Jouluketju

Foorumilaisten sielunmaisema, huvit ja harrastukset, uutiset ja örveltäminen, mussutus ja mäkätys sekä kaikki muu taivaan ja maan väliltä!
Avatar
Risto
Isoveli
Viestit: 6644
Liittynyt: 10 Loka 2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja Risto » 24 Joulu 2018 08:24

Hyvää joulua!

Avatar
Realcowboy
Big Brother
Viestit: 5314
Liittynyt: 04 Loka 2007 15:31
Paikkakunta: Avlägsen by i förra Portas.

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja Realcowboy » 24 Joulu 2018 15:33

Hyvää Joulua kaikille.
Niko Saarinen ja Aki Manninen ne yhteen soppii.

Avatar
DosterMan
Big Brother
Viestit: 5562
Liittynyt: 23 Syys 2008 16:51
Paikkakunta: Elderlings

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja DosterMan » 24 Joulu 2018 22:29

Hyvää Joulua kaikille



Kinkut syöty ja lahjat jaettu, nyt hetken saa rauhoittua ja huomenna taas joulupäivän kokoontumiset. Joulupäivänä on parasta äidin tekemä sienisalaatti. Suolaa säästelemättä.
aadeehoovee: 17p DosterMan – Uskon palkinto. Valo pimeydessä kun kaikki tuntui jo menetetyltä.

Avatar
Evalds
Jumalan ruoska
Viestit: 9418
Liittynyt: 02 Syys 2008 22:35

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja Evalds » 27 Joulu 2018 20:49

^Katoavaa kansanperinettä, sattuneesta syystä.

Joulu on ohitse, tuli mässäiltyä, punkkua ja snapseja tuli otettua viime Joulua vähemmän, mikä oli yllätys, no ruoka maittoi sitten useampan päivänä. [smilie=a_chuckle.gif]

Avatar
Mingviini
Tuottaja
Viestit: 1116
Liittynyt: 05 Syys 2019 05:04

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja Mingviini » 16 Marras 2019 20:52

Kahta vaille kaikki lahjat hankittu. Kuusi koristeltu, valot asennettu ikkunoihin. Ensimmäinen kinkku paistettu ja syöty, joulutorttuja tehtiin myös koe-erä.

Eräänlaista hulluuttahan tämäkin on! [smilie=a_chuckle.gif]

Mitähän kivaa keksisi lahjaksi 10-vuotiaalle pojalle, jolla on kaksi isoveljeä ja sitä myöten, noh, aika paljon kaikkea? Olen niin huono ostamaan pojille mitään, ja mieskin on tässä tapauksessa hyödytön - hänen ideansa kun koostuvat lähinnä pelikonsoliasioista, kun kohdehenkilö on urheilullinen ulkoilmatyyppi.
:thumbsup

Avatar
Wendla
BB-talon päällikkö
Viestit: 1973
Liittynyt: 16 Syys 2019 08:32

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja Wendla » 16 Marras 2019 22:36

Hei joulutorttuja vois muuten tosiaan tehdä! Just äsken huomasin, että tuolla pakkasessahan olisi jo torttutaikinaakin. Hillo vain pitäisi käydä ostamassa.

Mie en kyllä osaa antaa yhtään vinkkejä lahjoihin, oon ehkä yksi maailman huonoimmista lahjojen hommaajista.

Ja lahjoista tulikin mieleen, että pitäisi itsekin kai jo ryhtyä kipavarusteluun lahjojen oston suhteen. Meillä on joka vuosi puolison kanssa kisa siitä, että kumpi löytää enemmän lahjoja toiselle. Puoliso voittaa aina, nytkin hän on ostanut jo ties miten monta ja minä en ole löytänyt vielä edes ensimmäistäkään. Ja sitten hän aina tyytyväisenä kertoo, että löysi taas yhden lahjan. Äsh. Onkohan suhteessa jotain outoa, jos kettuillaan toisillemme jopa lahjoja ostamalla? :D
Noh, ehkä me vähän outoja kyllä ollaankin...

Avatar
Zygerö
Tohtori
Viestit: 8329
Liittynyt: 15 Syys 2009 15:22

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja Zygerö » 18 Marras 2019 15:00

Mingviini kirjoitti:
16 Marras 2019 20:52
Mitähän kivaa keksisi lahjaksi 10-vuotiaalle pojalle, jolla on kaksi isoveljeä ja sitä myöten, noh, aika paljon kaikkea? Olen niin huono ostamaan pojille mitään, ja mieskin on tässä tapauksessa hyödytön - hänen ideansa kun koostuvat lähinnä pelikonsoliasioista, kun kohdehenkilö on urheilullinen ulkoilmatyyppi.
Harrastuksen mukaan. Jos joku urheilulaji on lähempänä pojan sydäntä kuin muut, niin jotain siihen liittyvää, tai sitten vaan ihan yleinen lahjakortti johonkin urheiluliikkeeseen, niin saa poika itse päättää, mitä lahjaksi saa.
"You mustn't fight the elephant. You mustn't fight anybody. War is a very silly way to behave you know." -Dr. Snuggles

Avatar
Marjo
Television orja
Viestit: 773
Liittynyt: 02 Loka 2006 21:23

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja Marjo » 20 Marras 2019 22:06

Mingviini kirjoitti:
16 Marras 2019 20:52
Kahta vaille kaikki lahjat hankittu. Kuusi koristeltu, valot
Mitähän kivaa keksisi lahjaksi 10-vuotiaalle pojalle, jolla on kaksi isoveljeä ja sitä myöten, noh, aika paljon kaikkea? Olen niin huono ostamaan pojille mitään, ja mieskin on tässä tapauksessa hyödytön - hänen ideansa kun koostuvat lähinnä pelikonsoliasioista, kun kohdehenkilö on urheilullinen ulkoilmatyyppi.
Joku lahjakortti voisi olla hyvä tosiaan, mutta jos ei se käy niin kiinnostaakohan esim. legot tai lautapelit? Vaikka niitäkin voi olla liikaa kyllä...

Itse sain suunnilleen tuossa iässä joululahjaksi sellaisen potkulaudan näköisen härvelin, jossa oli pyörien tilalla jotkut minisuksen tai Stigan etujalaksen tyyliset sukset. Se oli hauska. Mutta ei ole hajuakaan, onko sellaisia enää olemassa, ja riippuu asuinpaikastakin varmaan, että kuinka paljon sellaista voisi käyttää.

Avatar
Skygge
Big Brother
Viestit: 5783
Liittynyt: 05 Loka 2010 14:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja Skygge » 21 Marras 2019 09:07

Legot toimii aina. Ikään katsomatta ;)

Nimim. Ostaisin itselleni noita hienoimpia Lego-rakennussarjoja ja laittaisin hyllyyn koristeeksi, jos kehtaisin. :oops:
:trollface:

Avatar
Mingviini
Tuottaja
Viestit: 1116
Liittynyt: 05 Syys 2019 05:04

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja Mingviini » 22 Marras 2019 07:44

Skygge kirjoitti:
21 Marras 2019 09:07
Legot toimii aina. Ikään katsomatta ;)

Nimim. Ostaisin itselleni noita hienoimpia Lego-rakennussarjoja ja laittaisin hyllyyn koristeeksi, jos kehtaisin. :oops:
Menee jo ehkä vähän ot, mutta KYLLÄ. Legoilla leikkimisen mahdollisuus aikuisena ilman, että sitä pidetään millään tapaa mitenkään outona, on yksi merkittävimpiä syitä siihen, miksi päätimme aikanaan perustaa perheen. Malttamattomina odotellaan jo, että päästään Dublo-vaiheesta eteenpäin :bidmouth:

Kiitos kaikille lahjavinkeistä. Taidan päätyä lahjakorttiin - tuo postin kulkukin kun on nyt epävarmaa... Ei oikein uskalla tilata mitään.
:thumbsup

Avatar
Skygge
Big Brother
Viestit: 5783
Liittynyt: 05 Loka 2010 14:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja Skygge » 22 Marras 2019 09:22

Mingviini kirjoitti:
22 Marras 2019 07:44
tuo postin kulkukin kun on nyt epävarmaa... Ei oikein uskalla tilata mitään.
Matkahuolto toimii. Eikä ole merkittävästi postia kalliimpi. ;) Ite tilasin kaksi pakettia matkahuollon kautta ja hyvin tulivat perille. Toinen oli vähän hitaampi, muttei sekään tullut kuin pari päivää toisen jälkeen. Tilaukset tein samana päivänä.
:trollface:

Avatar
Wendla
BB-talon päällikkö
Viestit: 1973
Liittynyt: 16 Syys 2019 08:32

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja Wendla » 23 Marras 2019 08:26

Tänään joulukauden avajaisiin, ihanaa :Love:

Ja aikuisena leikkimiseen liittyen: Joulukausi on kyllä aivan ihana siitäkin syystä, että kaikkea söpöä pientä tulee kauppoihin myyntiin. Löysin viimeinkin nukkekotiini viimoiset kalusteet, pirtinpöydän ja söpöt jakkarat. Harrastan siis nukkekodin laittoa.

Avatar
Mour
Isoveli
Viestit: 1892
Liittynyt: 23 Loka 2008 09:37
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja Mour » 20 Joulu 2019 11:19

Mä oon koko joulun töissä, jos pärjään ton sormeni ja säryt muuten helpottaa. Myös uv:n ja loppiaisen... No rahaahan se tietää. Ei kyllä ollut toiveissa. (Tää kirjoitti että olut, no se voisi olla toiveissa.)
Älä hättäile, istu mättäälle, keitämmä kahvit, kyllä se pipo löytyy.

Avatar
Wendla
BB-talon päällikkö
Viestit: 1973
Liittynyt: 16 Syys 2019 08:32

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja Wendla » 21 Joulu 2019 19:42

Huomenna tehdään minijouluateria minun vanhempieni luona. Äiti haluaa juhlistaa joulua kanssamme huomenna, koska maanantaina lähdemme sitten jo muille maille. Kieltämättä ihan kiva idea.

Tänään pitäisi vielä käydä viemässä lyhty isovanhempien haudalle. Löysin kaupasta todella kauniin lyhdyn, sopii hyvin haudalle vietäväksi näin jouluaikaan.

Avatar
Risto
Isoveli
Viestit: 6644
Liittynyt: 10 Loka 2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja Risto » 21 Joulu 2019 21:38

Kaksi jouluruokailua ollut jo tässä ennen joulua. Ensimmäinen jonka itse maksoin oli todella mitäänsanomatonta mössöä, mutta eilen työpaikan tarjoama joululounas oli oikein mainio. Kai sitä vielä aattona jaksaa mutsin pöperöistä nauttia, mutta ehkä kolmas kerta riittää tälle vuodelle.

Joulu noin muuten ahdistaa ihan helvetisti, koska sukulaiset.

Avatar
Wendla
BB-talon päällikkö
Viestit: 1973
Liittynyt: 16 Syys 2019 08:32

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja Wendla » 21 Joulu 2019 22:22

Mie en oo vielä joluruokaa syönytkään, joten hyvin kyllä varmasti maistuu.

Joulun ja sukulaisten suhteen sitten fiilikset ovatkin ristiriitaisemmat. Tykkään kyllä periaatteessa siitä, että puolison suvussa on tapa kokoontua juhlimaan isolla porukalla koko suvun voimin, vieläpä useamman päivän ajaksi. Omassa menneisyydessäni en ole juuri ollut sukulaisiini yhteydessä, joten on ihanaa, kun on päässyt osaksi tietyllä tapaa tiiviimpää sukua. Oikeastaan olen jopa alkanut pitää tiiviimpää yhteyttä omiin sukulaisiini puolison erilaisten tottumusten myötä. Eli todellakin arvostan kyllä sukutapaamisia ja erityisesti puolison suvun puoleista pitkää joulujuhlintaa.

Mutta, mutta... Kun se sosiaalinen ähky. Minusta on ihan kiva tavata puolison puoleista sukua, mutta kun haluaisin päästä välillä vetäytymään omaan rauhaani kotiin. Pitkien välimatkojen takia se ei vain ole mahdollista, vaan pyörin koko joulun ajan (ainakin 3 päivää) toisten ihmisten nurkissa. Suurin osa ajasta tulee vietettyä anoppilassa ja isoanoppilassa, välillä sitten muilla sukulaisilla. Ja vaikka voinkin sanoa, että vuosien myötä olen oppinut olemaan aika rennosti näissä paikoissa, niin silti en osaa olla siellä täysin vapautuneesti. En osaa olla kuin kotonani. Ja jotenkin tuntuu, että ei muiden luona vieraana ollessaan voi ottaa niin paljon omaa aikaa kuin oikeasti haluaisi. Pitää olla hyvä ja kohtelias vieras. Eikä hyvä vieras vetäydy tuntikausiksi johonkin perimmäiseen makkariin suljettujen ovien taakse. Jatkuva paine sosialisointiin ja ihmisten jatkuva läsnäolo osaa kyllä välillä olla todella ahdistavaa.

Niitä jouluaattoja kyllä rakastan, kun ollaan minun vanhempieni luona. Silloin on aina niin hyvä ja rento fiilis, joulua parhaimmillaan. Lapsuudenkodissa osaan olla aina täysin rento, tämä on edelleen kuin koti minulle. Ja eipä se kai ihmekään ole, että tämä tuntuu kodilta. Olenhan minä täällä aikoinani 12 vuotta asunut. Ja äiti ja isäkin tuntevat minut niin hyvin, että eivät ihmettele, vaikka välilä olenkin hirveä hölösuu ja välillä sitten vetäydyn ihan omiin oloihini. Täällä ei tule sitä sosiaalista ähkyä.

Siinäpä taas syväanalyysiäni. Oikeastaan nämä asiat ovat olleet viime aikoina aika paljon mielen päällä.

Avatar
Mour
Isoveli
Viestit: 1892
Liittynyt: 23 Loka 2008 09:37
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja Mour » 23 Joulu 2019 08:13

Mun suurin ahdistus helpotti, kun lopetettiin aattona kyläilyt ja luodaan omia perinteitä kotiin. Ennen aina vähän kuin velvollisuudentunnosta tuli suhailtua aamulla yhteen paikkaan ja iltapäivästä toiseen... Omien lasten myötä on meininki muuttunut mukavampaan suuntaan. Meille saa kyllä aattonakin poiketa vaikkei ite lähdetä mihinkään.
Älä hättäile, istu mättäälle, keitämmä kahvit, kyllä se pipo löytyy.

Avatar
Wendla
BB-talon päällikkö
Viestit: 1973
Liittynyt: 16 Syys 2019 08:32

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja Wendla » 23 Joulu 2019 09:38

Miullekin ehkä tuollainen kotosalla vietetty perhejoulu olisi luontevampaa, sellaisia kun on ollut oman lapsuudenkin aikana. Tosin uskallan epäillä, että meillä ei sellaisia kuitenkaan tule olemaan edes sitten jos/kun omia lapsia tulee. Ja toisaalta onhan se kyllä ihan kiva, että lapsi/lapset saa kokea kuuluvansa tiiviimpään sukuun, onhan suku kuitenkin aina tietynläinen voimavara. Itseä on tosiaan jäänyt harmittamaan lapsuusajoilta se, kun en pahemmin ollut sukulaisten kanssa tekemisissä. Niin olisihan se ihan hyvä vain, jos omia lapsia ei sitten jäisi harmittamaan sama asia.

Yh, tuo kuvitteellinen keskustelu omista lapsista ei kyllä auta pahaan vauvakuumeeseen. Taidan vaihtaa aihetta.

Jouluruoka oli muuten hyvää. Kinkkukin onnistui ihan täydellisesti. Oli kivaa.

Meinasipas tässä melkein syntyä pitkästä aikaa sellainen "mukava" jouluinen riita. Puoliso olisi halunnut viipyä porukoillaan kokonaisen viikon ajan, minä jo järkytyin pelkästä ajatuksesta. Onneksi riita kuitenkin vältettiin, varsinkaan jouluaika ei kyllä ole riitelyä varten. Tosin voi olla, että tästä aiheesta pitää vielä keskustella. Puuh.

Avatar
Mour
Isoveli
Viestit: 1892
Liittynyt: 23 Loka 2008 09:37
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja Mour » 23 Joulu 2019 12:27

Mun lapsuuden jouluihin liittyi alkoholisti isä, se lapsen ilo vaihtui ahdistukseksi ja peloksikin aika pian. Ei ikimaailmassa sitä omille lapsille millään muotoa, siksi välttelen mun porukoilla käymistä juhlapyhien aikaan vaikka väleissä nyt ollaankin. Onneksi toiselta puolelta on niitä ns. normaaleja ja fiksuja aikuisia ja isovanhempia tullut. Mä oon sosiaalisesti "taitava", mutta jos saisin valita niin varmaan oikeasti ihan kourallinen ihmisiä riittäisi mun elämään... Yritän kuitenkin vaalia lähimpiä sukulaisuussuhteita, jotta olisi sitä perhepiiriä lapsilla vähän laajemmin ympärillä.

Hyppäsi vähän joulusta sivuraiteille, mutta toisaalta tähän aikaan vuodesta nää ajatukset nousee pintaan.
Älä hättäile, istu mättäälle, keitämmä kahvit, kyllä se pipo löytyy.

Avatar
Wendla
BB-talon päällikkö
Viestit: 1973
Liittynyt: 16 Syys 2019 08:32

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja Wendla » 23 Joulu 2019 12:38

Joo, se on kyllä totta, että runsas alkoholinkäyttö ei kyllä pitäisi liittyä jouluun, jos on lapsia lähellä. Eikä kyllä muutenkaan todellakaan mihinkään sellaiseen, missä lapsia nyt vain sattuu olemaan läsnä.

Joulu on kyllä kieltämättä sellaista aikaa, että noistaa paljon mieleen muistoja lapsuudesta ja menneisyydestä.

Avatar
DosterMan
Big Brother
Viestit: 5562
Liittynyt: 23 Syys 2008 16:51
Paikkakunta: Elderlings

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja DosterMan » 24 Joulu 2019 05:58

Hyvää joulua!

Image

Aika perinteisellä kaavalla (ennakko-odotukset) tullaan menemään. Vakiopaikassa kinkkua ja yleistä jouluruokien ylensyöntiä, joulupukkeilua ja ehkä yksittäisiä alkoholijuomia.

Joulupäivänä toisessa paikassa, ylensyöntiä ja minun koristeleman joulukuusen ihmettelyä ja aavistuksen rennompaa chillailua. Ei alkoholia lainkaan.

Tapaninpäivänä safkojen viimeistelyä ja suunnittelua, millä ketkutuksella joulukilot karistetaan tehokkaimmin.
aadeehoovee: 17p DosterMan – Uskon palkinto. Valo pimeydessä kun kaikki tuntui jo menetetyltä.

Avatar
Wendla
BB-talon päällikkö
Viestit: 1973
Liittynyt: 16 Syys 2019 08:32

Re: Jouluketju

Viesti Kirjoittaja Wendla » 24 Joulu 2019 08:43

Ihanaa joulua, Plazan väki! :Love: :tonttu

Syökää hyvin, nauttikaa ja muistakaa läheisiä. Ja turhat stressit ja velvollisuudentunteet romukoppaan nyt.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muu keskustelu”