Kielenhuoltoketju

Foorumilaisten sielunmaisema, huvit ja harrastukset, uutiset ja örveltäminen, mussutus ja mäkätys sekä kaikki muu taivaan ja maan väliltä!
Avatar
Mour
Isoveli
Viestit: 1892
Liittynyt: 23 Loka 2008 09:37
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Mour » 19 Tammi 2012 00:13

Ei missään nimessä ylä-aste! :D Kammottavaa. Tökkää hirvittävän pahasti silmään.

Aikaisemmin kiinnitin myös huomiota tuohon Salatut Elämät -kirjoitusasuun mutta en vaivautunut sanomaan siitä mitään. Erisnimet isolla alkukirjaimella, muuten vain ensimmäisen sanan ensimmäinen kirjain. Niin se näyttää fiksulta.
Älä hättäile, istu mättäälle, keitämmä kahvit, kyllä se pipo löytyy.

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Punde » 19 Tammi 2012 00:22

Ylä-aste on melkeinpä yhtä ärsyttävä kuin ylä aste.

Avatar
Benjamin
Jumalan ruoska
Viestit: 7551
Liittynyt: 16 Elo 2011 03:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Benjamin » 19 Tammi 2012 00:23

Tehdäänkö kompromissi, että yläaste on niin tyhmä sana muutenkin, ettei se näytä kivalta millään kirjoitustavalla! :tu

Avatar
Zygerö
Tohtori
Viestit: 8329
Liittynyt: 15 Syys 2009 15:22

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Zygerö » 19 Tammi 2012 13:07

Nää nyt ei vaan ole mitään mielipideasioita, näyttää ne omaan silmään miltä hyvänsä.

Eikös tuo orgasmienkelikin olis paljon kivemman näkönen Orgasmienkelinä?
"You mustn't fight the elephant. You mustn't fight anybody. War is a very silly way to behave you know." -Dr. Snuggles

Avatar
Benjamin
Jumalan ruoska
Viestit: 7551
Liittynyt: 16 Elo 2011 03:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Benjamin » 19 Tammi 2012 16:13

^ Ei, koska sitten se näyttäisi epätasapainoiselta. ;)
Samoin kun tuusannuuska näyttää pienellä kirjoitettuna paljon kivemmalta!
Tai no en tiedä, mutta o-kirjain näyttää sanan ensimmäisenä isolla kirjoitettuna tyhmältä.

Olen ehkä liian esteetikko ollakseni hyvä kieliopissa. :lol: (ja silti en koskaan tee kirjoitus virheitä! ;) )

Avatar
Annie
Käpylehmätehtaan työntekijä
Viestit: 506
Liittynyt: 16 Syys 2011 22:21

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Annie » 19 Tammi 2012 23:19

Kyllä musta kielioppisääntöjä voi rikkoa, mutta ne pitäisi osata ensin. Mua ei sen erityisemmin häiritse kirjoitusvirheet, koska voihan olla, että kyse on lukihäiriöstä tai muusta. Hyvä vain, että ihmiset kirjoittaa. Sellainen sanojen oksentaminen taas ärsyttää, jos tyypit ei yhtään mieti sitä, mitä esim. nettiin laittavat.

Asiasta toiseen. Aika paljonhan tehdään yhdys sana virheitä myös niin, että kirjoitetaan yhteen sanoja, jotka oikeasti kuuluisi kirjoittaa erikseen. Esim. totta kai ja itsestään selvä.

Avatar
Mour
Isoveli
Viestit: 1892
Liittynyt: 23 Loka 2008 09:37
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Mour » 19 Tammi 2012 23:24

^ Luulen syyllistyväni tuohon yhteen kirjoittamiseen välillä. Aikansa kun on nillittänyt yhdyssanavirheistä (erikseen kirjoittamisesta), niin välillä tulee kyllä ylilyöntejä sitten taas toisin päin. :blackeye
Älä hättäile, istu mättäälle, keitämmä kahvit, kyllä se pipo löytyy.

Avatar
knocker
Jumalan ruoska
Viestit: 15204
Liittynyt: 12 Loka 2009 16:27
Paikkakunta: Espoo

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja knocker » 19 Tammi 2012 23:42

Mulla kävi jossain vaiheessa nimenomaan nillittämisen takia niin, että aloin epäröimään yhdyssanojen oikeellisuutta, vaikka joskus kuvittelin olevani haka niissä. Nyt jos menee väärin, niin menkööt. Ei ole äikän kokeita kuitenkaan edessä, niin ei haittaa. Vaikka tosi pahat kielioppivirheet joskus ärsyttääkin.

Noissa isoissa alkukirjaimissa meitä ehkä hämää ja sotkee englannin kieli, missä niitä käytetään paljon enemmän. Ja mielestäni typerämmin.
a walking disaster

BB-Kärpänen
Isä Pernoo
Viestit: 3315
Liittynyt: 09 Loka 2009 06:42

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja BB-Kärpänen » 19 Tammi 2012 23:49

fucking äikän maikat taas täällä nillittää vittu se on iha sama miten gangi kirjottelee kunhan vittu raapustaa mua taas vituttaa ilta päivä lehdet et edes niissä ei osata kirjottaa kunnolla päivästäpäivään ihan törkeitä virheitä ja ne käännökset ulko maisista jutuista on täynnä virheitä piste
Itse tiedän sydämessäni, että siellä ei ole rikoksen muruakaan.
-Ilkka Kanerva

Avatar
dertsi
Puhuva pönttö
Viestit: 1711
Liittynyt: 19 Syys 2010 17:14

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja dertsi » 19 Tammi 2012 23:57

^ Onneksi tätä ketjua ei ole pakko lukea ja me fucking äikänopet saamme täällä vapaasti nillittää. [smilie=a_chuckle.gif]

Totta on, että toimittajillakin on usein kyllä oikeinkirjoitussäännöt hukassa. Virheitä saa bongailla jatkuvasti, vaikka useampi henkilö on tekstejä varmasti käsittelemässä ennen julkaisua (ainakin paperilehdissä).
When I see my face, there's not a single thing I'd change.

Avatar
tuusannuuska
Kunniajäsen
Viestit: 7896
Liittynyt: 30 Syys 2007 00:24

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja tuusannuuska » 20 Tammi 2012 00:17

Annie kirjoitti:Asiasta toiseen. Aika paljonhan tehdään yhdys sana virheitä myös niin, että kirjoitetaan yhteen sanoja, jotka oikeasti kuuluisi kirjoittaa erikseen. Esim. totta kai ja itsestään selvä.
Näissä on osassa vielä mukana sekin ihanuus, että säännöt on muuttuneet matkan varrella (olisin tonkin muuten kirjottanut yhteen, mutta google sanoi että pistä vaan erikseen...). Esimerkiksi niinkuin on ennen kirjoitettu yhteen, nykyään niin kuin on erikseen.

Toisaalta en jaksa noista epämääräisistä ilmaisuista ottaa ressiä, kunhan merkityksellisemmät sanat tulee kirjoitettua oikeassa paikassa yhteen ja erikseen.
The reason I swear so much is because fuck you.

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Punde » 20 Tammi 2012 00:38

tuusannuuska kirjoitti:Toisaalta en jaksa noista epämääräisistä ilmaisuista ottaa ressiä, kunhan merkityksellisemmät sanat tulee kirjoitettua oikeassa paikassa yhteen ja erikseen.
Luotan omaan kielipäähän sen verran, että jos tarttee liikaa miettiä pitäiskö jotkut sanat kirjoittaa yhteen vai erikseen, niin sillä ei oo mitään väliä ellei jotain stanan supervirallista ja hypertärkeää dokumenttia kirjoita.

Kunhan palo auto kirjoitetaan yhteen. Ja jos joutuu miettimään kirjoitetaanko paloauto todella yhteen, niin sit kohdistan ivaa siihen suuntaan.

Avatar
Benjamin
Jumalan ruoska
Viestit: 7551
Liittynyt: 16 Elo 2011 03:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Benjamin » 20 Tammi 2012 00:50

Annie kirjoitti:Asiasta toiseen. Aika paljonhan tehdään yhdys sana virheitä myös niin, että kirjoitetaan yhteen sanoja, jotka oikeasti kuuluisi kirjoittaa erikseen. Esim. totta kai ja itsestään selvä.
Itse kirjoitan AINA totta kai -sanan yhteen! Eli tottakai. Se näyttää yksinkertaisesti paremmalta niin, ja ei jää kellekään epäselväksi mistä sanasta on kyse. Toki tiedän miten se oikeasti kirjoitetaan, mutta tuota(kin) sääntöä rikon tahallani. Itsestäänselvässä sama homma!
Ja suurinpiirtein.. Näitä löytyy!

Sellaisia sanahirviöitä toki on, joista en itse enää tiedä miten ne pitäisi kirjoittaa. Esimerkiksi jotkut yhdyssanat, joissa on kolme tai jopa neljä sanaa! Joskus ei ole mitään tietoa, voiko kaikkia kirjoittaa yhteen pötköön.

Edit: Eniten häiritsee pilkkuvirheet! En aina itsekään niitä osaa, mutta joskus täydellinen pötkökirjoitus on karseaa luettavaa, ja joskus pilkku väärässä paikassa muuttaa koko merkityksen.

- Kuka on suosikkisi Voice of Finlandissa?
- Seppo ärsyttää kyl kun kaikki on nii hyvii.


Moni oikeasti kirjoittaa noin, ettei muista laittaa pistettä tai pilkkua Seppo-sanan jälkeen. :D (tai mikä nimi nyt suosikkina onkaan).
Tuohan näyttää nyt siltä, että SEPPO on se joka ärsyttää. Tajusiko kukaan?

Sitten vielä tämä perinteinen:
1) Armoa ei Siperiaan
2) Armoa ei, Siperiaan
3) Armoa, ei Siperiaan

PIENI ero, mitä noista käyttää..

Avatar
FankiKitsune
Big Brother
Viestit: 6042
Liittynyt: 27 Marras 2010 16:04

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja FankiKitsune » 20 Tammi 2012 01:07

Annie kirjoitti:Asiasta toiseen. Aika paljonhan tehdään yhdys sana virheitä myös niin, että kirjoitetaan yhteen sanoja, jotka oikeasti kuuluisi kirjoittaa erikseen. Esim. totta kai ja itsestään selvä.
Mä kirjotan aina tottakai, koska jotenki tosta totta kai:sta tulee mieleen epäröivä tyyliin "totta, kai?" eikä tottakai! :D
That damn fox!

Kuva

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Punde » 20 Tammi 2012 01:11

Mie kirjotan aina tottokai (google it, tai käyttäkää bbplazan hakua), koska se on eräänlainen kunnianosoitus eräälle 90-luvulla toimineelle BBS:lle. Aikana ennen internetin nousua. Aikana kun 33,6k baudia oli superhighway.

Avatar
Benjamin
Jumalan ruoska
Viestit: 7551
Liittynyt: 16 Elo 2011 03:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Benjamin » 20 Tammi 2012 01:13

^ Tottokoi on myös hurjan persoonallinen, eli pidä se!
Jonksu kirjoitti:
Annie kirjoitti:Asiasta toiseen. Aika paljonhan tehdään yhdys sana virheitä myös niin, että kirjoitetaan yhteen sanoja, jotka oikeasti kuuluisi kirjoittaa erikseen. Esim. totta kai ja itsestään selvä.
Mä kirjotan aina tottakai, koska jotenki tosta totta kai:sta tulee mieleen epäröivä tyyliin "totta, kai?" eikä tottakai! :D
Itse asiassa olen samaa mieltä! Sanan ajatus kärsii, jos sen kirjoittaa oikeaoppisesti.

mävaan
Uimavalvoja
Viestit: 430
Liittynyt: 27 Marras 2011 16:18

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja mävaan » 20 Tammi 2012 15:51

Kielenhuoltoketju, eikä kukaan huomannut näin hauskaa virhettä:
orgasmienkeli kirjoitti:Kaniit ja Rohkeat.
:lol:
orgasmienkeli kirjoitti: Minusta ä ja a eivät vaan millään sovi peräkkäisiksi kirjaimiksi, vaikka miten tiedostaisinkin että se on kieliopillisesti oikein.
Tässä olen ihan samaa mieltä. Tosin en silti viivaa laittaisi väliin. Välillä voi vaikka kirjoittaa jonkun muun vastaavan sanan tilalle...
Zygerö kirjoitti:Eikös tuo orgasmienkelikin olis paljon kivemman näkönen Orgasmienkelinä?
orgasmienkeli kirjoitti:^ Ei, koska sitten se näyttäisi epätasapainoiselta.
Jos tasapainoa kaipaat, miten olisi OrgasmiEnkeli
Tai vielä tasapainoisempi: OrgasmienkelI :wink2:

Leikki sikseen. Olen alkanut pitää isoja kirjaimia huonon näköisinä. Onneksi meillä ei kirjoiteta lauseen keskellekin isoja kirjaimia, kuten saksalaisilla on tapana. En ole sitä opiskellut, mutta huhuja kuullut.
Jonksu kirjoitti:Mä kirjotan aina tottakai, koska jotenki tosta totta kai:sta tulee mieleen epäröivä tyyliin "totta, kai?" eikä tottakai!
tuusannuuska kirjoitti:Esimerkiksi niinkuin on ennen kirjoitettu yhteen, nykyään niin kuin on erikseen.
Ilmankos musta välillä tuntuu, että en osaa kirjoittaa. Eihän ne voi sääntöjä muuttaa sen jälkeen, kun on koulusta päässyt.

Jotenkin koin naurettavana myös kaunokirjoituksen muuttamisen. Ennen oli hienoa ja koukeroista ja tottakai (:wink2:) siitä muodostui jokaiselle oma käsiala. Sitten koululaitos keksi, että opetetaan yhdellä kertaa käsialatyyppinen kaunokirjoitus.

Ensimmäinen ongelma on se, että jokaisella on omanlaisensa käsiala. Toisekseen, eivät kovin äkkiä ainakaan keksineet, että miten ne pitäisi kirjoittaa oikein. Mulla jokainen lapsi on joutunut opettelemaan erilaisen kaunokirjoituksen (jossa en tietenkään osaa auttaa, kun tekisin vanhan mallin mukaan). Opettajatkin sanoivat, että ei ole helppoa, kun heillekään ei ole vielä selvinnyt, että miten eri kirjaimet liittyvät toisiinsa. On paljon erilaisia peräkkäisten kirjainten yhdistelmiä ja heille tulleet ohjeetkaan eivät olleet täydelliset, vasta hakusessa.

Ja kuitenkin noistakin kaunokirjoitusmalleista jokaiselle lapselle tulee se oma käsiala edelleen. [smilie=a_doh.gif]

Ennen vanhaan jokainen (pieni) kirjain alkoi ja loppui samasta kohdasta, niin niistä tuli saumaton ketju. Kirjaimet oli samanlaisia, vaikka ne oli minkä kirjaimen vieressä. Jotain pieniä poikkeuksia oli, esim. o-kirjain sanan viimeisenä kirjaimena.

Ja numerouudistus:
Ykkösessä ei ole kuin yksi viiva ja seiskassa kuuluu olla poikkiviiva. Ei mitään epäselvyyksiä!

Miten erottaa sakaralla tehty ykkönen nykyisestä seiskasta. :noup:

Onneksi elämme tietokoneaikakautta. [smilie=a_chuckle.gif]

edit: varsinkin pisteitä lisätty ennen hymiöitä. :blackeye

Avatar
dertsi
Puhuva pönttö
Viestit: 1711
Liittynyt: 19 Syys 2010 17:14

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja dertsi » 21 Tammi 2012 02:20

mävaan kirjoitti: Ja numerouudistus:
Ykkösessä ei ole kuin yksi viiva ja seiskassa kuuluu olla poikkiviiva. Ei mitään epäselvyyksiä!

Miten erottaa sakaralla tehty ykkönen nykyisestä seiskasta. :noup:

Onneksi elämme tietokoneaikakautta. [smilie=a_chuckle.gif]
Minä yritin joskus omaksua itselleni tuota "uutta seiskaa", mutta se näytti niin höpsöltä, että palasin vanhaan tyyliin.

Minusta on aivan järjetöntä, että kaunokirjoitusta opetetaan niin tarkasti. Kaunokirjoituksen kontrollointi loppui (ainakin meillä) yläkouluun siirryttäessä; jokaisella on oma käsiala.

Jos nyt joku tulisi mussuttamaan, että t-kirjaimeni pitäisi olla vähän lyhyempiä, siis lyhyempiä kuin k- ja l-kirjaimet, vetäisisin moista mussuttajaa turpaan. Rajansa kaikella.

Mutta mitä tulee aahan ja äähän peräkkäisinä kirjaimina, niin kyllähän niiden käyttö on aivan luontevaa, kun on kyse yhdyssanasta (esim. yläaste).
When I see my face, there's not a single thing I'd change.

Avatar
Tirkka
Isoveli
Viestit: 8346
Liittynyt: 13 Elo 2006 21:47
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Tirkka » 22 Tammi 2012 00:43

Kuten isäni aina tuppaa sanoa: "Onhan se jalansija nyt ihan eri asia kuin sian jalaka".

Tiivistää aika hyvin oman asenteeni tähän kielioppihomosteluun, vaikka itsellänikin selkeästi väärin kirjoittaminen sattuu joskus silmiin. Erityisen usein tämä tulee esiin kun luen teksti-tv:tä, olipa kyseessä ylen tai maikkarin teksti-tv. Esim. sana "kontrahti" tuntuu olevan niiden toimittajien suosiossa vaikkei sellaista sanaa ole olemassakaan.
Totuus on tuolla ulkona.

Avatar
Zygerö
Tohtori
Viestit: 8329
Liittynyt: 15 Syys 2009 15:22

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Zygerö » 22 Tammi 2012 01:03

Tirkka kirjoitti:Esim. sana "kontrahti" tuntuu olevan niiden toimittajien suosiossa vaikkei sellaista sanaa ole olemassakaan.
Onpas. Se on vaan vanhentunut sana.

Tä(ä) on taas sitten ihan pelkkää nillitystä (ja valitettavasti kohdennettu jopa erästä erittäin arvostettua plazalaista kohtaan), mutta en ymmärrä, miksi ei voi kirjoittaa sanaa tää kahdella äällä, vaikka sen periaatteessa lukeekin tää, oli siinä sitten yksi tai kaksi äätä. Jos nyt kävi epäselväksi, niin oli kohdistettu Taikalle, kaikella rakkaudella.
"You mustn't fight the elephant. You mustn't fight anybody. War is a very silly way to behave you know." -Dr. Snuggles

Avatar
Taika
Isoveli
Viestit: 1594
Liittynyt: 10 Loka 2009 20:54
Paikkakunta: Salo

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Taika » 22 Tammi 2012 01:26

Punde kanteli tälle, että tämmöstä täällä puhutaan ja voin kertoa, et mä luen sen ihan tä, en tää. Tä on onnellinen, et mä olen erittäinen arvostetettu plazalainen. Tä kiittää. [smilie=vibes.gif]

Ja kirjotanks mä useinkin noin? :D
Kuva

Avatar
Tirkka
Isoveli
Viestit: 8346
Liittynyt: 13 Elo 2006 21:47
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Tirkka » 22 Tammi 2012 01:48

Et ainakaan niin usein että itse olisin yhtään kertaa huomannut. :scratch
Totuus on tuolla ulkona.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muu keskustelu”