Mutta se oli aiemmin tällä viikolla ennakkonäytöksessäJason S. kirjoitti:Djangon ensi-ilta on vasta tänään (18.1.), joten tuskin kovinkaan moni sitä vielä on nähnyt.
Tarantinon paras?
Re: Tarantinon paras?
♥
Re: Tarantinon paras?
Tarantino-lista
1. Reservoir Dogs *****
2. Pulp Fiction *****
3. Django Unchained *****
4. Inglourious Basterds *****
5. Jackie Brown ****½
6. Kill Bill vol. 1 ****½
7. Kill Bill vol. 2 ****
8. Death Proof ***½
Djangon katsoin viimeviikolla ja oli kyl hyvä. Ihan vitun hyvä.
1. Reservoir Dogs *****
2. Pulp Fiction *****
3. Django Unchained *****
4. Inglourious Basterds *****
5. Jackie Brown ****½
6. Kill Bill vol. 1 ****½
7. Kill Bill vol. 2 ****
8. Death Proof ***½
Djangon katsoin viimeviikolla ja oli kyl hyvä. Ihan vitun hyvä.
♥
Re: Tarantinon paras?
1. Jackie Brown *****
2. Reservoir Dogs ****
3. Pulp Fiction ***½
4. Kill Bill vol. 1 **½
5. Inglourious Basterds **
x. Django Unchained n/a
x. Kill Bill vol. 2 n/a
x. Death Proof n/a
Hieman on yliarvostettu kaveri mielestäni, ei kuitenkaan mikään tusinatuubaa suoltava 13 tusinassa setä.
2. Reservoir Dogs ****
3. Pulp Fiction ***½
4. Kill Bill vol. 1 **½
5. Inglourious Basterds **
x. Django Unchained n/a
x. Kill Bill vol. 2 n/a
x. Death Proof n/a
Hieman on yliarvostettu kaveri mielestäni, ei kuitenkaan mikään tusinatuubaa suoltava 13 tusinassa setä.
Re: Tarantinon paras?
Loistava. Kolmisen tuntia hurahti hetkessä. Tarantinon paras ehkäpä.Risto kirjoitti:Djangon katsoin viimeviikolla ja oli kyl hyvä. Ihan vitun hyvä.
- FankiKitsune
- Big Brother
- Viestit: 6042
- Liittynyt: 27 Marras 2010 16:04
Re: Tarantinon paras?
Kill Billit on edelleen parhaita, mut kyl toi Djangokin oli varteenotettava. Kyllä tota kattoi ja jossain määrin toi kolme tuntia meni äkkiä, mut pari kertaa kyllä mietin, että eiks tää nyt viel lopukaan. Tarantino kyllä käyttää paljon verta ja tekee siitä taidetta. Taattua Tarantinoa. Ja olihan sen pakko iteki olla mukana leffassaan.
- Velipuolikuu
- Kroisos
- Viestit: 1693
- Liittynyt: 02 Touko 2008 21:29
Re: Tarantinon paras?
Laitoin tuon Death prooffin. Ei ollut kummoiset odotukset kyseisestä raihnasta, mutta omaan makuun kyllä oli loistava leffa.
Kurt Russeli oli kiva nähdä pitkästä aikaa.
Django ois ehkä kakkosena, tai Jackie, tai pulp. Eli paljon on ukko tehnyt hyviä pätkiä.
Inglourious ei omaan makuun.
Lievähkö jalkafetissi Tarantinolla
Kurt Russeli oli kiva nähdä pitkästä aikaa.
Django ois ehkä kakkosena, tai Jackie, tai pulp. Eli paljon on ukko tehnyt hyviä pätkiä.
Inglourious ei omaan makuun.
Lievähkö jalkafetissi Tarantinolla
Enkelin kasvot, ja kolmoismurhasta kakkua istuvan kroppa
-Juufin Laura ärrästä
-Juufin Laura ärrästä
Re: Tarantinon paras?
Samalla tavalla yliarvostettu kun Stanley Kubrick. Suuret fanit tietysti löytää niitä hienoja yksityiskohtia kun kelaillaan elokuvia etuperin ja takaperin. Kaikki ohjaajan mokatkin alkaa näyttämään nerokkailta oivalluksilta.Punde kirjoitti:Hieman on yliarvostettu kaveri mielestäni, ei kuitenkaan mikään tusinatuubaa suoltava 13 tusinassa setä.
Veren roiskiminen tapetille ei ole ollut koskaan minun juttu, mutta itseään kunnioittavan leffafriikin on kuitenkin pakko katsoa tämän jo legendaksi muodostuneen ohjaajan tuotokset, vaikka ei isommin pitäisikään.
Kyllä tuohon muutaman kymmenen elokuvan joukkoon mahtuu jokunen ihan hyväkin pätkä. Django Unchained on ihan hyvä.
- tuusannuuska
- Kunniajäsen
- Viestit: 7896
- Liittynyt: 30 Syys 2007 00:24
Re: Tarantinon paras?
Pulp Fiction, koska se oli ensimmäinen Tarantinon leffa jonka näin ja olihan se hyvä. Ainakin sillon 17-18-vuotiaana (vai millon se nyt näinkään).
Jackie Brown, Inglourious Basterds ja Kill Bill vol. 1 oli myös hyviä. Death Proof ja Kill Bill vol. 2 pettymyksiä, pitkäveteisiä ja tylsiä, Sin City oli ihan jees.
Reservoir Dogs löytyy hyllystä, mutta tätä en ole ikinä nähnyt kokonaan, varmaan kolmasti pätkiä sieltä täältä kun se on tullut telkkarista ja aina olen kääntänyt kanavaa, kun pitää katsoa se joskus kokonaisena. Vielä en ole saanut aikaiseksi...
Django Unchained on vielä näkemättä.
Jackie Brown, Inglourious Basterds ja Kill Bill vol. 1 oli myös hyviä. Death Proof ja Kill Bill vol. 2 pettymyksiä, pitkäveteisiä ja tylsiä, Sin City oli ihan jees.
Reservoir Dogs löytyy hyllystä, mutta tätä en ole ikinä nähnyt kokonaan, varmaan kolmasti pätkiä sieltä täältä kun se on tullut telkkarista ja aina olen kääntänyt kanavaa, kun pitää katsoa se joskus kokonaisena. Vielä en ole saanut aikaiseksi...
Django Unchained on vielä näkemättä.
The reason I swear so much is because fuck you.
Re: Tarantinon paras?
Onhan se hyvä leffa, mutta ei Tarantino ohjannut siitä kuin yhden kohtauksen. Joten en nyt tiiä kannattaako siitä Tarantinon leffana paljon puhua.tuusannuuska kirjoitti:Sin City oli ihan jees.
♥
- tuusannuuska
- Kunniajäsen
- Viestit: 7896
- Liittynyt: 30 Syys 2007 00:24
Re: Tarantinon paras?
^Sitä minäkin muistelin kirjoittaessa, et ei tainnut olla Tarantinon oikeasti kun ei tuntunut Tarantinon leffalta, mutta kun se listalla oli niin sana siitäkin sitten.
The reason I swear so much is because fuck you.
Re: Tarantinon paras?
Oih, tämä säie on paha.
Joutui pähkäilemään tuon pollin edessä pitkään. Ehkä vähän itsellekin yllätyksenä vastasin "Jackie Brown".
Hiiri kyllä käväisi jo Pulp Fictionin rastin kohdalla. Se on kuitenkin legendaarinen, mutta pakko silti sanoa että olen aina pitänyt Jackie Brownin hengestä enemmän. Se oli mun makuun kevytmielisempi.
Pulp Fiction kun julkaistiin olin aika skidi vielä ja sen hienous hioutui vasta vuosien saatossa julkaisusta, mutta siinä on edelleen jotain selittämättömän ahdistavia kohtauksia, joita katsellessa tuntuu että tekisi mieli kelata.
Esim. legendaarinen twist -kohtaus ärsyttää mua suunnattomasti vielä tänäkin päivänä vaikka olenkin Mia Wallacen rasittavan coolille olemukselle osannut jo antaa suurta arvoa päivien saatossa.
Jackie Brownin henkilöhahmot vaan upposi minulle paremmin. Siksi ääni siihen suuntaan.
Vieläkin lämmittää mieltä kun näin ensimmäistä kertaa kohtauksen jossa Samuel L. Jackson ajaa veijari takarontissa korttelin ympäri piha-alueelle ja ampuu tyypin sinne The Brothers Johnssonin soidessa taustalla
Tää viesti tuli vahingossa kahdesti, poistin toisen samanlaisen. //Tirkka
Joutui pähkäilemään tuon pollin edessä pitkään. Ehkä vähän itsellekin yllätyksenä vastasin "Jackie Brown".
Hiiri kyllä käväisi jo Pulp Fictionin rastin kohdalla. Se on kuitenkin legendaarinen, mutta pakko silti sanoa että olen aina pitänyt Jackie Brownin hengestä enemmän. Se oli mun makuun kevytmielisempi.
Pulp Fiction kun julkaistiin olin aika skidi vielä ja sen hienous hioutui vasta vuosien saatossa julkaisusta, mutta siinä on edelleen jotain selittämättömän ahdistavia kohtauksia, joita katsellessa tuntuu että tekisi mieli kelata.
Esim. legendaarinen twist -kohtaus ärsyttää mua suunnattomasti vielä tänäkin päivänä vaikka olenkin Mia Wallacen rasittavan coolille olemukselle osannut jo antaa suurta arvoa päivien saatossa.
Jackie Brownin henkilöhahmot vaan upposi minulle paremmin. Siksi ääni siihen suuntaan.
Vieläkin lämmittää mieltä kun näin ensimmäistä kertaa kohtauksen jossa Samuel L. Jackson ajaa veijari takarontissa korttelin ympäri piha-alueelle ja ampuu tyypin sinne The Brothers Johnssonin soidessa taustalla
Tää viesti tuli vahingossa kahdesti, poistin toisen samanlaisen. //Tirkka
Re: Tarantinon paras?
Jackie Brown on paras. Pulp Fiction tulee hyvänä kakkosena ja Reservoir Dogs oli myös jees. Kill Bill 1&2 ei olleet mun makuun, Django ja IB oli ihan ok. Death Proofia en ole nähnyt.
Re: Tarantinon paras?
Mä oon pitkään haukkunut Tarantinoa äärimmäisen yliarvostetuksi hömppäohjaajaksi ja syystä. Kill Billit ovat haukotuttavaa paskaa, Ingloriusjne haukotuttavaa paskaa. Niinpä Tarantinon Django Unchained tuli katsottua vasta nyt...
...OK, Tarantino menee hieman parempaan suuntaan, leffan alku oli ihan hyvä (pitkälti loistavan Christoph Waltzin ja mainion luonneroolin vetäisseen nimeämättömän hevosen takia), mutta loppu taattua Tarantino-unilääkettä. Jamie Foxxia kyllä kattelee mielellään. Ei näyttelijäkykyjen takia, vaan ihan noin muuten vaan .
1. Jackie Brown (viihdyttävin, hauskin)
2. Reservoir Dogs (alku oli Tarantinolla Orson Wellesimaisen jämäkkä)
3. Pulp Fiction (Tarantinon merkittävin leffa, vaikutti koko genreen)
4. Django Unchained
5. Paskaa, paskaa, paskaa
...OK, Tarantino menee hieman parempaan suuntaan, leffan alku oli ihan hyvä (pitkälti loistavan Christoph Waltzin ja mainion luonneroolin vetäisseen nimeämättömän hevosen takia), mutta loppu taattua Tarantino-unilääkettä. Jamie Foxxia kyllä kattelee mielellään. Ei näyttelijäkykyjen takia, vaan ihan noin muuten vaan .
1. Jackie Brown (viihdyttävin, hauskin)
2. Reservoir Dogs (alku oli Tarantinolla Orson Wellesimaisen jämäkkä)
3. Pulp Fiction (Tarantinon merkittävin leffa, vaikutti koko genreen)
4. Django Unchained
5. Paskaa, paskaa, paskaa
Re: Tarantinon paras?
Once Upon a Time in Hollywood katsottu juuri hetki sitten ja voisi vaikka päivittää tän listan. Hateful Eight'kin puuttuu näköjään edellisestä.Risto kirjoitti: ↑31 Touko 2013 21:00Tarantino-lista
1. Reservoir Dogs *****
2. Pulp Fiction *****
3. Django Unchained *****
4. Inglourious Basterds *****
5. Jackie Brown ****½
6. Kill Bill vol. 1 ****½
7. Kill Bill vol. 2 ****
8. Death Proof ***½
Djangon katsoin viimeviikolla ja oli kyl hyvä. Ihan vitun hyvä.
Riston Tarantino-lista 2019:
1. Reservoir Dogs *****
2. Pulp Fiction *****
3. Inglourious Basterds *****
4. Django Unchained *****
5. Kill Bill vol. 1 *****
6. Jackie Brown ****
7. The Hateful Eight ****
8. Once Upon a Time in Hollywood ****
9. Kill Bill vol. 2 ****
10. Death Proof ***½
♥
Re: Tarantinon paras?
Katoin Reservoir Dogsin uudestaan tossa pari viikkoa sitten ja olihan se edelleen aivan täydellinen. Pitäis kyl noita muitakin Tarantinoja taas katsella pitkästä aikaa. Ainakin Pulp Fiction ja Jackie Brown.
♥
- aadeehoovee
- Guru
- Viestit: 3552
- Liittynyt: 29 Syys 2008 21:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tarantinon paras?
Muutama uusin on katsomatta mutta paras Tarantino löytyy Reservoir, Pulp & Jackie kolmikosta. Näistä Reservoir Dogs ja Jackie Brown on loistavia vain jos katsot ne kokonaan mutta Pulp Fiction on aina kova riippumatta minkä kohtauksen kohdalla hyppäät kelkkaan. Jos nyt pitäis sanoa Tarantinon paras niin Jackie Brown. Huomenna asiat voi olla toisin.
Elämme kovia aikoja, ystävä hyvä.
Re: Tarantinon paras?
Katsoin Djangon tällä viikolla toista kertaa ja oon aikalailla samaa mieltä kuin ekalla katselukerralla. Odotin kyllä etten ois tykännyt nyt niin paljoa. En tiedä miksi.
♥
Re: Tarantinon paras?
Sin City ei koskaan ole kuulunut suurimpiin suosikkeihini, enkä ole ehkä ymmärtänyt sen hienoutta ihan täydellisesti. Jackie Brown, Kill Bill ja Pulp Fiction ovat mielestäni ihan leffojen eliittiä, enkä osaa valita niistä parasta. Riippuu fiiliksestä mikä on paras.
Re: Tarantinon paras?
Katsoin nyt ne pari viimeistäkin (ja verestin muistiani katsomalla joitain hiukan unohtuneita uudestaan), joten olen nähnyt kaikki ja sen kunniaksi järjestelen ne parhaasta huonoimpaan. Ehkä ainakin Ristoa kiinnostaa.
1. Jackie Brown
Tässä on oikeastaan kaikki kohdallaan. Todella hauska leffa, jossa juoni tai hahmot ei lässähdä missään kohtaa lainkaan, eikä jännitys tai huumori vie kumpikaan toisiltaan liikaa tilaa. Jostain syystä kuitenkin erittäin aliarvostettu leffa. Ehkä Tarantinolta odotetaan enemmän väkivaltaa ja tässä sitä ei kaikkien makuun ole tarpeeksi? Mikä se syy sitten onkaan aliarvostukselle, niin minulle tämä on timanttisinta tarantinoa.
2. Kill Bill vol. 1
Sanoisin Kill Billin olevan oikeastaan lähes Jackie Brownin tasoinen, mutta Jackie Brownissa on sitä alkuperäistä tarantinomaisuutta, jota Kill Billissä ei enää ole. Jackie Brownissa myös dialogi on parempaa. Joka tapauksessa myös Kill Bill on aivan huikea leffa ja myönnän innostuvani tällaisista kostotarinoista.
En yleensä arvioi Kill Billejä erillisinä teoksina vaan yhtenä kokonaisuutena, mutta nyt kun arvioin nämä erikseen, niin tämä ensimmäinen on taiteellisempi, joten valitsen sen.
3. Pulp Fiction
Jos pitäisi sanoa se kaikista tarantinomaisin leffa, se olisi mielestäni Pulp Fiction, jossa aika ja paikka on saatu hienosti ikuistettua. Tämä tuntuu aina olevan kaikkien suosikki, mutta mielestäni Jackie Brown on juoneltaan parempi. Huippuleffahan Pulp Fiction ehdottomasti on ja sitä katsoessa on myös päivän naurut taattu. Jokainen luku tästä leffasta ei ehkä omaan makuuni ole sitä kaikista kovinta timanttia (ja siksi sijoitus ei ole tämän korkeampi), mutta jotkut toiset sitten sitäkin kovempia, ja kokonaisuus on kyllä erinomainen. Jos kaikista Tarantinon leffojen hahmoista pitäisi tehdä top-lista, olisi Mia Wallace todella korkealla. Esimerkiksi Kill Billin Beatrice, Uma Thurmanin roolihahmo myöskin, jää minulle paljon etäisemmäksi, vaikka hänellä paljon pidempi ruutuaika onkin.
4. Kill Bill vol. 2
Ei yhtä tyylikäs tai taiteellinen kuin ensimmäinen osa, mutta vähintään yhtä viihdyttävä. Elle Driver ansaitsee maininnan hyvänä hahmona. Mielestäni myös Beatricen ja Billin kemiat toimivat hyvin.
5. Inglourious Basterds
Jos Jackie Brown, Kill Bill ja Pulp Fiction ovat kaikki suuria suosikkejani ja keskenään melko vaikea laittaa järjestykseen, niin tämä on jo jonkin verran erillään siitä kärjestä. Viihdyin tämän parissa kyllä hyvin, potentiaalia ja dramatiikkaa piisaa, mutta jokin tässä jää sen verran puolitiehen, etten voi niin suuresti ylistää. Tähän on tungettu niin paljon materiaalia ja käänteitä, että lopulta kaikki jää melko pintapuoliseksi, eikä ne käänteet sitten olekaan enää niin herkullisia. Leffan alussa kuvittelin niiden paskiaisten olevan kiinnostavia, mutta he jäivätkin todella turhiksi ja etäisiksi, kun taas tätä elokuvateatterin omistajaa Shosannaa olisin halunnut nähdä kunnolla enemmän.
Vaikka tämä jääkin Tarantinolta ainoastaan puolittaiseksi onnistumiseksi, niin on tämä kuitenkin hyvä leffa ja pidin tästä enemmän kuin näistä jotka sijoitin alemmas. Ja onhan tässä varsinkin erittäin vaikuttava alku, jossa Christoph Waltz pääsee heti loistamaan. ”AU REVOIR, SHOSANNA!”
6. Django Unchained
Oli aluksi haastavaa laittaa järjestykseen tätä ja Inglourious Basterdsia, enkä oikein tiennyt kummasta pidän enemmän, mutta lopulta näiden kahden järjestys olikin aika selkeä. Django Unchained onnistuu ehkä paremmin täyttämään odotukset, mutta toisin kuin Inglourious Basterdsin kohdalla, en kyllä myöskään odottanut kovin hyvää leffaa kun tätä aloin katsoa. Tällaiset western-leffat ei ylipäätään ole ihan niitä suurimpia suosikkejani (varsinkin jos sisältävät niin paljon kliseitä kuin tämä sisälsi), vaikka periaatteessa pidän niiden tunnelmasta jossain määrin.
Leffan alkupuoli oli mielestäni hauska ja hyvä. Oli varsin riemukasta katsella, kun palkkionmetsästäjät suorittivat tehtäviään ja mustaa huumoria piisasi. Ikävä kyllä kiinnostukseni väheni huomattavasti sen jälkeen, kun tämä vaihe leffaa jäi taakse ja edessä oli vaimon pelastaminen.
Voisin sanoa viihtyneeni Djangon parissa hyvin, mutta mitään hinkua ei ole sitä ollut nähdä enää toistamiseen. Inglourious Basterdsin taas haluaisin joskus katsoa uudestaan ja pidän sitä eeppisempänä, joten eiköhän jo se kerro, että pidin siitä enemmän.
7. Death Proof
Vähän hävettää myöntää, mutta pidän tästä. Hävettää myös että pidän tästä enemmän kuin Reservoir Dogsista. Mutta onhan Death Proof omassa (roskaleffa)sarjassaan varsin viihdyttävä ja onnistunut. Varsinkin leffan loppupuoli on hauskaa katsottavaa.
8. Reservoir Dogs
Jos Jackie Brown on mielestäni aliarvostettu, niin tätä taas olen pitänyt yliarvostettuna. En tiedä onko tämä kuitenkaan sitä vai olenko vaan itse vääränlainen ihminen pitämään tästä kunnolla. Ymmärrän kyllä mikä tässä ihmisiä kiehtoo ja itsekin koen idean hauskaksi, mutta lopulta en kuitenkaan pidä tätä niin hyvänä, hauskana enkä edes viihdyttävänä. Esimerkiksi tuo leffan ehkä tunnetuin kohtaus (korvan leikkaaminen) herättää pelkkää ällötystä, kun taas yleensä pidän Tarantinon leffojen väkivaltaa suorastaan taiteena.
Myös leffan lopussa oleva virhe pisti silmään heti ensimmäisellä kerralla kun sen näin. Tiedän että Tarantinon on sanottu tahallaan jättäneen sen virheen leffaan ja tiedän myös vannoutuneiden fanien pitävän tällaisia virheitä varmasti ihan upeana nerokkuutena, mutta itse en osaa sitä hyvänä pitää. Tietysti ainakin minulle herää tästä katsojana kysymyksiä, että mitä me katsojat ei nähdä ja mitä siinä tilanteessa oikeasti tapahtui, mutta kyseinen kohtaus oli sellainen, jossa mielestäni kaiken olisi pitänyt olla nähtävissä, jotta siitä olisi saanut toimivan kohtauksen tuolla lopputuloksella mitä siitä seurasi.
9. Once Upon a Time in Hollywood
Odotin tosi paljon tykkääväni tästä leffasta, mutta kun sen näin, en oikeastaan sitten niin tykännyt. 60-luvun lopun Hollywoodiin sijoittuvassa leffassa on suuri potentiaali olla sitä mistä innostun, mutta tässä oli alle puoli tuntia kiinnostavaa katsottavaa. Varsinkin hippiliikkeestä ja Charles Mansonista olisi saanut vaikka mitä jännittävää mukaan, mutta sitä ei tapahtunut. Tätä ei voi edes perustella sillä ettei materiaalia olisi mahtunut, koska tässä oli kaikkea täysin turhanpäiväistä kohtauksesta toiseen. Luulisi että päähenkilöistä saisi jotain irti, mutta DiCaprion ja Pittin hahmot (en edes muista niiden nimiä enää, kun olivat niin tylsiä) jäivät niin etäisiksi, että heidät olisi voinut poistaa leffasta lähes kokonaan. Margot Robbien roolisuorituksia odotan aina kaikista eniten, mutta tässä hän jäi naurettavan pieneen rooliin.
Ymmärrän hyvin ettei Tarantino halua leimaantua yhden tyylilajin osaajaksi (ja hän selvästi haluaa tehdä erilaisia teoksia) mutta valitan myös siitä, ettei tässä oikein ole sitä Tarantinolle ominaista tyyliä, josta hänet aina tunnistaa.
Plussaa annan leffan loppupuolesta (se DiCaprion liekinheitin oli oikeasti upea ja katsoin sitä aivan haltioituneena) ja maisemista ja musiikeista. Vaikka juoni olisi höttöä, on Tarantinolla silti aina tyylitajua.
10. The Hateful Eight
Ymmärrän tämän leffan hienoudet ja näen kyllä että tässä on ollut kunnianhimoa. En kuitenkaan voi sille mitään, että mielestäni Tarantino on tuhlannut potentiaalinsa ja aikaansa, kun meni näin vastenmielisen leffan ohjaamaan. Niin paljon parempaakin olisi voinut häneltä odottaa.
Hahmot on ärsyttäviä (eivätkä kiinnostavalla tavalla ärsyttäviä vaan pelkästään tympivällä tavalla) ja ensimmäinen puolisko leffaa on todella pitkästyttävää katsottavaa. Vaikka loppupuolisko onkin kiinnostavampi, en silti pidä kovin paljon siitäkään. Olen melko varma, etten koskaan aio tätä toistamiseen katsoa.
Pakko silti antaa tunnustus Tarantinon muuntautumiskyvystä. Ajattelin etukäteen, että miksi taas westerniä, mutta tämä oli niin kaukana Django Unchainedin tyylistä, ettei näissä juurikaan ole yhteistä.
EDIT: Lisätty spoilertagit kohdan 8 loppuun. // Jacobus-mode
1. Jackie Brown
Tässä on oikeastaan kaikki kohdallaan. Todella hauska leffa, jossa juoni tai hahmot ei lässähdä missään kohtaa lainkaan, eikä jännitys tai huumori vie kumpikaan toisiltaan liikaa tilaa. Jostain syystä kuitenkin erittäin aliarvostettu leffa. Ehkä Tarantinolta odotetaan enemmän väkivaltaa ja tässä sitä ei kaikkien makuun ole tarpeeksi? Mikä se syy sitten onkaan aliarvostukselle, niin minulle tämä on timanttisinta tarantinoa.
2. Kill Bill vol. 1
Sanoisin Kill Billin olevan oikeastaan lähes Jackie Brownin tasoinen, mutta Jackie Brownissa on sitä alkuperäistä tarantinomaisuutta, jota Kill Billissä ei enää ole. Jackie Brownissa myös dialogi on parempaa. Joka tapauksessa myös Kill Bill on aivan huikea leffa ja myönnän innostuvani tällaisista kostotarinoista.
En yleensä arvioi Kill Billejä erillisinä teoksina vaan yhtenä kokonaisuutena, mutta nyt kun arvioin nämä erikseen, niin tämä ensimmäinen on taiteellisempi, joten valitsen sen.
3. Pulp Fiction
Jos pitäisi sanoa se kaikista tarantinomaisin leffa, se olisi mielestäni Pulp Fiction, jossa aika ja paikka on saatu hienosti ikuistettua. Tämä tuntuu aina olevan kaikkien suosikki, mutta mielestäni Jackie Brown on juoneltaan parempi. Huippuleffahan Pulp Fiction ehdottomasti on ja sitä katsoessa on myös päivän naurut taattu. Jokainen luku tästä leffasta ei ehkä omaan makuuni ole sitä kaikista kovinta timanttia (ja siksi sijoitus ei ole tämän korkeampi), mutta jotkut toiset sitten sitäkin kovempia, ja kokonaisuus on kyllä erinomainen. Jos kaikista Tarantinon leffojen hahmoista pitäisi tehdä top-lista, olisi Mia Wallace todella korkealla. Esimerkiksi Kill Billin Beatrice, Uma Thurmanin roolihahmo myöskin, jää minulle paljon etäisemmäksi, vaikka hänellä paljon pidempi ruutuaika onkin.
4. Kill Bill vol. 2
Ei yhtä tyylikäs tai taiteellinen kuin ensimmäinen osa, mutta vähintään yhtä viihdyttävä. Elle Driver ansaitsee maininnan hyvänä hahmona. Mielestäni myös Beatricen ja Billin kemiat toimivat hyvin.
5. Inglourious Basterds
Jos Jackie Brown, Kill Bill ja Pulp Fiction ovat kaikki suuria suosikkejani ja keskenään melko vaikea laittaa järjestykseen, niin tämä on jo jonkin verran erillään siitä kärjestä. Viihdyin tämän parissa kyllä hyvin, potentiaalia ja dramatiikkaa piisaa, mutta jokin tässä jää sen verran puolitiehen, etten voi niin suuresti ylistää. Tähän on tungettu niin paljon materiaalia ja käänteitä, että lopulta kaikki jää melko pintapuoliseksi, eikä ne käänteet sitten olekaan enää niin herkullisia. Leffan alussa kuvittelin niiden paskiaisten olevan kiinnostavia, mutta he jäivätkin todella turhiksi ja etäisiksi, kun taas tätä elokuvateatterin omistajaa Shosannaa olisin halunnut nähdä kunnolla enemmän.
Vaikka tämä jääkin Tarantinolta ainoastaan puolittaiseksi onnistumiseksi, niin on tämä kuitenkin hyvä leffa ja pidin tästä enemmän kuin näistä jotka sijoitin alemmas. Ja onhan tässä varsinkin erittäin vaikuttava alku, jossa Christoph Waltz pääsee heti loistamaan. ”AU REVOIR, SHOSANNA!”
6. Django Unchained
Oli aluksi haastavaa laittaa järjestykseen tätä ja Inglourious Basterdsia, enkä oikein tiennyt kummasta pidän enemmän, mutta lopulta näiden kahden järjestys olikin aika selkeä. Django Unchained onnistuu ehkä paremmin täyttämään odotukset, mutta toisin kuin Inglourious Basterdsin kohdalla, en kyllä myöskään odottanut kovin hyvää leffaa kun tätä aloin katsoa. Tällaiset western-leffat ei ylipäätään ole ihan niitä suurimpia suosikkejani (varsinkin jos sisältävät niin paljon kliseitä kuin tämä sisälsi), vaikka periaatteessa pidän niiden tunnelmasta jossain määrin.
Leffan alkupuoli oli mielestäni hauska ja hyvä. Oli varsin riemukasta katsella, kun palkkionmetsästäjät suorittivat tehtäviään ja mustaa huumoria piisasi. Ikävä kyllä kiinnostukseni väheni huomattavasti sen jälkeen, kun tämä vaihe leffaa jäi taakse ja edessä oli vaimon pelastaminen.
Voisin sanoa viihtyneeni Djangon parissa hyvin, mutta mitään hinkua ei ole sitä ollut nähdä enää toistamiseen. Inglourious Basterdsin taas haluaisin joskus katsoa uudestaan ja pidän sitä eeppisempänä, joten eiköhän jo se kerro, että pidin siitä enemmän.
7. Death Proof
Vähän hävettää myöntää, mutta pidän tästä. Hävettää myös että pidän tästä enemmän kuin Reservoir Dogsista. Mutta onhan Death Proof omassa (roskaleffa)sarjassaan varsin viihdyttävä ja onnistunut. Varsinkin leffan loppupuoli on hauskaa katsottavaa.
8. Reservoir Dogs
Jos Jackie Brown on mielestäni aliarvostettu, niin tätä taas olen pitänyt yliarvostettuna. En tiedä onko tämä kuitenkaan sitä vai olenko vaan itse vääränlainen ihminen pitämään tästä kunnolla. Ymmärrän kyllä mikä tässä ihmisiä kiehtoo ja itsekin koen idean hauskaksi, mutta lopulta en kuitenkaan pidä tätä niin hyvänä, hauskana enkä edes viihdyttävänä. Esimerkiksi tuo leffan ehkä tunnetuin kohtaus (korvan leikkaaminen) herättää pelkkää ällötystä, kun taas yleensä pidän Tarantinon leffojen väkivaltaa suorastaan taiteena.
Myös leffan lopussa oleva virhe pisti silmään heti ensimmäisellä kerralla kun sen näin. Tiedän että Tarantinon on sanottu tahallaan jättäneen sen virheen leffaan ja tiedän myös vannoutuneiden fanien pitävän tällaisia virheitä varmasti ihan upeana nerokkuutena, mutta itse en osaa sitä hyvänä pitää. Tietysti ainakin minulle herää tästä katsojana kysymyksiä, että mitä me katsojat ei nähdä ja mitä siinä tilanteessa oikeasti tapahtui, mutta kyseinen kohtaus oli sellainen, jossa mielestäni kaiken olisi pitänyt olla nähtävissä, jotta siitä olisi saanut toimivan kohtauksen tuolla lopputuloksella mitä siitä seurasi.
- Lopussa oleva virhe | +
9. Once Upon a Time in Hollywood
Odotin tosi paljon tykkääväni tästä leffasta, mutta kun sen näin, en oikeastaan sitten niin tykännyt. 60-luvun lopun Hollywoodiin sijoittuvassa leffassa on suuri potentiaali olla sitä mistä innostun, mutta tässä oli alle puoli tuntia kiinnostavaa katsottavaa. Varsinkin hippiliikkeestä ja Charles Mansonista olisi saanut vaikka mitä jännittävää mukaan, mutta sitä ei tapahtunut. Tätä ei voi edes perustella sillä ettei materiaalia olisi mahtunut, koska tässä oli kaikkea täysin turhanpäiväistä kohtauksesta toiseen. Luulisi että päähenkilöistä saisi jotain irti, mutta DiCaprion ja Pittin hahmot (en edes muista niiden nimiä enää, kun olivat niin tylsiä) jäivät niin etäisiksi, että heidät olisi voinut poistaa leffasta lähes kokonaan. Margot Robbien roolisuorituksia odotan aina kaikista eniten, mutta tässä hän jäi naurettavan pieneen rooliin.
Ymmärrän hyvin ettei Tarantino halua leimaantua yhden tyylilajin osaajaksi (ja hän selvästi haluaa tehdä erilaisia teoksia) mutta valitan myös siitä, ettei tässä oikein ole sitä Tarantinolle ominaista tyyliä, josta hänet aina tunnistaa.
Plussaa annan leffan loppupuolesta (se DiCaprion liekinheitin oli oikeasti upea ja katsoin sitä aivan haltioituneena) ja maisemista ja musiikeista. Vaikka juoni olisi höttöä, on Tarantinolla silti aina tyylitajua.
10. The Hateful Eight
Ymmärrän tämän leffan hienoudet ja näen kyllä että tässä on ollut kunnianhimoa. En kuitenkaan voi sille mitään, että mielestäni Tarantino on tuhlannut potentiaalinsa ja aikaansa, kun meni näin vastenmielisen leffan ohjaamaan. Niin paljon parempaakin olisi voinut häneltä odottaa.
Hahmot on ärsyttäviä (eivätkä kiinnostavalla tavalla ärsyttäviä vaan pelkästään tympivällä tavalla) ja ensimmäinen puolisko leffaa on todella pitkästyttävää katsottavaa. Vaikka loppupuolisko onkin kiinnostavampi, en silti pidä kovin paljon siitäkään. Olen melko varma, etten koskaan aio tätä toistamiseen katsoa.
Pakko silti antaa tunnustus Tarantinon muuntautumiskyvystä. Ajattelin etukäteen, että miksi taas westerniä, mutta tämä oli niin kaukana Django Unchainedin tyylistä, ettei näissä juurikaan ole yhteistä.
EDIT: Lisätty spoilertagit kohdan 8 loppuun. // Jacobus-mode