Asioita joita en voi ymmärtää

Foorumilaisten sielunmaisema, huvit ja harrastukset, uutiset ja örveltäminen, mussutus ja mäkätys sekä kaikki muu taivaan ja maan väliltä!
Avatar
Benjamin
Jumalan ruoska
Viestit: 7551
Liittynyt: 16 Elo 2011 03:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Asioita joita en voi ymmärtää

Viesti Kirjoittaja Benjamin » 19 Marras 2012 00:06

En pysty ymmärtämään ihmissuhteita ja säätöjä!
Olen aika ärsyttävissä ihmissuhdedraamoissa ollut nyt osallisena, ja huomannut millaisia ihmisiä en todellakaan ympärilleni halua. Niitä ihmisiä ei ole montaa, eikä välit ole enää kunnossa sen kanssa joka nyt eniten ärsytti..

Ei se silti vielä mitään. Sitten on näitä joiden kanssa on yksi yö. Pelkkää seksiä!
Sitten se toinen innostuu enemmän, ja kun aletaan hengailla yhdessä, niin itsekin huomaan että aika ihana ihminen, ja tämä säätäminen tuntuu hyvältä, enkä yhtään halua muuttaa tätä miksikään.
No se toinen alkaa puhua "tykkään susta" ja muuta, ja avautuu miten tunteet on mennyt vähän erilaiseksi kun mitä sen "vahinkoyön" jälkeen piti mennä.. no sanon vaan, että se toinenkin on ihana tyyppi, mutta en hae tähän elämäntilanteeseen mitään vakavaa, eli otetaan rennosti ja nautitaan siitä mitä meillä nyt on.
Ei mene kun pari päivää edellisestä tunteidenkertomisesta, kun sama henkilö tuleekin kertomaan että on nyt nussinut yhden toisen kanssa, ja on ihastunut yhteen toiseen henkilöön, joka en ole minä!
Sitten taas puhutaan miten säätäminen kanssani on silti ihan mahtavaa, eikä siitä olla valmiit luopumaan. Vaikka äsken vielä hehkutettiin että nyt onkin eri tyyppiin tunteita?

Miten tähän pitää suhtautua? :o
En kaipaa yhtään draamaa ympärilleni, enkä halua että minua yritetään ärsyttää väkisin. Enkä edes tiedä pitäisikö ärsyyntyä vai eikö.
Säätäminen ja ystävyys on se mitä itse haluan, ja tuo toinenkin kyllä on saanut minuun sen siteen, että yhteydessä halutaan olla ja toisiimme kuitenkin luotetaan hyvin. Ei haittaa yhtään jos saa poikaystävän jostain ja siihen asti kun saa, niin ei minun omanarvontuntoni siitä kärsi jos välillä käyn nusaisemassa. Mutta MIKSI joku on tuollainen?! Mitä järkeä on saman viikon sisään jauhaa samalle ihmiselle kahdesta eri ihastumisen tunteesta? Varsinkin kun se kelle kerrotaan, on ensimmäisen ihastumiskertomuksen kohde.

pomeranssi
Nevahööd
Viestit: 25
Liittynyt: 14 Loka 2011 23:01

Re: Asioita joita en voi ymmärtää

Viesti Kirjoittaja pomeranssi » 19 Marras 2012 09:58

^ Ihmisten välillä on valtavasti energialla ruokkimista. Tankataan toisista. Syöpötellän toisilla. Herkuttelustrategioita ovat viettely, viha, marttyyrius, mustasukkaisuus, uhreilu, juoruileminen, manipulointi, toisten pelastaminen, ihannointi jne... Keinoja on monia. Seksi on ryöstämiseen loistoväline ja vielä hauska.

Suuri osa meistä ei kykene ymmärtämään tätä merkillistä vaihdantataloutta, kun ollaan itse pelissä kiinni. Mutta välillä on kirkkaita hienoja hetkiä, kun näkee energiasyöpöttelyn ja toisten lypsämisen läpi. Ja silloin aika moni säätö tyhjenee.

Avatar
Benjamin
Jumalan ruoska
Viestit: 7551
Liittynyt: 16 Elo 2011 03:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Asioita joita en voi ymmärtää

Viesti Kirjoittaja Benjamin » 19 Marras 2012 13:58

Aikamoisia pelaajia monet kyllä on, ja aika kieroja tapoja on olemassa millä halutaan pitää ihmissuhde omassa kontrollissa. Ja moni haluaa pitää toisen ihmisen omassa narussaan, ja jos tuo ei onnistu, niin pitää käyttää erilaisia tapoja.
No eihän siinä.. kyllä varmasti itsekin pelailen joskus ja en kaikesta puhu sivistyneesti suoraan. Varmasti joskus haluan hämmentää soppaa tai käyttää jotain kieroja keinoja, mutta sellainen ei kuitenkaan minuun tehoa. Enemmänkin luotaantyöntävää!

Minua ei ainakaan saa hurmattua sillä lailla että esittää välinpitämätöntä. En ole takertuja, joten annan toisen mennä jos siltä vaikuttaa ettei ole enää mitään järkeä roikkua. Jos joku sitten on ajatellut että pitää esittää vaikeaa ja välinpitämätöntä, niin allekirjoittaneeseen se ei tepsi.
En tiedä onko tämä kyseinen henkilö sellainen ollenkaan (ja ihan oikeasti uskon että on vaan ailahteleva persoona ja on löytänyt uuden kohteen ihastumiselleen) mutta jos on, niin aika huonosti pelaa kortit minun kanssani.

mävaan
Uimavalvoja
Viestit: 430
Liittynyt: 27 Marras 2011 16:18

Re: Asioita joita en voi ymmärtää

Viesti Kirjoittaja mävaan » 20 Marras 2012 00:12

orgasmienkeli kirjoitti: no sanon vaan, että se toinenkin on ihana tyyppi, mutta en hae tähän elämäntilanteeseen mitään vakavaa, eli otetaan rennosti ja nautitaan siitä mitä meillä nyt on.
Hienoa, että olit rehellinen, mutta siihen toiseen sattui, kun sanoit, että et halua mitään vakavaa hänen kanssaan. Siitä johtuu se, että hän kertoo sinulle uudesta säädöstään. Haluaa, että tuntisit sen saman pettymyksen, mitä hän koki kuullessaan sanat sinulta.

Uusien tunteiden kohde voi olla totta tai vain kerrottua, jotta näkee reagointisi uutiseen.

Avatar
Benjamin
Jumalan ruoska
Viestit: 7551
Liittynyt: 16 Elo 2011 03:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Asioita joita en voi ymmärtää

Viesti Kirjoittaja Benjamin » 20 Marras 2012 01:08

Olen aika avoin näissäkin asioissa ja minut saa ihan helposti pidettyä pelkkänä säätönä, jos ei halua kokonaan luopua ja silti odottaa että joku suhde vakavoituu.. En todellakaan koe että se on sitten minulta pois jos joudun väistymään taka-alalle! [smilie=a_cool.gif]
Harmi vaan jos kanssani pitää pelata "kumpi satuttaa toista pahemmin" -peliä. No, saa nähdä mitä käy ja mikä tilanne tämä nyt on. Vaikka enhän toki niitä tänne voi kertoa jos on kovin henkilökohtaisia asioita. :?

mävaan
Uimavalvoja
Viestit: 430
Liittynyt: 27 Marras 2011 16:18

Re: Asioita joita en voi ymmärtää

Viesti Kirjoittaja mävaan » 20 Marras 2012 18:06

Ehkä mun vastaus ei ollut ymmärrettävä?

Kuulosti, että se toinen ei halunnut sinusta vain säätöä ja se loukkasi häntä.

Sitten toivoo mielessään, että jos uusi säätö saisi sinut mustasukkaiseksi ja haluamaan enemmän. (oli uusi säätö totta tai keksittyä).

Mutta enhän oikeasti tiedä, mutta tuon arvelin olevan mahdollista kertomasi perusteella, kun ihmettelit sen naisen käytöstä.

Avatar
Benjamin
Jumalan ruoska
Viestit: 7551
Liittynyt: 16 Elo 2011 03:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Asioita joita en voi ymmärtää

Viesti Kirjoittaja Benjamin » 20 Marras 2012 22:26

Ymmärsin hyvin mitä haet takaa ja noinhan ihmiset saattaa käyttäytyä. Myöhemmistä jutuista päätellen ei kuitenkaan ole mitenkään katkeroitunut minulle, mutta onhan meillä vähän piikittelyvaihe meneillään ja kevyen läpän seassa on usein joku vittuileva sävy myös.

Olen vissiin niin putkiaivo etten aina pysy noiden aivotuksissa mukana.

Avatar
FankiKitsune
Big Brother
Viestit: 6042
Liittynyt: 27 Marras 2010 16:04

Re: Asioita joita en voi ymmärtää

Viesti Kirjoittaja FankiKitsune » 22 Marras 2012 23:34

Scherzy kirjoitti:
rubyblue kirjoitti:Ylipäätään ihminen, joka sanoo vihaavansa koiria, ei nouse asteikollani kovin korkealle.
No mä oon kyllä samaa mieltä. Rakastan koiria niin paljon että jos joku niitä sanoo inhoavansa niin mulle tulee kyllä vaikea pitää sellaisesta ihmisestä.
Anteeks nyt vaan, mut voiko olla kapeakatseisempaa? Mä en oikeasti ymmärrä sellasia koiraihmisiä, jotka julistaa ihmisen täydeksi paskaksi vain sillä perusteella, että vihaa koiria. Hei haloo, se on pelkkä mielipide? Mihin se teidän maailmanne kaataa? Mä ite olen henkeen ja vereen kissaihminen ja rakastan kissoja ja mulla on itellä kaksi kissaa, jotka on mulle kuin perheenjäseniä. Mut siltikään kissavihaajat ei ole mun mielestä automaattisesti ihmisinä paskoja, koska se on vain niiden mielipide, eikä mielipiteistä voi väitellä. Mitä jos se ihminen on muuten ihan täysin mahtava, mut sit se vihaakin koiria, nii onks se sitte oikeasti täys paska-aivo? Ei hyvää päivää...

Enkä nyt tarkoita tällä pelkästään rubya ja Scherzyä, vaan yleisesti, heidän kirjoituksista vaan oli helppo quoteta...

Anteeks avautuminen, piti avautua viel enemmän mut jotenki loppu kesken.
That damn fox!

Kuva

Avatar
rubyblue
Isoveli
Viestit: 6938
Liittynyt: 01 Syys 2011 09:48

Re: Asioita joita en voi ymmärtää

Viesti Kirjoittaja rubyblue » 22 Marras 2012 23:37

^Kirjoitinkin jo tuonne Jonnan ketjuun. Mutta en siis pidä ihmistä paskana, jos tämä vihaa koiria tai jotain eläintä. Minusta vain siinä ihmisessä on jotain hämärää, jos niin tekee. Kuten jo kirjoitin, niin pelot jne. ymmärrän kyllä. Jokainen saa minun puolestani ajatella koirista, kissoista, hiiristä ja kanoista, mitä tykkää mutta jos tuo on ensimmäisiä asioita, joita tutusta kuulen, arvostus putoaa väkisinkin.
Jokaiselle jotain on ei mitään kellekään.

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Re: Asioita joita en voi ymmärtää

Viesti Kirjoittaja Punde » 22 Marras 2012 23:44

Jonksu kirjoitti:Enkä nyt tarkoita tällä pelkästään rubya ja Scherzyä, vaan yleisesti, heidän kirjoituksista vaan oli helppo quoteta...

Anteeks avautuminen, piti avautua viel enemmän mut jotenki loppu kesken.
Noiden puolustukseks pakko sanoa, et toi oli tietääkseni bb-alueelle tiettyyn asukkaaseen liittyen kirjoitettua. Kun etenkin tässä vaiheessa kautta fanit arvostelee asukkaita, sanavalinta ja tunnetaso saattaa olla niin korkealla että päästää helposti yleistyksiä kaikista vastaavista ihmisistä eikä pelkästään siitä bb-asukkaasta josta käytännössä pelkästään puhuvat ja johon sanansa kohdistavat.

Ei-bb-kontekstissa veikkaan et asia ois huomattavasti lievemmin ilmaistu :) BB saa tunteet esiin!

Avatar
Benjamin
Jumalan ruoska
Viestit: 7551
Liittynyt: 16 Elo 2011 03:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Asioita joita en voi ymmärtää

Viesti Kirjoittaja Benjamin » 22 Marras 2012 23:47

Olin miten kapeakatseinen tahansa, niin minusta ihmisessä on jotain mätää, jos hän vihaa eläimiä! Ymmärrän sen jos ei erityisemmin pidä vaikkapa koirista (jotkut kuitenkin pelkäävätkin niitä..) tai kissoista tai jostain muusta. Mutta jos oikeasti vihaa eläimiä, niin se ei ole enää pelkkä harmiton mielipide, vaan mielestäni kertoo että ihmisessä on jotain ikävää. :?

Avatar
Mour
Isoveli
Viestit: 1892
Liittynyt: 23 Loka 2008 09:37
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Asioita joita en voi ymmärtää

Viesti Kirjoittaja Mour » 23 Marras 2012 12:31

orgasmienkeli kirjoitti:Mutta jos oikeasti vihaa eläimiä, niin se ei ole enää pelkkä harmiton mielipide, vaan mielestäni kertoo että ihmisessä on jotain ikävää. :?
Tähän yhdyn. Jotain ikävää nimenomaan sillä tavalla, että luultavasti tällaisen ihmisen kanssa en monella muullakaan tasolla kokisi mitään sielujen sympatiaa. Tykätköön ja vihatkoon kukin mitä lystää, mutta näin eläinrakkaana ihmisenä tuo on kyllä iso asia, kun ruvetaan muodostamaan mielipidettä toisesta ihmisestä.
Älä hättäile, istu mättäälle, keitämmä kahvit, kyllä se pipo löytyy.

Avatar
Benjamin
Jumalan ruoska
Viestit: 7551
Liittynyt: 16 Elo 2011 03:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Asioita joita en voi ymmärtää

Viesti Kirjoittaja Benjamin » 28 Joulu 2012 00:26

Miksi vitussa se lähijunissa menee aina niin, että joko kaksi eri henkilöä yrittää avata saman oven, tai sitten kukaan ei avaa?
Yleensä kaikki aina pitää jo valmiina sormia avausnapin kohdalla vaikka juna ei olisi pysähtynytkään, mutta joskus kukaan ei ole avaamassa ovea.

Tänäänkin kuvittelin että joku takanani tai vieressäni oleva avaisi oven, mutta kaikki jäivät vaan hölmistyneinä odottamaan että joku avaisi oven. Itse olin sitten nopein ja avasin oven..

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Re: Asioita joita en voi ymmärtää

Viesti Kirjoittaja Punde » 29 Joulu 2012 08:23

Ei ehkä ketjuun kuuluva, mut ku aloitin ketjun ni ketut siitä. Asia jota en voi ymmärtää, ainakaan just nyt ilman lisempiä tutkimukseja:



:shock:

Avatar
tuusannuuska
Kunniajäsen
Viestit: 7896
Liittynyt: 30 Syys 2007 00:24

Re: Asioita joita en voi ymmärtää

Viesti Kirjoittaja tuusannuuska » 29 Joulu 2012 12:03

Punde kirjoitti:Ei ehkä ketjuun kuuluva, mut ku aloitin ketjun ni ketut siitä. Asia jota en voi ymmärtää, ainakaan just nyt ilman lisempiä tutkimukseja:
Muutama viikko sitten näin jossain saman tempun, kikkana on suihkuttaa hiekkaan vettä ja likaa hylkivää ainetta, käytetään mm. kenkien suojaamiseen.
The reason I swear so much is because fuck you.

Tapetti
Juontaja
Viestit: 1002
Liittynyt: 02 Syys 2005 20:54
Paikkakunta: Rantaviivan vieressä

Re: Asioita joita en voi ymmärtää

Viesti Kirjoittaja Tapetti » 29 Joulu 2012 15:22

Miksei ihmiset tajua verovähennysten ideaa? Miten kukaan voi luulla, että kun saan vähennystä kodin ja työpaikan välisistä matkoista, että verottaja maksaa ne matkat? Eli tämmöisiä kommentteja: Eihän ne matkat sulle mitään maksa, kun saat niistä verovähennyksen...aaarggghhhh!!!!!
Voin kyllä myöntää olevani väärässä, mutta sitten me olemme molemmat väärässä

mävaan
Uimavalvoja
Viestit: 430
Liittynyt: 27 Marras 2011 16:18

Re: Asioita joita en voi ymmärtää

Viesti Kirjoittaja mävaan » 30 Joulu 2012 09:02

Punde kirjoitti:Ei ehkä ketjuun kuuluva, mut ku aloitin ketjun ni ketut siitä. Asia jota en voi ymmärtää, ainakaan just nyt ilman lisempiä tutkimukseja:
Tuota myytiin joskus lapsille.

Seuraavilla hakusanoilla voi etsiä lisää tietoa:

magic sand / moon sand / hydrophobic sand

Kerro meillekin, jos idea selviää, kummastuttaa sen käyttäytyminen.
kaksplussan sivuilla ehdotettiin hiekan hävittämistä pikaisesti, sillä se sotkee kaikki paikat. :bidmouth:

Avatar
FankiKitsune
Big Brother
Viestit: 6042
Liittynyt: 27 Marras 2010 16:04

Re: Asioita joita en voi ymmärtää

Viesti Kirjoittaja FankiKitsune » 30 Joulu 2012 12:36

Mulla on joskus ollu tollasta hiekkaa! Sil oli ihan kiva leikkiä, mut oli kyl ihan mielettömän sotkusta tavaraa ja takasin purkkiin saaminen oli melko hankalaa. Aina sinne vadin tms pohjalle jäi sitä hiekkaa, mikä sit pääty veden mukana viemäriin. Enkä mä kyl osannu siitä tehä mitää niin hienoja linnoja, ku mitä niissä kuvissa oli. En ihmettelis vaikka niit ois vieläkin jossain tuolla kätköissä, mut enpä jaksa käydä kaivamaan. :D

Image
That damn fox!

Kuva

seb
Käpylehmätehtaan työntekijä
Viestit: 510
Liittynyt: 01 Syys 2012 12:35

Re: Asioita joita en voi ymmärtää

Viesti Kirjoittaja seb » 31 Joulu 2012 08:09

Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, sanotaan jo laulussakin ja niinhän se totta vieköön on. Muutamia asioita olen miettinyt syvällisesti, löytämättä niihin tyydyttäviä vastauksia. Varmaan monella muullakin on aivokuoressa kysymyksiä vailla vastauksia, eikö vain.

Aloitetaan rankimmasta päästä;

Mitä olisi jos ei olisi mitään?

Tuota kysymystä miettiessäni tuntuu, että ihmisyys ja elämän merkitys saa todella mitättömät mittasuhteet. Kuvitelkaa tilannetta, että ei olisi olemassa yhtään mitään, maailmankaikkeus, maa, me ihmiset, kaikki pyyhkiytyisi pois. Tulipa tyhjä olo! Mikä on elämämme tarkoitus? Onko olemassa joku korkeampi todellisuus, joka leikittelee meidän kanssamme? Tyhjää edelleen!

Miksi hiukseni eivät hulmua?

Maapallo liikkuu avaruudessa käsittääkseni valtavalla nopeudella, joten miksei hiukseni hulmua vaikken ole niitä geelillä kyllästänytkään?

Miksen siirry hypätessäni lentokoneessa ilmaan?

Lentokoneen nopeus on useita satoja kilometrejä tunnissa. Jos seison lentokoneen käytävällä ja hyppään ilmaan, kuinka on mahdollista, että putoan täsmälleen samaan paikkaan? Eikö sen koneen pitäisi kuitenkin paeta ilmassa olo aikanani edes mutaman metrin, merkillistä!

Onko vampyyreita olemassa, vai mihin painoni yöllä häviää?

Merkillinen juttu kun käyn nukkumaan mennessäni vaa'alla ja suoritan saman toimenpiteen aamulla on painostani hävinnyt n. 300-500 grammaa. Mihin helvettiin se menee? Lakanan päältää ei löydy orvaskettä, enkä ole laskenut alleni. Kyllä kai nyt puoli kiloa täytyisi jostakin löytyä, mutta ei, ei sitä mistään löydy! Ei ole kai muuta selitystä kuin se, että joku tuhma vampyyri käy yön aikana kuppaamassa minua!

Tapetti
Juontaja
Viestit: 1002
Liittynyt: 02 Syys 2005 20:54
Paikkakunta: Rantaviivan vieressä

Re: Asioita joita en voi ymmärtää

Viesti Kirjoittaja Tapetti » 31 Joulu 2012 08:37

Ikävä tuottaa pettymys vampyyrien suhteen: Ihmisellä haihtuu kehosta yöllä nestettä, mutta se haihtuu huoneilmaan. Toisilla sitä kuten meillä vaihdevuosi-ikäisillä akoillahaihtuu enemmän ja silloin se näkyy hikoiluna. Haihtuu sitä päivälläkin, mutta silloin yleensä täydennetään koko ajan, joten siksi paino nousee päivän aikana.
Voin kyllä myöntää olevani väärässä, mutta sitten me olemme molemmat väärässä

seb
Käpylehmätehtaan työntekijä
Viestit: 510
Liittynyt: 01 Syys 2012 12:35

Re: Asioita joita en voi ymmärtää

Viesti Kirjoittaja seb » 31 Joulu 2012 09:04

^Noinhan se varmaan on, mutta käsittämättömän paljon sitä kuitenkin haihtuu, melkein litran maitotölkki täyttyisi :shock: Nuo mainitsemasi kuumat aallot ovat tässäkin kattilakunnassa kyllä tuttuja! Rouva seb pitää tuuletusikkunan joka yö auki ja herra seb saa tuskailla munat huurussa :scry:

seb
Käpylehmätehtaan työntekijä
Viestit: 510
Liittynyt: 01 Syys 2012 12:35

Re: Asioita joita en voi ymmärtää

Viesti Kirjoittaja seb » 31 Joulu 2012 18:33

Olen monasti ihmetellyt kuinka merkillisiä nuo TV-sarjat, varsinkin amerikkalaiset ovatkaan. Otetaanpa tarkasteluun esimerkiksi nämä pollarisarjat joita tulee kymmentä eri sorttia. On varmaan viittä eri CSI-alkuista tutkijaporukkaa, kohta kaikilla suurilla jenkkilän kaupungilla on oma tarkkasilmäinen tiiminsä selvittämässä toinen toistaan monimutkaisempia rikosmysteereitä. Ja kas kummaa joka helvetin rikos selviää aina, poikkeuksetta paha joutuu vastuuseen teostaan. Miksi muuten roistot ovat täysiä tumpeloita aseen käytössä? Bauerit ja kumppanit osuvat kyllä lähes joka laukauksella!

Sitten näiden sarjojen henkilögalleriat, voi turkasen pyssy kuinka kaikki pollarit ja hyvikset voi olla vain ja ainoastaan komeita tai kauniita, häh? Katsokaa joskus amerikkalaisia dokumentteja joissa niitä oikeita donitsin kyllästyttämiä pollareita näytetään. Hiukan saisivat pysytellä realiteeteissa näissä henkilövalinnoissa! Ei ole kovinkaan uskottavaa kun parikymppinen nainen/mies on huippuluokan rikostekniikan tai –tutkinnana johtavassa asemassa toimiva asiantuntija, häh, naurettavaa pelleilyä!

Kummallista porukkaa nuo jenkkisarjojen tekijät. Vertailun vuoksi saksalaisia tai ruotsalaisia vastaavia rikossarjoja katsoo mielellään. Vanhat kettu on ruma niin kuin poliisin kuuluukin, Beckiä tai Wallanderia ei kumpaakaan voi edes hyvällä tahdollakaan sanoa miksikään valentinoiksi.

Ps. Ja sitten vielä se melkein kaikista hassuin kusettaja, tämä phil tohtori! Voi hyvä jumala tohtori valistaa ja luennoi mm. laihduttamisesta silmät pyöreinä. Herra on kirjoittanut aiheesta jopa kirjan, joka myy kuin kuumille kiville, vaikka valistaja itse on varovastikin arvioiden läski! Kyllä kansa on helposti höynäytettävissä!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muu keskustelu”