Kielenhuoltoketju

Foorumilaisten sielunmaisema, huvit ja harrastukset, uutiset ja örveltäminen, mussutus ja mäkätys sekä kaikki muu taivaan ja maan väliltä!
Avatar
playtupus
Vaihtoasukas
Viestit: 314
Liittynyt: 21 Elo 2010 11:24
Paikkakunta: Hamina

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja playtupus » 29 Syys 2010 11:50

Minuakin tympii tuo ketä. Sitä viljellään ihan kummallisesti.

Jos kertoisin, että "Ville löi Petriä" ja minulta kysyttäisiin "Ketä?" Niin silloinhan vastaus olisi luonnollisesti Petriä, mutta tällaisissakin tilanteissa jotkut kysyvät Ketä vaikka haluavat tietää kuka löi.

EDIT: Unohdin valittaa yhdyssanavirheistä, jotka ottavat myös päähän. Jotkut saavat kaksikin virhettä yhteen yhdyssanaan. Ja kirjoittavat yhdyssanankin vieläpä yhdys sana. [smilie=nonono.gif]
On olemassa kolmenlaisia matemaatikoita -niitä, jotka osaavat laskea ja niitä, jotka eivät. -Enrico Bombieri

Takku
Tuotantoassistentti
Viestit: 50
Liittynyt: 24 Syys 2010 12:00

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Takku » 29 Syys 2010 12:04

Realcowboy kirjoitti: Kuullostaa ja puollustaa ovat itäsuomalaisia muotoja, itse sanon enää -sanan sijaan ennää.
Itä-suomalaisia?? Erikoista...en ole törmännyt sielläkään tuollaiseen. :shock: (Tosin tuohon kiinnittää huomiota lähinnä silloin, kun näkee kyseisen sanan kirjoitettuna)

Minäkin kuuluun siihen murreryhmään, joka käyttää puhekielessä ilmausta "ennää".. ;)

Yhdyssanavirheistä tulee mieleen hauska tapaus...
Mulle tehtiin aikoinaan kauppalista, jonka sisältämiä tarvikkeita ja ruokia oli määrä tuoda kaupasta. Sanat oli laitettu peräkkäin, ei allekkain. Listassa oli sanat KAHVI ja LEIPÄ peräkkäin. Kirjoittaja tarkoitti, että täytyy tuoda kahvileipää, mutta enhän minä tietenkään tajunnut, kun olivat erikseen kirjoitettuna...niinpä roudasin kaupasta kahvia ja leipää... :damnfunny

Avatar
Realcowboy
Big Brother
Viestit: 5314
Liittynyt: 04 Loka 2007 15:31
Paikkakunta: Avlägsen by i förra Portas.

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Realcowboy » 29 Syys 2010 12:09

Konsonanttien tuplaantuminen tunnetaan nimityksellä konsonanttien geminoituminen, tässä linkissä aiheesta enemmän. Kartan mukaan se on lähinnä Itä- ja Pohjois-Suomen ilmiö.
Niko Saarinen ja Aki Manninen ne yhteen soppii.

Avatar
Zygerö
Tohtori
Viestit: 8329
Liittynyt: 15 Syys 2009 15:22

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Zygerö » 29 Syys 2010 12:46

Finaali on siitä jännä sana, että siitä johdettu sana, joka tarkoittaa finaaliin päässeitä henkilöitä kirjoitetaan kaksoisvokaalin sijaan yksöisvokaalilla. Finaali -> finalisti. Jännää.
"You mustn't fight the elephant. You mustn't fight anybody. War is a very silly way to behave you know." -Dr. Snuggles

Avatar
Jason S.
Vastaava tuottaja
Viestit: 3776
Liittynyt: 18 Elo 2009 16:26

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Jason S. » 29 Syys 2010 12:51

Kuinka moni täällä puhuu murteella? Itse puhun (vahvaa) pohjoispohjalaista murretta, ja olisi ihan mielenkiintoista tietää onko muilla oman alueen murre miten vahva. Vai oletteko unohtaneet murteenne, tuon Suomen rikkauden?

Avatar
Zygerö
Tohtori
Viestit: 8329
Liittynyt: 15 Syys 2009 15:22

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Zygerö » 29 Syys 2010 12:54

En puhu murteella, koska asun alueella (ja olen koko ikäni asunut), jossa alueelle ominaista murretta ei ole.

Piti sanomani vielä, että kysymysmerkki ja huutomerkki ovat ihan normaaleja välimerkkejä (vrt. piste), eikä niiden ja sanan väliin kuulu välilyöntiä.
"You mustn't fight the elephant. You mustn't fight anybody. War is a very silly way to behave you know." -Dr. Snuggles

Avatar
[juuso]
Jumalan ruoska
Viestit: 12204
Liittynyt: 25 Heinä 2007 16:44

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja [juuso] » 29 Syys 2010 13:05

Kyl miä puhun kotkaa. Puskee välil läpi, jos raportoin suaraa asukkaitten puhetta.

Avatar
siiri.x
BB-talon ylijumala
Viestit: 4887
Liittynyt: 05 Joulu 2006 12:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja siiri.x » 29 Syys 2010 13:05

Puhuin murteella mutta se ikävä kyllä häviää kun asuu täällä missä puhutaan lähinnä yleiskieltä :( Edes Tampereen murretta ei kuule juuri muuta kuin 50+ -ikäisten suusta.
.
Ihmisten edessä.

Grr
Asukaskokelas
Viestit: 105
Liittynyt: 27 Marras 2007 13:59

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Grr » 29 Syys 2010 13:12

Eikö vielä mainittu sitä, mikä minua ärsyttää ehkä eniten: "KOKO AJAN" ei ole yhdyssana. Vaikka niin moni toista mieltä tuntuukin olevan.

Esim. "Tiina syö kokoajan" tarkoittaa, että Tiina syö, vaikkapa nyt palapelin kokoajan.

Ai niin: myöskään "selän takana" ei tietääkseni ole yhdyssana. Ei kai kukaan kirjoittaisi näinkään, että "selänedessä"?

Takku
Tuotantoassistentti
Viestit: 50
Liittynyt: 24 Syys 2010 12:00

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Takku » 29 Syys 2010 13:22

Realcowboy kirjoitti:Konsonanttien tuplaantuminen tunnetaan nimityksellä konsonanttien geminoituminen, tässä linkissä aiheesta enemmän. Kartan mukaan se on lähinnä Itä- ja Pohjois-Suomen ilmiö.
Minä olen koko ikäni pyörinyt ja asunut Kainuun, Ylä-Savon ja Pohjois-Pohjanmaan alueilla...ja tuohon en ole juurikaan puhekielessä törmännyt :)

Minusta tuossa on kyse juuri siitä tuplaantumisesta, joka ilmenee mm. sanoissa ENNÄÄ, TULLEE, MENNEE, PANNEE, SANNOO...jne...
Eli vaikuttaa, että tuo kuullostaa-puollustaa ei liittyisi nyt mitenkään tuohon ilmiöön..
Mutta toisaalta, "meitin reviiriin" ei tuon perusteella kuulukaan tuo itämurteiden erikoisgeminaatio, joten jospa tuo asia lienee sitten noin.. :lol: Jos on, niin kiva lopultakin saada tuolle ärsyttävälle ilmaukselle joku selitys... :lol:

Olen löytänyt netistä kuitenkin hirveät määrät keskustelua juuri tuohon liittyen ja yleisesti sitä pidetään virheellisenä suomen kielenä. Siitä löytyy niin paljon juttua, että en ala linkittämään...jos joku haluaa, voi googlailla itse..

Sitten yksi asia, mikä tässä jutussa ärsyttää on se, että kun tästä aletaan jossain väittelemään, niin joku älähtää että "kuullostaminen liittyy ruoan laittoon". Mutta kun ei liity! Kokkailussa käytettävä termi on KUULLOTTAA.. ;)

Avatar
JohnMcCririck
Finalisti
Viestit: 697
Liittynyt: 30 Elo 2009 16:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja JohnMcCririck » 29 Syys 2010 13:25

Kait nämä on kuitattu jo moneen kertaan mutta olen sanan Vämmppyyri ja Piirtelö ja kaiken maailman muut turhuudet väärillä opeillaan kieltä pilannut henkilö Ville on onneksi poissa. Viellä kun Satun kielellisestävenkoilusta päästäisiin eroon.

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Punde » 29 Syys 2010 13:33

Mie puhun kans (etelä) Kymenlaakson murretta, lähes samaa ku kotkalaiset, mut en ihan niin rumaa ;) Kymmenen vuoden aikana tääl jns tarttunu pikkasen kans pohjois-karjalaa, ja jopa realcowboyn mainitsemaa konsonanttien geminoitumista puskee jo välillä mukkaa, varsinki ku puhhuu aboriginaalien kanssa.

Avatar
siiri.x
BB-talon ylijumala
Viestit: 4887
Liittynyt: 05 Joulu 2006 12:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja siiri.x » 29 Syys 2010 13:42

Murteista kauneimpia on kyllä nuo karjalan ja muut sen sukuiset. Mie tykkään :)

Niin nuo kuullostaa, puollustaa eivät kyllä kuulosta itäsuomalaiselta, sen sijaan juuri esim. n ja h usein sielläpäin kahdentuvat.

Villekö muuten ihan tosissaan sanoi vämppyyri ja piirtelö, vai oliko se jotain savolaista kieroilua?
.
Ihmisten edessä.

Avatar
Jason S.
Vastaava tuottaja
Viestit: 3776
Liittynyt: 18 Elo 2009 16:26

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Jason S. » 29 Syys 2010 14:56

Itselleni tuo "vämppyyri" ei kuulosta oudolta, itsekin sanon toisinaan vämppyyri, vaikka sehän on "vamppyyri" :wink: . Minulle on jotenkin helpompi sanoa "vämppyyri" kuin "vamppyyri".

"Piirtelöä" en ole koskaan sanonut/juonut mutta "jäätölöä" olen lapsena syönyt/nuollut.

Avatar
siiri.x
BB-talon ylijumala
Viestit: 4887
Liittynyt: 05 Joulu 2006 12:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja siiri.x » 29 Syys 2010 15:31

Minä sanon kyllä 'vampyyri'. Tai ehkä siinä on noin 1½ p:tä :)
.
Ihmisten edessä.

Avatar
siiri.x
BB-talon ylijumala
Viestit: 4887
Liittynyt: 05 Joulu 2006 12:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja siiri.x » 29 Syys 2010 19:13

Maaretta Tukiainen:

- Kausi on vasta vaiheessa, ja paljon käänteitä on vielä tulossa, hän lupaa.
Vaiheessa? Missä vaiheessa? :roll:

edit: Muuten: normipäivä. Mikä normi? Normi http://fi.wikipedia.org/wiki/Normi on eri asia kuin normaali :evil:
.
Ihmisten edessä.

Avatar
siiri.x
BB-talon ylijumala
Viestit: 4887
Liittynyt: 05 Joulu 2006 12:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja siiri.x » 29 Syys 2010 20:14

Suomen kielessä muuten käytetään desimaalipilkkua, ei pistettä :!: Monet käyttävät pistettä jopa puhekielessä :(
.
Ihmisten edessä.

Avatar
playtupus
Vaihtoasukas
Viestit: 314
Liittynyt: 21 Elo 2010 11:24
Paikkakunta: Hamina

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja playtupus » 29 Syys 2010 22:43

siiri.x kirjoitti:Suomen kielessä muuten käytetään desimaalipilkkua, ei pistettä :!: Monet käyttävät pistettä jopa puhekielessä :(
Nimenomaan näin! Tämäkin on jäänyt valittamatta minulta.
On olemassa kolmenlaisia matemaatikoita -niitä, jotka osaavat laskea ja niitä, jotka eivät. -Enrico Bombieri

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Punde » 29 Syys 2010 23:30

Pötkökirjoitus ei ole suotavaa, jää kertaheitolla lukematta. Eli ei sinällään ärsytäkään, mut onhan se harmillista kun parin enterinpainalluksen unohtaminen karkottaa osan yleisöstä ja mahdollisesti fiksutkin jutut jää lukematta (esimerkkiviestissä ei tosin ole sitä pelkoa).

Avatar
tuusannuuska
Kunniajäsen
Viestit: 7896
Liittynyt: 30 Syys 2007 00:24

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja tuusannuuska » 30 Syys 2010 00:23

Punde kirjoitti:Pötkökirjoitus ei ole suotavaa, jää kertaheitolla lukematta.
Sama käynyt mielessä tässä parina päivänä. Mutta kai jotkut vaan näpyttelee lämpimikseen näppäimistöä, ei sillä sit niin väliä lukeeko kukaan sitä viestiä?
The reason I swear so much is because fuck you.

Avatar
lotta383
BB-talon päällikkö
Viestit: 1917
Liittynyt: 07 Marras 2008 14:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja lotta383 » 30 Syys 2010 14:59

siiri.x kirjoitti:edit: Muuten: normipäivä. Mikä normi? Normi http://fi.wikipedia.org/wiki/Normi on eri asia kuin normaali :evil:
Tästä kitisin jossain jokin aika sitten, mutta sain vastaukseksi vaan kitinää takaisin siitä että tarkoittavat muka samaa.

Avatar
Zygerö
Tohtori
Viestit: 8329
Liittynyt: 15 Syys 2009 15:22

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Zygerö » 30 Syys 2010 15:07

^normi eli standardi, määritelmä siitä, miten jokin asia tulisi tehdä

Eli normipäivällä tarkoitetaan sitä, ettei sen päivän aktiviteetit eroa standardityöpäivästä/-arkipäivästä. Varmasti tiesittekin tämän, mutta mun mielestäni tuo on ihan käypä sana sellaiselle päivälle, jonka aktiviteetit eivät poikkea esim. oman perheen normeista.
"You mustn't fight the elephant. You mustn't fight anybody. War is a very silly way to behave you know." -Dr. Snuggles

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muu keskustelu”