Kauhuleffat

Keskustelua elokuvista, musiikista ja konsoli- ja tietokonepeleistä.
Avatar
Benjamin
Jumalan ruoska
Viestit: 7551
Liittynyt: 16 Elo 2011 03:21
Paikkakunta: Helsinki

Kauhuleffat

Viesti Kirjoittaja Benjamin » 25 Elo 2011 01:16

Onks täällä kauhun ystävii/vihaajii/pelkääjii?

Oon alkanut nyt parin vuoden sisään innostuu tästä genrestä, vaikka en paljon kauhuleffoi töllötäkään.
Jotenkin tosi harvat näistä leffoista on edes hyvii, mun mittakaavassani :D eli oon enemmänkin innostunut kauhusta genrenä, kun niistä leffoista.
Suurin osa kauhuleffoista on joko liian pliisuu kamaa, tai sitävastoin liiankin traumatisoivaa katottavaa! Onhan niitä erittäinkin taitavasti tehtyjä kauhujännitysleffoja, kuten vaikka The Misery, josta silti jää kaiken tuskan jälkeen se fiilis että leffa kannatti kattoo.
Esim. Omen sen sijaan vaan ahdistaa viikkotolkulla, vaikka siinä ei periaatteessa olisikaan mitään sen pahempaa kun monessa helpostikatottavassakaan leffassa.
Jotenkin Kauna/Ring -tyyliset leffat yrittää olla kovinkin pelottavii, mut ite lähinnä pidän niitä jonkun tasosina vaan sen tietynlaisen "pahis on pahis koska se on myös uhri" -ajatusmaailman ansiosta, ja tietysti myös hyvien hahmojen ansiosta.
En vaan pelkää kävellä samana iltanakaan yksin pimeen parkkipaikka-alueen läpi jos oon Ringin tai Kaunan kattonut, koska niiden pahuudet jotenkin tuntuu niin absurdeilta ajatuksiltakin.

Se mitä ite pelkään leffojen ansiosta on sairaalat :D oon vaan niin varma että joku tappaa kiduttaen, kun makaan avuttomana sängyssä!

Zaba
Mökkiläinen
Viestit: 208
Liittynyt: 18 Elo 2009 22:23

Re: Kauhuleffat

Viesti Kirjoittaja Zaba » 25 Elo 2011 01:21

Pelkääjä ilmoittautuu. En katso vaikka maksettais :D

Avatar
James
BB-talon ylijumala
Viestit: 4826
Liittynyt: 31 Elo 2008 18:27
Paikkakunta: Espoo

Re: Kauhuleffat

Viesti Kirjoittaja James » 25 Elo 2011 06:30

Parhaita leffoja kauhuleffat!

2000-luvun kauhuleffoista en monistakaan niinkään välitä. Enemmän noista vanhemmista tykkään. Ihan just sain katsottua kaikki Friday the 13th leffat ja tykkäsin kyllä vaikka juoni toistaakin aika lailla samaa leffasta toiseen.
Halloween-leffat katsoin pariinkin kertaan vuoden sisään ja tykästyin Michael Myersiin heti. Joku siinä haalarihiipparissa oli niin hienoa, että nousi suosikki kauhujätkäksi heti. Ens vuonna tuleekin uusin Halloween, Halloween 3D.

Freddy Krueger-leffatkin katselin, mutta ei ollut oikein minun makuuni.

Avatar
Risto
Isoveli
Viestit: 6644
Liittynyt: 10 Loka 2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kauhuleffat

Viesti Kirjoittaja Risto » 25 Elo 2011 19:58

No aika vähän tulee mitään kauhuleffoja katsottua. Sawit on omassa paskuudessaan ihan hauskaa viihdettä. Tiedä sitten onko ne edes kauhua...

Avatar
knocker
Jumalan ruoska
Viestit: 15204
Liittynyt: 12 Loka 2009 16:27
Paikkakunta: Espoo

Re: Kauhuleffat

Viesti Kirjoittaja knocker » 25 Elo 2011 22:20

Tykkään, mutta enempi varmaan sarjaa kauhu/trilleri. Ei siis näitä täysin yliluonnollisia yliheittoja, kuten Kauna/Ring, vaan juurikin tollasia Friday the 13th, käsi joka kehtoa keinuttaa -tyyppisiä.
Ja en todellakaan lähde ulos enää sinä iltana, kun tollasia on tullut katsottua.
a walking disaster

Avatar
sandman
Isä Pernoo
Viestit: 3345
Liittynyt: 28 Elo 2009 15:49
Paikkakunta: Häme

Re: Kauhuleffat

Viesti Kirjoittaja sandman » 25 Elo 2011 22:28

Onkos kukaan katsonut Scream 4:sta ja kuin tykännyt? (tähtiä kehiin)

Itse tykkäsin scream trilogiasta tosi paljon. Mutta Wes Craven on ... no joooh..

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Re: Kauhuleffat

Viesti Kirjoittaja Punde » 25 Elo 2011 22:44

sandman kirjoitti:Onkos kukaan katsonut Scream 4:sta ja kuin tykännyt? (tähtiä kehiin)
Oon kattonu. Pelottavinta leffassa oli Coxin tuhansien veitsien tuhoama valuvalta vahalta näyttävä naama. Kauhuleffana 1/5, popcornpätkänä 2,5/5.

Avatar
lotta383
BB-talon päällikkö
Viestit: 1917
Liittynyt: 07 Marras 2008 14:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kauhuleffat

Viesti Kirjoittaja lotta383 » 25 Elo 2011 22:44

En oikein tykkää nykyajan kauhusta, varsinkaan säikyttelyleffoista. Vanhoista oon tykänny, niinkuin The Incredible Shrinking Man ja Tri Caligarin kabinetti. Onko muut vastaavien perään? Ottaisin mielellään suositteluja, en oo niin kovin perehtynyt aiheeseen.

Avatar
Benjamin
Jumalan ruoska
Viestit: 7551
Liittynyt: 16 Elo 2011 03:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kauhuleffat

Viesti Kirjoittaja Benjamin » 25 Elo 2011 23:20

Paras kauhuleffa (vaikka en ihan kauhuksi laske täysin) on kyllä The Others! Nicole Kidman tekee huippuroolin ja loppuratkasu on parasta ikinä. Kuolleiden ja elävien maailma kohtaa mielenkiintosesti ja koko tunnelma on jotenkin tosi kokonaisvaltanen, eikä se kulu.

Aidosti pelottavimmat toki on just noi vähän "realistisemmat" piinausleffat, joten mun on helpoin kattoo japanilaista tukkakauhuu jonka jälkeen voin vaikka nukkuu ulkona, kun tiiän ettei omalle kohalle ketään Samaraa satu :D

Kiusaan kyl pelokkaita kavereita Kaunan Kayakon narina-äänellä, nii halvat huvit mullakin on!

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Re: Kauhuleffat

Viesti Kirjoittaja Punde » 25 Elo 2011 23:27

Kauhu on yli ysikytprossasesti nykyään pelottelukauhua, jossa yllättävät mörkövilahdukset ylikovalla ääniefektillä vahvistettuna on homman idea. Vähän ku tässä minkä postasin. Ärsyttävää säikyttelyä vaan siis.

Hohdon tyyppiset kauhuleffat on aivan huippuja.

Avatar
Benjamin
Jumalan ruoska
Viestit: 7551
Liittynyt: 16 Elo 2011 03:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kauhuleffat

Viesti Kirjoittaja Benjamin » 25 Elo 2011 23:39

Totta, suurin paha on pelon tunne itsestään, eikä se mitä tapahtuu!

Tässä toinen linkki johonkin... no, pelon arvoiseen :D
http://www.autobild.fi/artikkeli/9191/m ... -videolla/

Avatar
knocker
Jumalan ruoska
Viestit: 15204
Liittynyt: 12 Loka 2009 16:27
Paikkakunta: Espoo

Re: Kauhuleffat

Viesti Kirjoittaja knocker » 26 Elo 2011 00:20

^ Punden aiemman sydämenpysäyttävän linkin jälkeen en tota uskalla edes avata. Jotain rajaa sentään. :?
a walking disaster

Avatar
Wicker Man
Isoveli
Viestit: 3359
Liittynyt: 07 Heinä 2011 22:27

Re: Kauhuleffat

Viesti Kirjoittaja Wicker Man » 26 Elo 2011 08:22

Kauhuleffoja tulee kyllä katottua sitä myötä miten telkku niitä suoltaa pihalle. Parhaiten muhun uppoaa Splatterit, joissa ihmisiä teurastetaan armotta :D

Sanokaapas että onko se Manaaja niin pelottava kuin väitetään? Monia kertoja ollu boxilla nauhalla, mutta oon poistanut ku ei oo "viittiny" (=uskaltanut) katsoa [smilie=a_makeitstop.gif]

Avatar
Zygerö
Tohtori
Viestit: 8329
Liittynyt: 15 Syys 2009 15:22

Re: Kauhuleffat

Viesti Kirjoittaja Zygerö » 26 Elo 2011 12:19

^Ei todellakaan ole Manaaja pelottava. Lähinnä kauhukomedia mun mielestä.
"You mustn't fight the elephant. You mustn't fight anybody. War is a very silly way to behave you know." -Dr. Snuggles

Avatar
Benjamin
Jumalan ruoska
Viestit: 7551
Liittynyt: 16 Elo 2011 03:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kauhuleffat

Viesti Kirjoittaja Benjamin » 26 Elo 2011 14:52

Mua taas ei tommoset teurastusleffat kiinnosta yhtään! :?

Manaaja itteenikin kiinnostaa! Ei oo tullu koskaan kateltuu, ja jotenkin lähipiirissä moni ei uskalla kauhuu kattoo, eli harvoin viittii vuokraa Manaajaa mistään kun en sitä yksin missään nimessä haluu kattoo, mut kauhun kattominen valosassa on vaan ittensä huijaamista!
Pitää kattoo kahestaan (tai isommalla porukalla) PIMEESSÄ!

Avatar
Tirkka
Isoveli
Viestit: 8346
Liittynyt: 13 Elo 2006 21:47
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kauhuleffat

Viesti Kirjoittaja Tirkka » 26 Elo 2011 16:37

Tirkka kirjoitti:Ei yllätä kyllä yhtään. Kauhuleffat ovat paskoja muutenkin lähes järjestään.
Totesin joskus (vuonna 2008 näköjään) noin Dark floors -leffasta siihen liittyvässä keskustelussa (löytyy Huonoja elokuvia-ketjun alusta).

Edelleenkin olen tätä mieltä. Kauhuleffat on yleensä aina tehty niin huonosti että niitä en ainakaan minä voi ihan elokuvallisin kriteerein pitää katsomisen arvoisina. Punden kanssa olen siitä samaa mieltä että kauhuleffat ovat yleensä aina paskaa säikyttely"kauhua" eivätkä mitään oikeaa, pelon herättämiseen pyrkivää kauhua. Ja vielä useammin ne kauhun herättämiseen pyrkivät leffat epäonnistuvat siinä.

Uinu uinu lemmikkini taitaa olla ainoa sellainen kauhuleffa josta olen sen kummemmin pitänyt, jos nyt ihan oikeista kauhuleffoista puhutaan. Ja siitäkään en nyt edes muista millainen se oli. Ei ne vaan jää oikein mieleen. Legendaarinen nuorten tv-kauhusarja "Pelottaako?" tosin oli loistava, tykkäsin siitä teininä ja se jopa sai minut toisinaan pelästymään. The twilight zone olisi toinen laadukas aiheeseen liittyvä tv-sarja (tai onhan sitä tehty samalla nimellä moneenkin otteeseen).

Hitchcockin leffat ovat itten kyllä loistavia suurin osa näkemistäni, mutta ne taas eivät ole kauhua (vaikkakaan sitä Psykoa en ole ikinä nähnyt, joten siitä en osaa sanoa) vaan trillereitä. Trillereistä ja jännäreistä, varsinkin psykologisista, kauhuelementtejä sisältävistä sellaisista pidän kovastikin.
Totuus on tuolla ulkona.

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Re: Kauhuleffat

Viesti Kirjoittaja Punde » 26 Elo 2011 16:51

Uinu uinu lemmikkini oli kakarana ainaki ihan saatanan pelottava, etenkin sen pääosaukkelin vaimon sisko zelda, joka vaan vilahti lyhyesti leffassa.
Kuva Myönnettäköön että ehkä turhan nuorena tuli katsottua, 10-vuotiaana tms. Toinen Kingin kirjoihin perustuva, pentuna "traumoja" aiheuttanu, oli minisarja (e: vai olikohan se vaa pitkä leffa?) Se.

Harvemmin kauhu enää pelottaa, onnistuneimmat kyllä aiheuttaa oikeanlaista epämukavuuden tunnetta ja jännitystä.

edit2: katoin ton zeldakohdan uudestaa ja vieläki aiheuttaa yllättävän voimakasta epämukavuuden tunnetta ja väreet luikerteli selkäpiissä

Avatar
Benjamin
Jumalan ruoska
Viestit: 7551
Liittynyt: 16 Elo 2011 03:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kauhuleffat

Viesti Kirjoittaja Benjamin » 26 Elo 2011 16:58

Uinu uinu lemmikkini on ainakin todella järkyttävä nimi! Kuulostaa sadistiselta :?

Marttyyrit on ehkä surkeimmasta päästä minkä oon nähnyt! Jotenkin juoni tökkii ja lähinnä koko leffa vaan ällöttää.

Yksi parhaita kauhuleffoja on muuten I spit on your grave! En tiiä lasketaanko kauhuksi, mutta sadistinen ja brutaali se on.

Avatar
Tirkka
Isoveli
Viestit: 8346
Liittynyt: 13 Elo 2006 21:47
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kauhuleffat

Viesti Kirjoittaja Tirkka » 26 Elo 2011 17:09

Punde kirjoitti:Toinen Kingin kirjoihin perustuva, pentuna "traumoja" aiheuttanu, oli minisarja (e: vai olikohan se vaa pitkä leffa?) Se.
Minisarjahan se on. Ja kyllä, se on kuulemma todella pelottava! Itse en ole nähnyt mutta eräs naispuolinen luokkakaveri aikoinaan (amiksessa tämä) sanoi että oli suunnilleen itkenyt pelosta sen katsottuaan. :shock: Ja kyseinen typykkä ei muuten mikään sellainen ollut jolta tuollaista olisi voinut odottaa. Muutenkin olen kuullut siitä että harvinaisen hyytävää kauhua on kyseessä.

----

I spit on your grave ei taida mikään kauhuleffa olla, vaan enemmänkin exploitaatio-leffa on kyseessä. Exploitaatiota tosin on niin montaa eri alagenreä että en muista mihin niistä tuo nyt sitten sijoittuisi.
Totuus on tuolla ulkona.

Avatar
Benjamin
Jumalan ruoska
Viestit: 7551
Liittynyt: 16 Elo 2011 03:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kauhuleffat

Viesti Kirjoittaja Benjamin » 26 Elo 2011 17:16

Tirkka kirjoitti:I spit on your grave ei taida mikään kauhuleffa olla, vaan enemmänkin exploitaatio-leffa on kyseessä. Exploitaatiota tosin on niin montaa eri alagenreä että en muista mihin niistä tuo nyt sitten sijoittuisi.
Kauhun peruselementtejä siitä ainakin puuttuu täysin :D
Mutta se uudempi versio (vanhaa en oo nähnytkään) on kuulemma sadistisempi kun vanha versio ja saa aika monelle oksennusrefleksin!
Muakin oksetti melkein puolet koko leffan ajasta, mutta suuresti ja positiivisesti se silti mieleen jäi!

Yksi mikä kaikkien on aika sivistävää nähdä olisi semmonen kun The Pieces! En tosin sitäkään ihan kauhuleffaksi sanoisi. Aika sairasta meininkiihän se on, mutta siihen ei voi olla suhtautumatta vähän huumorilla! Ja loppu on... no, hyytävä!

Avatar
knocker
Jumalan ruoska
Viestit: 15204
Liittynyt: 12 Loka 2009 16:27
Paikkakunta: Espoo

Re: Kauhuleffat

Viesti Kirjoittaja knocker » 26 Elo 2011 18:14

Wicker Man kirjoitti: Sanokaapas että onko se Manaaja niin pelottava kuin väitetään? Monia kertoja ollu boxilla nauhalla, mutta oon poistanut ku ei oo "viittiny" (=uskaltanut) katsoa [smilie=a_makeitstop.gif]
Kyllä se on järkyttävä. Jos noin paljon jo epäröit, niin jätä katsomatta. Minä kyllä katsoin, vaikka varotettiin, eli olen ääliö.

Kingin leffat ovat hyviä, aiemmin täällä mainittujen lisäksi voi mainita vaikka hohto ja piina.
Tullut ahmittua varmaan kaikki herran kirjat ja yllättävän hyvin ovat leffatkin onnistuneet.
a walking disaster

Avatar
Benjamin
Jumalan ruoska
Viestit: 7551
Liittynyt: 16 Elo 2011 03:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kauhuleffat

Viesti Kirjoittaja Benjamin » 26 Elo 2011 18:21

Mainitsin Piinan jo alotusviestissäni ;) (The Misery!)
Se tosiaan on mahtava leffa, ja oikeestikin tosi piinaava ja järkyttävä, vaikka tapahtumat onkin lähes pelkästään yhdellä paikalla.

Onks se Hohto kovinkin järkyttävä? Kiinnostaisi kattoo se joskus.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Elokuvat / Musiikki / Pelit”