Keskustelupalstan vaikutus mielipiteeseen

Yleistä keskustelua Suomen Big Brotherista.
Tapetti
Juontaja
Viestit: 1002
Liittynyt: 02 Syys 2005 20:54
Paikkakunta: Rantaviivan vieressä

Keskustelupalstan vaikutus mielipiteeseen

Viesti Kirjoittaja Tapetti » 09 Syys 2006 17:51

Kuinka paljon? Itsekin uskon, että Pertun voitosta 60% tuli keskustelupalstan manipuloinnin kautta. Itse pidin Pertusta, mutta en äänestänyt kertaakaan ketään, joten sillä ei ole siinä mielessä merkitystä.

Tänä vuonnakin havaitsen samaa kuin viime vuonna, että osa kuulee jutut väärin tai väärien ihmisten sanomisena, kuinka paljon ihmiset saavat aiheetonta kritiikkiä toisten sanomisesta ja kuinka paljon keskustelupalstoja uskotaan? Osaatteko itse suhtautua kriittisesti tänne (ja muille palstoille) kirjoitettuihin juttuihin?

Vrt. noin 50 % on kuullu valashain valaaksi ja uutisissakin oli väärin. Peittojen varastohuoneeseen viennistä valittajaksi laitettiin Mira ja joku muu, oikeat valittajat daily insertin mukaan olivat selvästi Kari ihan ensimmäisenä ja sitten vasta Mira. Tässä nyt pari esimerkkiä.

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Viesti Kirjoittaja Punde » 09 Syys 2006 17:59

Vaikutus minuu henkilökohtaisesti on ehkä 7,34%.. sekin tulee lähinnä siitä, että omien suosikkieni dissaajat vain vahvistavat mielipidettäni. Muutenkin kaikkiin lausuntoihin, varsinkin subin foorumilla (jota tosin en lue) kerrottuihin, suhtaudun vähintäänkin lievästi epäillen. "En usko ennenkuin näen, ja jos en näe niin pyrin jättämään huomiotta"

Petri
Jumalan ruoska
Viestit: 8696
Liittynyt: 06 Elo 2006 21:56
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Petri » 09 Syys 2006 18:08

Itse muodostan oman mielipiteeni 247-palvelun perusteella sekä seuraamalla BB-uutispalstaan Subin sivuilla. Ainakaan minulla muiden mielipide ei vaikuta omiin suosikkeihini tai inhokkeihini kovinkaan paljoa - 0% vaikutus on tietenkin täysi mahdottomuus.

Avatar
Spencer
Ylläpitäjä
Viestit: 19499
Liittynyt: 22 Elo 2005 18:08

Viesti Kirjoittaja Spencer » 09 Syys 2006 18:30

Oman mielipiteeni asukkaista muodostan täysin minä itse ja keskustelupalsta ei vaikuta omiin mielipiteisiini asukkaista juuri millään tavalla. Ja suhtaudun aina pienellä varauksella kaikkiin juttuihin joita en itse näe myös Subin uutisten juttuihin, koska niissä on yllättävänkin usein virheitä.
Mutta luultavasti varsinkin nuoremmat katsojat ovat helpommin manipuloitavissa kuin vanhemmat.

Avatar
MJK
Käsikirjoittaja
Viestit: 975
Liittynyt: 07 Elo 2006 13:55
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja MJK » 09 Syys 2006 18:40

No eihän sen tietenkään pitäisi vaikuttaa ja ei vaikutakkaan mutta muitten ihmisten kirjoituksissa voi olla virheitä ja sitäkautta jostain tulee vääräkuva.
Kuva

Avatar
Sahtor
Kyttääjä
Viestit: 76
Liittynyt: 28 Elo 2005 21:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sahtor » 09 Syys 2006 18:55

Olen huomannu lievän Hena-kielteisyyden tarttuvan itseenikin. Toisaalta Miraan, Mikaan tai Kaarloon liittyvät kommentit ei muuta omaa mielipidettä näistä.

Onhan tässä vaarana että esimerkiksi Heidistä tehdään syntipukkia ja koko kauden inhokkia. Onko tilanne Heidin, Subin vai Plazan syy?

Petri
Jumalan ruoska
Viestit: 8696
Liittynyt: 06 Elo 2006 21:56
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Petri » 09 Syys 2006 19:09

Heidi on itse valehdellut tuotantoryhmälle sinkkuudestaan, joten eiköhän hän itse ole syyllinen tulevaan rangaistukseensa.

Muutenkin negatiiviset mielikuvat jotka liittyvät Heidiin ovat ainakin mielestäni hänen omaa syytään. Itse en ole huomannut eroa hänen käytöksensä perusteella 247 ja siitä kirjoitetuissa kommenteissa.

Avatar
taku
Vaihtoasukas
Viestit: 308
Liittynyt: 21 Helmi 2005 14:29
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja taku » 09 Syys 2006 23:04

Tulee nykyään niin harvoin käytyä foorumilla, että aivan itse teen omat johtopäätökseni. En lähde massan mukana, vaan pidän kyllä omat mielipiteeni.

Avatar
Swoon
Pääohjaaja
Viestit: 2257
Liittynyt: 09 Elo 2006 13:00

Viesti Kirjoittaja Swoon » 09 Syys 2006 23:16

Paras keino välttää muiden katsojien mielipiteiden (tai vääristelyjen) vaikutus on tietysti hommata 24/7, ja katsoa sitä niin paljon kuin mahdollista (duh!). Itse ainakin yritän lukea kriittisesti sellaisista tilanteista kirjoitettuja kertomuksia, joita en itse ole todistanut, koska todella usein (varmasti itsekin syyllistyn tähän) katsojien omat jo syntyneet mielipiteet asukkaista vaikuttavat liiaksi siihen, miten tapahtumat tulkitsee. Eli kommentoin vain niitä tapahtumia, jotka olen itse nähnyt, mieluiten livessä.

Tietysti eräänlainen "joukkohysteria", "joukossa tyhmyys tiivistyy" ilmiö on tuttu keskustelufoorumeilla, mutta jos esim. Subin foorumille menee niin on muistettava, että suuri osa kommenteista siellä on huumoria, jotka siis täytyy ottaa sen mukaisesti. Eli ensikatsomalta pahempaa kuin miksi ne on tarkoitettu.

Avatar
EvaK
Työläinen
Viestit: 147
Liittynyt: 23 Elo 2006 12:33

Viesti Kirjoittaja EvaK » 09 Syys 2006 23:29

Oon ehkä jäävi sanoo, mut väittäisin ettei tämä keskustelufoorumi sisältöineen vaikuta merkittävästi mun mielipiteisiin asukkaista.

Erotuksena vois olla sellanen tilanne, että luen täältä jotain 24-7:ssa tapahtunutta juttua, mikä on dissattu tossa päälähetyksessä tyystin, ja sit sen perusteella mieli muuttuisi. Mut teikäläisten mielipiteet eivät vaikuta muuten kuin provosoimalla laittamaan omat kommentit joukon jatkoksi... Vaik onhan niitä kiintoisaa lueskella. :wife:
Elämän nykytyylii on /kuin laulussa tuulet /kai olla vähän levoton, sä luulet (-PMMP)

Avatar
Mari A
Vaihtoasukas
Viestit: 332
Liittynyt: 27 Heinä 2006 21:03
Paikkakunta: Kehä III:n ulkopuolinen Villilän Erämaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mari A » 09 Syys 2006 23:30

Itse muodostan omat mielipiteeni itse tässä tapauksessa henkilöistä suurimmaksi osaksi 24/7 perusteella - omat mielipiteet muovautuu tietenkin oman elämänkokemuksen perusteella (joka on omasta mielestäni aika "rikas" ja monipuolinen) ja joskus joku toinen yksinkertaisesti vain pukee sanoiksi itse ajattelemani/tuumimani asian paljon paremmin, jolloin voi olla toki hyvällä omalla tunnolla samaa mieltä. Tai joku toinen valottaa eri näkökulmasta asiaa, jota ei vielä itse ole tullut ajatelleeksi tai on vaistonnut asian voivan olla näinkin. En juuri ehdi katsomaan extraa ja useimmiten TV:stä tulee jotain aivan muuta joltain muulta kanavalta juuri daily:n aikana (jos on edes päällä) sekä en ostele iltapäivälehtiä BB -lööppien takia. Ja tekstiviestichatteihin en ole ikinä osallistunut. Foorumi riittää. Mutta sen ei pitäisi vaikuttaa minun omiin johtopäätöksiini mielipiteistäni liikaa. :mrgreen:

Avatar
ressu
Peitonheiluttaja
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Elo 2006 22:15
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ressu » 09 Syys 2006 23:40

mulla kun ei oo tota 24/7 palvelua käytössä ni oon aika hyvin vaikutuksille altis..
silti kehtaan väittää että suosikkeihin ei ainakaan vaikuta muiden mielipiteet.. kun on omaan päähän pälkähtäny se joku jota kannattaa ja kenestä pitää ni ei sitä saa mitenkään muiden jutut muutettua..
tosin toi on ihan totta että jos joku ihminen on alkanu talossa ärsyttää ni se kyllä vahvistuu aika helposti muiden täällä kertomia huonoja piirteitä lukiessa..
kiitän.
ja kaarlo +, mira -

Avatar
Mole
Jumalan ruoska
Viestit: 7946
Liittynyt: 15 Elo 2005 20:30

Viesti Kirjoittaja Mole » 10 Syys 2006 00:51

Miusta tuntuu, että muodostan mielipitteeni teijjän kirjotusten mukkaan.

Avatar
silmä
BB-talon ylijumala
Viestit: 4521
Liittynyt: 28 Elo 2005 22:46

Re: Keskustelupalstan vaikutus mielipiteeseen

Viesti Kirjoittaja silmä » 10 Syys 2006 01:39

Tapetti kirjoitti:Peittojen varastohuoneeseen viennistä valittajaksi laitettiin Mira ja joku muu, oikeat valittajat daily insertin mukaan olivat selvästi Kari ihan ensimmäisenä ja sitten vasta Mira. Tässä nyt pari esimerkkiä.
Tiedostan, että tuossa on kyse vain esimerkistä, mutta tapauksessa virhe on lievä, koska tuollainen valittaminen on Miran perusominaisuus ja hän tekee sitä monissa tilanteissa ja paljon useammin kuin muut asukkaat.

En usko, että Pertun suosiolla oli keskustelupalstojen kanssa paljonkaan tekemistä. Vaikutus on ollut korkeintaan kymmenesosa mainitsemastasi prosenttiluvusta. Ja siitäkin osa Perttua vastaan. Mitä joskus viime vuonna selailin Subin BB-foorumia, niin varsinkin BB:n loppupuolella oli palstalla käynnissä aika eriskummallisia Pertun vastaisia kampanjoita. Perttuhan pysyi viime vuonna talossa ensimmäisen häätöäänestyksen jälkeen, vaikka siinä vaiheessa osa (myös minä) vain Subin kautta BB:tä seuranneista piti tyyppiä aivan urpona. En ollut varmaankaan ainoa, jonka mielipide muuttui myöhemmin 180 astetta, kun Pertusta sai muodostettua paremman mielikuvan.

Väittäisin, että keskustelupalstojen vaikutuksessa mielikuviin eri asukkaista on kyse lähinnä hienosäädöstä ja nyansseista. Tänä vuonna Mika näyttää olleen äänestäjien piirissä supersuosittu ennen kuin BB oli kunnolla edes ehtinyt alkaa. En ole Subin palstaa tänä vuonna vilkaissut, mutta tuskinpa siellä mitään pro Mika -liikettä niin aikaisin oli aloitettu. Ja tälläkin palstalla moni halusi Mikan viime viikolla pois talosta.

Avatar
cicena
Intruuderi
Viestit: 278
Liittynyt: 29 Maalis 2005 22:48
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cicena » 10 Syys 2006 21:39

Mulla on paha tapa olla aina ns. altavastaajan puolella ellen löydä sellaista tapausta, josta todella pidän. Toki mielipiteeseeni vaikuttaa asukkaan omat arvot jne eli en pysty esim. kannattamaan antisemitismistä asukasta, vaikka muuten hän olisi rakastettava.
"Just dunking my custard creams in this hot and juicy tea"

Avatar
Pikkuveli
Kuhnuri
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Elo 2005 13:50

Viesti Kirjoittaja Pikkuveli » 11 Syys 2006 05:37

Keskustelupalstan vaikutus on aikapitkälti tarkaan katsottaessa hyvin pitkälti 2,47%. Tosin Heidin fanitus tai inhoaminen voi rosenttia vielä muuttaa.

logik
Intruuderi
Viestit: 272
Liittynyt: 11 Heinä 2005 17:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja logik » 11 Syys 2006 07:41

Asukkaista en oikeastaan muodosta mielipiteitäni forumilla, muista forumilaisista sitten sitäkin enemmän :)

Jotkut asenteet on kyllä muuttuneet forumilla, lähinnä tuon 24/7-osion takia kun tosiaan daily-lähetyksessä näytetään aina joistain asukkaista kiillotettua kuvaa. Mutta se osio onkin periaatteessa reaaliaikainen kuvaus tapahtumista, mielipiteistä en yleensä ota "itseeni"

Avatar
big.mac
Alejandro
Viestit: 1898
Liittynyt: 08 Elo 2005 13:37
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja big.mac » 11 Syys 2006 09:57

Itse teen johtopäätökset ihan Dailyn ja subin sivujen perusteella ja se mielestäni riittää... Jos joku foorumilla kertoo 24/7 perusteella jotain, niin suhtaudun siihen terveen varauksella. Sehän on kuitenkin jonkun muun käsitys asiasta.

Yleisesti ottaen kuitenkin uskon että keskustelupalstoilla on vaikutusta asenneilmapiiriin ja siten myös äänestyskäyttäytymiseen... ne surullisenkuuluisat vaaleanpunaiset kännykät kääntyilevät varmasti tuuliviirin lailla :roll:
the BITCH is back!

May the FORCE be with YOU!
Kuva

Avatar
gemini
Pähkinäpörriäinen
Viestit: 1580
Liittynyt: 31 Tammi 2005 18:38
Paikkakunta: Maa

Viesti Kirjoittaja gemini » 11 Syys 2006 10:06

Muodostan mielipiteeni itse ja myös suosikkini ja inhokkini valitsen itse, ei ole siis keskustelupalstoilla vaikutusta.

Avatar
Realcowboy
Big Brother
Viestit: 5314
Liittynyt: 04 Loka 2007 15:31
Paikkakunta: Avlägsen by i förra Portas.

Re: Keskustelupalstan vaikutus mielipiteeseen

Viesti Kirjoittaja Realcowboy » 27 Heinä 2012 15:54

Keskustelupalsta(t) vaikuttavat eniten siinä tilanteessa, ja positiivisesti, jos joku asukas saa aikaan kiivasta mielipiteenvaihtoa. Syksyllä 2006 Mirasta toisaalla käyty keskustelu sai aikaan sen, että yleensä kiinnostuin Big Brotherista. Pari viime kautta ovat olleet tässä mielessä hiljaisempia.
Niko Saarinen ja Aki Manninen ne yhteen soppii.

Avatar
JVDS
Jebou
Viestit: 2680
Liittynyt: 20 Syys 2007 16:47
Paikkakunta: Pori

Re: Keskustelupalstan vaikutus mielipiteeseen

Viesti Kirjoittaja JVDS » 28 Heinä 2012 13:31

Keskustelupalstojen vaikutus omaan mielipiteeseeni on aina ollut hyvinkin marginaalista. Tuskin olisin Nikoa kannustanut henkeen ja vereen silloin kaksi vuotta sitten, jos olisin antanut niiden vaikuttaa.

Sen voin myöntää, että omat negatiiviset ja positiiviset tuntemukseni voivat voimistua, kun luen muiden kirjoittamia viestejä asukkaista, vaikka nykyisin yritän mahdollisimman paljon välttyä niiltä.

Muuten päätän omat suosikkini ja inhokkini mieltymysteni mukaisesti, mikä poikkeaa hyvin usein tämänkin keskustelupalstan valtavirrasta. Katsojat ovat viime vuosina kylläkin ihmetyksekseni olleet kanssani samoilla linjoilla voittajista.
Suosikit: Lintsi (BB1), Kaarlo (BB2), Naikou (BB3/BB6), Johan (BB4), Sami (BB5), Janica (BB7) & Jouko (BB8)

Inhokit: Iina (BB1), Mira (BB2), Kadi (BB3), Manta (BB4), Tuija (BB5), Marika (BB6), Annika (BB7) & Teija (BB8)

Avatar
O.o
Läyhääjä
Viestit: 127
Liittynyt: 11 Syys 2011 01:41
Paikkakunta: Los Santos

Re: Keskustelupalstan vaikutus mielipiteeseen

Viesti Kirjoittaja O.o » 29 Heinä 2012 18:30

Muiden mielipiteillä ei ole itselleni merkitystä. Uskoisin, että keskustelupalstan vaikutus mielipiteeseen toimii vain nuoremmille/lapsille. Vaikea uskoa kypsän ihmisen alittavan noin pahasti rimaa. Toki poikkeuksia aina on, mutta pääsääntöisesti näkisin asian em. tavalla.
✬✬✬✬✬✬ ✬✬✬✬✬✬ ✬✬✬✬✬✬

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua”