Uskontokeskustelua
Re: Uskotko Jumalaan?
Lapsena saatu usko on lujittunut ,koska "Herra on minun paimeneni" jne
On vain niin hyvä olla kaikesta huolimatta !
On vain niin hyvä olla kaikesta huolimatta !
Re: Uskotko Jumalaan?
Uskon samalla tavalla kuin Juice Leskinen, joka sanoi Ensin ihminen loi Jumalan ja sitten Jumala loi taivaan ja maan.
Ihmisellä on kehittyneen aivokuorensa myötä taipumus kokea monenkirjavia elämyksiä ja saman henkisen kapasiteettinsa myötä halu yrittää selittää kokemansa ilmiöt, mikä on vaikuttanut Jumalan syntyyn.
Samoin jumalaton kuolemanpelko, siihenkin tarvitaan Jumalaa. On erittäin hieno asia, että surevilla ja vanhenevilla ihmisillä on lohdullinen viitekehys.
Ihmisellä on kehittyneen aivokuorensa myötä taipumus kokea monenkirjavia elämyksiä ja saman henkisen kapasiteettinsa myötä halu yrittää selittää kokemansa ilmiöt, mikä on vaikuttanut Jumalan syntyyn.
Samoin jumalaton kuolemanpelko, siihenkin tarvitaan Jumalaa. On erittäin hieno asia, että surevilla ja vanhenevilla ihmisillä on lohdullinen viitekehys.
Sebastian Tynkkynen
Toisaalta taas päästään tähän, että onko ateistikaan sen fiksumpi? Ehkä Raamatun kirjaimelliset tulkitsijat ja himouskovaiset ovat tosiaan vähän hurahtaneita ja eivät-yleensä-niin-teräviä-tapauksia, mutta kuka voi todistaa sitäkään ettei Jumalaa olisi?
Pitää olla avoimuutta molempiin suuntiin! Tai no ei pidä, mutta fiksuimmilla on.
Anteeksi OT...
Ussan tunneillakaan ei maikka saa liian tunnustava uskovainen olla! Oma vakaumus on oma asia, mutta opetuksen täytyy olla objektiivista, jotta jokainen voi itse poimia sieltä sen itselleen oikean.
Toivon että Sebu ainakin opettajana muistaa, ettei vouhota oman moraalinsa kanssa.
Pitää olla avoimuutta molempiin suuntiin! Tai no ei pidä, mutta fiksuimmilla on.
Anteeksi OT...
Ussan tunneillakaan ei maikka saa liian tunnustava uskovainen olla! Oma vakaumus on oma asia, mutta opetuksen täytyy olla objektiivista, jotta jokainen voi itse poimia sieltä sen itselleen oikean.
Toivon että Sebu ainakin opettajana muistaa, ettei vouhota oman moraalinsa kanssa.
Viimeksi muokannut tuusannuuska, 04 Loka 2011 12:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Siirretty Sebastian-ketjusta.
Syy: Siirretty Sebastian-ketjusta.
Re: Sebastian Tynkkynen
^ Seballa on vielä 4 vuotta opintoja ja samalla aikaa oppia.
you've got the dream but not the drive
- David Mills
- Kolhoosin johtaja
- Viestit: 2177
- Liittynyt: 29 Elo 2005 17:51
Re: Sebastian Tynkkynen
Tästä varmaan voitaisiin jatkaa omassa ketjussa, mutta silti heikohko väite pitää edes suunnilleen tasavertaisina, kun Jumalasta ei ole sitä ensimmäistäkään todistetta. Siinä olet oikessa, että molemmin puolinen kunnioitus ei ole koskaan pahasta. Anteeksi oteilu.orgasmienkeli kirjoitti:Toisaalta taas päästään tähän, että onko ateistikaan sen fiksumpi? Ehkä Raamatun kirjaimelliset tulkitsijat ja himouskovaiset ovat tosiaan vähän hurahtaneita ja eivät-yleensä-niin-teräviä-tapauksia, mutta kuka voi todistaa sitäkään ettei Jumalaa olisi?
Pitää olla avoimuutta molempiin suuntiin! Tai no ei pidä, mutta fiksuimmilla on.
Pitää varmaan opetella tuota toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos taktiikkaa. Alkaa vaan risoomaan, kun fiksunoloinen kaveri puhuu ihan satuja.
Re: Sebastian Tynkkynen
^^ Onneksi näin.
Ja missään nimessä en hyväksy sitä etteikö opettajillakaan saisi olla julkisesti omaa vakaumustaan tai omia mielipiteitä! Kunhan se ei häiritse opetusta tai sitä miten opettaja kohtelee työkavereitaan ja asiakasryhmäänsä, eli vanhempia ja ennenkaikkea oppilaita!
Nykypäivänä varsinkin vaan tuppaa olemaan se, ettei edes sosiaalisessa mediassa saisi olla mitään julkista mielipidettä mistään asiasta.
Mielestäni tiede ja uskonto eivät sulje toisiaan pois! Jos joku pystyy millään tieteen tavalla selittämään, miten kaikki sai alkunsa, niin hieno homma!
Sitäpaitsi moni Raamatun asia on faktaakin. Fundamentalistit vaan saisivat joskus muistaa, ettei Raamattu vaan voi olla täysin Jumalan sanaa, jos Jumala nyt edes on olemassa! Raamatussa on vahvasti ihmisen kädenjälki mukana, eikä kukaan voi sanoa että ihmisen kirjoitukset olisivat täysin Jumalan sanaa.
Raamatussa on myös täysin ristiriidassa olevia asioita.
Uskovaisetkin toki voisivat olla hiukan avarampia.. miksi muka Jumala ei luonut alkuräjähdystä ja evoluutioteoriaa?
Ja missään nimessä en hyväksy sitä etteikö opettajillakaan saisi olla julkisesti omaa vakaumustaan tai omia mielipiteitä! Kunhan se ei häiritse opetusta tai sitä miten opettaja kohtelee työkavereitaan ja asiakasryhmäänsä, eli vanhempia ja ennenkaikkea oppilaita!
Nykypäivänä varsinkin vaan tuppaa olemaan se, ettei edes sosiaalisessa mediassa saisi olla mitään julkista mielipidettä mistään asiasta.
No, eiköhän nämä joku mode siirrä omaan ketjuunsa jos niin tarvitsee tehdä.David Mills kirjoitti:Tästä varmaan voitaisiin jatkaa omassa ketjussa, mutta silti heikohko väite pitää edes suunnilleen tasavertaisina, kun Jumalasta ei ole sitä ensimmäistäkään todistetta. Siinä olet oikessa, että molemmin puolinen kunnioitus ei ole koskaan pahasta. Anteeksi oteilu.
Pitää varmaan opetella tuota toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos taktiikkaa. Alkaa vaan risoomaan, kun fiksunoloinen kaveri puhuu ihan satuja.
Mielestäni tiede ja uskonto eivät sulje toisiaan pois! Jos joku pystyy millään tieteen tavalla selittämään, miten kaikki sai alkunsa, niin hieno homma!
Sitäpaitsi moni Raamatun asia on faktaakin. Fundamentalistit vaan saisivat joskus muistaa, ettei Raamattu vaan voi olla täysin Jumalan sanaa, jos Jumala nyt edes on olemassa! Raamatussa on vahvasti ihmisen kädenjälki mukana, eikä kukaan voi sanoa että ihmisen kirjoitukset olisivat täysin Jumalan sanaa.
Raamatussa on myös täysin ristiriidassa olevia asioita.
Uskovaisetkin toki voisivat olla hiukan avarampia.. miksi muka Jumala ei luonut alkuräjähdystä ja evoluutioteoriaa?
Re: Sebastian Tynkkynen
Esim. siksi koska eikö jumala raamatun mukaan luonut ihmisen eikä jotain apinan alalajiketta josta ihminen sitten vuosituhansien aikana sattumalta kehittyi.orgasmienkeli kirjoitti:
Uskovaisetkin toki voisivat olla hiukan avarampia.. miksi muka Jumala ei luonut alkuräjähdystä ja evoluutioteoriaa?
Menee kyllä tosi ot'ksi.
Re: Sebastian Tynkkynen
Ei Raamattua siksi tarvitsisikaan ottaa niin kirjaimellisesti.KariTa kirjoitti:Esim. siksi koska eikö jumala raamatun mukaan luonut ihmisen eikä jotain apinan alalajiketta josta ihminen sitten vuosituhansien aikana sattumalta kehittyi.
Menee kyllä tosi ot'ksi.
Ja kyllähän Jumala loi ihmisen, jos hänen tarkoituksensakin oli, että ihminen tulee vuosituhansien jälkeen olemaan olemassa? ei sitä heti tarvinnut luoda, vaa ehkä evoluutio oli Jumalan väline?
En voi itsekään tätä teoriaa oikeaksi tai todistetuksi väittää, mutta enpä tiedä onko puhdas uskonto tai tiede (toisen poissulkien) yhtään sen viisaamman ihmisen puhetta!
Ihminen vain pyrkii näkemään asiat mustavalkoisesti, koska ei jaksa ajatella laajemmin.
Re: Uskotko Jumalaan? + yleistä uskontokeskustelua
Pelottaa aivan, ettei vain tuolla päiväraporttiketjussa tai päiväkommenteissa sorruta mihinkään uskon keskusteluun, kun ne eivät kuulu sinne. (Sub Chat on mennyt överiksi tietyissä ketjuissa)
Vaan tänne: Pohdintaa ja samanmielisyyttä tai erimielisyyttä, kommentokaa täällä.
Tämä on suoraan kopioitu wikipediasta: ja tästä alkakoon, ken haluaa:
Juutalaisuus on juutalaisten uskonto ja kulttuuri. Se on yksi maailman ensimmäisistä monoteistisista uskonnoista, ja yksi vanhimmista nykyaikana harjoitetuista uskonnoista. Kristinusko ja islam ovat syntyneet juutalaisuuden pohjalta.
Vaan tänne: Pohdintaa ja samanmielisyyttä tai erimielisyyttä, kommentokaa täällä.
Tämä on suoraan kopioitu wikipediasta: ja tästä alkakoon, ken haluaa:
Juutalaisuus on juutalaisten uskonto ja kulttuuri. Se on yksi maailman ensimmäisistä monoteistisista uskonnoista, ja yksi vanhimmista nykyaikana harjoitetuista uskonnoista. Kristinusko ja islam ovat syntyneet juutalaisuuden pohjalta.
- David Mills
- Kolhoosin johtaja
- Viestit: 2177
- Liittynyt: 29 Elo 2005 17:51
Re: Jumalanpalvelus BB-talossa
Jokerille vastaus, että joulukirkko tulee nyt ainakin mieleen missä voin kuvitella ateistienkin vierailevan. Nyt, kun itse tapahtuma on ohi niin ihan hieno veto tuotannolta tuoda jotain tällaista näinkin tyhjänpäiväiseen formaattiin.
- tuusannuuska
- Kunniajäsen
- Viestit: 7896
- Liittynyt: 30 Syys 2007 00:24
Re: Jumalanpalvelus BB-talossa
Tuotanoin, kun miettii mitä joulu kristityille merkitsee tai mistä se juhla on alunperin lähtöisin, niin ei edes agnostikkona (joka nyt on kai kuitenkin ateistia aika paljon "avarakatseisempi" suuntaus) kävisi mielessä mennä joulukirkkoon tai kirkkoon muutenkaan, ellei kyseessä ole jonkun läheisen ihmisen tilaisuus (häät tai hautajaiset).David Mills kirjoitti:Jokerille vastaus, että joulukirkko tulee nyt ainakin mieleen missä voin kuvitella ateistienkin vierailevan.
Talossaolijoista kaikki selvästi kokivat tilaisuuden omakseen niin kuin epäilinkin, koska nuo vaikuttavat olevan kaikki vähintään tapakristittyjä.
The reason I swear so much is because fuck you.
Re: Jumalanpalvelus BB-talossa
Ihan hyvä veto tuotannolta.
Itse olen ignostikko. Jumala on olemassa, se on selvä, mutta missä kaikissa muodoissa.. En ota kantaa kuin tapauskohtaisesti niihin konkreettisiin vaikutuksiin, joita usko ihmisessä aiheuttaa.
Pyhien kirjojen tekstit kertovat antropologille ihmismielen mekanismeista paikoittain jopa enemmän kuin historia, eikä raamatun tarinoiden opetuksia voi mielestäni ohittaa olan kohautuksella vain sen vuoksi, että siinä mainitaan entiteetteja joiden absoluuttinen todentaminen ei ole mitenkään mahdollista.
Is abscess of evidence, evidence of abscess?
"Modernille" ihmiselle sokea usko on aivan liian kaoottista neuroottisen mielen käsittää hektisessä ympäristössä, jossa ensisijainen taistelu käydään informaatio-ähkyä vastaan ärsykkeiden täyttämässä ilmapiirissä.
Mutta turhahan näistä asioista on jauhaa.
..No teen nyt sovinisteille suunnatun karkean reeman hieman allegorialla pehmentäen, joskaan sen merkitys ei kaikille varmastikaan aukea:
En usko, että maailma olisi yhtään sen parempi paikka elää, jos Hitler ei olisi koskaan syntynyt. Ehkäpä jopa päinvastoin.
Itse olen ignostikko. Jumala on olemassa, se on selvä, mutta missä kaikissa muodoissa.. En ota kantaa kuin tapauskohtaisesti niihin konkreettisiin vaikutuksiin, joita usko ihmisessä aiheuttaa.
Pyhien kirjojen tekstit kertovat antropologille ihmismielen mekanismeista paikoittain jopa enemmän kuin historia, eikä raamatun tarinoiden opetuksia voi mielestäni ohittaa olan kohautuksella vain sen vuoksi, että siinä mainitaan entiteetteja joiden absoluuttinen todentaminen ei ole mitenkään mahdollista.
Is abscess of evidence, evidence of abscess?
"Modernille" ihmiselle sokea usko on aivan liian kaoottista neuroottisen mielen käsittää hektisessä ympäristössä, jossa ensisijainen taistelu käydään informaatio-ähkyä vastaan ärsykkeiden täyttämässä ilmapiirissä.
Mutta turhahan näistä asioista on jauhaa.
..No teen nyt sovinisteille suunnatun karkean reeman hieman allegorialla pehmentäen, joskaan sen merkitys ei kaikille varmastikaan aukea:
En usko, että maailma olisi yhtään sen parempi paikka elää, jos Hitler ei olisi koskaan syntynyt. Ehkäpä jopa päinvastoin.
- David Mills
- Kolhoosin johtaja
- Viestit: 2177
- Liittynyt: 29 Elo 2005 17:51
Re: Jumalanpalvelus BB-talossa
No, osa ateisteista on ns. tapa-ateisteista, jotka eivät mieti uskonnollisia taustoja ja vaan pitävät tapahtumia enemmänkin kulttuurillisina velvoitteina yms. Satun tuntemaan tällaisia ihmisiä.tuusannuuska kirjoitti:Tuotanoin, kun miettii mitä joulu kristityille merkitsee tai mistä se juhla on alunperin lähtöisin, niin ei edes agnostikkona (joka nyt on kai kuitenkin ateistia aika paljon "avarakatseisempi" suuntaus) kävisi mielessä mennä joulukirkkoon tai kirkkoon muutenkaan, ellei kyseessä ole jonkun läheisen ihmisen tilaisuus (häät tai hautajaiset).David Mills kirjoitti:Jokerille vastaus, että joulukirkko tulee nyt ainakin mieleen missä voin kuvitella ateistienkin vierailevan.
Re: Jumalanpalvelus BB-talossa
Ja osa ateisteista ei nyt oikeasti edes ole niin ateisteja että niin jyrkkää nimeä kannattaisi käyttää.. eiköhän agnostikkoja kuitenkin ole aika paljon enemmän.
Ei tosin liittynyt tuusannuuskan viestiin tämä mitenkään, vaan oli ihan pelkkä btw-kommentti.
Ei tosin liittynyt tuusannuuskan viestiin tämä mitenkään, vaan oli ihan pelkkä btw-kommentti.
- David Mills
- Kolhoosin johtaja
- Viestit: 2177
- Liittynyt: 29 Elo 2005 17:51
Re: Jumalanpalvelus BB-talossa
Minusta taas ateisti ei ole kovin voimakas sana, vaikka sitä tietysti voi käyttää voimakkaana. Jos ei usko jumalaan niin on ateisti.
Re: Jumalanpalvelus BB-talossa
Mä en vapaaehtoisesti mene kirkkoon, töitten puolesta on mentävä välillä (työskentelen päiväkodissa) sillon yleensä ajttelen jotain ihan muuta ja tunnen oloni epämukavaksi... Ja jos vaan jonkun tekosyyn nojalla saan asian vältettyä vältän sen. Jonkun sukulaisen hautajaisien tai muun vastaavan takia joskus kans joutuu sinne. Mut en kyl kans muuten sinne menisituusannuuska kirjoitti:Tuotanoin, kun miettii mitä joulu kristityille merkitsee tai mistä se juhla on alunperin lähtöisin, niin ei edes agnostikkona (joka nyt on kai kuitenkin ateistia aika paljon "avarakatseisempi" suuntaus) kävisi mielessä mennä joulukirkkoon tai kirkkoon muutenkaan, ellei kyseessä ole jonkun läheisen ihmisen tilaisuus (häät tai hautajaiset).David Mills kirjoitti:Jokerille vastaus, että joulukirkko tulee nyt ainakin mieleen missä voin kuvitella ateistienkin vierailevan.
Re: Jumalanpalvelus BB-talossa
Piti vielä sanoa, että uskonkritiikki on jämähtänyt jonnekin 30-luvulle verifikaatioperiaate vaatimuksineen ja muine typerien loogisen empirismin reliikkeineen.
Re: Jumalanpalvelus BB-talossa
Itse en käy kirkossa (koska olen enemmän agnostikko kun uskovainen) ja iso syy on myös se, etten vaan jaksaisi! Useita vuosia sittenkin kun vielä uskoin paljonkin, niin en tajunnut yhtään miten joku voi jaksaa istua kirkossa. Ja nykyään se on ehkä sitäkin pahempaa tuskaa!
Joskus käyn max tunnin kestävässä joululaulukirkossa ja joskus saatan mennä avustamaan myyjäisiin ja myymään kuivakakut ihmisille, mutta siihen kertaan vuodessa jääkin meikäläisen kirkkovierailut.
Ateisti siis luottaa täysin siihen uskoonsa, että jotain EI ole olemassa, kun agnostikko taas kokee olevansa niin tyhmä ettei voi todistaa asiaa mihinkään suuntaan.
Joskus käyn max tunnin kestävässä joululaulukirkossa ja joskus saatan mennä avustamaan myyjäisiin ja myymään kuivakakut ihmisille, mutta siihen kertaan vuodessa jääkin meikäläisen kirkkovierailut.
Se on kai miten sen ottaa! Määrittelisin ateisti-sanan niin, että kieltää Jumalan olemassaolon, ja agnostikon taas niin, ettei voi ottaa siihen kantaa.David Mills kirjoitti:Minusta taas ateisti ei ole kovin voimakas sana, vaikka sitä tietysti voi käyttää voimakkaana. Jos ei usko jumalaan niin on ateisti.
Ateisti siis luottaa täysin siihen uskoonsa, että jotain EI ole olemassa, kun agnostikko taas kokee olevansa niin tyhmä ettei voi todistaa asiaa mihinkään suuntaan.
-
- Isoveli
- Viestit: 5714
- Liittynyt: 05 Marras 2009 05:26
Re: Jumalanpalvelus BB-talossa
Itse en ole sitten murrosiän (kun oma ajattelu kypsyi ja vakiintui) uskonut mihinkään yliluonnolliseen. Mutta koska olen kasvanut suomalaisessa kulttuuripiirissä keskiverron evankelis-luterilaisen tapakulttuuriperinnön ympäröimänä, ja koska omat vanhempani ovat vähintäänkin tapakristittyjä (ja todennäköisesti oikeastikin uskovat, mutta eivät kovin jäsennellysti), ja koska isovanhempani olivat vilpittömästi uskossa, vaikka eivät siitä arkielämässään mitään erityistä meteliä pitäneetkään, tietyt kristilliset juhlaperinteet ovat myös osa omaa henkilökohtaista kulttuuriperintöäni.tuusannuuska kirjoitti:Tuotanoin, kun miettii mitä joulu kristityille merkitsee tai mistä se juhla on alunperin lähtöisin, niin ei edes agnostikkona (joka nyt on kai kuitenkin ateistia aika paljon "avarakatseisempi" suuntaus) kävisi mielessä mennä joulukirkkoon tai kirkkoon muutenkaan, ellei kyseessä ole jonkun läheisen ihmisen tilaisuus (häät tai hautajaiset).David Mills kirjoitti:Jokerille vastaus, että joulukirkko tulee nyt ainakin mieleen missä voin kuvitella ateistienkin vierailevan.
En koe näin ollen mitenkään kiusalliseksi osallistumista esimerkiksi jouluaamun jumalanpalvelukseen jos joku sukulainen minut sinne seurakseen haluaa. Koen saavani esimerkiksi itse joulun ajan juhlatunnelmaa myös hengellisistä (joulu)lauluista ja virsistä tai kirkossa järjestetyistä konserteista, vaikka en niitä sanoman vuoksi kuuntelekaan. Saattaisin ehkä käydä joulukirkossa tunnelmoinnin vuoksi jopa omin päin joskus sitten, kun mukaan pyytäjiä ei enää ole. Saa nähdä.
Länsimainen kulttuuriperintö on pitkälti kristinuskon sävyttämää niin hyvässä kuin pahassakin ja se perintö kietoutuu monessa kohdassa myös osaksi ei-uskovien arkea. Jos mihinkään yliluonnolliseen uskomattomana kaikki "hengellinen" kulttuuriperintö pitäisi jonkinlaisen puhdasoppisuuden nimissä raivata elämästä pois, saisi siinä kantaa roskakoriin mm. ison osan merkittävistä musiikki- ja muistakin taideteoksista. Elämä muodostuisi muutenkin aika hankalaksi ja neuroottiseksi tapojen ja perinteiden ja symbolien välttelyksi.
Tietyt kristilliseen kulttuuriperintöön liittyvät jutut (musiikki, uskonnosta alkunsa saaneiden juhlaperinteiden tietyt piirteet ja symboliikka jne.) voivat olla siinä kulttuuripiirissä kasvaneelle ei-uskovallekin tunnelmanluojia tai edustaa jonkinlaista lapsuuden nostalgiaa. Niiden voi mielestäni sen kummemmitta älyllisittä ristiriidoitta ajatella olevan osa sitä ympäröivää kulttuuriperinnejatkumoa mitä itsekin edustaa: arvostaa niitä yhtenä osana suomalaista elämäntapaa, vaikka niiden sisällölle ei enää omassa elämässään uskonnollista merkitystä antaisikaan.
Voi hyvin käydä niin, että seuraavalle sukupolvelle tämä "perinteinen" kristillissävytteinen suomalainen kulttuuriperintö ei enää välity, eikä ehkä ole tarpeenkaan välittyä - kulttuuri ja perinteet kun väistämättä muuttuvat vuosisatojen saatossa ja kukin sukupolvi päättäköön eteenpäin viemisen arvoisista asioistaan itse. Mutta itseltäni en lähde kieltämään sellaisista asioista ja tunnelmoinnista nauttimista, jotka jotain iloa elämään tuottavat - ja jotka ovat jossain muodossaan olleet osa omaa elämää (tai laajemmin katsottuna: osa suomalaista elämäntapaa) "aina" - vaikka ne edustaisivatkin symboliikaltaan ja alkuperäiseltä sisällöltään aatetta, johon en itse usko.
- David Mills
- Kolhoosin johtaja
- Viestit: 2177
- Liittynyt: 29 Elo 2005 17:51
Re: Jumalanpalvelus BB-talossa
Kerro toki mihin muuhun uskontokritiikki voisi pohjautua kuin tieteellisiin havainnointeihin nojaten.pööpö kirjoitti:Piti vielä sanoa, että uskonkritiikki on jämähtänyt jonnekin 30-luvulle verifikaatioperiaate vaatimuksineen ja muine typerien loogisen empirismin reliikkeineen.
Re: Jumalanpalvelus BB-talossa
BG: Toki uskovaisten piirit jäävät vielä elämään (vaikka muuten uskontoperinne jääkin vähän sivuun) seuraavallekin sukupolvelle, mutta en usko että virsiä enää tullaan veisaamaan! Edes nykyajan 40-vuotiaat eivät enää virsiä jaksa, ja sitä vanhemmissakin suuri osa kokee ne tylsiksi.
Hengellinen musa muuttuu koko ajan popimmaksi ja rokimmaksi ja gospelimmaksi, eli virsikansa kuolee sukupuuttoon.
Hengellinen musa muuttuu koko ajan popimmaksi ja rokimmaksi ja gospelimmaksi, eli virsikansa kuolee sukupuuttoon.
-
- Isoveli
- Viestit: 5714
- Liittynyt: 05 Marras 2009 05:26
Re: Jumalanpalvelus BB-talossa
Tarkoitin musiikilla toisaalta esimerkiksi klassisen musiikin suurten säveltäjien sinfonioita ja vastaavia sävelteoksia (joilla usein on uskonnollinen tausta - esimerkiksi Mozartin Requiem KV 626), toisaalta perinteisiä uskonnollissävytteisiä joululauluja/virsiä (En etsi valtaa loistoa, Varpunen jouluaamuna, Heinillä härkien kaukalon, Jouluyö, juhlayö, Sylvian joululaulu, Maa on niin kaunis ja mitä näitä nyt on) joita levytetään paljon yksittäisten artistien sooloesityksinä tai kuoroesityksinä. En näe että nämä nyt ihan parissakaan sukupolvessa olisivat katoamassa. Suomalainen/länsimainen kuorolauluperinnekin on pitkälti kristillisen musiikin perinnettä vaikka tietenkin on paljon myös ei-hengellisiä kuoroteoksia.orgasmienkeli kirjoitti:BG: Toki uskovaisten piirit jäävät vielä elämään (vaikka muuten uskontoperinne jääkin vähän sivuun) seuraavallekin sukupolvelle, mutta en usko että virsiä enää tullaan veisaamaan! Edes nykyajan 40-vuotiaat eivät enää virsiä jaksa, ja sitä vanhemmissakin suuri osa kokee ne tylsiksi.
Hengellinen musa muuttuu koko ajan popimmaksi ja rokimmaksi ja gospelimmaksi, eli virsikansa kuolee sukupuuttoon.
Laahaavaa virrenveisuuta en nyt itsekään missään erityisessä arvossa pidä, etenkään kun nykyaikana ei kukaan yhteislaulutilanteissa enää edes laula: kunhan huuliaan liikuttelevat hämäykseksi, ikään kuin uskoen sillä pystyvänsä jotakuta hämäämään.