Kubrickin paras?

Keskustelua elokuvista, musiikista ja konsoli- ja tietokonepeleistä.

Kubrickin paras leffa?

Fear And Desire (1953)
0
Ei ääniä
Killer's Kiss (1955)
0
Ei ääniä
The Killing (1956)
0
Ei ääniä
Paths of Glory (1957)
0
Ei ääniä
Spartacus (1960)
0
Ei ääniä
Lolita (1962)
0
Ei ääniä
Dr. Strangelove or: How I Learned To Stop Worrying And Love the Bomb (1964)
0
Ei ääniä
2001: A Space Odyssey (1968)
0
Ei ääniä
A Clockwork Orange (1971)
1
33%
Barry Lyndon (1975)
0
Ei ääniä
The Shining (1980)
1
33%
Full Metal Jacket (1987)
1
33%
Eyes Wide Shut (1999)
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 3

Avatar
minna
Kunniajäsen
Viestit: 3988
Liittynyt: 25 Tammi 2005 13:45
Paikkakunta: Kotka

Re: Kubrickin paras?

Viesti Kirjoittaja minna » 06 Loka 2009 19:14

Bna kirjoitti:Full metal jacket taitaa olla noista ainoa, jonta olen nähnyt. En kauheasti sota-elokuvista pidä, mutta tämä on hyvä, varsinkin ensimmäinen puolikas, joka oli enemmän komediaa.
Olen varmaan aiemminkin kommentoinut, mutta komppailen täysin. Sotaelokuvista en perusta, mutta FMJ oli sen verran erilainenkin että mielettömän hyvähän se on.
Kellopeliappelsiini myös passaa.
I'm the thug you love to hate, Slick V.I.C, the ghetto V.I.P, mess around with me, I leave you R.I.P.Shizzle my nizzle -Victor Ebuwa (Number six in the house, number one in your hearts)

Avatar
Tapio
Kolhoosin johtaja
Viestit: 2109
Liittynyt: 22 Loka 2007 21:23
Paikkakunta: Pori

Re: Kubrickin paras?

Viesti Kirjoittaja Tapio » 06 Loka 2009 19:38

Zygerö kirjoitti:Tekotaiteellinen tarkoittaa sanana jotain sellaista taidetta, jota vastaanottaja (tässä tapauksessa minä) ei ymmärrä. Silloin tokaisu "tekotaiteellista paskaa" tarkoitti sanomanani vain, että en arvosta/ymmärrä paskan vertaa. Elokuvan taiteellisuuden tunnustan kyllä, mutta eri tauluistakin voi olla eri mieltä, silti ne kaikki ovat taidetta.
Kumoat itseäsi tässä vähäsen. Sanot ettet ymmärrä elokuvan taiteellisuutta ja näin ollen pidät sitä tekotaiteellisena, mutta tunnustat silti sen taiteellisuuden? Miten jonkun taiteelliset arvot voi tunnustaa, jos ei tiedä tai ymmärrä mitä nämä arvot ovat?

Minun käsitykseni mukaan tekotaiteellinen voidaan määritellä kahdella tavalla. Ensimmäisessä taiteilija X tavoittelee itsetarkoituksellisesti taiteellisuutta ja yrittää tehdä jotain näennäisesti syvällistä vailla pohjaa, ainoastaan päämääränään saada päteä ja työ näyttämään hienolta. 2001: Avaruusseikkailu sisältää paljon eksistentiaalista pohdintaa maailmankaikkeuden olemuksesta, joten näillä kriteereillä elokuvaa tuskin voidaan väittää tekotaiteelliseksi. Toinen määritelmä onkin tuo mainitsemasi, taiteilija X on tehnyt teoksen, jota henkilö Y ei ymmärrä ja pitää sitä näin ollen tekotaiteellisena. Tosin jos oma ymmärryskyky tai mielikuvitus ei riitä, vika ei välttämättä tällöin ole elokuvassa. Itseasiassa joskus asioiden on tarkoituskin olla mysteereitä tai tulkinnanvaraisia (vähän niinkuin 2001: Avaruusseikkailun tapauksessa).
Nimimerkki muutettu Tapzukka -> Tapio. SBB5:n asukas nro. 11 vankkumaton kannattaja :tu .

Avatar
Zygerö
Tohtori
Viestit: 8329
Liittynyt: 15 Syys 2009 15:22

Re: Kubrickin paras?

Viesti Kirjoittaja Zygerö » 06 Loka 2009 20:21

On se kiva, että täällä saa olla ihmisillä mielipiteitä. Mielipiteeni elokuvasta oli, että se on tekotaiteellista paskaa. Se ei mitenkään vähennä elokuvan taiteellista arvoa, koska se on minun mielipiteeni. Ja todellakin käytin tässä kohtaa tekotaiteellista sanaa siinä merkityksessä, että sen elokuvan taiteellisuus ei välity minulle. Mikä tässä nyt on niin vaikea tajuta?
"You mustn't fight the elephant. You mustn't fight anybody. War is a very silly way to behave you know." -Dr. Snuggles

Avatar
Tapio
Kolhoosin johtaja
Viestit: 2109
Liittynyt: 22 Loka 2007 21:23
Paikkakunta: Pori

Re: Kubrickin paras?

Viesti Kirjoittaja Tapio » 06 Loka 2009 20:27

Zygerö kirjoitti:Avaruusseikkailu kuuluu taas kaikkien aikojen huonoimpien elokuvien joukkoon mielestäni. En ymmärrä mikä kyseisessä ylipitkässä tylsässä elokuvassa niin monia miellyttää. Tekotaiteellista paskaa.
^
Tapio kirjoitti:Jos oma ymmärryskyky tai mielikuvitus ei riitä, vika ei välttämättä tällöin ole elokuvassa.
Nimimerkki muutettu Tapzukka -> Tapio. SBB5:n asukas nro. 11 vankkumaton kannattaja :tu .

Avatar
Realcowboy
Big Brother
Viestit: 5314
Liittynyt: 04 Loka 2007 15:31
Paikkakunta: Avlägsen by i förra Portas.

Re: Kubrickin paras?

Viesti Kirjoittaja Realcowboy » 12 Marras 2009 11:50

Samin Eskimolaulusta muistui mieleen myös toinen Full Metal Jacketin marssilaulu, 6:47 kohdalla.
Sanat Intenet Movie Databasen Quoteista:
"Gunnery Sergeant Hartman: [singing] Ho Chi Minh is a son of a bitch.
Recruits: [singing] Ho Chi Minh is a son of a bitch.
Gunnery Sergeant Hartman: [singing] Got the blueballs, crabs and the seven-year-itch!
Recruits: [singing] Got the blueballs, crabs and the seven-year-itch!"

Kuinkahan moni pahan valtakuntien johtajista on saanut tämän kunnian ennen ja jälkeen Ho Tši Minhin? Nyt vuorossa lienee Osama Bin Laden.
Niko Saarinen ja Aki Manninen ne yhteen soppii.

sally
Pääohjaaja
Viestit: 2347
Liittynyt: 25 Syys 2006 17:40

Re: Kubrickin paras?

Viesti Kirjoittaja sally » 19 Marras 2009 18:32

vaikeeta vaikeeta, kyseessä kuitenkin yksi all time favourite taiteilija. hmmmm vastasin Kellopeliappelsiini nyt kuitenkin koska se on niin hiton sekopäinen mutta upea tuotos. full metal jacket kovana kakkosena space odysseyn kanssa, mutta ne molemmat on "vain" vtun loistavia. kellopelissä taas just se psykedeliys nostaa ykköspallille.

Avatar
Risto
Isoveli
Viestit: 6644
Liittynyt: 10 Loka 2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kubrickin paras?

Viesti Kirjoittaja Risto » 31 Touko 2013 21:55

Ihan typerää vastata tähän kun olen kyseiseltä herralta nähnyt vain kolme leffaa, mutta jos ne rankkaisin jotenkin niin ehkä tällein:

1. The Shining - Ei ees oo kauaa kun tän viimeks katsoin. Lapsuuteni traumat palasi mieleeni kertaheitolla. Kammottavan hyvä elokuva.
*****

2. Full Metal Jacket - Ensimmäinen puolisko leffasta on täyttä timangia, mutta jälkimmäinen melko tylsää settiä. Hyvä leffa kuitenkin.
***½

3. A Clockwork Orange - Hyvä elokuva, mut muistaakseni hieman turhan pitkä. Muistikuvat on tosin hieman hatarat vaikka pari vuotta sitten taisin tämän katsoa.
***

Avatar
scorchio
Käsikirjoittaja
Viestit: 954
Liittynyt: 31 Elo 2009 00:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kubrickin paras?

Viesti Kirjoittaja scorchio » 04 Kesä 2013 13:38

Kaikki Kubrickit olen nähnyt ja leffojen rankkaaminen on mun kohdalla vähän silleen, et tänä päivänä näin ja huomenna sit fiiliksen mukaan :king : mut mun mielipiteeni on aina ehdoton ja lopullinen.

1. 2001: A Space Odyssey - huvittavaa, että Zygeröinen on puhunut tekotaiteellisuudesta tän filkan kohdalla, höh - sehän tarkoittaisi sitä, että tän pitäisi ainakin yrittää olla taiteellinen, jotta se voisi olla tekotaiteellinen, khöm, no viihdettä se vain kyllä on. Enneminkin Hohtoa tai Kellojne:tä voisi lievästä tekodaideellisuudesta moittia. OK, mä olen tähtitieteen harrastaja ja scifi on heikko kohta kaikin puolin - lempitsibaleitani on Dumarin Punainen planeetta. Siinä kun puhutaan kaukoputkesta tai siis jotain...

2. Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb - kun mä diggaan Peter Sellersia (brittien koomikkokermaa, jee), niinku siks.

3. A Clockwork Orange - dystopia ja tietyllä tavalla täyttä totta. McDowellin ura näyttelijänä jämähti oikeastaan tähän, näinhän voi käydä ison elokuvan isossa roolissa, vrt Mark Hamillin ura ja Star Wars. Aikoinaan DiCapriota varoitettiin menemästä Titaniciin: se on sun urasi loppu, teet Hamillit [smilie=thefinger.gif] .

4. The Shining - äkkiähän se hemmo sekoo, mut väliäkö hällä, kuvat on hienoja ja muistettavia ja äänimaailmaankin on panostettu. Ja hauskahan tämä on. Kubrickin hauskin.

5. Barry Lyndon - Kubrick oli huono/välinpitämätön ohjaamaan näyttelijöitä, mutta kuvallinen ilmaisu on mahtavaa. Tässä filkassa kuvat ovat kuin maalauksia, asetelmia. Ja maailman tyhmintä päähenkilöä esittämään otettiin varta vasten maailman tyhmin näyttelijä, jolla ei ollut mitään käsitystä koko filmaamisen aikana, mitä hän oikein esittää. Ilkeää, kyllä. Kubrick oli.

6. Full metal Jacket - Vincent D´Onofrio debyyttiroolissaan! Ja mahtava on. Mut ei kanna tää leffa ihan loppuun asti.


PS Kubrickin tyylilaji oli lähes aina komiikka - Kellopelissä ja Hohdossa mustaa hyymöriä, Outolemmessä satiiria samoin Barry Lyndonissa. Ihan ekoissa filkoissa huumori oli vähintäänkin peiteltyä, mutta sitten se nousi pääosaan. En voi ymmärtää, miten jotkut voivat pitää Hohtoa pelottavana tai ottavat Avaruusseikkailun niin otsa rullalle rypistyneenä?

KariTa
Big Brother
Viestit: 5248
Liittynyt: 17 Syys 2010 23:26
Paikkakunta: Kainuu

Re: Kubrickin paras?

Viesti Kirjoittaja KariTa » 04 Kesä 2013 19:04

1. The Shining.
2. Barry Lyndon.
3. 2001.

Yllä olevan kirjoittajan kanssa samaa mieltä, joittenkin kriitikoiden mestariteoksena pitämä Full Metal Jacket on selvästi yliarvostettu, mm. D'Onofrio vetää roolinsa aivan liikaa ylinäyttelemisen puolelle.
Barry Lyndon taas ehkä Kubrickin paras työ ohjaamisen kannalta.
The Shining lepää etenkin Nicholsonin roolisuorituksen varassa.

Avatar
Zygerö
Tohtori
Viestit: 8329
Liittynyt: 15 Syys 2009 15:22

Re: Kubrickin paras?

Viesti Kirjoittaja Zygerö » 04 Kesä 2013 19:18

scorchio kirjoitti:huvittavaa, että Zygeröinen on puhunut tekotaiteellisuudesta tän filkan kohdalla, höh - sehän tarkoittaisi sitä, että tän pitäisi ainakin yrittää olla taiteellinen, jotta se voisi olla tekotaiteellinen, khöm, no viihdettä se vain kyllä on.
Niin. Tekotaiteellisuus on niin kovin moniselitteinen sana. Kuka osaa ihan oikeasti sanoa tyhjentävästi, mitä se tarkoittaa? Mulle se tarkoittaa sitä, että tekijä oikein yrittämällä yrittää olla mahdollisimman taiteellinen yleensä vielä tavoitteenaan hämmentää taiteen kuluttajaa sekä sitä, että se taiteen lopputulos ei toimi.

Itseäni lähinnä ihmetyttää se, että sanovat tätä leffaa paskana pitävät suurin piirtein mitä vaan, niin aina ovat väärässä ja samalla ne "puolustelijat" puhuvat itsensä pussiin. Ensin väitetään, että tässä ei ole taidetta tavoiteltukaan ja sitten sanotaan seuraavassa lauseessa, että et vaan tajua sitä taidetta. Noh, kummin se nyt sitten oli, taidetta vai ei. (Ja tässä en tarkoita scorchio sua.)

Mulle tässä on täytynyt olla jonkinasteinen taiteellisuuden tavoite, koska viihteeksi tätä en voi sanoa hyvällä tahdollakaan. Katselen maalin kuivumista ihan yhtä mielelläni. Mua ei ole niin paljoa kiinnostanut, että olisin ottanut selvää mitä mieltä Kubrick itse luomuksensa taiteellisuudesta on, mutta hyvin monet tätä pitävät nimenomaan taideteoksena eikä niinkään perinteisenä elokuvaviihteenä.
Avaruusseikkailun niin otsa rullalle rypistyneenä?
En muuten kuulu näihin. Pidän sitä leffaa vaan niin uskomattoman tylsänä, että sen saama ylistys pistää väkisinkin mietityttämään. Onneksi kuitenkin edes aika paljon ihmisiä on mun kanssani samaa mieltä.

Ainiin, unilääkkeenä tuo leffa on muuten varsin loistava. Mulla on se director's cut varmaan vieläkin jossain vhs:llä ihan sitä varten, jos joskus sattuu olemaan univaikeuksia.

Mä oon nähnyt kuusi Kubrickin leffaa, joista kaksi oli hyviä, kolme ihan jees ja sitten tuo 2001.

1. The Shining
2. Full Metal Jacket
3. A Clockwork Orange
4. Eyes Wide Shut
5. Lolita
"You mustn't fight the elephant. You mustn't fight anybody. War is a very silly way to behave you know." -Dr. Snuggles

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Re: Kubrickin paras?

Viesti Kirjoittaja Punde » 04 Kesä 2013 19:34

Jos avaruustylsistely 2001 on tarkoitettu viihteeksi, ni huti menee ja kaukaa. Viihteen kuluttajana sanon tämän. Taidetta taasen en yleensä ymmärrä alkuunkaan, enkä ymmärrä tota leffaakaan (jos joskus saisin masokistisen tavoitteen ylipäätään katsoa se leffa kokonaan alusta loppuun), joten tuomitsen sen taiteeksi.

Oli se sit tekotaiteellista tai supernerotaiteellista, helvetin tylsää se ainakin on.

Avatar
Tirkka
Isoveli
Viestit: 8346
Liittynyt: 13 Elo 2006 21:47
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kubrickin paras?

Viesti Kirjoittaja Tirkka » 04 Kesä 2013 20:24

1. Barry Lyndon (teema kiehtoo kovasti)
2. Eyes Wide shut (Todella aliarvostettu leffa)
3. Full metal jacket (alkuosa hyvä, loppuosa vähän lässähtää, melkein pitäisi arvioida eri leffoina)
4. Lolita (en tykkää kauheesti tarinasta)
5. Hohto (kauhuleffat ei nappaa)
666. 2001: Avaruusseikkailu (kaunis leffa esteettisesti mutta ei siinä tapahdu mitään eikä siinä oikein puhuta mitään joten miksi sitä kukaan ees haluaisi katsella viihteenä)

Kellopeliappelsiini ja Tohtori Outolempi, samoin kuin vähän vähemmän tunnetut Spartacus ja Paths of glory on näkemättä, vielä tuntemattomammista puhumattakaan.

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, millainen siitä Kubrickin suunnittelemasta Napoleon-leffasta olisi tullut jos hän olisi saanut sen toteutettua.
Totuus on tuolla ulkona.

Avatar
scorchio
Käsikirjoittaja
Viestit: 954
Liittynyt: 31 Elo 2009 00:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kubrickin paras?

Viesti Kirjoittaja scorchio » 05 Kesä 2013 12:58

Zygerö kirjoitti: Itseäni lähinnä ihmetyttää se, että sanovat tätä leffaa paskana pitävät suurin piirtein mitä vaan, niin aina ovat väärässä ja samalla ne "puolustelijat" puhuvat itsensä pussiin.

Mulle tässä on täytynyt olla jonkinasteinen taiteellisuuden tavoite, koska viihteeksi tätä en voi sanoa hyvällä tahdollakaan. Katselen maalin kuivumista ihan yhtä mielelläni.

Ainiin, unilääkkeenä tuo leffa on muuten varsin loistava. Mulla on se director's cut varmaan vieläkin jossain vhs:llä ihan sitä varten, jos joskus sattuu olemaan univaikeuksia.
No mutta Zygerö - ei kai näissä mielipide-eroissa nyt sentään ole kyse oikeassa tai väärässä olemisesta? Aika outo asenne keskustelupalstalaiselle - tai ainakin sillä saa nopeasti itselleen vatsahaavan, kun pitää vahtia koko ajan, kuka se nyt oikeammassa on.

Jokainen kai täällä kertoilee vain omia näkemyksiään siitä, miksi jostakin filkasta pitää ja miksi jokin jättää aivan kylmäksi tai toimii oivana unilääkkeenä :love61: . Yritin itse viestissäni vihjata omaan jonkinasteiseen jääviyteen tähtiharrastajana - kun aihe kiinnostaa, niin paljon antaa anteeksi, eikö niin? Katsot sinäkin Zygerö käsittääkseni BB:tä, jota monet pitävät antiviihteenä - vertaavat sitä yhtä mielenkiintoiseksi "viihteeksi" kuin ruohon kasvua tai tapetin kuivumista seuraisi. Tuntuuko tutulta? Mittään ei koskaan tapahu, eihä ne välillä mittää ees puhukkaa tai sit se typerin siellä puhhuu koko ajan, en käsitä. En usko sinun kuitenkaan pitävän BB:tä taiteena, vaikka suurin osa ihmisistä ei ohjelman viihdyttävyyttä hoksaa tai ei siitä vain välitä/syty.

Kubrick itse taisi nauraa paskaiseen partaansa, hän on mielestäni aliarvostettu komediaohjaaja. Mä itse otan Avaruusseikkailun jotenkin naiivin konkreettisesti: panspermian mahdollisuus, miltä musta aukko tuntuisi, jos sinne pläjähtäisi (palstan rivoliinot, nyt ei sit ajatella tuhmia, hyi), pelätty ja ennusteltu tietokoneiden ylivalta (meillä ihmisillä kun lopulta on vain nämä apinan aivot) jne. Eli minulle katseltavaa ja pohdittavaa riittää. Ja onhan se hieno se yksintanssi avaruudessa. Ja HALin ääni on sexy.

Mulla puolestani unilääkevarastona on Tarantinon Kill Bill ja ihan mikä osa tahansa - hvetti miten puuduttavan tylsää ja unettavaa. Toimii aina!

Avatar
Zygerö
Tohtori
Viestit: 8329
Liittynyt: 15 Syys 2009 15:22

Re: Kubrickin paras?

Viesti Kirjoittaja Zygerö » 05 Kesä 2013 14:16

scorchio kirjoitti:
Zygerö kirjoitti: Itseäni lähinnä ihmetyttää se, että sanovat tätä leffaa paskana pitävät suurin piirtein mitä vaan, niin aina ovat väärässä ja samalla ne "puolustelijat" puhuvat itsensä pussiin.
No mutta Zygerö - ei kai näissä mielipide-eroissa nyt sentään ole kyse oikeassa tai väärässä olemisesta? Aika outo asenne keskustelupalstalaiselle - tai ainakin sillä saa nopeasti itselleen vatsahaavan, kun pitää vahtia koko ajan, kuka se nyt oikeammassa on.
Eh, tätähän mä nimenomaan hain takaa tuossa esimerkissäni. Nyt en enää ymmärrä mistään mitään.
"You mustn't fight the elephant. You mustn't fight anybody. War is a very silly way to behave you know." -Dr. Snuggles

Greycap
Asukaskokelas
Viestit: 118
Liittynyt: 20 Elo 2011 19:54
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Kubrickin paras?

Viesti Kirjoittaja Greycap » 05 Kesä 2013 19:22

Täällä on miltei tyystin unohtunut Kunnian polut (Paths of glory) vuodelta 1957. Pääosassa Kirk Douglas. Kyseessä on Kubrickin tapaan voimakkaasti sodanvastainen elokuva joka oli esityskiellossa monissa maissa, mm. Ranskassa.

Kunnian polut on suotta jäänyt uudemman tuotannon varjoon. Suosittelen lämpimästi tsekkaamaan.

Oma Kubrick-suosikkini taitaa siltikin olla Full metal jacket.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Elokuvat / Musiikki / Pelit”