Jouluketju

Foorumilaisten sielunmaisema, huvit ja harrastukset, uutiset ja örveltäminen, mussutus ja mäkätys sekä kaikki muu taivaan ja maan väliltä!
Avatar
ramasee
Jumalan ruoska
Viestit: 8322
Liittynyt: 21 Marras 2010 21:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja ramasee » 09 Marras 2012 22:13

Tirkka kirjoitti:
ramasee kirjoitti:
Tirkka kirjoitti:Itsehän olen siis laittanut jo jouluvaloja paikoilleen (osa sisällä vain itselle näkyvissä, osa ikkunoissa) pari viikkoa sitten, ja on niitä tullut omaksi iloksi pidettyä päällä jo silloin tällöin. [smilie=a_teeth.gif]
Jaahas, vai sinäkö se olet. Aina kun autolla ajelen yhden talon ohi, niin siellä kivasti loistaa valot, murr... [smilie=a_cool.gif]
Riippuu mistä talosta on kyse. [smilie=a_teeth.gif] On tässä lähialueella muutamilla muillakin jouluvaloja jo käytössä.
Arg, itse en tosiaan ole törmännyt kuin tähän yhteen, elikkäs taiskin sittenkin olla väärä hälytys [smilie=a_tongue.gif]
Laura vie, muut vikisee!

Avatar
FankiKitsune
Big Brother
Viestit: 6042
Liittynyt: 27 Marras 2010 16:04

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja FankiKitsune » 09 Marras 2012 22:53

Mä avasin tänää glögi-kauden. Pitää muistaa ostaa glögiä jouluksi. :Love:
That damn fox!

Kuva

Avatar
JohnDoe
Tehtäväryhmän vetäjä
Viestit: 929
Liittynyt: 25 Syys 2010 23:44
Paikkakunta: Savo

Re: Yleistä 24/7 -keskustelua (marraskuu)

Viesti Kirjoittaja JohnDoe » 18 Marras 2012 23:10

Seitikki kirjoitti:Saivat sitä jouluruokien yhteydessä. Jossain päin Suomea sekin kuuluu joulupöytään. (Hullut...)
Täällä meillä maksalaatikko kuuluu joulupöytään. Herkkua vetää maksalaatikkoa ja imellettyäperunalaatikkoa...

Perhana, tulis se herja jo!
Iida :love61:

Avatar
knocker
Jumalan ruoska
Viestit: 15204
Liittynyt: 12 Loka 2009 16:27
Paikkakunta: Espoo

Re: Yleistä 24/7 -keskustelua (marraskuu)

Viesti Kirjoittaja knocker » 18 Marras 2012 23:14

JohnDoe kirjoitti:[

Täällä meillä maksalaatikko kuuluu joulupöytään. Herkkua vetää maksalaatikkoa ja imellettyäperunalaatikkoa...
Ihan on mulle outo perinne. Mutta niin oli sekin, kun Markus kaipasi karjalanpiirakoita joulupöytään. On tää BB vaan opettava ohjelma. ;)
a walking disaster

Avatar
FankiKitsune
Big Brother
Viestit: 6042
Liittynyt: 27 Marras 2010 16:04

Re: Yleistä 24/7 -keskustelua (marraskuu)

Viesti Kirjoittaja FankiKitsune » 18 Marras 2012 23:17

knocker kirjoitti:
JohnDoe kirjoitti:Täällä meillä maksalaatikko kuuluu joulupöytään.
Ihan on mulle outo perinne. Mutta niin oli sekin, kun Markus kaipasi karjalanpiirakoita joulupöytään. On tää BB vaan opettava ohjelma. ;)
Meil on kans aina maksalaatikkoa joulupöydässä. Siks oon välil ihmetellyki, et miks helvetissä sitä myydään vuoden ympäri. [smilie=a_teeth.gif] Mut en kyl tiiä noist karjalanpiirakoista... meil on ainki ollu vaa tuoretta rieskaa ja joululimppua yms tms jne.
Edit: Tää varmaa kuuluis jouluketjuun... sori...
That damn fox!

Kuva

Avatar
Benjamin
Jumalan ruoska
Viestit: 7551
Liittynyt: 16 Elo 2011 03:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja Benjamin » 18 Marras 2012 23:24

Maksalaatikkoa joulupöydässä? Ei se kuulu yhtään mihinkään pöytään, jos minulta kysytään. Maksa kuuluu ihmisen tai eläimen sisälle, ja paskat sille haistatan joka keksi että se on muka syömäkelpoista. [smilie=a_makeitstop.gif]

Porkkanalaatikko, lanttulaatikko, rosolli, perunalaatikko, lihapullat, lohi ja karjalanpaisti kuuluu joulupöytään.
Ja välillä on jouluja joissa rikotaan kaavaaja syödäänkin ihan toisenlaisia ruokia kun niitä perinteisiä! Tapaksia yms. :love61:

Avatar
Risto
Isoveli
Viestit: 6644
Liittynyt: 10 Loka 2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja Risto » 18 Marras 2012 23:26

Maksalaatikko on ihan hyvää, mut ei se joulupöytään kuulu. Sehän on ihan arkiruokaa.

Avatar
Zygerö
Tohtori
Viestit: 8329
Liittynyt: 15 Syys 2009 15:22

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja Zygerö » 18 Marras 2012 23:31

orgasmienkeli kirjoitti:Porkkanalaatikko, lanttulaatikko, rosolli, perunalaatikko, lihapullat, lohi ja karjalanpaisti kuuluu joulupöytään.
Lihapullat? Enpä ole koskaan aiemmin kuullut.

Mä en ole koskaan ollut kovin suuri jouluruuan ystävä. Kinkku on toki hyvää, mutta sekin alkaa tökkimään jo kolmantena päivänä. Ainoastaan lohta voisin syödä vaikka kaks viikkoa putkeen.
"You mustn't fight the elephant. You mustn't fight anybody. War is a very silly way to behave you know." -Dr. Snuggles

Avatar
Sihi
Sala-asukas
Viestit: 10643
Liittynyt: 04 Helmi 2005 14:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja Sihi » 18 Marras 2012 23:33

Itse taas ihmettelin miksi jotkut ihmiset syövät täytekakkua jouluna. Omiin perinteisiin se ei ole koskaan kuulunut, eli kotoa lähtee tavat ja tottumukset taas kerran.
"No v*ttu vedä ittes vaikka hirteen tuol v*tun PK-huoneessa, tee jotain v*ttu et sut muistetaan."
-Niko Saarinen-

Avatar
FankiKitsune
Big Brother
Viestit: 6042
Liittynyt: 27 Marras 2010 16:04

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja FankiKitsune » 18 Marras 2012 23:34

^^ Meilkii on lihapullia ja makaronilaatikkokin löytyy. Meillä ku on yks jouluruokiin nirsosti suhtautuva (minä [smilie=a_teeth.gif] ) nii pitäähän jotain syötävää mullekin olla. Noista perinteisistä jouluruuista taidan syödä vaa kinkkua.
That damn fox!

Kuva

Avatar
rubyblue
Isoveli
Viestit: 6938
Liittynyt: 01 Syys 2011 09:48

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja rubyblue » 18 Marras 2012 23:34

En ole itsekään mikään jouluruuan ylin ystävä. Maksalaatikko ja lihapullat kuuluu meillä pöytään. Itse en edes oikein muista laatikoista tykkää, porkkanaa pystyn syömään.

Graavi- ja kylmäsavulohi ovat joulupöydän suurimmat herkut, nomsnoms.
Jokaiselle jotain on ei mitään kellekään.

Avatar
Sihi
Sala-asukas
Viestit: 10643
Liittynyt: 04 Helmi 2005 14:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja Sihi » 18 Marras 2012 23:35

Lihapullat miellän enemmän kuuluvaksi uuteen vuoteen tai vappuun.
"No v*ttu vedä ittes vaikka hirteen tuol v*tun PK-huoneessa, tee jotain v*ttu et sut muistetaan."
-Niko Saarinen-

Avatar
Zygerö
Tohtori
Viestit: 8329
Liittynyt: 15 Syys 2009 15:22

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja Zygerö » 18 Marras 2012 23:38

rubyblue kirjoitti:Itse en edes oikein muista laatikoista tykkää, porkkaa pystyn syömään.
No älä nyt Jannea syö, vaikka pystyisitkin.

On meillä joskus kuulunut myös makaroonilaatikko ja maksalaatikko joulupöytään, mutta nyt vanhemmiten, kun kaikki ovat tottuneet noihin perinteisiin laatikoihin, niin ovat nuo jääneet pöydästä pois. Ilmeisesti nuo lihapullat ovat sitten aika yleisiä. Se nyt jos mikä on tavallista arkiruokaa, jolla ei mielestäni ole mitään asiaa joulupöytään.
"You mustn't fight the elephant. You mustn't fight anybody. War is a very silly way to behave you know." -Dr. Snuggles

Avatar
Benjamin
Jumalan ruoska
Viestit: 7551
Liittynyt: 16 Elo 2011 03:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja Benjamin » 18 Marras 2012 23:41

rubyblue kirjoitti:Graavi- ja kylmäsavulohi ovat joulupöydän suurimmat herkut, nomsnoms.
Vaikka olen pienestä pitäen ollut tosi "aikuinen" ruoka-asioissa siinä mielessä, että kokeilen aina ennakkoluulottomasti uutta ja tykkään voimakkaistakin herkuista, niin en ole koskaan ymmärtänyt näitä "aikuisten alkupaloja", eli kylmiä kaloja. :?
Niitä on aina joka kekkereillä ja joudun aina ottamaan alkupalaksi pelkkää salaattia, kun en tykkää mistään lihahyytelöistä tai raaoista kaloista, enkä jaksa näprätä mitään isoja rapuja.

Lämminsavulohi on hyvää! :Love:
Sihi kirjoitti:Lihapullat miellän enemmän kuuluvaksi uuteen vuoteen tai vappuun.
Niihin se enemmän kuuluukin, mutta pitäähän joulupöydässäkin jotain tuollaista olla. :D

Kinkkua en syö ollenkaan. Kokeilin sitä joskus viisi vuotta sitten (uudestaan), mutta yökkäsin sen heti takaisin ulos.

Avatar
DosterMan
Big Brother
Viestit: 5562
Liittynyt: 23 Syys 2008 16:51
Paikkakunta: Elderlings

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja DosterMan » 18 Marras 2012 23:44

Lihapullat & kastike sekä keitetyt perunat. Porkkanalaatikkoa ja kinkkua. Suklaata. Muut syö aina vielä lisäksi kylmäsavu lohta, mutta itse en oikein tykkää kylmästä ja raa'an livakasta fisusta.

Noilla kuvioilla menee jouluaatto ja joulupäivä. Tapanina ei enää ollakaan jouluperinteiden alla.
aadeehoovee: 17p DosterMan – Uskon palkinto. Valo pimeydessä kun kaikki tuntui jo menetetyltä.

Avatar
Karhu
Ylläpitäjä
Viestit: 2633
Liittynyt: 18 Syys 2009 02:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja Karhu » 18 Marras 2012 23:44

Joulupöytää varten itse valmistetulla maksalaatikolla ei ole juuri nimeä enempää tekemistä arkisen eineslootan kanssa. Näitä ei pidä sekoittaman. Tuon lisäksi on tullut totuttua niihin tavallisiin, eli kinkku, kotikalja, rosolli, sekä porkkana- ja lanttulaatikko, ja totta kai riisipuuro ja sekametelisoppa. Lapsuuden aikana oli siellä lipeäkalaakin, mutta se taisi jossain vaiheessa unohtua sinne edellisen sukupolven hämärään. Enkä hirveästi tästä seikasta valita.

Avatar
tuusannuuska
Kunniajäsen
Viestit: 7896
Liittynyt: 30 Syys 2007 00:24

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja tuusannuuska » 19 Marras 2012 00:46

Koska minä miellän joulun sellaiseksi ajaksi jolloin on juhlatunnelmaa ja syödään Hyvää ruokaa, syötiin me viime jouluna sushia. Tänäkin jouluna viedään miehen siskon luokse luultavasti juuri niitä maistatettavaksi.

En ole pitkään aikaan tajunnut miksi monet syö väkisin jouluna jouluruokia, vaikka ei niistä edes kamalasti tykkää. Onhan ne joskus pula-aikaan ollut herkkuja, mutta ei ne nykyään paljon perusruuasta poikkea.
The reason I swear so much is because fuck you.

Avatar
rink
Ylläpitäjä
Viestit: 5728
Liittynyt: 28 Elo 2006 15:08

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja rink » 19 Marras 2012 00:52

Porkkana-, imelletty peruna- ja lanttulaatikko (itse tehtyinä) kinkun kera kuuluvat jouluruokaan. Lisukkeina rosollia. Ja lipeäkalaa kuuluu pöytään myös. (kummastakaan näistä viimeksi mainituista en tykkää) Jälkiruuaksi "makiaa soppaa".

Maksalaatikko ei ole kuulunut joulupöytää, mutta makaronilaatikko on silloin tällöin kuulunut.

Avatar
unelma auvoinen
Jänis
Viestit: 1425
Liittynyt: 03 Syys 2011 12:01

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja unelma auvoinen » 19 Marras 2012 00:57

rink kirjoitti:Porkkana-, imelletty peruna- ja lanttulaatikko (itse tehtyinä) kinkun kera kuuluvat jouluruokaan. Lisukkeina rosollia. Ja lipeäkalaa kuuluu pöytään myös.
Lisäksi makaronilaatikko pitkistä makaroneista, karjalanpaisti, rusinaton maksalaatikko, uunipuuro + rusina/sekahedelmäsoppa
Lisäksi tietysti kalat (sillit, graavi/savustettu siika ja lohi)

kahvin kanssa makeiset, tortut, piparit, hedelmäkakut, täytekakku.

Avatar
JVDS
Jebou
Viestit: 2680
Liittynyt: 20 Syys 2007 16:47
Paikkakunta: Pori

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja JVDS » 19 Marras 2012 01:04

Joulu ei ole mitään ilman lanttulaatikkoa. Se on lapsuudesta asti ollut ehdoton suosikkiruokani joulupöydässä. Itse tehtynä se vie kielen mennessään. Maksalaatikosta olen aina myös pitänyt rusinoilla tai ilman. Muista laatikkoruoista en erityisemmin välitä. Tietysti myös kinkkua ja/tai kalkkunaa tykkään nautiskella hyvässä seurassa.

Perinteiset joululaulut eivät ainakaan joulufiilistäni nostata pikemminkin päinvastoin. Sen sijaan lunta olisi kiva, jos olisi edes sen verran, että maa peittyisi valkoiseen. Hiihtämässäkin kun pääsisi käymään, niin olisi entistä mukavampi. Muovikuusen olen harkinnut tänä vuonna ostavani, koska viime jouluna ei ollut sitäkään. Siinäpä se pääpiirteissään.
Suosikit: Lintsi (BB1), Kaarlo (BB2), Naikou (BB3/BB6), Johan (BB4), Sami (BB5), Janica (BB7) & Jouko (BB8)

Inhokit: Iina (BB1), Mira (BB2), Kadi (BB3), Manta (BB4), Tuija (BB5), Marika (BB6), Annika (BB7) & Teija (BB8)

Avatar
Benjamin
Jumalan ruoska
Viestit: 7551
Liittynyt: 16 Elo 2011 03:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja Benjamin » 19 Marras 2012 01:05

Lipeäkala on muuten ihan äärimmäisen pahaa! Se on suurin inhokkini jouluruoista, ja jos sitä jossain pöydässä on, niin sen haju valtaa koko huoneen. Mutta pyykkipojat on keksitty eli aina voi laittaa sellaisen nenään, kun on lipeäkalaa lähistöllä. :thumbsup

Joulutortut kuuluu suuriin suosikkeihini ja olen mestari tekemään niitä! Valmiista taikinasta ja hillostahan ne teen, mutta harva osaa tehdä yhtä kauniita ja hyvän makuisia kun minä. En tiedä mikä siinä sitten on?
Ehkä pidän niitä vähemmän aikaa uunissa ettei tule kuiviksi, ja ehkä teen ne hienommiksi kun ihmiset yleensä.

Ja glögi namnamnam. :Love:

Kuuluukos teidän mielestä rosolliin laittaa kalaa?
Itse tykkään rosollista, mutta kun muutama vuosi sitten puraisin rosollia, tuli ihan yökkäysrefleksi. Tajusin että siellä on kalaa seassa ja nykyään aina kysyn onko siinä kalaa. Jos on niin en syö!

Avatar
tuusannuuska
Kunniajäsen
Viestit: 7896
Liittynyt: 30 Syys 2007 00:24

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja tuusannuuska » 19 Marras 2012 01:49

orgasmienkeli kirjoitti:Joulutortut kuuluu suuriin suosikkeihini ja olen mestari tekemään niitä! Valmiista taikinasta ja hillostahan ne teen, mutta harva osaa tehdä yhtä kauniita ja hyvän makuisia kun minä. En tiedä mikä siinä sitten on?
Ehkä pidän niitä vähemmän aikaa uunissa ettei tule kuiviksi, ja ehkä teen ne hienommiksi kun ihmiset yleensä.
Taitteletko sakarat ennen vai jälkeen hillon laiton?

Monilla kun tulee sotkuisia ja aukiväärin sojottavia tähtiä jos sakarat taittelee kiinni vasta hillon jälkeen, sitä ennen ne on helppo painaa pohjaan kiinni ja laittaa lopuksi hillo nätisti päälle.
The reason I swear so much is because fuck you.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muu keskustelu”