Kielenhuoltoketju

Foorumilaisten sielunmaisema, huvit ja harrastukset, uutiset ja örveltäminen, mussutus ja mäkätys sekä kaikki muu taivaan ja maan väliltä!
Avatar
FankiKitsune
Big Brother
Viestit: 6042
Liittynyt: 27 Marras 2010 16:04

Re: Iloisia asioita

Viesti Kirjoittaja FankiKitsune » 30 Maalis 2012 21:34

Risto kirjoitti:Oiskohan kuitenkin viiniä?
Niinpä, sama ku bb-2010 Paul sanoi "kaalta"......
That damn fox!

Kuva

Avatar
Benjamin
Jumalan ruoska
Viestit: 7551
Liittynyt: 16 Elo 2011 03:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Iloisia asioita

Viesti Kirjoittaja Benjamin » 30 Maalis 2012 21:42

Taivutan sen sanan aina noin, ihan vaan vittuillakseni. [smilie=a_cool.gif]
Edit: Se on myös vuohta, siiltä ym. ja venäjäläinen!

Avatar
Zygerö
Tohtori
Viestit: 8329
Liittynyt: 15 Syys 2009 15:22

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Zygerö » 31 Maalis 2012 12:56

(Edelliset kolme viestiä siirretty Iloisia asioita -ketjusta.
Risto kirjoitti:Oiskohan kuitenkin viiniä?
Jos orkku joi nuolikoteloa, niin se on sen oma asia.

Itsekin käytän usein viinistä (juomasta) taivutusta viintä, vaikka tiedän sen olevan väärin. Viini (nuolikotelo) taipuu "viintä", mutta se juoma "viiniä".
"You mustn't fight the elephant. You mustn't fight anybody. War is a very silly way to behave you know." -Dr. Snuggles

Avatar
tuusannuuska
Kunniajäsen
Viestit: 7896
Liittynyt: 30 Syys 2007 00:24

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja tuusannuuska » 31 Maalis 2012 13:12

En juo viinejä, joten ihan sama. Kunhan muistatte, et se on peniit, jäniinit ja Lontoohon.
The reason I swear so much is because fuck you.

Avatar
TangataManu
VIP-vieras
Viestit: 883
Liittynyt: 29 Elo 2011 20:28

Re: Iloisia asioita

Viesti Kirjoittaja TangataManu » 31 Maalis 2012 13:51

orgasmienkeli kirjoitti:
Edit: Se on myös vuohta, siiltä ym. ja venäjäläinen!
"Vuohta"-han on ihan oikein, ainakin oma kielikorvani sanoo, ettei tulisi mieleenkään taivuttaa "vuohea"! Ehkä jälkimmäinenkin on mahdollista, en tiedä.

"Venäjäläinen" ei muuten välttämättä ole väärin, vaan sillä on oma erillinen merkityksensä. "Venäjäläinen" -sanalla voidaan nimittäin viitata Venäjän kansalaiseen, joka ei kuitenkaan ole etninen venäläinen, vaan esim. ukrainalainen, tataari, udmurtti tai karjalainen. Harvoinhan tuota "venäjäläinen" -sanaa missään näkee, mutta tällainen erottelu on mahdollista tehdä. Venäjän kielessä voidaan myös tehdä sama ero: russkij= (etninen) venäläinen, ja rossijskij = "venäjäläinen"/venäjänmaalainen.
Izan gabe eman dezakegun gauza bakarra da zoriona. – The only thing we can give without having is happiness.

Avatar
ysiluokka
Tuottaja
Viestit: 1116
Liittynyt: 26 Elo 2009 00:03

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja ysiluokka » 18 Syys 2012 22:31

Käsikirjoittaja-ohjaaja Sami Mannisen mukaan etukäteissuunnitelmia muutetaan kokoajan, jos asukkaat eivät tuota mielenkiintoista katsottavaa.
Melkeinpä epidemia toi virheellinen muoto. Kovin yleistä myös toimittajien kynistä. :thumbsdown

http://bbplaza.net/forum/viewtopic.php?p=548189#p548189

Avatar
White Rabbit
Päivystävä meribiologi
Viestit: 624
Liittynyt: 27 Loka 2010 01:11
Paikkakunta: Narnia

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja White Rabbit » 21 Syys 2012 02:38

tuusannuuska kirjoitti: Kunhan muistatte, et se on jäniinit.
Jäniini ja känis. Nuo ihanat luontokappaleemme.

"Oi jäniiden jäniyttä."
"Uhri olen itsekin, talven routa tappaa pihatontutkin."

Grr
Asukaskokelas
Viestit: 105
Liittynyt: 27 Marras 2007 13:59

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Grr » 21 Syys 2012 10:08

ysiluokka kirjoitti:
Käsikirjoittaja-ohjaaja Sami Mannisen mukaan etukäteissuunnitelmia muutetaan kokoajan, jos asukkaat eivät tuota mielenkiintoista katsottavaa.
Melkeinpä epidemia toi virheellinen muoto. Kovin yleistä myös toimittajien kynistä. :thumbsdown

http://bbplaza.net/forum/viewtopic.php?p=548189#p548189
Tämä on kyllä raivostuttavan usein eteen tuleva moka, ja ammatikseen kirjoittajilta nyt vähintään odottaisi parempaa. Entä jos vaikka lähetys pätkii jatkuvasti tämän illan jaksossa... eikös silloin pitäisi kirjoittaa kuvassa olleen häikkää kokojaksonajan, kun koko ajan onkin siis ilmeisesti yhdyssana?

Toinen ainakin täällä usein vastaan tuleva on seläntakana puhuminen. Eikös sillon myös esim. talontakana ole pakostikin yhdyssana, ja näin ollen myös talonedessä?

Jos näitä vähän tuohon malliin miettisi, niin eiköhän virheet vähenisi.

Ja vähänkö nyppi kuunnella Subin kuuluttavan Britneystä, miten "tälläisenä et ole häntä ennen nähnyt"... ai, milläisenä?

Avatar
Benjamin
Jumalan ruoska
Viestit: 7551
Liittynyt: 16 Elo 2011 03:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tea Mirhola

Viesti Kirjoittaja Benjamin » 28 Marras 2012 01:20

^ No ei se nyt kovin outoa ole jos ei ole kuullut sanaa tiu.
Itsekin tässä googlettelen mitä se tarkoittaa, kun luulin että monikossa sana "tiut" on sanan "tiuku" monikko.
Tiu? Olen ilmeisesti yhtä tyhmä kun tämä teinilissuna pitämäni henkilö.

Avatar
Dimangi
Verokarhun karkoittaja
Viestit: 1210
Liittynyt: 27 Elo 2010 18:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tea Mirhola

Viesti Kirjoittaja Dimangi » 29 Marras 2012 18:53

orgasmienkeli kirjoitti:^ No ei se nyt kovin outoa ole jos ei ole kuullut sanaa tiu.
Itsekin tässä googlettelen mitä se tarkoittaa, kun luulin että monikossa sana "tiut" on sanan "tiuku" monikko.
Tiu? Olen ilmeisesti yhtä tyhmä kun tämä teinilissuna pitämäni henkilö.
Sitä vain, että tiuku-sanan monikko on tiu'ut eikä tiut. Muuten meni imelkein oikein. :)

maumiu
Alejandro
Viestit: 1855
Liittynyt: 27 Elo 2010 00:18

Re: Tea Mirhola

Viesti Kirjoittaja maumiu » 29 Marras 2012 19:54

Tuosta Tiu:sta vielä [smilie=a_cool.gif]
Ilmeisesti minäkin olen sitten tyhmä kun en ole tuota sanaa käyttänyt varmaan koskaan enkä tiedä olisinko tiennyt sitä jos joku olisi kysynyt että mihinkäs tuo sana liittyy [smilie=a_teeth.gif]
All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them.
- Walt Disney

Avatar
Benjamin
Jumalan ruoska
Viestit: 7551
Liittynyt: 16 Elo 2011 03:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tea Mirhola

Viesti Kirjoittaja Benjamin » 30 Marras 2012 10:54

Dimangi kirjoitti:
orgasmienkeli kirjoitti:^ No ei se nyt kovin outoa ole jos ei ole kuullut sanaa tiu.
Itsekin tässä googlettelen mitä se tarkoittaa, kun luulin että monikossa sana "tiut" on sanan "tiuku" monikko.
Tiu? Olen ilmeisesti yhtä tyhmä kun tämä teinilissuna pitämäni henkilö.
Sitä vain, että tiuku-sanan monikko on tiu'ut eikä tiut. Muuten meni imelkein oikein. :)
Niin. Se sanotaan "tiu'ut" mutta kirjoitetaan "tiut".
Jos osaat todistaa minulle että olen väärässä niin todista, mutta olen tämän jo aikoja sitten kuullut, joten uskon itseeni enemmän. ;)
Edit: Mutta oikeasti kyllä ihmettelen jos olen oikeassa (eli en oikein taidakaan luottaa entiseen äikänmaikkaani) :imrgreen:
Ei siinä olisi mitään järkeä jos se olisi "tiut".

Avatar
FankiKitsune
Big Brother
Viestit: 6042
Liittynyt: 27 Marras 2010 16:04

Re: Tea Mirhola

Viesti Kirjoittaja FankiKitsune » 30 Marras 2012 11:36

orgasmienkeli kirjoitti:Niin. Se sanotaan "tiu'ut" mutta kirjoitetaan "tiut".
Off topic:
Miks se kirjotettais "tiut"? Onhan vaakakin vaa'at ja se kirjotetaan ihan vaa'at eikä vaat. :D ja "tiut" on tiun monikko. ;)
That damn fox!

Kuva

Avatar
Benjamin
Jumalan ruoska
Viestit: 7551
Liittynyt: 16 Elo 2011 03:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tea Mirhola

Viesti Kirjoittaja Benjamin » 30 Marras 2012 12:35

Jonksu kirjoitti:
orgasmienkeli kirjoitti:Niin. Se sanotaan "tiu'ut" mutta kirjoitetaan "tiut".
Off topic:
Miks se kirjotettais "tiut"? Onhan vaakakin vaa'at ja se kirjotetaan ihan vaa'at eikä vaat. :D ja "tiut" on tiun monikko. ;)
No miksi Venäjällä syntynyt ihminen on venäläinen eikä venäjäläinen, kun Kanadassa syntynyt ihminen on kanadalainen eikä kanalainen?
Onko karjalalainen vai karjalainen oikea muoto?
Suomen kielessä ei ole järkeä. :D Siksi olen tähän päivään uskonut entistä äikänmaikkaani, vaikka "tiut" ei mitenkään käy minun järkeeni.

Luultavasti kuitenkin kirjottaisin sen "tiu'ut" jos sellainen sana joskus pitäisi kirjoittaa.

Mutta kertoisiko joku mikä se tiu on? Kananmuna? Se tipu joka syntyy munasta? Se kananmunakenno?

KariTa
Big Brother
Viestit: 5248
Liittynyt: 17 Syys 2010 23:26
Paikkakunta: Kainuu

Re: Tea Mirhola

Viesti Kirjoittaja KariTa » 30 Marras 2012 12:55

Tiu on kai vain määrä jotakin (20 kpl), mitä tahansa kuten tusina.

Avatar
jetta
Uimavalvoja
Viestit: 416
Liittynyt: 08 Syys 2011 17:41

Re: Tea Mirhola

Viesti Kirjoittaja jetta » 30 Marras 2012 12:55

^
Karjalainen on oikea muoto. Ja tiu on mitta, joka tarkoittaa 20 kananmunaa, näin sanoo fi.wiktionary.org.

En kyllä haluaisi, että Tea tätä kautta voittaisi. Vaikka tavallaan mulle onkin ihansama kuka loppupeleissä voittaa, koska rehellisesti en itse soisi sitä kenellekkään kuka tuolla on. Mutta että Tea? Valittamalla voittoon, näköjään. Mielummin jopa antaisin voiton Teijalle. Toivottavasti Tea johti vain sen takia, että äänestys ei ollut ollut vielä käynnissä niin kauaa, ja se tulee muuttumaan viimeistään sunnuntaina.
what even is reality? who knows? we don't even know if we're in this room. we could be in a turtle's dream in outer space.

Avatar
Puumuna
Voittaja
Viestit: 727
Liittynyt: 17 Joulu 2009 16:17

Re: Tea Mirhola

Viesti Kirjoittaja Puumuna » 30 Marras 2012 12:57

orgasmienkeli kirjoitti: Jos osaat todistaa minulle että olen väärässä niin todista, mutta olen tämän jo aikoja sitten kuullut, joten uskon itseeni enemmän. ;)
http://aijaa.com/uBxY7J

sisupussi
BB-talon ylijumala
Viestit: 4640
Liittynyt: 16 Marras 2009 14:47

Re: Tea Mirhola

Viesti Kirjoittaja sisupussi » 30 Marras 2012 13:17

KariTa kirjoitti:Tiu on kai vain määrä jotakin (20 kpl), mitä tahansa kuten tusina.
Vaikka meneekin täysin OT:ksi:
Tiulla viitataan ikivanhaan kappalemittaan, muistaakseni kyseessä on jonkinlainen koppa tai kori, johon on mahtunut juuri tuo 20 kappaletta, joko munia tai kaloja.

Ja taivutuksesta vielä. Tiuku-sanan genetivii taipuu tiu'un, tiu-sana taas taipuu tiun.
Tiuku-sanan taivutus:
nominatiivi: tiuku
genetiivi: tiu'un
partitiivi: tiukua
illatiivi: tiukuun
nominatiivi_mon: tiu'ut
genetiivi_mon: tiukujen
partitiivi_mon: tiukuja
illatiivi_mon: tiukuihin

http://joukahainen.puimula.org/word/edit?wid=515713
Ja tässä vielä infoa tiun taivutuksesta:
http://fi.wiktionary.org/wiki/tiu

Avatar
Puumuna
Voittaja
Viestit: 727
Liittynyt: 17 Joulu 2009 16:17

Re: Tea Mirhola

Viesti Kirjoittaja Puumuna » 30 Marras 2012 13:30

^ Vai muistelisitko kappaa, vanhaa vetomittaa, joka edelleenkin on - hiukan uudelleen määriteltynä - käytössä perunakaupassa?

Avatar
Benjamin
Jumalan ruoska
Viestit: 7551
Liittynyt: 16 Elo 2011 03:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tea Mirhola

Viesti Kirjoittaja Benjamin » 30 Marras 2012 13:42

jetta kirjoitti:^
Karjalainen on oikea muoto.
Off topic:
Miksihän se on niin? Karjalalainen olisi kaiken järjen mukaan oikein. Niinkun myös venäjäläinen.

Avatar
effie
Isoveli
Viestit: 1829
Liittynyt: 01 Syys 2006 19:47

Re: Tea Mirhola

Viesti Kirjoittaja effie » 30 Marras 2012 13:47

maumiu kirjoitti:Tuosta Tiu:sta vielä [smilie=a_cool.gif]
Ilmeisesti minäkin olen sitten tyhmä kun en ole tuota sanaa käyttänyt varmaan koskaan enkä tiedä olisinko tiennyt sitä jos joku olisi kysynyt että mihinkäs tuo sana liittyy [smilie=a_teeth.gif]
Off topic:
Eikö kukaan ole lukenut Aku Ankkoja? Tai sitten siellä on erilaiset jutut nykyään. Akkareista minä ainakin olen aikoinaan tiun merkityksen oppinut.

Avatar
jetta
Uimavalvoja
Viestit: 416
Liittynyt: 08 Syys 2011 17:41

Re: Tea Mirhola

Viesti Kirjoittaja jetta » 30 Marras 2012 13:52

orgasmienkeli kirjoitti: Off topic:
Miksihän se on niin? Karjalalainen olisi kaiken järjen mukaan oikein. Niinkun myös venäjäläinen.
Tohon en kyllä osaa sanoa mitään. Miksi sanat taipuu miten taipuu ei oo mun vahvinta alaa, en vaan koskaan ole kuullut kenenkään sanovan karjalalainen karjalaisen sijaan, tai venäjäläinen venäläisen sijaan. Ehkä joku joka hallitsee nää asiat paremmin, osais valaista miks ne taipuu noin.
what even is reality? who knows? we don't even know if we're in this room. we could be in a turtle's dream in outer space.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muu keskustelu”