Suomenruotsista keskustelua

Foorumilaisten sielunmaisema, huvit ja harrastukset, uutiset ja örveltäminen, mussutus ja mäkätys sekä kaikki muu taivaan ja maan väliltä!
Avatar
big.mac
Alejandro
Viestit: 1898
Liittynyt: 08 Elo 2005 13:37
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja big.mac » 06 Syys 2006 10:51

gemini kirjoitti: Tuli vähän samanlainen tunne kuin jos kuuntelee suomenruotsalaisten mongerrus- ja tankkausruotsia. Tulee ahdistava olo, puhe ei tunnu etenevän ja on uskomattoman rumankuuloista.
va FAN menar du med det här... otrogligt :roll:
the BITCH is back!

May the FORCE be with YOU!
Kuva

Avatar
gemini
Pähkinäpörriäinen
Viestit: 1580
Liittynyt: 31 Tammi 2005 18:38
Paikkakunta: Maa

Viesti Kirjoittaja gemini » 06 Syys 2006 10:53

Jos verrataan riikinruotsia ja suomenruotsia niin riikinruotsi on huomattavasti sulavampaa, helpompaa kuunnella ja miellyttävämpää. Suomenruotsi on hidasta, tankeromaista ja rumaa, tosin helpommin ymmärrettävää, mutta minulla tulee päänsärky jos joudun kuuntelemaan suomenruotsia pidemmän aikaa.

Avatar
big.mac
Alejandro
Viestit: 1898
Liittynyt: 08 Elo 2005 13:37
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja big.mac » 06 Syys 2006 11:19

gemini kirjoitti:Jos verrataan riikinruotsia ja suomenruotsia niin riikinruotsi on huomattavasti sulavampaa, helpompaa kuunnella ja miellyttävämpää. Suomenruotsi on hidasta, tankeromaista ja rumaa, tosin helpommin ymmärrettävää, mutta minulla tulee päänsärky jos joudun kuuntelemaan suomenruotsia pidemmän aikaa.
tää menee off topiciks mutta sä gemini olet niin väärässä mielipiteines... Ruotsissa kaikki ihailee suomenruotsia ja kutsuu sitä muumiruotsiks, itse pidän suomenruotsista enemmän myös... siinä on rehevyyttä ja rosoisuutta

mutta juu Heidillä on aivan ihana murre ja puhuu sitä häpeilemättä, mutta asiasisällöllisesti on usein koyhää ja täytesanat, niinku, pilaa koko vaikutelman.

Miksi pohjoissuomen murre on niin kaunista ja turun murre niin rumaa... ai niin, ne on saanut vuosisatojen saatossa paljon vaikutuksia riikinruotsista
the BITCH is back!

May the FORCE be with YOU!
Kuva

Avatar
gemini
Pähkinäpörriäinen
Viestit: 1580
Liittynyt: 31 Tammi 2005 18:38
Paikkakunta: Maa

Viesti Kirjoittaja gemini » 06 Syys 2006 11:25

Muumiruotsiksi tosiaankin kutsuvat sitä. Mutta jos se kerran on niin ihailtavaa niin miksi ihmeessä niin moni suomenruotsalainen alkaa puhua riikinruotsia muuttaessaan Ruotsiin tai käydessään siellä? Häpeävätkö omaa kieltänsä? Vielä suomenruotsista, että en myöskään pidä siitä, että varsinkin nuoremmat suomenruotsalaiset puhuvat "min kaveri, min kännykkäs, pratar vi lite på illalla, vi ska gå till koulu" jne. jne. Kamalan kuuloista sekamelskaa.

Rosoisuutta siinä kyllä kieltämättä on, mutta itse olen ainakin luullut, että Ruotsissa lähinnä naureskellaan tälle suomenruotsille ja ennen kaikkea sille kuinka Suomessa on 5%:n vähemmistön takia pakkoa opiskella suomenruotsia.

Avatar
big.mac
Alejandro
Viestit: 1898
Liittynyt: 08 Elo 2005 13:37
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja big.mac » 06 Syys 2006 11:47

gemini sä meet aina niin off topic, tää suomenruotsalaisuuskeskustelupitäis siirtää tonne ulkopuolisiin aiheisiin.

mutta vastaan väittämiisi... kun suomenruotsalainen muuttaa Ruotsiin ja alkaa puhumaan riikinruotsia on kysymys sulautumisesta aivan samalla lailla kuin jos pohjoissuomalainen muuttaa Helsinkii ja alkaa puhumaan yleiskieltä.

siihen kun suomenruotsalaiset käyttävät suomenkieleisiä sanoja puhekielessään, se on samalainen ilmiö kuin suomalaiset nuoret käyttävät puheessaan englanninkieleisiä sanoja ja ilmaisuja tai slangisanoja (joista hyvin moni tulee ruotsista esim. sjungata)

ja luulosi, että suomenruotsille lähinnä nauretaan, se on väärä, esim Mark Levengood on suomenruotsalainen ja puhuu suomenruotsia ja on koko kansan lemmikki

hei isoveljet hei, pliis siirtäkää tää keskustelu oman thredin alle
the BITCH is back!

May the FORCE be with YOU!
Kuva

Marienhof
Kesä-Esa
Viestit: 48
Liittynyt: 25 Elo 2006 10:28

Viesti Kirjoittaja Marienhof » 06 Syys 2006 12:26

Tähän kommentoin sen verran että olen kuullut kuinka jopa FST:n uutisissa uutistenlukija käyttää uutisia lukiessaan suomenkielisiä sanoja ruotsin kielen kanssa. Aivan järkyttävää!

Avatar
big.mac
Alejandro
Viestit: 1898
Liittynyt: 08 Elo 2005 13:37
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja big.mac » 06 Syys 2006 14:04

kyseessä oli varmasti paikkakunnan tai suomalaisen yrityksen nimi tai jotain vastaavaa... ei maailma ole niin yksioikoinen...
the BITCH is back!

May the FORCE be with YOU!
Kuva

Marienhof
Kesä-Esa
Viestit: 48
Liittynyt: 25 Elo 2006 10:28

Viesti Kirjoittaja Marienhof » 07 Syys 2006 10:29

big.mac kirjoitti:kyseessä oli varmasti paikkakunnan tai suomalaisen yrityksen nimi tai jotain vastaavaa... ei maailma ole niin yksioikoinen...
Ei ollut vaan ihan kyseinen nainen tunki ruotsin kielen sekaan täysin suomenkielisen sanan.

Sitä minä en ole koskaan voinut ymmärtää miksi Suomen kouluissa opetetaan suomenkielisille suomenruotsia????
Miksemme voi opetella riikinruotsia? Eihän englannin kielen tunneillakaan opetella englannin kieltä filippiiniläisten lausunnalla tms.

Avatar
Jaake
Kunniajäsen
Viestit: 1429
Liittynyt: 24 Tammi 2005 21:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jaake » 07 Syys 2006 10:43

Minä en juuri tykkää suomenruotsin kuuntelemisesta. Mikahäkkisenglannin ruotsinkielinen versio tulee mieleen. :)
Riikinruotsia on mukava kuunnella, vaikken aina kovin paljoa ymmärrä. Samoin muita pohjoismaisia kieliä tanskaa lukuunottamatta on hauska kuunnella.

solid
Kasmasiini
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Elo 2006 22:28

Viesti Kirjoittaja solid » 07 Syys 2006 11:37

Marienhof kirjoitti:Sitä minä en ole koskaan voinut ymmärtää miksi Suomen kouluissa opetetaan suomenkielisille suomenruotsia????
Helppoa. Ruotsi on virallinen kieli Suomessa, ja valtaosa täällä puhuttavasta ruotsista on suomenruotsia, joten ymmärtäminen ja kommunikointi on helpompaa.
Eihän englannin kielen tunneillakaan opetella englannin kieltä filippiiniläisten lausunnalla tms.
Jos tuolle linjalle lähtee, niin voisi ihmetellä miksi täällä opetetaan brittienglantia, vaikka amerikanenglanti on yleisempää.

Avatar
big.mac
Alejandro
Viestit: 1898
Liittynyt: 08 Elo 2005 13:37
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja big.mac » 07 Syys 2006 11:58

Marienhof kirjoitti:Sitä minä en ole koskaan voinut ymmärtää miksi Suomen kouluissa opetetaan suomenkielisille suomenruotsia????
Miksemme voi opetella riikinruotsia?
Suomalaiseen yleissivistykseen kuuluu osata ruotsia, siihen en ota kantaa onko se suomenruotsia vai riikinruotsia. Sen voin myös kertoa, että suomenruotsilla pärjää Ruotsissa erityisen hyvin. Siihen miltä suomenruotsi kenenkin korvaan kuulostaa, niin ihan sama. Minä olen kasvanut suomenruotsia kuunnellessani ja se kuullostaa minusta erityisen kauniilta. Ja erilaiset suomenruotsin murteet, wow, minkälaisia muinaiskieliä ne on...

muuten meillä Hangossa isoäitini aina kysyi että "hur mång pärun ska du äta"... kuka arvaa mitä hän tuolla tarkoitti?
the BITCH is back!

May the FORCE be with YOU!
Kuva

Avatar
gemini
Pähkinäpörriäinen
Viestit: 1580
Liittynyt: 31 Tammi 2005 18:38
Paikkakunta: Maa

Viesti Kirjoittaja gemini » 07 Syys 2006 12:00

Minustakin kieltä pitäisi opiskella alkuperämaan mukaan siis englantia opiskellessa pääpaino olisi brittienglannissa, ruotsia opiskellessa riikinruotsissa jne.

Avatar
big.mac
Alejandro
Viestit: 1898
Liittynyt: 08 Elo 2005 13:37
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja big.mac » 07 Syys 2006 12:02

gemini kirjoitti:Minustakin kieltä pitäisi opiskella alkuperämaan mukaan siis englantia opiskellessa pääpaino olisi brittienglannissa, ruotsia opiskellessa riikinruotsissa jne.
Suomihan on ruotsikielen alkuperämaa... >Suomenruotsin :roll:
the BITCH is back!

May the FORCE be with YOU!
Kuva

Avatar
gemini
Pähkinäpörriäinen
Viestit: 1580
Liittynyt: 31 Tammi 2005 18:38
Paikkakunta: Maa

Viesti Kirjoittaja gemini » 07 Syys 2006 12:20

Mutta suomenruotsin alkuperä on riikinruotsissa. Eihän suomeakaan opeteta vaikkapa Karjalan murteen tai Lapin murteen mukaan vaan kirjakielellä.

Avatar
Sihi
Sala-asukas
Viestit: 10643
Liittynyt: 04 Helmi 2005 14:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sihi » 07 Syys 2006 17:26

Anteeksi nyt vaan....en osaa Ruotsia, en tykkää kielen soundista ja tapaamani Suomen ruotsalaiset ovat olleet ylimielisiä. Ihmiset jotka puhuvat suomea ja ruotsia sekaisin kuulostavat h****in rasittavilta. Haluaisin osata ruotsia, koska se takaisi tiettyjä työpaikkoja....venäjääkin olisi hyvä osata.
"No v*ttu vedä ittes vaikka hirteen tuol v*tun PK-huoneessa, tee jotain v*ttu et sut muistetaan."
-Niko Saarinen-

Avatar
big.mac
Alejandro
Viestit: 1898
Liittynyt: 08 Elo 2005 13:37
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja big.mac » 07 Syys 2006 19:45

Sihijuoma(n) kirjoitti:Anteeksi nyt vaan....en osaa Ruotsia, en tykkää kielen soundista ja tapaamani Suomen ruotsalaiset ovat olleet ylimielisiä. Ihmiset jotka puhuvat suomea ja ruotsia sekaisin kuulostavat h****in rasittavilta. Haluaisin osata ruotsia, koska se takaisi tiettyjä työpaikkoja....venäjääkin olisi hyvä osata.
saat anteeksi... mä olen suomenruotsalaisesta duunarisuvusta ja siinä ei kait ole yhtään leuhkimista... suomea ja ruotsia sekaisin puhuvat ovat yhtä rasittavia kuin suomea ja englantia sekoittavat...

on se jännää miten suomalaisilla on edelleen niin huono itsetunto ja kaamea kateus kaikkea itselleen vierasta kohtaan, mutta ei se mitään, olen oppinut kestämään sen... lapsena haukuttiin hurriksi, kun äitini puhui ruotsia, itseni on kasvatettu täysin suomalaiseksi, mutta olen kuitenkin ylpeä suomenruotsalaisuudestanikin...
the BITCH is back!

May the FORCE be with YOU!
Kuva

Avatar
MJK
Käsikirjoittaja
Viestit: 975
Liittynyt: 07 Elo 2006 13:55
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja MJK » 07 Syys 2006 21:23

big.mac kirjoitti:
Sihijuoma(n) kirjoitti:Anteeksi nyt vaan....en osaa Ruotsia, en tykkää kielen soundista ja tapaamani Suomen ruotsalaiset ovat olleet ylimielisiä. Ihmiset jotka puhuvat suomea ja ruotsia sekaisin kuulostavat h****in rasittavilta. Haluaisin osata ruotsia, koska se takaisi tiettyjä työpaikkoja....venäjääkin olisi hyvä osata.
saat anteeksi... mä olen suomenruotsalaisesta duunarisuvusta ja siinä ei kait ole yhtään leuhkimista... suomea ja ruotsia sekaisin puhuvat ovat yhtä rasittavia kuin suomea ja englantia sekoittavat...

on se jännää miten suomalaisilla on edelleen niin huono itsetunto ja kaamea kateus kaikkea itselleen vierasta kohtaan, mutta ei se mitään, olen oppinut kestämään sen... lapsena haukuttiin hurriksi, kun äitini puhui ruotsia, itseni on kasvatettu täysin suomalaiseksi, mutta olen kuitenkin ylpeä suomenruotsalaisuudestanikin...
Huh huh. Kukaan ei taida olla kateellinen ruotsin mössötyksestä ja sekin tais tulla selväksi tässä ketjussa. Itse en ketään voisi arvostella sen takia mitä puhuu. Ruotsi/Suomenruotsi ei vain kuulosta minun korvaan hyvältä.
Kuva

Avatar
Sihi
Sala-asukas
Viestit: 10643
Liittynyt: 04 Helmi 2005 14:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sihi » 07 Syys 2006 21:43

Niin siis en sano että kaikki suomenruotsalaiset olisivat ylimielisiä, vain ne harvat jotka olen tavannut.
En tunne kateellisuutta suomenruotsalaisia kohtaan tai ruotsalaisia, tai ylipäätään mitään ryhmää kohtaan.
Ja kyllä. Englannin ja suomen sekaisin puhuminenkin on ärsyttävän kuuloista.

Ikävää että sinua big.mac on haukuttu lapsena hurriksi. Haukkuminen ja muu pilkkaaminen ei ole oikein missään tapauksessa.

Joka kerta kun isäni puhuu rättipäistä, hurreista, ryssistä ja neekereistä se särähtää korvaani.
Joka kerta olen huomauttanut hänelle asiasta, mutta se heitetään huumoriksi. Minusta siinä ei ole mitään hauskaa.
En silti usko että isäni olisi tahallaan ilkeä. Hänellä on vanhentunut käsitys maailmasta. Kuitenkin on typerää pysyä vanhassa tavassa yrittämättä edes käsittää että nimittely loukkaa.

Lapsena kuulin aina ryssistä ja hurreista puhuttavan alentavaan sävyyn, muiltakin kuin vanhemmiltani. Jos joskus saan lapsia en todellakaan aio jatkaa perinteitä.
"No v*ttu vedä ittes vaikka hirteen tuol v*tun PK-huoneessa, tee jotain v*ttu et sut muistetaan."
-Niko Saarinen-

Avatar
big.mac
Alejandro
Viestit: 1898
Liittynyt: 08 Elo 2005 13:37
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja big.mac » 07 Syys 2006 22:05

no, ei tässä mitään... kyllä sen toisaalta ymmärtää, kyllähän venäjänkieli särähtää mun korvaan... toisaalta en jaksa enää vatvoa tätä kielikysymystä, menee jotenkin tylsäksi
the BITCH is back!

May the FORCE be with YOU!
Kuva

Avatar
Sihi
Sala-asukas
Viestit: 10643
Liittynyt: 04 Helmi 2005 14:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sihi » 07 Syys 2006 22:54

Jep....parempi varmaan antaa olla.....ei tästä pääse puusta pitkään.....
"No v*ttu vedä ittes vaikka hirteen tuol v*tun PK-huoneessa, tee jotain v*ttu et sut muistetaan."
-Niko Saarinen-

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Viesti Kirjoittaja Punde » 07 Syys 2006 23:02

Noh noh eipäs nyt vielä lopeteta, todella tärkeä aihe, miun mielestä kyllä suomenruotsalaiset on

Big Mother
Diktaattori
Viestit: 4143
Liittynyt: 28 Elo 2006 05:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Big Mother » 08 Syys 2006 08:23

Olen asunut ympäri Suomea ja en ole vielä kertaakaan tavannut suomenruotsalaista. Tuttavapiirini on muuten kylläkin laaja; seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä siinä missä heteroitakin. Maahanmuuttajia ja alkuperäisväestöä. Monen ikäisiä ihmisiä vauvasta vaariin. Missä ovat suomenruotsalaiset? Ne ei varmaan vaan hengaile samoissa paikoissa kuin minä.
Who is she? Where did you find her?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muu keskustelu”