Vuoden tykeimmät albumit III: Episode 2K14

Keskustelua elokuvista, musiikista ja konsoli- ja tietokonepeleistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Risto
Isoveli
Viestit: 6644
Liittynyt: 10 Loka 2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Vuoden tykeimmät albumit III: Episode 2K14

Viesti Kirjoittaja Risto » 05 Tammi 2015 21:10

Boom kah, boom boom kah!

No niin. Kai sitä tän aiheen vois jo ainakin luoda, niin ehkä se inspiraatio siihen listan julkaisemiseenkin joskus syntyisi. Hommahan on tuttua aiemmilta vuosilta eli listataan niitä levyjä mitä viime vuonna (2014 tällä kertaa) on julkaistu. Kyllä te tiedätte tän kuvion.

Tosiaan oma top 10 on kyllä tulossa, mutta tarttis löytää jostain motivaatiota kirjoittaa hieman perusteluja miksi ne levyt mun listalta löytyy.

Mua ei tartte kuitenkaan odotella jos joku muu haluaa listansa jo läväyttää esille. Olisi oikeastaan suotavaa että tänne mahdollisimman moni uskaltaisi tulla avautumaan vaikka palaute voikin olla jäätävää.

Kiitos ja anteeks. T. Risto (kolmanneks paras foorumilainen)

Avatar
aadeehoovee
Guru
Viestit: 3552
Liittynyt: 29 Syys 2008 21:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Vuoden tykeimmät albumit III: Episode 2K14

Viesti Kirjoittaja aadeehoovee » 16 Tammi 2015 23:03

Rouhevaa meininkiä. Ei tuu listaa mutta tuun kyllä noin kymmenestä julkaisusta jotain kirjoittamaan.

Olen huomannut tämän ennenkin, kun alkuvuodesta ilmestyy pari mielenkiintoista uutuutta (kuten 2013), alkaa automaattisesti etsiä lisää. Ja päinvastoin kuten aadeehooveen mukaan nimettynä vuonna 2014 ei oikein mitään hyvää uutta löytynyt heti alkuvuodesta, palaa ennemmin vanhoihin tuttuihin. Tänä vuonna olen kuunnellut monen monta tuotantoa joko kokonaan tai merkittävimmiltä osilta läpi. Voisin tuonne muzaakkiketjuun listaillakin niitä, jos tässä saisin muisteltua mitä kaikkea. Siinäpä siis syy, en tee varsinaista listaa koska siitä jää kuitenkin pois hyviä levyjä jotka tulee vastaan tässä sitten ajan kanssa. Ja yleisestikin vuosi 2013 oli todella kova vuosi, voi olla, että siinäkin on syy miksi tuntui kovin vaisulta pitkin vuotta.

Nää listat on hauskoja, kuten musiikkimaku ylipäätäänkin. Nyt vaihtaisin ainakin viisi levyä tuolta edellisen vuoden listaltani toisiin levyihin. Samoin vuosien päästä joku levy, joka ei edes mahtunut Top-kymppiin, saattaa edelleen soida soittimissa kun taas joku kärkilevyistä on jo autuaasti unohtunut ja jäänyt pois kuulokkeista. Mut semmosta se on, mussiikki :) .
Elämme kovia aikoja, ystävä hyvä.

Avatar
Risto
Isoveli
Viestit: 6644
Liittynyt: 10 Loka 2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vuoden tykeimmät albumit III: Episode 2K14

Viesti Kirjoittaja Risto » 16 Tammi 2015 23:13

Koska vihdoin ja viimein joku postas tähän aiheeseen, niin vois melkeen alkaa sitä omaa listaa julkaisemaan. En oo tosin vieläkään saanut mitään perusteluja aikaiseksi ja pari levyä on alkanut mietityttämään että pitäiskö vaihtaa ne joihinki muihin.

Elämän vaikeimpia päätöksiä. Ykkössija on kuitenkin aika selvä, joten sen puolesta ei tarvi hikoilla. Aikasempina vuosinakin nuo ykköslevyt on ollu hyviä ja niin ne on edelleen.

Avatar
Risto
Isoveli
Viestit: 6644
Liittynyt: 10 Loka 2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vuoden tykeimmät albumit III: Episode 2K14

Viesti Kirjoittaja Risto » 30 Tammi 2015 21:01

Nyt rupee olee promillet sen verran kohillaan että ehkä voisin vihdoin ja viimein ruveta latomaan tätä listaa ihmisten nähtäville. Yöunethan tässä menee kun tää homma ei etene mihinkään.

Mut joo top 10 on tulossa ja nää nyt tulee jonkinlaisella sykkeellä pihalle, kaikkee en laita kerralla. Jos vaikka nyt neljä levyä näin alkuunsa. Perustelut tulee varmasti olee aika heikonlaiset koska mulla on synnynnäinen aivovamma. Tai ainakin siltä tuntuu.

The lista:

10. Suicide Silence - You Can't Stop Me

Image

Alotetaan tää lista nyt rouheesti (kiitos adhv tästä termistä) Suicide Silencen uutukaisella joka on aikalailla sitä mitä termi deathcore mulle kertoo. Ei tässä mitään pyörää oo keksitty uudelleen, mutta oikein mukavaa ärjymistä kautta linjan.

Bändi itessään ei ole mulle muuten tuttu kuin sen verran tiesin että edellinen solisti otti ja kuoli. Vanhempia levyjä en oo kuunnellut joten en voi tätä uutta jannua verrata vanhaan, mutta hyvältä tää uus örisijä mun korvaan kuulostaa.

Kivaa aggressioiden purkamis musiikkia.

Top 3 kipaleet:

1. Control
2. Monster Within
3. Inherit the Crown


9. Weezer - Everything Will Be Alright In The End

Image

Kaikkihan nyt varmaan tietää ainakin jonkun Weezerin isoimmista hiteistä ja vaikka ei tietäiskään esittäjää niin biisit on varmasti tuttuja. Noista lähtökohdista oikeestaan itekin lähin tähän levyyn tutustumaan. Se kyllä kannatti koska onhan tää aivan helvetin hyvä powerpop kauttaviiva rokkilevy.

Weezer osaa kyllä tehä ihan hiton koukuttavia biisejä jotka jää soimaan pitkäksi aikaa päähän kuitenkaan niin ettei ne pahemmin onnistu ärsyttämään. Se on ihan kova taito. Erityisesti tykkään tässä bändissä tosta laulajasta sekä lyriikoista vaikka ne onkin suurimmaks osaks aika hupsuja. Välillä on kuitenkin ihan ok hupsutella.

Tän levyn myötä tutustuin bändin vanhempaankin tuotantoon, mutta kyllä tää EWBAINTE on ylivoimasesti bändin parasta antia. Ois voinu oikeestaan laittaa tän paremmallekkin sijalle tällä listalla, mut en nyt jaksa.

Top 3 veisut:
1. Back to the Shack
2. Go Away
3. Cleopatra


8. This Wild Life - Clouded

Image

No tätä akustista poppia Biisiraatilaiset onkin jo päässyt kuuntelemaan, joten en jaksa sen enempi tästä lätistä. No sen verran sanon että tää levy kuulostaa seksikkäältä. Määritelkää se sitten miten haluatte.

Nii ja sen verran vielä että jopa mun mummo diggaili näiden jäbien meiningistä kun tätä joskus autossa luukutin. Eli Riston mummo approves. Se on pakostikkin plussaa.

Top kolme biisit:
1. History
2. Bound to Break
3. No More Bad Days


7. Architects - Lost Forever // Lost Together

Image

Jos tykkäsit Bring Me The Horizonin Sempiternal albumista, niin en näe mitään syytä miksi et pitäisi tästäkin. Ei tää nyt ihan mikään suoranainen ripoff ole, mutta paljon samankaltaisuutta löytyy. Onneksi kumpikin levy kuulostaa aika helvetin hyvältä. Puhtaissa lauluosuuksissa on ehkä ne suurimmat erot. Architectillä on vähän karheempaa menoa.

Jos tämmönen brittiläinen tekninen metalcore hässäkkä kiinnostaa, niin tää on just sulle. Ei mulla muuta, moi.

Top III kappaleet:

1. Naysayer
2. Youth Is Wasted On The Young
3. C.A.N.C.E.R

--

Näin. Seuraava postaus tulee joskus. Itseänikin jännittää että mitä se tulee sisältämään.

Avatar
Risto
Isoveli
Viestit: 6644
Liittynyt: 10 Loka 2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vuoden tykeimmät albumit III: Episode 2K14

Viesti Kirjoittaja Risto » 06 Maalis 2015 20:34

Sirkat sirisee, mutta koitetaan nyt jatkaa tää projekti loppuun kun on kerta alotettu. En oo näköjään yli kuukauteen juonu alkoholia, aika jännä. Jos ei muuta niin ainakin oman alkoholinkäyttöäni pystyn seuraamaan tällä aiheella. Nice.

Sijat 6-4 luvassa nyt, nauttikaa.

6. Mastodon - Once More 'Round The Sun

Image

Mastodon on lukeutunut omiin lempparibändeihini tässä muutaman viimevuoden aikana, joten odotukset tätä uusinta lättyä kohtaan oli semi-korkealla. Tavallaan noi odotukset lunastettiin, mutta toisaalta tuntuu siltä kuin jotain jäisi uupumaan.

Tää tuntuu vähän The Hunter part. 2:lta, mikä ei sinällään ole paha homma koska Hunter on mielestäni aivan vitun kova levy, mutta silti olisin odottanut jotain uutta ja mullistavaa. Hyvä levy kuitenkin ja kyllähän Mastodon edelleen rokkaa tuhannen orgasmin voimalla.

ps. Brann Dailor, ah mikä ihana mies <3

Top 3 kappaleet:
1. The Motherload
2. Aunt Lisa
3. Ember City


5. Wovenwar - Wovenwar

Image

Taisin joskus niistä Tim Lambesisin sekoiluista jossain topikissa selittää, hän oli siis As I Lay Dyingin laulaja. No tää Wovenwar on kuitenkin As I Lay Dying uudella laulajalla. Tai no ei tää AILD oo koska musiikkityyli on ehkä muuttunut vähän, tai ainakin uuden laulajan mukaantulon myötä meno on vaihtunut ehkä vähän rauhallisempaan suuntaan. Huutolaulua ei ole enää nimeksikään mukana, joka ehkä AILD-faneja ahdistaa. Itse kuitenkin pidän tästä Wovenwarin meiningistä.

Hirveän isoja odotuksia ei tätä levyä kohtaan ollut, mutta iloisestippa sain yllättyä. En keksi muuta sanottavaa.

Top 3 kappaleet:
1. All Rise
2. The Mason
3. Death To Rights


4. Slipknot - .5: The Gray Chapter

Image

Wou, nu-metal albumi Riston listalla vuonna 2015. Enpä olis tätä vielä hetki sitten uskonut. Slipknot ei oo oikein koskaan ollut mulle mitenkään sydäntä lähellä. Oon aina tykännyt enempi Stoun Sourista, joten siksi olikin mukava huomata että tää Coreyn toinen bändikin osaa tehdä aika vitun kovaa musiikkia.

Monet varmaan saa heti oksennusreaktion, koska nu-metal mutta voi juku kun tää ei kuulosta yhtään siltä paskalta mitä monet bändit nu-metal termin alla 2000-luvun alussa väänsivät. Yhdessä vaiheessa suunnittelin tätä jo listani ykköseks, mutta ei se nyt ihan sinne kärkeen päässyt. Yksi vuoden positiivisimmista yllätyksistä kuitenkin, koska odotukset olivat hienovaraisesti sanottuna suht nollissa. No ei nyt ehkä ihan nollissa Corey Taylorin takia, mut aika heikot kuitenkin.

Top 3 kappaleet:
1. Skeptic
2. Custer
3. The Devil In I

--

Näin se homma etenee. Saas nähä millon jatketaan.

Avatar
Risto
Isoveli
Viestit: 6644
Liittynyt: 10 Loka 2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vuoden tykeimmät albumit III: Episode 2K14

Viesti Kirjoittaja Risto » 13 Maalis 2015 22:06

Kah, ei mennynnä ku viikko ja taas jatketaan. Ja lopetetaan samalla koko touhu. Kaikki loput tulee nytten samaan viestiin, koska miksipä ei.

3. Darkest Hour - Darkest Hour

Image

Tääkin oli aika uus tuttavuus mulle kuten aika monet levyt ja bändit tällä listalla. Yhden biisin olin kuullut ennestään tältä bändiltä ennen tätä levyä ja tää oli kuitenkin jo yhtyeen kahdeksas pitkäsoitto, joten aika hyvin oon onnistunut aiemmat levyt väistämään. Oon kyllä noi kaikki vanhat levyt kuunnellu jälkikäteen, mutta ne on aika erilaisia ja heikkoja verrattuna tähän uusimpaan.

Tää on tämmöstä melodista metalcorea ja Risto-poika tykkää tämmösestä musiikista. Plussaa myös laulajan äänestä joka on mielestäni oikein mainio ja erottuu aika hyvin edukseen monista metalcore-laulajista.

Top 3 kappaleet:
1. The Misery We Make
2. Anti-Axis
3. Rapture In Exile


2. Memphis May Fire - Unconditional

Image

Lisää uusia tuttavuuksia jotka räjäyttivät potin uusimmalla levyllään. Tääkin on metalcorea vaikka kuulostaakin ihan erilaiselta kuin tuo edellinen, varmaan jotain post-hardcore vivahteita löytyy. En tiiä kun en musiikista mitään tiiä ylipäätään.

Olin pitkään aika varma että tää lätty löytyis mun listan sijalta yksi, mutta jostain syystä tuntui paremmalta jättää tää tähän kakkoseks. Taitaa tää kuitenkin olla mun eniten kuuntelema levy vuodelta 2014 että ei tää nyt ihan paskaa ole mun mielestä. Ihan saatanan koukuttavia biisejä nää jannut osaa vääntää, ei voi muuta sanoa.

Top 3 kappaleet:
1. Sleepless Nights
2. The Rose
3. No Ordinary Love


.
.
.
1. Beartooth - Disgusting

Image

Vittu että mä rakastan tätä levyä. Oikeesti tässä on ehkä maailman juustoisimmat sanoitukset, mutta musapuoli iskee ihan täysillä. Muutenkin oon semmonen että musiikki ja tapa jolla lauletaan merkkaa enempi kuin se että mistä aiheista lauletaan.

Beartooth käsittääkseni lähti yhden miehen projektina liikenteeseen ja Caleb Shomo onkin soittanut kaikki soittimet ja laulanut kaikki lauluosuudet tälle levylle. Ei tuo nyt sinällään mun arvostusta tätä levyä kohtaan nosta, mutta onhan se aika kova suoritus yhdeltä mieheltä tykitellä tämmöstä tavaraa levylautasille. Nykyään herra on kuitenkin saanut vissiin bändin ympärilleen jotta livenä ei ainakaan tarvi ihan kaikkea tehdä yksin.

Tääkin levy tippuu tonne core-osastoon, joten jos aiemmat levyt tällä listalla on kiinnostanut niin varmaan tääkin uppoaa, paitsi että tää on parempi kuin muut aiemmat listalla esiintyneet levyt. Tätä tuli kuunneltua syksyllä eniten kun vitutus/masennus oli kovimmillaan ja kyllä tästä vähän jotain iloa sai elämään.

Top 3 kappaleet:
1. Body Bag <- Vuoden Paras Biisi 2014, imo
2. Beaten In Lips
3. The Lines

--

Mjoo, eiköhän tää ollu tässä. Kiitos & anteeks.

Avatar
Zygerö
Tohtori
Viestit: 8329
Liittynyt: 15 Syys 2009 15:22

Re: Vuoden tykeimmät albumit III: Episode 2K14

Viesti Kirjoittaja Zygerö » 14 Maalis 2015 13:58

Risto kirjoitti:Mjoo, eiköhän tää ollu tässä. Kiitos & anteeks.
Ole hyvä & saat.

Muutama levy tuolta listalta oli menny omalta osaltani ohi korvien ja meni piiiitkän kuuntelulistani jatkoksi. Toivottavasti ehdin itekin jonkinlaisen listan vääntämään ja toivottavasti se ei ole niin sattanan pitkä kuin viime vuoden vastaava.
"You mustn't fight the elephant. You mustn't fight anybody. War is a very silly way to behave you know." -Dr. Snuggles

Avatar
aadeehoovee
Guru
Viestit: 3552
Liittynyt: 29 Syys 2008 21:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Vuoden tykeimmät albumit III: Episode 2K14

Viesti Kirjoittaja aadeehoovee » 14 Maalis 2015 16:39

Risto se vuodesta toiseen jaksaa painaa heti alkuvuoteen listan ulos :tu . Olin jopa kuunnelut pari levyä ja kyllähän nuo oudot pitää ainakin käyttää soittimessa.
Elämme kovia aikoja, ystävä hyvä.

Avatar
Risto
Isoveli
Viestit: 6644
Liittynyt: 10 Loka 2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vuoden tykeimmät albumit III: Episode 2K14

Viesti Kirjoittaja Risto » 14 Maalis 2015 17:06

Kiitti kommenteista. Lämmittää sydäntä.
aadeehoovee kirjoitti:Risto se vuodesta toiseen jaksaa painaa heti alkuvuoteen listan ulos :tu
Pakko kun uusia levyjä rupee tulemaan heti vuoden alussa ja yritän aina löytää jotain uutta kuunneltavaa. En oo tainnu vuodenvaihteen jälkeen löytää enää yhtään uutta vuonna 2014 julkastua levyä kun oon keskittynyt vuoteen 2015 ja sitten noihin viimevuoden tuttavuuksiin + kaikki vanhat hyvät.

Avatar
Risto
Isoveli
Viestit: 6644
Liittynyt: 10 Loka 2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vuoden tykeimmät albumit III: Episode 2K14

Viesti Kirjoittaja Risto » 12 Touko 2015 17:42

Jos nyt tekisin listan niin ykkösenä tai tai vähintään kakkosena olis Marmozets - The Weird and Wonderful Marmozets. Tietäjät kertoi että tämmönen soi radiossa. Ite en oo koskaan kuullut.

Avatar
Risto
Isoveli
Viestit: 6644
Liittynyt: 10 Loka 2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vuoden tykeimmät albumit III: Episode 2K14

Viesti Kirjoittaja Risto » 23 Joulu 2015 19:13

En jaksa tehä omaa aihetta koska öööhhh... ketään ei kinosta (lumi). Mutta eniveis tässä ois jotain hyviä levyjä vuodelta 2015. En laita paremmuusjärjestykseen, mutta kaikki nää on aika priimaa. Näille kaikille oon antanu arvosanaks vähintään 4/5.

Enter Shikari - The Mindsweep
Periphery - Juggernaut: Alpha
Periphery - Juggernaut: Omega
Raised Fist - From The North
Cancer Bats - Searching For Zero
While She Sleeps - Brainwashed
In Hearts Wake - Skydancer
Silverstein - I Am Alive In Everything I Touch
Between The Buried And Me - Coma Ecliptic
Veil Of Maya - Matriarch
I The Mighty - Connector
August Burns Red - Found In Far Away Places
Miss May I - Deathless
Bullet For My Valentine - Venom
Ghost - Meliora
Bring Me The Horizon - That's The Spirit
Trivium - Silence In The Snow
Deafheaven - New Bermuda
Parkway Drive - Ire
Born Of Osiris - Soul Sphere
Baroness - Purple

Aika paljon, mutta jäi tästä nyt muutamia jopa mainitsematta mitä oon kuunnellu.

Avatar
Zygerö
Tohtori
Viestit: 8329
Liittynyt: 15 Syys 2009 15:22

Re: Vuoden tykeimmät albumit III: Episode 2K14

Viesti Kirjoittaja Zygerö » 27 Joulu 2015 14:16

Kyllä kiinnostaa.

En nyt sitä omaa listaa kerenny tekemään, mutta sen verran voin sanoa, että vuoden 2014 paras levy oli ehdottomasti Ben Howardin I Forget Where We Were.
"You mustn't fight the elephant. You mustn't fight anybody. War is a very silly way to behave you know." -Dr. Snuggles

Avatar
aadeehoovee
Guru
Viestit: 3552
Liittynyt: 29 Syys 2008 21:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Vuoden tykeimmät albumit III: Episode 2K14

Viesti Kirjoittaja aadeehoovee » 14 Tammi 2016 21:43

Pakko se on myöntää, ettei tahdo aika enää riittää yhtä laajaan tarjonnan tutkailuun kuin ennen. Mutta kyllä mulla vielä vakaa tarkotus on niistä mitä on tässä kerenny enemmän kuunnella tehdä jokin kataloogi. Sekä 2014 että 2015 vuosilta.
Elämme kovia aikoja, ystävä hyvä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Elokuvat / Musiikki / Pelit”