta kyllä BB silti voittaa. Ajantapoksikin sopii vallan mainiosti!
Mutta minä olen ja elän ja hengitän.

Avatar
Auroora
Käpylehmätehtaan työntekijä
Viestit: 516
Liittynyt: 20 Elo 2009 14:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Miten perustelet Big Brotherin katsomista?

Viesti Kirjoittaja Auroora » 06 Elo 2011 10:55

En yleensä hirveästi huutele tätä katsovani. Oon tottunut siihen että perhe ja kaverit pyörittelee silmiään jos todistavat mun katselevan BB:tä joko telkasta tai netti-livestä, mutta en mä nyt toisaalta koe tarvetta alkaa puolustellakaan tekemisiäni. Musta nyt vaan on kiva tirkistellä tavallisten ihmisten toilailuja, oli ne sitten negatiivisia tai positiivisia. Big Brother on hyvää ajanvietettä hetkiin kun ei mitään muuta tekemistä ole ja sitä katsellessa voi tuntea sekä ylemmyyden että alemmuuden tunteita kun väkisinkin vertaa itseään asukkaisiin.

Mielenkiintoisinta on se, että suurimpia tän formaatin dissaajia joita tunnen on poikaystäväni, joka kuitenkin itse katselee välillä niinkin laadukkaita sarjoja kuin esim. Beauty and the Geek ja Sinkut saarella (tms.) Että eiköhän meillä kaikilla oo paheemme mitä viihteeseen tulee, ja vaikkei oliskaan niin mitähän munkin katselemiset on keneltäkään muulta mitään pois. Saavatpahan sitten itse kokea sitä ylemmyydentunnetta siinä verratessaan itseään muhun ja mun aivokuolleisiin mieltymyksiini.

Avatar
Wendla
BB-talon päällikkö
Viestit: 1973
Liittynyt: 16 Syys 2019 08:32

Re: Miten perustelet Big Brotherin katsomista?

Viesti Kirjoittaja Wendla » 06 Tammi 2020 14:14

Sanon että tarkastelen bb:tä yleensä vuorovaikutus- ja ryhmätasolla, jonkinlaisesta sosiaalipsykologisesta vinkkelistä myös. Ja tottahan tuo taitaa olla.

Avatar
Risto
Isoveli
Viestit: 6644
Liittynyt: 10 Loka 2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Miten perustelet Big Brotherin katsomista?

Viesti Kirjoittaja Risto » 06 Tammi 2020 15:56

Risto kirjoitti:
28 Heinä 2011 11:08
En mä jaksa perustella BB:n katseluani kenellekkään, kun en sitä itsellenikään pysty järkevästi perustelemaan. Kyllähän moni ihmettelee (minä mukaanlukien) miten jaksan sitä kattoo, mut ei siihen mitään kommenttia jaksa koskaan heittää. Paskaahan BB on ollut kolmen ekan kauden jälkeen, mut kuitenkin sitä tulee töllättyä. Kai se välillä on ihan viihdyttävää paskaa. Oon mä kai sen verran utelias ihminen ettei pysty tästäkään kaudesta olemaan erossa...
Hahaha, eipä oo paljoa mielipide tässä vuosien saatossa muuttunut. En edelleenkään perustele BB:n katsomistani kenellekään, edes itselleni.

Avatar
Mingviini
Tuottaja
Viestit: 1116
Liittynyt: 05 Syys 2019 05:04

Re: Miten perustelet Big Brotherin katsomista?

Viesti Kirjoittaja Mingviini » 07 Tammi 2020 10:31

Me tästä taannoin miehen kanssa puhuttiin, kun hän oli jo monta tuntia tuijottanut puhelimen pieneltä näytöltä esportsia (en edes yritä tarkentaa, ei ole mun juttu) ja minä ihmettelin, miten hän jaksaa sitä tiirata. Mies kommentoi, että no katoithan säkin BB:tä vaikka ne pesi vaan hampaita... Pointti.

Olen Riston kanssa samaa mieltä, en koe tarvetta perustella muille enkä itsellenikään BB:n katselua. Jokaisella on mieltymyksensä, minä nyt satun olemaan sellainen tyyppi, jolle BB uppoaa, ainakin hyvin toteutettu sellainen.

Ja koska poikkeus vahvistaa säännön, tämän uusimman kauden seuraamista perustelin kyllä, itselleni ja muille, koska elämäntilanne sattui omalla kohdallani olemaan poikkeuksellinen tapaturman jälkimainingeissa. Nimittäin sillä, että se toi ohjelmaa ja rutiinia sairaslomapäiviini. Kun kerroin fyssarilleni, että BB rytmittää hyvin päiväni jumppahetkistä ruokailuihin jne, hän totesi, että varmasti kiva juttu saada sieltä seurattua vähän sosiaalista elämääkin siinä samalla. Se oli ihan totta. Pelkkä sitcomien tuijotus monen kuukauden ajan olisi ollut eri juttu. Jumpatessa olisi ollut vaikea kirjoittaa, lukea, piirtää tai roikkua koneella - tv:n katselu sen sijaan sujui vallan mainiosti.
:thumbsup

Avatar
Marjo
Television orja
Viestit: 773
Liittynyt: 02 Loka 2006 21:23

Re: Miten perustelet Big Brotherin katsomista?

Viesti Kirjoittaja Marjo » 07 Tammi 2020 15:33

En yleensä koe tarvetta perustella tai selitellä asiaa mitenkään, mutta jos joku kysyy niin sanon että se on hyvä tapa saada ajatukset irti syksyn ankeudesta ja pimeydestä.

Mutta kyllä se katsominen edellyttää sitä, että on kiinnostavaa porukkaa talossa, muutama kausi jäi käytännössä kokonaan katsomatta, kun oli sellainen asukaskattaus ettei tarjonnut itselle mitään tarttumapintaa.

Kyllä se välillä itseänikin hämmentää, että Big Brotherista jaksan kiinnostua, kun muuten en seuraa oikein mitään tv-ohjelmia. Kotimaisilta kanavilta katson lähinnä kympin uutisia ja muuten tulee katseltua jotain enemmän tai vähemmän typeriä visailuohjelmia tai stand uppia tms. BBC Britiltä tai sitten National Geographicilta lentoturmatutkintaa. Muita realitysarjoja en ole oikein koskaan jaksanut seurata, paitsi joskus aikanaan Suuri seikkailu oli ihan mielenkiintoinen, ja jos Vain elämää lasketaan realityksi niin sitä tulee vaihtelevalla mielenkiinnolla katseltua.

Mutta toisaalta veikkaan että jos en olisi BBPlazaa aikanaan löytänyt, olisi Big Brotherin katsominenkin jäänyt ekan näkemäni kauden tai parin jälkeen (ihan ekaa kautta en katsonut yhtään). Tämä sosiaalinen aspekti ja liveketjujen seuraaminen on iso osa sitä syytä, mikä saa tuohon koukuttumaan. En tiedä onko jollain muilla realitysarjoilla vastaavaa foorumia olemassa, enkä lähde kyllä selvittelemäänkään. Ihan tarpeeksi menee aikaa BB:n parissa kauden ollessa käynnissä, niin se kauden ulkopuolinen aika (oli se sitten kuukausia tai vuosia) saa ihan mielellään kulua ilman mitään vastaavia koukuttumisia. :D

Avatar
Dille
Alejandro
Viestit: 1801
Liittynyt: 17 Elo 2007 22:11
Paikkakunta: Itä-Häme

Re: Miten perustelet Big Brotherin katsomista?

Viesti Kirjoittaja Dille » 01 Touko 2020 21:30

Perusteluni on helppo : koska haluan tehdä niin.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua”