Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Keskustelua elokuvista, musiikista ja konsoli- ja tietokonepeleistä.
Avatar
Risto
Isoveli
Viestit: 6644
Liittynyt: 10 Loka 2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja Risto » 08 Joulu 2013 17:50

On taas se aika vuodesta kun Risto haluaa jakaa vuoden aikana nauttimansa musiikkiteokset. Risto haluaa myös tietää mitä muut Plazalaiset ovat nauttineet, jotta hänkin voisi niistä nauttia.

Jos et tiedä mistä tässä nyt taas on kyse, niin tsekkaappa viimevuoden vastaava ketju: Tuosta!

Oma lista tulee luultavasti olemaan tällä kertaa Top-30 tai jopa enempi. Pitää hieman katsoa mitkä albumit oikeasti olevat mainitsemisen arvoisia. Lähemmäks 60 vuoden 2013 albumia on tullut kuunneltua, joten onhan tossa vielä järjestelemistä ja miettimistä. Tässä ensi viikon aikana pyrin kuitenkin oman ensimmäisen satsini läväyttää näytille.

Toivottavasti nähtäisiin paljon listoja. Listat on mukavia. Ja keskustelu.

Kiirettä ei listoilla tälläkään kertaa ole, joten ottakaa vaan ihan chillisti (wink wink Zygerö). Kyllä te tiiätte, ei teitä enää tartte opettaa.

- Risto "Ripa" Ripandeeros

Avatar
Mardis
Taivaan iskä
Viestit: 4442
Liittynyt: 02 Loka 2010 21:33

Re: Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja Mardis » 08 Joulu 2013 18:32

Varmaan mä saan tästäkin vuodesta jonkun tynkälistan kasaan. Nyt on kuunneltu viime vuoden tapaan se kolme albumia tältä vuodelta. [smilie=a_tongue.gif] Jospa mä kuitenkin tänä vuonna saisin sen Top-5:n jopa tehtyä, niin olis sillä listalla edes vähän kokoo. Ans kattoo nyt.

Avatar
FankiKitsune
Big Brother
Viestit: 6042
Liittynyt: 27 Marras 2010 16:04

Re: Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja FankiKitsune » 08 Joulu 2013 18:44

Mä jo odottelin, et koska tää ketju tulee. [smilie=a_teeth.gif] Mulla tulee olemaan huima kehitys viime vuoteen nähtynä, nyt saan ainakin TOP10! Yritin kattoa tost viime vuoden ketjusta, mut siitä ei oikein selvinny, et onko kokoelma-albumit sallittuja? :scratch
That damn fox!

Kuva

Avatar
Risto
Isoveli
Viestit: 6644
Liittynyt: 10 Loka 2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja Risto » 08 Joulu 2013 18:47

Jonksu kirjoitti:Mä jo odottelin, et koska tää ketju tulee. [smilie=a_teeth.gif]
Mukava kuulla.
Jonksu kirjoitti:Yritin kattoa tost viime vuoden ketjusta, mut siitä ei oikein selvinny, et onko kokoelma-albumit sallittuja? :scratch
Toki jos se on julkastu vuonna -13. :thumbsup

Avatar
Orphan
Verokarhu
Viestit: 1168
Liittynyt: 03 Loka 2011 16:00
Paikkakunta: Pori

Re: Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja Orphan » 08 Joulu 2013 22:22

Jee! Tällä kertaa lupaan antaa kattavammat perustelut ja kattavamman listan yleensä. Näytti vähän säälittävältä tuo viimekertainen lista. :imrgreen:
Tuuli VOF:in voittoon!
One by one they all will fall.

Avatar
Scherzy
Kanavajohtaja
Viestit: 3821
Liittynyt: 15 Elo 2009 22:49

Re: Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja Scherzy » 09 Joulu 2013 01:50

Tulee kyllä taas ehdottomasti lista tehtyä :), tänä vuonna onkin tullut niin paljon hyviä albumeita että tulee olemaan vaikea tehdä lista.

Avatar
Risto
Isoveli
Viestit: 6644
Liittynyt: 10 Loka 2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja Risto » 15 Joulu 2013 20:56

Lupasin laittaa tämän homman käyntiin tällä viikolla ja minähän en teille koskaan kehtaisi valehdella. Hieman kyllä muutin alkuperäistä suunnitelmaani ja listani sisältää "vain" 26 albumia. Joku kysyy että miksi juuri 26 ja siihen voin vastata että omalla henkilökohtaisella arvosteluasteikollani (1-10) nuo 26 albumia ovat saaneet vähintään 8 pistettä. Meinasin eka sisällyttää noi 7:n arvosanatkin saaneet, mutta listasta olisi tullut ihan liian pitkä ja aikaa vievä.

Nyt oon saanut nää levyt mielestäni ihan mukavaan järjestykseen jotta voidaan polkaista homma käyntiin. Jos on jotain kommentoitavaa, niin saa kommentoida. Keskustelu on jopa suotavaa, mutta ei pakollista.

Boom kah, boom boom kah!

26. Asking Alexandria - From Death To Destiny
Image

Asking Alexandria (lähtöisin Englannista) on käsittääkseni suht suosittu bändi maailmalla, mutta itselleni se on ollut aina aika vähällä kuuntelulla vaikka bändi edustaakin aika hyvin mun musiikkimaun ydintä. Joitakin biisejä olen silloin tällöin kuunnellut, mutta oikeastaan vasta tämän bändin kolmannen albumin myötä olen tutustunut tähän yhtyeeseen hieman paremmin.

From Death to Destiny on aika perinteinen metalcore-albumi, mutta vokaalit kuulostaa kyllä paikka paikoin hyvinkin perinteiseltä heavymetallilta. Alkuun tän levyn laulut kuulosti korvaani hieman oudolta, mutta useamman kuuntelun jälkeen aloin tykkäämään niistä. Ei tää albumi mitään tajunnanräjäyttävää settiä sisällä, mutta lajityylin ystäville ihan varmasti miellyttävä kokemus.

Top 3 biisit:
1. Until The End feat. Howard Jones
2. The Death of Me
3. Break Down The Walls

25. The Safety Fire - Mouth of Swords
Image

Jatketaan brittein saarilla, mutta tällä kertaa hieman progressiivisemmissa meiningeissä. The Safety Fire on itselleni melko uusi tuttavuus ja pakko sanoa että tykästyin bändin debyyttialbumiin hieman enempi kuin tähän tuoreimpaan. On tämä bändin toinenkin albumi erittäin mainiota proge-metallia hieman djentillä maustettuna.

Yksi suuri syy miksi tähän bändiin halusin tutustua oli se että tällä uusimmalla levyllä on yhdellä biisillä vierailemassa Between the Buried and Me:n vokalisti Tommy Giles Rogers Jr. Se oli mielestäni ihan riittävä syy tutustua tähän bändiin ja albumiin. Ei tarvinnut katua.

Top 3 biisit:
1. Mouth of Swords
2. Beware The Leopard (Jagwar) feat. Tommy Giles Rogers Jr.
3. Red Hatchet

24. Anavae - Storm Chaser (EP)
Image

Tästä tulikin näköjään aika britti painotteinen lista kun siellä pysytään vieläkin. Merkillistä etten sanoisi.

Anavae nyt on varmasti tuttu kaikille jotka osallistuivat biisiraadin ensimmäiselle kierrokselle. Tää on tämmöstä aika perus pop-rockia jonka kantavana voimana on ehdottomasti vokalisti Rebecca Need-Menear. Olin vähän kahden vaiheilla että sisällytänkö EP:itä tähän mun listaan, koska tässäkin oli vain 5 kappaletta, mutta tuli tätä sen verran luukutettua vuoden aikana että pakkohan se oli tänne listalle laittaa.

Anavae on vaikuttanut vasta vuodesta 2011 lähtien, mutta mut se on onnistunut jo vakuuttamaan. Mielenkiinnolla seuraan tän bändin urakehitystä, joka toivottavasti on positiivinen.

Top 3 biisit:
1. Storm Chaser
2. Storm Chaser (acoustic)
3. Ghosts In The Machine

23. Ghost - Infestissumam
Image

Heja Sverige! Nyt ollaankin sitten hieman siellä mun musiikkimaun äärirajoilla. Ei sillä että tää musiikki mitään extremeä olisi, mutta harvemmin tän tyylistä metallimusiikkia kuuntelen. Jos tätä bändiä johonkin muihin vertaisi niin ensimmäisenä tulee mieleen Mercyful Fate ja King Diamond noin muutenkin. Lyriikat on vissiin olevinaan jotain saatananpalvonta läpändeerusta, joka ei itteeni nyt varsinaisesti kiinnosta, mutta jokin tässä bändissä vaan nappaa.

Tutustuin tähän bändiin vuonna 2011 kun kävin katsomassa Triviumia ja In Flamesia ja Ghost oli siellä yksi lämppäreistä. Tuo keikka sai mut rakastumaan tähän bändiin heti ensihetkillään. Jotenkin toi musiikki yhdistettynä bändin ulkoasuun ja lavashow'hun teki muhun kovan vaikutuksen, vaikka ennakkoon pelkäsinkin pahinta. Toisen kerran näin bändin Sonispheressä 2012, mutta se keikka kärsi kyllä siitä että se oli ulkoilmassa.

Vaikka tällä levyllä onkin näitä saatanallisia aiheita, niin kyllä tässä on aika paljon pilkettä silmäkulmassa menemättä kuitenkaan ihan naurettavaksi huumorimusaksi. Itseäni tämä levy ainakin hymyilyttää kovasti. Tiedä sitten onko se sen tarkoitus.

Top 3 biisit:
1. Year Zero
2. Ghuleh / Zombie Queen
3. Secular Haze

--

Sellaset oli neljä ekaa albumia ja jatkossakin ajattelin laittaa aina neljä albumia kerrallaan teidän iloksenne. Perusteluja oli näköjään yhtä vaikea kirjoittaa kuin vuosi sitten, mutta ehkä niistä jotain irti saa. Enempi varmaan noista top 3 biiseistä saa käsitystä noista albumeista kuin mun selityksistä.

Seuraava satsi tulee joskus ens viikolla.

Avatar
aadeehoovee
Guru
Viestit: 3552
Liittynyt: 29 Syys 2008 21:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja aadeehoovee » 19 Joulu 2013 07:55

Kommentoin Riston listaa:

Mieshän aloittaa melkoisella riskillä, kuluvaa vuotta on vielä pari viikkoa jäljellä joten tässähän kerkeää tapahtua vaikka mitä. Kuuntelin tuon The Safety Firen kun sitä suosittelit aikoinaan. Ihan kuunneltavaa mutta tuota lajia on tarjolla niin paljon, että pitää olla enemmän kuin kuunneltavaa jotta siihen tulee useammin tartuttua. Laulaja tökki kaikkein pahiten. Ton Anavaen kuuntelin Raadin aikana kolmesti eikä käteen jäänyt mitään, meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos vaikka kuinka yritti. Noi kaks muuta on sitten jäänyt parin radiosoiton varaan eivätkä ole niissä vakuuttaneet.

Lista on näillä näkymin tulossa mutta henkeä ei kannata pidättää koska se on vielä aika lapsen kengissä.
Elämme kovia aikoja, ystävä hyvä.

Avatar
scorchio
Käsikirjoittaja
Viestit: 954
Liittynyt: 31 Elo 2009 00:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja scorchio » 20 Joulu 2013 23:01

Viime vuosi oli naiskeskeinen, tänä vuonna ukot jylläsi scorchion kuulokkeissa.

1. Vampire Weekend - Modern Vampires of the City
2. Deafheaven – Sunbather
3. Darkside - Psychic
4. Arctic Monkeys – AM
5. Janelle Monáe – The Electric Lady
6. Arcade Fire – Reflektor
7. The Knife - Shaking the Habitual
8. Speedy Ortiz - Major Arcana
9. National – Trouble will find me
10. Waxahatchee - Cerulean Salt

Bubbling under: Patty Griffin [smilie=a_teeth.gif] , Queens of the Stone Age, Nils Frahm, Julia Holter, Jenny Hval, Danny Brown, Uncle Acid and the Dead beats. Niin ja tietysti Daft Punk, perkele, unohtui, hmmmm...

Kotimaiset:

1. Minä ja Ville Ahonen – Joulukuun kolmas
2. Black Lizard – Love is a lie
3. The Hearing – Everyday
4. Hopeajärvi – Kiinnostaa
5. Nicole Willis & The Soul Investigators – Break Free

Oliko niitä muita, tä? En mä tähän ala Jiiiiiii Karjalaista roudaa, mitä? Dumariltakin taisi tulla jotain...Suoraan sanoen en tänä vuonna ole kunnellut paljoa kotimaista tarjontaa.

Avatar
Risto
Isoveli
Viestit: 6644
Liittynyt: 10 Loka 2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja Risto » 20 Joulu 2013 23:04

aadeehoovee kirjoitti:Mieshän aloittaa melkoisella riskillä, kuluvaa vuotta on vielä pari viikkoa jäljellä joten tässähän kerkeää tapahtua vaikka mitä.
Olen aikapitkälti kaikki levyt jo kuunnellut mitkä olen tänä vuonna halunnutkin. En usko että mikään random-levy onnistuis mun listaa enää keikauttamaan suuntaan taikka toiseen. Siksi tein tän listan jo nyt.

scorchion lista on aika mielenkiintoinen. Saattaa olla että ainakin yksi noista levyistä löytyy omalta listaltanikin.

Avatar
Orphan
Verokarhu
Viestit: 1168
Liittynyt: 03 Loka 2011 16:00
Paikkakunta: Pori

Re: Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja Orphan » 22 Joulu 2013 13:50

Noniin pistetäänpä viimein lista alulle. Sanottakoon vielä, että tämä vuosi oli ehdottomasti parempi kuin 2012 musiikin saralla.

15. Far East Movement - Dirty Bass
Kuva

Far East Movementiin ja erityisesti sen uudempaan tuotantoon tutustuin sen jälkeen kun kyseinen bändi oli pääesiintyjänä tämän vuoden Summer Up-festareilla. Kaikki biisit eivät tällä albumilla pääse oikeuksiinsa, enkä jokaisesta pidäkään. Dirty Bass pääsee kuitenkin näinkin korkealle, koska ne hyvät kappaleet ovatkin sitten oikeasti todella hyviä. Pähkinänkuoressa tällä albumilla on muutama helmi, joita jaksaa soittaa repeatilla.
Suosikkibiisit: Turn Up The Love, Live My Life, Rocketeer ja Fly With U.

14. Juju - Matkalla Kadotukseen
Kuva
Juju on myöskin tämän vuoden uusi tuttavuus. Olen Jujua joskus aiemmin kuunnellut, mutta tuomitsin artistin heti parin kappaleen jälkeen, jonka jälkeen kyseinen artisti jäi täysin pimentoon. Monen mielestä tämä uudempi albumi on huonompi, mutta minusta tämä on ehdottomasti parempi. Jokainen kappale on ihan jees, mutta kuten Far East Movementin tapauksessa niin tälläkin albumilla on ne muutamat helmet, jotka tätä albumia erityisesti kantaa.
Suosikkibiisit: 7 Ämmää, Onnea, Tuhat Jääpiikkii.

13. Natalia Kills - Trouble
Kuva
Tämäkin artisti on tämän vuoden uusi tuttavuus. Valitettavasti tämä albumi kyllä häviää Natalia Killsin edelliselle albumille, mutta kyllä tämäkin on hyvä ja pääseekin sijalle 13. Tällä albumilla on kuitenkin erilaista musiikkia, joka nostaa pisteitä. Tälläkään albumilla en voi väittää, että tykkäisin jokaisesta kappaleesta, mutta ei mikään kappale mikään täysin paska ole. Tällä albumilla on mielenkiintoista musiikkia ja muutama timantti.
Suosikkibiisit: Marlboro Lights, Controversy, Saturday Night.

--
Tarkemmin katsottuani huomasin, että Dirty Bass onkin vuodelta 2012 ja Spotify väittää toista. Joka tapauksessa Far East Movement saa nyt olla sijalla 15, kun listalle ei nyt pahemmin tunkua ole.
Tuuli VOF:in voittoon!
One by one they all will fall.

Avatar
Orphan
Verokarhu
Viestit: 1168
Liittynyt: 03 Loka 2011 16:00
Paikkakunta: Pori

Re: Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja Orphan » 23 Joulu 2013 11:30

Noniin pistetäänpä toista osaa tulemaan.

15. Far East Movement - Dirty Bass
14. Juju - Matkalla Kadotukseen
13. Natalia Kills - Trouble

---

12. Cheek - Kuka muu muka
Kuva

Timantit on ikuisia kertoi, että levyllä tulee olemaan hyvää musiikkia. Sitähän tällä albumilla tosiaan on, mutta jos tätä albumia vertaa Cheekin aikaisempaan tuotantoon, niin ei tämä kyllä pääse samalle viivalle. Odotin tältä albumilta paljon ja ehkä siksi myös vähän petyin. Joka tapauksessa hyvää musiikkia ja pidän erityisesti vierailevista artisteista tällä albumilla. Albumi on kuitenkin loistavilla biiseillään ansainnut paikkansa listassa.
Suosikkibiisit: Timantit on ikuisia, Kuka muu muka, Fiiliksissä.

11. Teflon Brothers - Valkoisten dyynien ratsastajat
Kuva

Ehdottomasti Tefloneiden paras albumi. Tosin tätä albumia kannattelee ne muutamat timantit niin kuin vähän kaikkien tähän mennessä tulleiden albumien kanssa listassani. Tämäkin albumi saa minulta plussaa vierailevista artisteista. Suuri harppaus tehty parempaan suuntaan edellisestä albumista.
Suosikkibiisit: Seksikkäin jäbä, Lähestymiskieloja, Pidä itsesi miehenä, Jee Jee

10. Britney Spears - Britney Jean
Kuva

Tältä(kin) albumilta odotin enemmän, mutta se ei kuitenkaan poista sitä faktaa ettei tämä albumi hyvä olisi. Hassua sekin, että mielestäni ensimmäinen sinkku Work Bitch on mielestäni ylivoimaisesti albumin paras biisi. Ainakin muutamat kaverini ja lähiympäristö ovat kritisoineet juurikin sitä ensimmäistä sinkkua. Itse albumilla ei juurikaan kovin erilaista musiikkia nähdä, jos nyt ei hitaampaa Perfumea lasketa mukaan. Tässä tapauksessa se asia on kuitenkin vain hyvä, että Britney luottaa vanhaan kaavaan.
Suosikkibiisit: Work Bitch, Body Ache, Til It's Gone
Tuuli VOF:in voittoon!
One by one they all will fall.

Avatar
RedMal
Pihatonttu
Viestit: 1459
Liittynyt: 01 Marras 2006 15:27
Paikkakunta: Turku

Re: Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja RedMal » 23 Joulu 2013 13:24

Aika vähän tulee kuunneltua mitään uudempaa musiikkia, mutta tän vuoden levyistä parhaiten ovat iskeneet Onerepublicin, Imagine Dragonsin ja Ariana Granden uutuudet. Myös Sannin esikoinen toimi. Enempiä perusteluja minulta ei tule kuin että kaikki ovat loistavia. Varsinkin Onerepublic, joka on ehdottomasti yksi parhaista bändeistä koskaan.
2005 Lintsi 2006 Kale 2007 Niko 2008 Harri
2009 Tuija 2010 Marika 2011 Tanja 2012 Sarah
2013 N/A 2014 Anna

Avatar
Mardis
Taivaan iskä
Viestit: 4442
Liittynyt: 02 Loka 2010 21:33

Re: Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja Mardis » 23 Joulu 2013 14:11

No niiin! Nyt on Orphanin listalla sijalla kymmenen sellainen albumi, joka 100 % varmasti löytyy minunkin listaltani. ;) Samalla myös ensimmäinen kuuntelemani albumi kenenkään listalta. :blackeye

Avatar
Risto
Isoveli
Viestit: 6644
Liittynyt: 10 Loka 2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja Risto » 23 Joulu 2013 15:40

Mardis kirjoitti:Samalla myös ensimmäinen kuuntelemani albumi kenenkään listalta. :blackeye
No sun pitäis kuunnella tota Anavaee, mutta kun ei mikään kelpaa. :blackeye

Avatar
Mardis
Taivaan iskä
Viestit: 4442
Liittynyt: 02 Loka 2010 21:33

Re: Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja Mardis » 23 Joulu 2013 18:17

Risto kirjoitti:No sun pitäis kuunnella tota Anavaee, mutta kun ei mikään kelpaa. :blackeye
No oon itse asiassa kuunnellut pariinkin otteeseen sen Storm Chaser -biisin, jota nyt oot joka BBPlazan nurkassa hehkuttanut, ja onhan se kieltämättä ihan menevä biisi ja sun mieliks laitoin sen nytkin pyörimään, mutta tuskin mä nyt koko levyä jaksan kuunnella, vaikka se EP kuinka oiskin. :blackeye

Avatar
Orphan
Verokarhu
Viestit: 1168
Liittynyt: 03 Loka 2011 16:00
Paikkakunta: Pori

Re: Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja Orphan » 24 Joulu 2013 10:20

Tehdään nyt joulun kunniaksi listan kolmas osa kun kerrankin heräsin aikaisin ja aikaa riittää.

15. Far East Movement - Dirty Bass
14. Juju - Matkalla Kadotukseen
13. Natalia Kills - Trouble
12. Cheek - Kuka muu muka
11. Teflon Brothers - Valkoisten dyynien ratsastajat
10. Britney Spears - Britney Jean


---

9. Amaranthe - The Nexus
Kuva

Jälleen tämän vuoden uusi tuttavuus. Ensikuuntelemalta en koskaan olisi uskonut, että vielä jonain päivänä tykkään tästä artistista. Tämä "moderni metalli" näyttää iskevän minuun yllättävänkin hyvin. Erityisesti pidän Elizen lauluäänestä, mutta Jake ja Henrik vetävät myös hyvin. Tämä hakkaa Amaranthen aikaisemman albumin aivan täysin.
Suosikkibiisit: Electroheart, The Nexus, Afterlife

8. Avicii - True

Kuva

Aviciilta odotin hyvää albumia parin hyvän sinkun jälkeen ja sieltähän se hyvä albumi sitten tulikin. Tyylikokeiluja olisi minun makuun voinut olla enemmän, mutta toimiihan tämä näinkin. Jos kokonaisuudessa olisi enemmän loistavia kappaleita, tämä albumi olisi todennäköisesti korkeammalla listassa. Tätäkin albumia kantaa ne muutamat helmet. Sanottakoon vielä, että mielestäni tämä ylihypetetty Wake Me Up on aivan hirveää kuunneltavaa ja koko biisi tuleekin korvista ulos. Sen sijaan ne vähemmän tunnetut + You Make Me ovat paljon parempia.
Suosikkibiisit: You Make Me, Liar Liar, Addicted To You

7. Maria Mena - Weapon In Mind
Kuva

Kerrankin saan kiittää Spotifyn mainoksia! Ilman niitä en todennäköisesti koskaan olisi löytänyt tätä artistia, kiitos siis niille. Välillä tämä artisti tuntuu kuin kopioivan Loreenia tai toisinpäin ihan sama, mikä kuitenkin joissain määrin häiritsee. Tällä albumilla on mielestäni mukavasti erilaista musiikkia. Maria Menan Weapon In Mind on näin korkealla vain kahden aivan loistavan biisi vuoksi. Fuck You ja All The Love ovatkin molemmat tämän vuoden suosikkibiisieni joukossa. Erityisesti Fuck you on aivan huikea loistavalla sanomallaan. ;)
Suosikkibiisit: All The Love, Fuck You, Interesting
Tuuli VOF:in voittoon!
One by one they all will fall.

Avatar
Risto
Isoveli
Viestit: 6644
Liittynyt: 10 Loka 2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja Risto » 24 Joulu 2013 10:31

Tämä "moderni metalli" näyttää iskevän minuun yllättävänkin hyvin.
Jahas, jahas. Mun listalta saattaa pari tämmöstäkin levyä löytyä. ;)

Avatar
Risto
Isoveli
Viestit: 6644
Liittynyt: 10 Loka 2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja Risto » 26 Joulu 2013 18:22

Juuh elikkäs jatketaas tätä omaa listaa taas pikkasen eteenpäin. Tarkoitukseni oli kyllä vähän ripeämmällä tahdilla näitä julkaista, mutta laiska paska kun olen niin se on tämmöstä.

Alkuun vielä nää aiemmat sijoitukset:

26. Asking Alexandria - From Death To Destiny
25. The Safety Fire - Mouth of Swords
24. Anavae - Storm Chaser (EP)
23. Ghost - Infestissumam


22. I See Stars - New Demons
Image

I See Stars on itselleni melko uusi tuttavuus johon tutustuin tuossa pari kuukautta sitten kun post-harcore oli itselleni sitä kuuminta shittiä. No ei tää albumi edes varsinaisesti ole post-hardcorea vaan enempikin elektronista metalcorea, mutta hyvältä tää kuulostaa genrestä huolimatta.

Tää albumi olis varmaan pari vuotta sitten ollut ehkä paras asia maailmassa, koska sillon jostain syystä elektroninen musiikki yhdistettynä metallimusaan oli jotenkin kiehtova juttu. Nykyään tuo ristisiitos ei niin kummalliselta enää kuulosta, mutta kun toteutus on tätä luokkaa niin pakko digautella.

Tää lätty mulla tuli ekana mieleen kun Orphan tuossa aiemmin puhui tuosta modernista metallista. Tsekkaas tää jos vaikka maistuis. Tää ei ainakaan kovin raskasta kuunneltavaa ole mielestäni. Ja jos tää liian raskaalta kuulostaa, niin bändin vanhempi tuotanto on ainakin paljon popimpaa mutta itse en niistä vanhemmista lätyistä oikein välitä.

Top 3 biisit:
1. Violent Bounce (People Like ¥øµ)
2. Murder Mitten
3. New Demons


21. The Ocean - Pelagial
Image

The Ocean on perustettu jo vuonna 2001, mutta itselleni tämä saksalaisyhtyeen kuudes albumi on se minkä avulla tähän tutustuin. Wikipedia sanoo tämän olevan post-metal bändi, mutta kun en itse noista niin tiedä niin kai se on uskottava. Itselleni tästä bändistä huokuu ihan älyttömät Mastodon-vibat joka on tietysti todella positiivinen asia. Suurin ero Mastodoniin on ehkä puhtaissa vokaaleissa. Örinät kuulostaa aika samalta kuin Mastodonin vanhemmassa tuotannossa.

Pelagial on kyllä aika massiivinen teos vaikka ei nyt sinällään mikään erityisen raskasta musiikkia olekaan. Tältä albumilta on todella hankala valita yksittäisiä biisejä, koska tää on konseptialbumi ja vaatii sen että kuunnellaan alusta loppuun asti. Mastodonin ja muutenkin progressiivisen metallin ystävät varmasti löytävät tästä jotain maiskuteltavaa. Itse nautin kovasti.

Top 3 biisit:
1. Bathyalpelagic I: Impasses
2. Bathyalpelagic II: The Wish in Dreams
3. Bathyalpelagic III: Disequilibrated

20. Deafheaven - Sunbather
Image

Mä en oikeasti tiedä mitä mä tästä albumista pystyn sanomaan. Musiikki kuulostaa täysin sekopäiseltä mättämiseltä, niin kutsutusta laulusta ei saa mitään selvää eikä tässä muutenkaan tunnu olevan järjen hiventäkään koko levyssä. Silti tässä albumissa on jotakin joka kiehtoo minua suuresti ja varsinkin tuossa alkusyksystä tää soi aika usein iPodissani masentavina työpäivinäni.

Isot pojat kerto että tää on jotaki hipstereiden black metallia. En tiiä. Kuunnelkaa jos kiinnostaa. scorchioo on ainakin näyttänyt kiinnostavan.

Top 3 biisit:
1. The Pecan Tree
2. Vertigo
3. Dream House


19. We Came As Romans - Tracing Back Roots
Image

Parin melko raskaan kokemuksen jälkeen taas hieman kevyempää rämpytystä. Tästä namipalasta täytyy kiittää aadeehooveeta joka tästä joskus mulle vinkkasi. Kiitos.

We Came As Romans muistuttaa hieman tuota aiemmin listallani esiintynyttä I See Starsia, mutta tässä ei vaan niitä elektronisia vaikutteita niin älyttömästi ole. Muutenkin tää albumi on aika kevyttä kuunneltavaa omassa genressään. Ei mitään älytöntä tykittelyä, mutta ihan törkeän koukuttavia biisejä löytyy ämpärikaupalla. Joskus huomaan hyräileväni jotain biisejä päässäni vaikken olisi levyä hetkeen kuunnellutkaan.

Tätä albumia vois suositella semmosille jotka ei paljoa raskasta musiikkia kuuntele, mutta välillä haluaa hullutella. Ehkä tää toimii porttihuumeena joillekin pois sieltä radiosoittolistojen keskeltä. Toivoa sopii. Tai en tiiä.

Top 3 biisit:
1. Fade Away
2. Never Let Me Go
3. Present, Future, and Past
--

Siinä ois tän kerran setitykset. Huomaa että mulla ei ole tarpeeksi alkoholia elimistössä, mutta toivottavasti joku sais noista läpändeeruksista jotain irti. Kommentit on myös kivoja. Tykkään lukea niitä.

Seuraavan paketin yritän saada pihalle melko nopeasti. Seuraavalla kerralla onkin luvassa ainakin yksi vanha tuttu, punkrockin kuninkaita ja listan ainoa suomalaisedustaja. Huh huh, itteeniki jännittää jo ihan kamalasti.

Avatar
Risto
Isoveli
Viestit: 6644
Liittynyt: 10 Loka 2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja Risto » 28 Joulu 2013 19:26

No kai minä sitten jatkan tätä listaa kun ei muutakaan tekemistä ole tässä oluen juonnin ohessa. Pahoittelut jo etukäteen.

26. Asking Alexandria - From Death To Destiny
25. The Safety Fire - Mouth of Swords
24. Anavae - Storm Chaser (EP)
23. Ghost - Infestissumam
22. I See Stars - New Demons
21. The Ocean - Pelagial
20. Deafheaven - Sunbather
19. We Came As Romans - Tracing Back Roots


18. Lost Society - Fast Loud Death
Image

Tää vuosi oli kyllä suomalaisittain aika huono. Muutamia kotimaisia lättyjä tuli kyllä kuunneltua vuoden aikana, mutta Lost Societyn debyyttialbumi oli kyllä ainut jota kehtaa sanoa hyväksi levyksi. Tähän bändiin törmäsin vähän vahingossa internetin ihmeellisessä maailmassa vaikka samalta kylältä ollaankin kotoisin.

Fast Loud Death on aika suoraviivaista thrashmetallia ilman mitään turhia kikkailuja, juuri kuten pitääkin olla. Olen erityisen iloinen siitä että nuoret jannut vetää tän tyylistä musaa 100% asenteella eikä lähde kosiskelemaan ihmisiä millään nykyajan hömpötyksillä.

Joku sanoi joskus että nää jätkät kuulostaa enempi Anthraxilta kuin Anthrax ite. Se on mun mielestä ihan hyvin sanottu. Mielenkiinnolla kyllä seuraan näiden jätkien tulevaisuutta.

Top 3 kappaleet:
1. Trash All Over You
2. KILL (Those Who Oppose Me)
3. Braindead Metalhead

17. Bad Religion - True North
Image

Bad Religion on mulle tuttu bändi jo ihan lapsuudesta, mutta mikään kova fani en ole koskaan ollut. Tätä uusinta levyäkään en millään tavoin odottanut, mutta voi pojat että tää nappas mukavasti kun ekan kerran kuuntelin.

Eipä sitä nyt voi väittää että bändi olisi kamalasti muuttunut tässä vuosien aikana suuntaan taikka toiseen, mutta miksipä sitä toimivaa kaavaa lähtisi muuttamaan. Kun joku mainitsee termin punk-rock, niin Bad Religion tulee mulle ensimmäisenä mieleen. Tietty jotku hc-punkkarit inhoaa tätä, mutta minkäs teet.

True North on aika pitkälti sitä samaa mitä bändi on tehnyt jo vuodesta -79 asti (eka levy tosin julkaistiin vasta -82). Bändin fanien luulisi ainakin olevan tyytyväisiä tähän levyyn. Itse ainakin olen.

Top 3 kappaleet:
1. In Their Hearts Is Right
2. Fuck You
3. Dharma and the Bomb

16. Bullet For My Valentine - Temper Temper
Image

Tässäpä muuten siitä harvinainen albumi että ensimmäistä kertaa kuultuani tämän voin melkein fyysisesti pahoin. Vuoden aikana tää kuitenkin kasvoi muhun kuin syöpä ja kyllähän mä tästä jollain sairaalla tavalla tykkään ihan kamalasti. Silti takaraivossa jyskyttää se tunne että miksi, oi miksi.

BFMV oli niitä ensimmäisiä vähän raskaampia bändejä joita aikanaan aloin kuntelemaan. Bändin debyyttialbumi The Poison on edelleen suosikkini bändin tuotannosta ja toinen levy Scream Aim Fire oli vielä mielestäni erinomainen levy. Sen jälkeen kuitenkin bändille tapahtui jotain ja laatu lähti laskemaan roimasti. Tää uusin levy tosiaan oli aikamoinen sylkäsy naamalle ekalla kertaa kuultuna, mutta kun hyväksyi sen että ajat muuttuu niin kyllähän tästä rupesi nauttimaan. Kyllähän tästä kaikki se aggressiivisuus ja voima uupuu jota bändillä aiemmilla levyillä oli, mutta onhan tää teknisesti aika tiukka levy. Ja ihan perkeleen koukuttavia biisejä nää jannut osaa kirjottaa.

Top 3 kappaleet:
1. Not Invincible
2. Temper Temper
3. Truth Hurts

15. Anavae - Dimensions (EP)
Image

Anavaelta tuli tänä vuonna tosiaan kaksi EP:tä ja tämä uudempi niistä on mielestäni parempi. Tällä EP:llä löytyy jopa peräti 8 kappaletta, joista tosin yksi on vanha tuttu (Storm Chaser).

En jaksa tästä kirjottaa mitään koska samalta tää kuulostaa kuin se Storm Chaser EP:kin eli ihanalta. Top 3:een en laita taas Storm Chaseriä vaikka sen paikka ykkösenä oliski.

Top 3 kappaleet:
1. Hang Man - Intro kuulostaa ihan Protest The Herolta !!!
2. Anti-Faith
3. Bring Me Down

--

Semmosta tälläkertaa. En tainnut aiemmin mainita, mutta nää tähän asti julkaistut levyt on semmosia jotka on saanut mun arvosteluasteikolla 8 pistettä. Seuraavalla kerralla nostetaan rimaa pykälällä ylöspäin eli 9:n arvoiset albumit astuu areenalle.

Nyt lisää olutta.

Avatar
jetta
Uimavalvoja
Viestit: 416
Liittynyt: 08 Syys 2011 17:41

Re: Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja jetta » 29 Joulu 2013 17:37

No niin, tässäpä tulis mun listan sijat 12-10. Tänä vuonna on tullut paljon enemmän kuunneltua kokonaisia albumeita, eikä vain yksittäisiä biisejä. Jotkut on olleet todella hyviä ja jotkut taas toivoisin voivani unohtaa. En oo vuoden aikana oppinut perustelemaan yhtään sen paremmin, mutta kai nää mun selitykset on parempi kuin ei mitään.

Laitetaan tähän vielä pari erikoismainintaa: Blood Orangen albumi Cupid Deluxe ja Childish Gambinon Because the Internet. Näitä en listalle sen takia laittanut, koska kuuntelin molemmat ensimmäistä kertaa läpi vasta eilen. Sen verran kuitenkin tykkäsin molemmista, että piti mainita.

XII. MS MR - Secondhand Rapture
Image
MS MR on yksi tän vuoden uusista bändi/artisti löydöistä. MS MR on indiepoppia, hieman saman tyylistä kuin esimerkiksi Florence and the Machine. Ensimmäistä kertaa kuulin heistä, kun yks heidän biisi soi jonkun televisio-ohjelman taustalla.

Secondhand Rapturen luokittelen ihan jees albumiksi, sillä on pari tosi hyvää biisiä mutta myös pari sellaista, joista en tykkää yhtään. Loput kappaleista ei erotu edukseen toisistaan. Tää on toukokuussa julkaistu albumi, mutta oon kuunnellut jokaisen kappaleen ehkä pari kolme kertaa, jonka takia tää on sitten näin alhaalla tässä listassa. Jos mä kuitenkin rupeisin arvostelemaan tätä ainoastaan niiden parhaiden biisien myötä, silloin tää olisi paljo korkeammalla.

Think of You, Twenty Seven, Btsk

XI. Hurts - Exile
Image
Voisin sanoa, että odotin tätä albumia kuin kuuta nousevaa, odotukset oli ehkä hieman liiankin korkealla. Ei Exiles huono ole, muttei vedä vertoja Hurtsin ekalle albumille, Happiness. Tässä albumissa on vähän sama ongelma kuin tossa MS MR:n; ne pari mahtavaa biisiä on ihan hiton hyviä, mutta loput on keskenkertaisia. Edellisellä albumilla ei mun mielestä ollut yhtäkään huonompaa biisiä, mutta tällä niitä on sitten senkin edestä.

Sandman, Somebody to Die For, Blind

X. Ariana Grande - Yours Truly
Image
Ennen tätä albumia tiesin Arianan näyttelijänä, muttei mulla ollut mitään hajua, että tyttö osaa myös laulaa. Yleensä mä en tykkää siitä, kun näyttelijät ryhtyy laulajaksi, koska se niiden musiikki on yleensä autotunetettua sontaa. Ariana on tässä tapauksessa poikkeus. Tosi vahva ääni, jota on verrattu Mariah Careyhin ja Whitney Houstoniin.

Yours Truly on aikalailla geneeristä pop musiikkia, jota radioissa soitetaan, mutta äänellään Ariana erottuu paljon muista popartisteista. Ensimmäinen sinkku The Way ei mua ensimmäisillä kuuntelu kerroilla ihan vakuuttanut, mutta se johtu suurimmaks osaks Mac Milleristä. Tällä albumilla on neljä biisiä, joilla on joku kundi feattaamassa mutta mun mielestä ne biisit olis paljon parempia ilman heitä. Tattooed Heart on tän albumin timantti, jolla Arianan ääni tulee todella edukseen, koska kyllä suurimmassaosasta biiseistä on autotunea käytetty liikaa.

Tattooed Heart, Piano, Better Left Unsaid
what even is reality? who knows? we don't even know if we're in this room. we could be in a turtle's dream in outer space.

Avatar
Orphan
Verokarhu
Viestit: 1168
Liittynyt: 03 Loka 2011 16:00
Paikkakunta: Pori

Re: Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja Orphan » 02 Tammi 2014 15:21

Jatketaanpa listaa:

15. Far East Movement - Dirty Bass
14. Juju - Matkalla Kadotukseen
13. Natalia Kills - Trouble
12. Cheek - Kuka muu muka
11. Teflon Brothers - Valkoisten dyynien ratsastajat
10. Brtiney Spears - Britney Jean
9. Amaranthe - The Nexus
8. Avicii - True
7. Maria Mena - Weapon In Mind


---

6. Haloo Helsinki! - Maailma on tehty meitä varten
Kuva

Loistava albumi kyseiseltä bändiltä jälleen kerran. Itse asiassa tästä voidaan puhua bändin parhaana albumina. Hyvää on tietenkin myös se, että mikään albumin kappaleista ei mielestäni ole heikko tai erityisten tylsä. Vapaus käteen jää ei vakuuttanut minua, mutta sen sijaan Maailma on tehty meitä varten räjäytti pankin minun kohdallani. Loistavan live-esiintymisen jälkeen kiinnostus tätä bändiä kohtaan kasvoi suuresti.
Suosikkibiisit: Maailma on tehty meitä varten, Taivaanlaiva, Rakkaus, Huuda!

5. Icona Pop - This is...
Kuva
Tässä tulee ehdottomasti tämän vuoden yllättäjä. En olisi ensikuuntelemalta uskonut, että tähän tulen vielä täysin tykästymään. Minun makuuni tällä albumilla on ehkä liian monta samantyllistä kappaletta eli erilaisuutta olisin kaivannut enemmän. Jokainen albumin kappale on hyvä ja muutamakin kappale on soinut monta kertaa repeatilla. Seuraavaa albumia odotellessa!
Suosikkibiisit: Ready For The Weekend, All Night, I love It, Girlfriend

4. Sanni - Sotke mut

Kuva
Sanokaa mitä sanotte, mutta ainakin minulle tämä albumi on erilainen ja siksi myös erittäin hyvä. Itse pidän laulajan äänestä paljonkin, mutta ymmärrän kyllä vastapuolen kritiikin. Kapplaleiden melodiasta erityistä plussaa. Mielestäni tällä albumilla ne vähemmän tunnetut kappaleet ovat parhaita. (Dementia, Utopiaa) Me ei olla enää me ei sytyttänyt yhtä hyvin ja albumin kappale 56 km on mielestäni aivan turha jos niin voi sanoa. Ehdottomasti yksi mielenkiintoisimmista albumeista.
Suosikkibiisit: Utopiaa, Dementia, Prinsessoja & astronautteja
-
Edit: Täytyypä tällä viikolla testata vähän tota Ripan mainitsemaa I See Starsin musiikkia.
Tuuli VOF:in voittoon!
One by one they all will fall.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Elokuvat / Musiikki / Pelit”