Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1 viesti ] 
 Viherpeukalointia 
Kirjoittaja Viesti
Pääohjaaja

Viesti Lähetetty: 08 Kesä 2018 19:59
Rohkaistuin polkasemaan uuden ketjun, kun en löytänyt chilin kasvatuksesta tai puutarhahommista ketjua

Tänne voi laittaa kaikkea kasvien kasvatukseen ja tuhoamiseen liittyvää. Vinkkejä, kysymyksiä, saavutuksia tai mitä vaan aiheeseen sopivaa.

Avaan omasta muutaman vuoden jatkuneesta chilien, paprikoiden, tomaattien kaupunkikasvatuksesta.

Tomaatit sain elämään reilut kaksi vuotta ja sitten ne kuolivat hiljakseen. Varmaan tulee maksimit vastaan itse kasville parin vuoden kieppeillä.
Paprikoita kasvatin reilun vuoden ja totesin, et ruukuissa jää marjat(?) niin pieniksi, ettei ole millään tavalla järkevää edes harrastusmielessä.
Chileistä sain itämään helposti (ilman ohjeita) rawit, habanero sekä piripiri. Kaikki kolme tuotti satoakin jo ekana vuotena. Sain lähes kaikki ensimmäisestä talvestakin hengissä. Toisena talvena sitten hetkellinen henkilökohtainen herpaantuminen ja kato oli kovaa. Vielä on rawiteista viisi, kaksi talvea selvinnyttä kasvia ja habaneroistakin yksi. Uutta satoa laitoin tälle vuodelle rawittia pelkästään, kun totesin sen olevan suosikkichilini. Tänään jaoin 4 chiliä isoon parvekeruukuun ja laitoin keskelle, reilun 2-vuotiaan habaneron. Tein sit yhden miehen tieteellisen kokeen ja laitoin juurien korkeudelle mullan sisälle yhden havuttoman oksan joulukuusesta. Mielenkiinnolla odotan vuoden päästä, että miten paljon on oksasta jäljellä ja kukoistaako/kärsiikö chilit siitä oksasta, joka oletettavasti maatuu ja ravitsee. Kasveista pudonneet lehdet mä oon jauhanut ravinteeksi ainakin vuoden ajan. Hyvin tuntuuvat katoavan nopeasti mullan päältä.

näköjään viesti numero 5000

08 Kesä 2018 19:59
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1 viesti ]