Einsteinin arvoitus

Pelejä ja muuta ajankulua.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tinttu
Pikkuveli
Viestit: 2463
Liittynyt: 28 Helmi 2005 20:16
Paikkakunta: Helsinki

Einsteinin arvoitus

Viesti Kirjoittaja Tinttu » 25 Heinä 2006 16:26

Samalla kadulla on viisi taloa, joista jokainen on eri värinen. Jokaisen talon omistaja on eri kansallisuutta.
Talojen omistajista, jokainen juo eri juomaa, polttaa eri merkkistä savuketta ja omistaa eri lemmikkieläimen.
Kenelläkään ei siis ole samaa lemmikkiä, kukaan ei juo samaa juomaa, polta samaa savukemerkkiä eikä ole samaa kansallisuutta kuin toinen.

Kysymys kuuluu: "Kuka omistaa kalan?"

Faktat:


Britti asuu punaisessa talossa.
Ruotsalaisella on koiria lemmikkeinä.
Tanskalainen juo teetä.
Vihreä talo on valkoisen talon vasemmalla puolella.
Vihreän talon omistaja juo kahvia.
Henkilö, joka polttaa Pall Mallia, kasvattaa lintuja.
Keltaisen talon omistaja polttaa Dunhillia.
Henkilö, joka asuu keskimmäisessä talossa, juo maitoa.
Norjalainen asuu ensimmäisessä talossa.
Henkilö, joka polttaa Blendiä, asuu kissan omistajan naapurissa.
Henkilö, jolla on hevonen asuu sen naapurissa joka polttaa Dunhillia.
Henkilö, joka polttaa Bluemastersia, juo olutta.
Saksalainen polttaa Princeä.
Norjalainen asuu sinisen talon naapurissa.
Henkilöllä, joka polttaa Blendiä, on naapuri joka juo vettä.


Einstein kirjoitti tämän 19. vuosisadalla. Hän väitti että 98% maapallon väestöstä ei pysty ratkaisemaan tätä. Se on mahdollista. Kuulu siihen 2%:iin joka pystyy!
The eyes can mislead, the smile can lie, but the shoes always tell the truth.

Avatar
FC Mixula
Vaihtoasukas
Viestit: 303
Liittynyt: 19 Helmi 2005 14:49
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja FC Mixula » 25 Heinä 2006 18:27

Eipä tuon ratkaisemiseen muuta tarvitakaan kuin kärsivällisyyttä. Tosin piirsin sen kyllä, saakohan niin tehdä? Tai siis pitääkö se ajatellen?

Avatar
Jaake
Kunniajäsen
Viestit: 1429
Liittynyt: 24 Tammi 2005 21:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jaake » 25 Heinä 2006 18:42

FC Mixula kirjoitti:Eipä tuon ratkaisemiseen muuta tarvitakaan kuin kärsivällisyyttä. Tosin piirsin sen kyllä, saakohan niin tehdä? Tai siis pitääkö se ajatellen?
Ainakin pienellä googletuksella selvisi että kyllä tuon selvittämisessä voi paperia käyttää, lienee suositeltavaakin :)

Avatar
TSN
Kunniajäsen
Viestit: 2099
Liittynyt: 02 Maalis 2005 01:04

Viesti Kirjoittaja TSN » 25 Heinä 2006 18:52

Pakko tuon selvittämiseen on paperia käyttää. Tai ehkä se on juuri tuo 2% joiden ei tarvitse käyttää ja pystyvät päässään tuon ratkaisemaan.

matami
Kunniajäsen
Viestit: 582
Liittynyt: 31 Tammi 2005 13:30

Viesti Kirjoittaja matami » 26 Heinä 2006 07:59

Tässähän meneekin aamu rattoisasti silittäessä ja pohtiessa :lol:
-Oh my god...

Avatar
Anerina
Tapetti
Viestit: 33
Liittynyt: 29 Elo 2005 23:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Anerina » 29 Heinä 2006 09:01

Samankaltasen, hitusen värejä/merkkejä muunnellun, loogisen ajattelun ja päättelyn tehtävän tein psykan valmennuskurssilla.
Olin joskus aiemmin pikakatselmuksen ko. Einsteinin tehtävään luonut ja tunsin suurta kompastusta jo lauseita lukiessa.

Loppuen lopuks tuo oli yllättävän looginen ja tokihan tuon saa paperin kanssa ratkaistua. Ilman paperia olis hitusen työläämpää, kun pitää päässä luoda kuva. Enkä melko varmasti onnistuis, vaan kärsivällisyys loppuis kesken. :roll:
Tuon tunnilla tehdyn tehtävän sain vajaa vartissa ratkastua paperin avulla.

Tuo arvio, että 2% maailman väestöstä tuon saisi ratkaistua, on nykypäivänä harhaanjohtava, kun sivistystasokin on ihan eri tasolla.
Ja voihan se olla, että tuo 2% on sitten se osuus suurinpiirtein, jotka sen ratkasee ilman paperia.
Mut 2% tuntuu ihan hurjan pieneltä kyllä ajatellen nykypäivää...


-Anerina taasen töissä tekemässä fiksuja juttuja...
Parasta laatua jo vuodesta 1985!

Anerina has left the building!
---> IRCNet #BB_addiktit

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Viesti Kirjoittaja Punde » 29 Heinä 2006 09:46

Tää suorastaan kerjää vastausta, eli "tässä menee eimitään":
Anerina kirjoitti:Olin joskus aiemmin pikakatselmuksen ko. Einsteinin tehtävään luonut ja tunsin suurta kompastusta jo lauseita lukiessa.
Lauseet on monille vaikeita.
Anerina kirjoitti:Loppuen lopuks tuo oli yllättävän looginen ja tokihan tuon saa paperin kanssa ratkaistua. Ilman paperia olis hitusen työläämpää, kun pitää päässä luoda kuva. Enkä melko varmasti onnistuis, vaan kärsivällisyys loppuis kesken. :roll
Kärsivällisyydestähän se vain on kiinni, älliä kyllä on meissä kaikissa varmasti riittävästi.
Anerina kirjoitti:Tuo arvio, että 2% maailman väestöstä tuon saisi ratkaistua, on nykypäivänä harhaanjohtava, kun sivistystasokin on ihan eri tasolla.
Sivistystaso? Miten se liittyy tähän tehtävään? Tai voin ite vastata, ei mitenkään. :)
Anerina kirjoitti:Ja voihan se olla, että tuo 2% on sitten se osuus suurinpiirtein, jotka sen ratkasee ilman paperia.
Mut 2% tuntuu ihan hurjan pieneltä kyllä ajatellen nykypäivää...
Nykypäivää? :hahaha: Ei se evoluutio ihmiskunnan aivoja sadassa vuodessa hirmusesti, eli ollenkaan, muuta :)

Nii, ja mulla meni kolme varttia tän ratkasemisee paperin kanssa, mut veikkaan et ilman paperia oisin selvinny vartissa.

Avatar
Anerina
Tapetti
Viestit: 33
Liittynyt: 29 Elo 2005 23:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Anerina » 29 Heinä 2006 10:28

Mistä arvasinkaan, että sun on pakko tulla avautumaan taas kerran mulle. Oli asia mikä tahansa, pakko keksiä jotain tosi typerää mulle niin, että varmasti oon kaikkien silmissä idiootti.
Niin, ja sunhan vastaus tähän v-mäiseen tyyliisi tietenkin on, ettei sun tarvii asiaa auttaa, kun mä valmiiks oon jo idiootti.

Anteeksi, ettei kaikki ihmiset maapallolla ole ihan yhtä idiootteja kuin sinä.


-Anerina
Parasta laatua jo vuodesta 1985!

Anerina has left the building!
---> IRCNet #BB_addiktit

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Viesti Kirjoittaja Punde » 29 Heinä 2006 13:03

Anerina kirjoitti:Mistä arvasinkaan, että sun on pakko tulla avautumaan taas kerran mulle. Oli asia mikä tahansa, pakko keksiä jotain tosi typerää mulle niin, että varmasti oon kaikkien silmissä idiootti.
Taas kerran eli ensimmäistä kertaa kenties. Oli asia mikä tahansa, niin eiköhän kaikki tee omat päätelmänsä ilman miun apua.
Anerina kirjoitti:Niin, ja sunhan vastaus tähän v-mäiseen tyyliisi tietenkin on, ettei sun tarvii asiaa auttaa, kun mä valmiiks oon jo idiootti.
Eipäs laiteta sanoja toisten suuhun, vaikka olisitkin oikeassa. Mutta et ehkä ole. :)
Anerina kirjoitti:Anteeksi, ettei kaikki ihmiset maapallolla ole ihan yhtä idiootteja kuin sinä.
Saat anteeksi.

Avatar
Tinttu
Pikkuveli
Viestit: 2463
Liittynyt: 28 Helmi 2005 20:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tinttu » 29 Heinä 2006 13:11

Dodiin, riita poikki ja voita väliin.
The eyes can mislead, the smile can lie, but the shoes always tell the truth.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ajantappoa”