Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Keskustelua elokuvista, musiikista ja konsoli- ja tietokonepeleistä.
Avatar
Zygerö
Tohtori
Viestit: 8329
Liittynyt: 15 Syys 2009 15:22

Re: Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja Zygerö » 11 Joulu 2014 22:48

14. Born of Osiris - Tomorrow We Die ∆live

Kuva

En tiiä, miten tää bändi on päässy livahtamaan näin pitkään ohi mun korvien. Olen toki nimen kuullu aina sillon tällön mainittavan, mutta kunnolla kuuntelin vasta viime vuonna. Tosi positiivinen ylläri. Usein deathcorea ei hirveesti jaksa kuunnella, mutta tämän levyn kuuntelin ekalla kerralla neljä kertaa putkeen läpi. Piristävä uusi tuttavuus.

TJEU: Divergency


13. Fates Warning - Darkness in a Different Light

Kuva

Uusi tuttavuus viime vuodelta, vaikka bändi on ollut enemmän tai vähemmän kasassa vuodesta 1983 lähtien. Wiki luokittelee progressiiviseksi metalliksi bändin musan ja kyllähän se siihen lokeroon sopii. Pitkät instrumentaaliosuudet ovat levyn suola, mutta kyllä Ray Alderin vokaalejakin ihan mielellään kuuntelee.

TJEU: I Am


12. Bend the Sky - Observatory

Kuva

Bend the Sky on myöskin uusi tuttavuus viime vuodelta. Soittavat maalailevaa instrumentaalimetallia. Levy on harmittavan lyhyt (vajaa 25 min) ja siksi ei nyt päässyt kympin sakkiin.

TJEU: Orbit


11. Cult of Luna - Vertikal

Kuva

Cult of Lunaan tutustuin nelisen vuotta sitten veljen suosituksesta. Kyllä se veli tietää. Tästä en viitti nyt hirveitä sanoa, koska adhv sanoi jo tärkeimmät ja koska en usko, että mun hehkutukset sais yhtään sen enempää tyypejä tutustumaan bändiin. Suurin osa itse asiassa varmaan ihmettelee, että miten tuollaista voi edes pitää hyvänä musiikkina. Heille sanon, että koska se vaan on sitä.

TJEU: In Awe Of


10. TesseracT - Altered State

Kuva

Tähän bändiin törmäsin, kun lueskelin amppareista uutisia ja siellä oli joku, onko tämä musiikkivideo jo liian seksikäs -hömppäotsikko, jonka kuitenkin klikkasin auki. Otsikon takaa löytyi se biisiraatiinkin laittamani video Singularitystä. Biisi on toki albumiversiona paljon parempi kuin pätkittynä videoversiona. Tää on progelevynä aika täydellinen, mutta joissain kohtaa laulajan ääni hieman häiritsee. Ei se huono ole, mutta jotain siitä joissain kohdin puuttuu. Siksi tykkäsinkin digipakilta löytyvästä koko levyn instrumentaaliversiosta paljon enemmän. Joka tapauksessa erittäin hieno levy, joka koostuu periaatteessa neljästä biisistä, jotka on sitten pilkottu hieman pienempiin osiin.

TJEU: Nocturne


9. I Dance Alone - IDA

Kuva

Tähän bändiin tutustuin bandcampissä. Jakoivat siellä tätä debyytti-EP:tään ilmaiseksi. Kuuntelin minuutin ekaa biisiä ja latasin heti koko levyn. Harmittavasti pituutta ei ole kuin parikymmentä minuuttia, sillä olisin kuunnellu tätä huomattavasti pidempäänkin. Odotukset toivottavasti tulevaan pitkäsoittoon ovat aika kovat tämän perusteella. Kävin ihan jälkeenpäin tukemassa rahallisestikin Valko-Venäjän poikia, sen verran tekivät minuun vaikutuksen.

TJEU: The Wounded Horse
"You mustn't fight the elephant. You mustn't fight anybody. War is a very silly way to behave you know." -Dr. Snuggles

Avatar
Zygerö
Tohtori
Viestit: 8329
Liittynyt: 15 Syys 2009 15:22

Re: Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja Zygerö » 16 Joulu 2014 16:29

8. Pearl Jam - Lightning Bolt

Kuva

Lightning Bolt on parasta Pearl Jamia sitten Yieldin. Olen tosin ehkä hieman jäävi arvostelemaan Pearl Jamia, koska Eddie Vedderillä on mun mielestäni paras mieslauluääni, jonka olen koskaan kuullu. Toisin sanoen, jos tässä olis ollu Vedder laulamassa puhelinluetteloa, niin olis silti varmaan päässy mun listalle (ei ihan näin korkealle toki). Tämä levy vaan vahvisti sitä, että nämä pojat voi tehä musaa vielä pitkään, jos vaan intoa riittää. Hyvä levy kaikkinensa, ei paras bändin levy, ei edes top3:ssa, mutta silti paras 15:een vuoteen.

TJEU: Sirens


7. Steven Wilson - The Raven That Refused to Sing (and Other Stories)

Kuva

Porcupine Tree on kuulunut suosikkibändeihin jo pitkään. Steven Wilson on tehnyt soolona ja muissa projekteissa niin laidasta laitaan musiikkia, etten oikein tiennyt, mitä tältä odottaa ja ehkä se oli hyväkin. Kuten adhv jo sanoikin, niin tämä levy aukeaa hitaasti, mutta kun se sitten lähtee aukeamaan, niin se aukeaa ja aukeaa ja aukeaa. Joka kuuntelukerralla löytyy jotain uutta. Kaiken kaikkiaan hieno levy, mutta muutamissa kohdin on hieman liikaa tarkoituksenhakuiselta vaikuttavaa kikkailua, joka jää kokonaisuuden kannalta aivan turhaksi täytteeksi. Siksi ja vain siksi ei tämän korkeampaa sijoitusta.

TJEU: Drive Home


6. The Ocean - Pelagial

Kuva

Tää olis kaiketi post metallia, jos sen haluaa genreen lokeroida. Vaikka tää saksalaispumppu on ollu kasassa jo pitkälle toistakymmentä vuotta, niin minä tutustuin siihen vasta viime vuonna. Ja olenpa onnellinen, että tutustuin. Erittäin komeaa musaa soittavat ja ansaitsevat paikkansa top kympissä.

TJEU: Hadopelagic II: Let Them Believe


5. Soilwork - The Living Infinite

Kuva

Soilwork kuuluu niihin bändeihin, jotka sai mut aikanaan enemmän kiinnostumaan raskaampaan musaan. Svedudödöbändien ehdotonta eliittiä. The Panic Broadcast ei ollut niin hyvä kuin odotin, mutta tämä The Living Infinite -tuplapläjäys jopa ylitti odotukseni. Soiwork on takas ja Zyge on häpi.

TJEU: This Momentary Bliss


4. we.own.the.sky - The Glass/Nails EP

Kuva

Tää on luokiteltu EP:ksi, mutta pituutta löytyy kuitenkin melkein 33 minuuttia. Kreikkalainen we.own.the.sky soittaa post rockia raskailla kitaroilla. Taustoilla on havaittavissa myös paljon ambient-tyyppistä äänimaailmaa. Vuoden 2011 demosta on tultu pitkin harppauksin eteenpäin ja jos kehitys jatkuu tällaisena on mahdollinen tuleva pitkäsoitto todennäköisesti Zyge-pojalle orgastinen kokemus. EP:llä on neljä biisiä, joista viimeinen, 12 minuuttinen A Stain of Ink, on jaettu kolmeen osaan.

TJEU: Blue 88
"You mustn't fight the elephant. You mustn't fight anybody. War is a very silly way to behave you know." -Dr. Snuggles

Avatar
Zygerö
Tohtori
Viestit: 8329
Liittynyt: 15 Syys 2009 15:22

Re: Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja Zygerö » 19 Joulu 2014 13:37

3. Killswitch Engage - Disarm the Descent

Kuva

KSE on kuulunut soittolistalle viime vuosikymmenen alusta lähtien. Edellinen bändin nimeä kantanut levy vuodelta 2009 oli lievä pettymys ja siksi odotukset tältä uudeltakaan eivät olleet kovin korkealla. Onneks mun odotuksillani ei ole mitään väliä ja KSE pääs yllättämään oikein kunnolla. Ns. raskaan sarjan levyistä ehdotonta eliittiä viime vuonna.

TJEU: In Due Time


2. Solkyri - Are You My Brother?

Kuva

Solkyri on postrock-bändi Australiasta. Ekaa kertaa kuulin koko bändistä viime vuonna, eikä heiltä ennen tätä levyä ollut ilmestynytkään kuin EP vuonna 2011. En muista, missä bändiin törmäsin (mahdollisesti youtubessa), mutta onneksi törmäsin. Ei nyt tuu kovin montaa aussibändiä mieleen, mutta sanoisin, että paras bändi sieltä suunnalta kyllä aikoihin. Levy on muuten instrumentaalimusaa, mutta Home-biisillä vokaalit hoitaa Hannah Cameron, eikä huonosti hoidakaan. Nousi listan kakkoseks ihan viime hetkillä, kun vasta kunnolla tajusin, kuinka hieno levy tässä onkaan kyseessä.

TJEU: His Ghosts Will Invade Puerto Rico


1. God Is an Astronaut - Origins

Kuva

Tähän irkkubändiin tutustuin ekaa kertaa 2007, kun julkaisivat Far from Refuge -levyn. Se oli menoa saman tien. Tätä uusinta levyä joutui odottelemaan kolme vuotta ja siinä ajassa kerkes odotukset kasvaa aika huimiin mittoihin, mutta eipä tarvinut pettyä. Origins on ehkäpä kokonaisuutena bändin paras levy, vaikka aiemmilta julkaisuilta löytyykin muutama yksittäinen biisi, joiden tasolle tällä levyllä ei noussut mikään biisi. Levy sopi erityisesti syksyn synkkiin iltoihin, enkä tiedä olisiko tämä levy ihan samaa vaikutusta tehnyt, jos se olisi julkaistu keskellä kesää. Hands down viime vuoden paras levy.

TJEU: Callistoga

----------

Siinäpä ne. Olkaa hyvät. Ensi vuonna, jos ehdin listan tekemään, yritän ainakin karsia sitä pienemmäksi.
"You mustn't fight the elephant. You mustn't fight anybody. War is a very silly way to behave you know." -Dr. Snuggles

Avatar
Risto
Isoveli
Viestit: 6644
Liittynyt: 10 Loka 2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja Risto » 19 Joulu 2014 16:13

Hieno homma että sait listan pihalle. Olihan tossa paljon tuttuja levyjä ja bändejä, mutta enemmistö ihan nevahöödejä. Pitänee jossain vaiheessa alkaa oikein ajatuksella tsekkaamaan noita, varsinkin top 10 kamaa.

Sen verran tosta tän vuoden listasta että oon vähän kahen vaiheilla että jaksanko edes tuota tänä vuonna tehdä. Tai no lista on aikalailla valmis, mutta kun ei löydy yhtään motivaatiota kirjoittaa mitään perusteluja niin enpä tiedä viittiikö sitten pelkkää listaa postata.

Sit myös epäilyttää muiden aktiivisuus koska täällä on niin törkeän hiljaista nykyään. Ei viittis vaan oman listan takia alkaa uusia aiheita tekemään.

Kai sitä tästäkin asiasta voi stressiä ottaa. Jos ei kukaan muu, niin minä.

Avatar
Zygerö
Tohtori
Viestit: 8329
Liittynyt: 15 Syys 2009 15:22

Re: Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja Zygerö » 20 Joulu 2014 06:17

^Laita vaan ihmeessä lista tulille, vaikka ilman perusteluja, koska mä oon melkeinpä sieltä jonkun uuden tuttavuuden ite aina bongannu.

Saiskohan jetta muuten koskaan laitettua listaansa loppuun?
"You mustn't fight the elephant. You mustn't fight anybody. War is a very silly way to behave you know." -Dr. Snuggles

Avatar
aadeehoovee
Guru
Viestit: 3552
Liittynyt: 29 Syys 2008 21:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja aadeehoovee » 28 Tammi 2015 17:08

Oikein mukava huomata, että Zygerö kuuntelee myös musiikkia. Olen aina myhäillyt kuinka pidät minulle levyn heikoimpia kappaleita parhaimpina mutta tuossahan niitä omia mielikappaleita alkoi tulemaan putkeen listan loppuupäässä: Astronautit (Callistoga maailman paras pitkän matkan juoksubiisi koska sen tempo sopii omaan askeltiheyteen täydellisesti matkavauhdissa), Soilwork (nostaisin nyt omalle listalle), The Ocean, Stiiven Wilsoni, Wolfheart (jonka unohdin täysin) noin muutamia.

Outoihin en ole vielä kerennyt tutustumaan mutta senkin aika koittaa vielä. Joka tapauksessa lista läpäisee tarkistuksen ja kotimaisuusaste on riittävä: Sertifikaatti myönnetty.
Elämme kovia aikoja, ystävä hyvä.

Avatar
Zygerö
Tohtori
Viestit: 8329
Liittynyt: 15 Syys 2009 15:22

Re: Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja Zygerö » 29 Tammi 2015 17:15

Huh! Lista läpäisi adhv:n kriteerit. Nyt voin taas hengittää vapaammin.
aadeehoovee kirjoitti:Olen aina myhäillyt kuinka pidät minulle levyn heikoimpia kappaleita parhaimpina
Jos tällä viittaat noihin TJEU-linkkeihin, niin ne eivät läheskään aina ole omia suosikkikappaleitani noilta levyiltä. Kunhan vaan linkitän jonkun biisin, jotta saan edes jotain sisältöä listalle. Usein yritän miettiä sellaisen biisin joka parhaiten kuvastaisi loppulevyn materiaalia, mutta aina en jaksa.
"You mustn't fight the elephant. You mustn't fight anybody. War is a very silly way to behave you know." -Dr. Snuggles

Avatar
aadeehoovee
Guru
Viestit: 3552
Liittynyt: 29 Syys 2008 21:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Vuoden 2013 tykeimmät albumit!

Viesti Kirjoittaja aadeehoovee » 29 Tammi 2015 20:45

Zygerö kirjoitti:Jos tällä viittaat noihin TJEU-linkkeihin, niin ne eivät läheskään aina ole omia suosikkikappaleitani noilta levyiltä. Kunhan vaan linkitän jonkun biisin, jotta saan edes jotain sisältöä listalle. Usein yritän miettiä sellaisen biisin joka parhaiten kuvastaisi loppulevyn materiaalia, mutta aina en jaksa.
Ahaa, no kieltämättä huomattavasti fiksumpaa kuin koittaa tyrkyttää omia suosikkikappaleitaan. Ite taisin vaan työntää omat lempibiisit tarjolle. Mut on sulla silti outoja suosikkeja ollut joskus, en nyt millään jaksa kaivaa esimerkkiä, mutta on ollut.
Elämme kovia aikoja, ystävä hyvä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Elokuvat / Musiikki / Pelit”