Työ, koulu ja opiskelu

Foorumilaisten sielunmaisema, huvit ja harrastukset, uutiset ja örveltäminen, mussutus ja mäkätys sekä kaikki muu taivaan ja maan väliltä!
Avatar
dertsi
Puhuva pönttö
Viestit: 1711
Liittynyt: 19 Syys 2010 17:14

Re: Mussutus ja mäkätys -thread

Viesti Kirjoittaja dertsi » 15 Kesä 2013 23:31

Onneksi en mennyt yliopistoon. Näin kesän viihdytteeksi otin kesäkurssin, joka on näissä opinnoissa varsin ainutlaatuinen: joutuu oikeasti lukemaan ja pänttäämään teoksia, jotka ovat enemmän tätä yliopistotutkimusscheissea kuin käytännön amk:ta.

Lukeminen on ihan älyttömän hidasta, kun vähän väliä tulee vastaan joku "kollektiivinen representaatio" tai muu vastaava sanahirviö, joka pitää googlettaa, että ymmärtää, mistä on kyse.

Olisi varmaan parempiakin tapoja viettää viikonloppua. No ensi viikonloppuna töissä, eli silloinkaan ei relata. [smilie=a_teeth.gif]
When I see my face, there's not a single thing I'd change.

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Re: Mussutus ja mäkätys -thread

Viesti Kirjoittaja Punde » 16 Kesä 2013 00:07

dertsi kirjoitti:Lukeminen on ihan älyttömän hidasta, kun vähän väliä tulee vastaan joku "kollektiivinen representaatio" tai muu vastaava sanahirviö, joka pitää googlettaa, että ymmärtää, mistä on kyse.
Nyt täytyy mussuttaa, että miten PISA-menestynyt Suomen opetuslaitos on voinut näin epäonnistua jos yliopistoon, tai amkkiin, pyrkivät eivät tajua sanoja kollektiivinen tai representaatio?

Oon oikeesti äimän käkenä.

Avatar
dertsi
Puhuva pönttö
Viestit: 1711
Liittynyt: 19 Syys 2010 17:14

Re: Mussutus ja mäkätys -thread

Viesti Kirjoittaja dertsi » 16 Kesä 2013 01:58

^ Ja minun tapauksessani on kyse vieläpä henkilöstä, joka on valittu kahteen eri yliopistoon ja yhteen amk:hon.

Tiedän toki, mitä kollektiivinen tarkoittaa. Ja osaan myös englannin kielen kautta päätellä, mitä representaatio tarkoittaa. Mutta mitä ihmettä tarkoittaa kollektiivinen representaatio? Selitä minulle, pyydän, koska minä en ymmärrä.
When I see my face, there's not a single thing I'd change.

Avatar
Benjamin
Jumalan ruoska
Viestit: 7551
Liittynyt: 16 Elo 2011 03:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mussutus ja mäkätys -thread

Viesti Kirjoittaja Benjamin » 16 Kesä 2013 02:14

Julkisilla sektoreilla on tänä globaalisesti massiivisena aikana oltava kollektiivisesti varautuneita siihen, että resentaatiot muuttuvat radikaalisti ja globaalit ongelmat tulevat kasvamaan entisestään.
Olen huolissani individualistisesta käyttäytymismallista, jossa henkilö A ei anna henkilölle B samoja eväitä kun henkilölle C. Tämä on suuri ongelma ja Ruotsissa tästä tulisi jo se assosiaatio, että korruptio on nousussa.
Elämme abstraktissa illuusiossa, josta ei ilman autenttisia referaatteja päästä muuhun kun absurdiin provokaatioon.

Lasketaan toleranssi minimiin, eikä anneta vulgaareille tai fanaattisille ihmisille mahdollisuutta pitää globaaleita ongelmia absoluuttisen korkeina.

Informoin teitä, jos keksin kompromissin näihin konflikteihin. Suhtaudun tähän kuitenkin skeptisesti, enkä usko että asia suvereenisti vielä tulevina vuosikymmeninä muuttuu.

Universaalit ongelmat on kuitenkin aina ratkaistavana, joten älkööt luovuttako, toverit!

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Re: Mussutus ja mäkätys -thread

Viesti Kirjoittaja Punde » 16 Kesä 2013 02:20

dertsi kirjoitti:Mutta mitä ihmettä tarkoittaa kollektiivinen representaatio? Selitä minulle, pyydän, koska minä en ymmärrä.
Minkähänlaisessa kontekstissa moisesta puhutaan, koska se selvittää yleensä 95%. Jos mitään kontekstia ei olisi ja pyydettäisiin jossain kouluhakutestissä tms. selittämään ni lähtisin sanojen merkityksestä ja sitten siitä rakentamaan eri vaihtoehtoja ja yhdistelmiä, joita löytää ja keksii useita helposti, jos mitään muuta kontekstia ei ole.

Nyt vaan käsitin et luet jotain tiettyä kirjaa tai vastaavaa mistä konteksti tietenkin selviää, etkä silti tajua, ni en tiedä mitä tähän pitäis vastata :)

Avatar
dertsi
Puhuva pönttö
Viestit: 1711
Liittynyt: 19 Syys 2010 17:14

Re: Mussutus ja mäkätys -thread

Viesti Kirjoittaja dertsi » 16 Kesä 2013 09:44

^ Luin teosta, jossa käsitellään media-analyysiä. Ja tuo nimeomainen kohta käsitteli representaatiota, jolla ei ko. teoksen mukaan edes ole suoranaista suomennosta, koska se voidaan ymmärtää monella tavalla. [smilie=a_teeth.gif]

Ja tuo "kollektiivinen representaatio" oli vain esimerkki. Koko teoshan on täynnä vastaavanlaisia sanahirviöitä ja konkeroisia lauserakenteita. En ymmärrä, miksi asiat pitää sanoa noin vaikealla tavalla. :D Opiskelen toimittajaksi, joten minä yritän aina sanoa asiat mahdollisimman yksinkertaisesti, että kaikille menisi viesti perille.

Mutta enpä mitään pänttääjätyyppiä ole muutenkaan. Aiemmin olin todellinen hikke, mutta silloinkaan en päntännyt, vaan menestys johtui lähinnä siitä, että osasin poimia kaiken olennaisen tiedon. Pitäisi varmaan vaan lukea enemmän tuontyyppisiä tekstejä, niin lukutaito kehittyisi.
When I see my face, there's not a single thing I'd change.

Avatar
Wendla
BB-talon päällikkö
Viestit: 1973
Liittynyt: 16 Syys 2019 08:32

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja Wendla » 07 Marras 2019 09:46

Rakastan omaa työtäni, olen ehdottomasti omalla alallani. Haasteita vain aiheuttaa jatkuva kiire ja se, että viranhaltijana vastaan kuitenkin resurssipulasta huolimatta itse siitä, jos määräajat paukkuu ylitse. Lisäksi sekin harmittaa, että en kiireen takia pysty yleensä panostamaan asiakkaideni kohtaamiseen ja heidän asioihinsa läheskään niin paljoa kuin tarvitsisi. Mutta onneksi on sentään uskomattoman ymmärtäväinen ja ihana esimies, joka jaksaa aina muistuttaa, että hän tulee avuksi, jos määräajat uhkaa täyttyä. Hän on kyllä sellainen kultakimpale, että vaikea edes uskoa todeksi.

Olen tässä miettinyt, että mitähän haluaisin tehdä, kun työni loppuvat vuoden vaihteessa. Haluaisinko etsiä lisää töitä/ kysyä jatkomahdollisuudesta? Haluaisin kyllä. Mutta olisiko järkevämpää tässä kohtaa vain vääntää gradu loppuun ja miettiä vasta sitten töitä? Olisi varmasti. Mutta kun gradu ei nappaa sitten yhtään.

Avatar
Zygerö
Tohtori
Viestit: 8329
Liittynyt: 15 Syys 2009 15:22

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja Zygerö » 17 Maalis 2020 17:20

Ensimmäinen päivä etätyöskentelyä kohta takana. Joutuu vissiin jonkun aikaa nyt hoitamaan hommia kotoa käsin. En oikein tiiä tykkäänkö tästä vai en.
"You mustn't fight the elephant. You mustn't fight anybody. War is a very silly way to behave you know." -Dr. Snuggles

Avatar
Marjo
Television orja
Viestit: 773
Liittynyt: 02 Loka 2006 21:23

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja Marjo » 18 Maalis 2020 18:48

Mulla oli tänään toinen etätyöpäivä, pojalla kolmas etäkoulupäivä. Mulla kyllä räjähtää pää ennen kuin tää etäkoulu loppuu. [smilie=a_listenuppunks.gif] Tota lasta ei ole peruskoulu kiinnostanut 8,5 vuoteen, eikä tilanne varmaan nyt tässä lähiviikkoina tule muuttumaan.

Sillä on ADHD, mutta luojan kiitos se ylivilkkaus on iän myötä hävinnyt, mutta sen keskittymiskyky loppuu klo 13 paikkeilla ihan seinään, kun aamulla otetun lääkkeen vaikutus loppuu. :whois: Että tarvii vaan koittaa saada se ajoissa nukkumaan ja ajoissa ylös, että saa kouluhommat alkuun ennen kuin mulla on oma aamupalaveri klo 8 jälkeen. Huomenna on enkun koe klo 8.05, niin ehkä se siihen sentään herää...

Sain onneksi peruttua ensi viikon talviloman, ja teen töitä. Ei täällä kotona saisi mitään tehtyä kuitenkaan, kun pitäisi pitää läksyparkkia. Siinä vaiheessa kun kotikoulu loppuu, loma tulee kyllä tarpeeseen. :madone:

Avatar
Wendla
BB-talon päällikkö
Viestit: 1973
Liittynyt: 16 Syys 2019 08:32

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja Wendla » 19 Maalis 2020 06:54

Miulla korona ei ole vielä hirmuisesti vaikuttanut työskentelyyn. Ainoa ero tähän mennessä on ollut, että asiakkaita tavataan vain, jos se on ihan välttämätöntä. Asiat pyritään hoitamaan pääsääntöisesti puhelimitse tai kirjallisesti. Määräajoista joustetaan tarvittaessa ja kiireellisimmät asiat hoidetaan ensin (tosin niinhän se on aina ollut, joskin ilman määräajoista joustamista). Tosin sillä tavalla voisi kyllä vaikuttaa, että voisi tulla ylityömääräys ja vapaapäivänä kutsu töihin. Pitää toivoa, että tilanne ei pääse kriisiytymään.
Ainiin ja enää ei kätellä. Se tuntuu hassulta.

Avatar
Wendla
BB-talon päällikkö
Viestit: 1973
Liittynyt: 16 Syys 2019 08:32

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja Wendla » 24 Touko 2021 15:08

Pyysin puolisoa opponoimaan graduani. Totesin puolisolle, että mikäli graduohjaaja hyväksyy tulososion jotakuinkin tuollaisena, niin suurin työ on nyt tehty. Mutta jos ohjaaja toteaa, että se on täyttä paskaa, niin sitten oon kusessa. Noh puoliso siihen sitten vain: "Tuskimpa. Kyl se sen verran puuduttavaa lukemista oli, että on se tutkimusta." Hienoa kun ollaan molemmat samoilla linjoilla siitä, miten tärkeä ja merkityksellinen juttu tää gradu on. :lol:

Lisäys: Tuli mieleen aiemmat pohdintani gradusta. Koska kyseessä vain gradu ja olen vielä täysin aloitteleva, niin "tutkimukseni" (en edes viitsi väittää millään tapaa tasokkaaksi tieteelliseksi tutkimukseksi) on suoraan sanottuna täyttä paskaa. Mutta koska kyseessä vain gradu, niin sitä paskaa todennäköisesti odotetaankin miulta. Eli näin kärjistetysti todettuna teen paskaa "tutkimusta", jota miulta juuri odotetaankin. Mikä järki? :D

Avatar
Marjo
Television orja
Viestit: 773
Liittynyt: 02 Loka 2006 21:23

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja Marjo » 06 Kesä 2021 21:27

Mä vaihdoin työtehtäviä n. 1,5kk sitten. Sopimus on syyskuun loppuun, sitten paluu entisiin hommiin, jos ei jatkosta tuolla sitten saada sovittua. Tosi kiinnostavaa ja kivaa on ollut, enkä ehdi oppia läheskään kaikkea sinne syyskuun loppuun mennessä, varsinkin kun lisäkoulutuksiin tulee taukoa kesälomien takia.

Siellä mun vanhoissa hommissa on ollut aika hiljaista nyt viime viikkoina, ja sit taas näissä uusissa hommissa riittää tekemistä enemmän kuin on tekijöitä, niin ei ole ehtinyt työajalla surffailemaan netissäkään tai muuta touhuamaan, niin meni julkkis-BB:kin ihan ohi. Hämmentävää, kun työajan käyttää oikeasti työntekoon, eikä ole niitä luppoaikoja. Tosin tässäkin on kuulemma yleensä heinäkuu tosi hiljainen, niin voi olla että loman jälkeen on sitten erilainen tilanne...

Joka tapauksessa tää on tosi kiva irtiotto siitä vanhasta tutusta, ja vähintäänkin auttanee kun olisi tavoitteena löytää vakipaikka jostain muualta, mielellään kuitenkin samalta työnantajalta. Ainakin tällä hetkellä kyllä tuntuu, että oikein mielelläni jatkaisinkin tässä, esimies ja tiimikaverit vaikuttavat tosi kivoilta, ja itse työkin on kiinnostavaa ja tosiaan opittavaa riittäisi tosi pitkäksi ajaksi vielä, ennen kuin osaa edes perusasiat kaikista osioista, sen jälkeen sitten vielä saisi sitä syvempää osaamista rakennettua. Mutta miinuksena on sitten se, että palkka mulla laski tässä siirtymässä. Mulla oli vanhassa työssä ilta- ja viikonlopputöitä, niin jäi niiden lisät pois, ja lisäksi oli parinsadan euron lisä peruspalkan lisäksi ihan kuukausipalkkana, niin ne jäi pois (ja ne saa takaisin palatessa, tai ainakin oletan että niitä viikonlopputöitäkin saisi jatkaa). Eli jonkunlaista keskustelua pitäisi asiasta käydä siinä vaiheessa, jos olisi sitä jatkoa tarjolla... Mutta sen näkee sitten lomien jälkeen, että onko jotain tarjolla vai ei.

Avatar
Wendla
BB-talon päällikkö
Viestit: 1973
Liittynyt: 16 Syys 2019 08:32

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja Wendla » 30 Heinä 2021 16:38

Apuva, apuva, apuva... Oottelen täällä kauhulla graduohjaajan näkemystä siitä, että onko gradu riittävän hyvä siihen, että voisi laittaa plagioinnin tarkistukseen ja sitten palauttaa tarkastettavaksi ja arvioitavaksi. Hiukkasen kuumottaa. Ja pää posahtaa, jos vielä jotain pitää tehdä, muokkailla tai korjailla. Tää odottaminen on karmivaa, tulee mieleen ties mitä kauhukuvia. Tarttis nyt kyllä ehdottomasti jotain tekemistä.

Avatar
Wendla
BB-talon päällikkö
Viestit: 1973
Liittynyt: 16 Syys 2019 08:32

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja Wendla » 18 Elo 2021 18:04

Tässä varmaan pikkuhiljaa tukin tämän keskustelun omilla gradupanikoinneillani, mutta ei kamala... Gradu on plagioinnin tarkastuksessa. Omasta mielestäni en ole plagioinut, tarkistin sen itsekin plagioinnintarkastusohjelmalla ennen palautusta. Mutta silti on aika epärealistinenkin kauhu päällä. Usko omiin opiskelutaitoihin ja opiskelijaitsetunto on tällä hetkellä ihan nollassa, joten mielessä vain koko ajan kauhukuvia, että möhlin ihan viimetingassa täysin, koko gradu hylätään enkä valmistu koskaan. Järjellä ajateltuna nämä kauhukuvat ovat epärealistisia, mutta silti vain niin kuumottaa. Varsinkin kun ensimmäistä kertaa opinnäytetyö, jossa oon käyttänyt paljon myös suomalaisia lähteitä, niin pelottaa entä jos kuitenkin esim jotkut lauseet ovat liian samanlaisia alkuperäisteen lähteiden lauseiden kanssa. Toisaalta joissain asioissa (esim. lakitekstit) alkuperäistä ilmaisumuotoa ei edes voi paljoa muokata, jotta asiasisältö ei siinä sivussa myös muutu. Puuuuh. Kaipaan sitä aikaa kun käytin kandin plagioinnin tunnistuksessa ja tyytyväisenä totesin, että eipä näkynyt merkkejä plagioinnista. No ei tietenkään näkynyt, kun suurin osa lähteistä oli kandissa englanniksi, mutta koska kandi oli suomeksi, niin ei mitenkään voinut teksti vastata alkuperäisten lähteiden tekstiä.

Hyi kamala ei kyllä enää ikinä mitään gradun tapaistakaan. Tiedostan kyllä, että olen itse luonut siitä itselleni ihan liian suuren mörön ja siitä kai nämä kauhukuvatkin johtuu. Järjetöntä, mutta silti niin järkyttävää.

Avatar
Risto
Isoveli
Viestit: 6644
Liittynyt: 10 Loka 2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja Risto » 18 Elo 2021 21:00

Pidän sulle peukkuja Wendla! :thumbsup

Avatar
Wendla
BB-talon päällikkö
Viestit: 1973
Liittynyt: 16 Syys 2019 08:32

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja Wendla » 19 Elo 2021 15:53

Risto kirjoitti:
18 Elo 2021 21:00
Pidän sulle peukkuja Wendla! :thumbsup
Kiitosta. Ehkä se auttoi, sillä läpäisi tarkastuksen. Huh!

Avatar
Wendla
BB-talon päällikkö
Viestit: 1973
Liittynyt: 16 Syys 2019 08:32

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja Wendla » 21 Elo 2021 11:23

On kyllä jännä tunne, kun kaikki opinnot on nyt käytännössä suoritttu. Pikkuhiljaa tajuntaan alkaa iskeä se todellisuus, että tässähän ollaan ihan oikeasti valmistumassa. Jollain tapaa ajatus on jopa aavistuksen pelottava, vaikka järjellä ajateltuna ei kai siinä mitään kovin ihmeellistä ole. Onhan sitä jo muutenkin tullut oltua alan hommissa parisen vuotta jo ennen valmistumistakin, niin eipä se työelämäänkään siirtyminenkään mikään uusi juttu ole.

Ehkä se on osin se, että ennen elämä ja elämänvaiheet ovat tietyllä tapaa rytmittyneet pitkälti opintojen pohjalta. Tiesi aina, että opinnot ovat tietynlainen välivaihe, kestävät jonkin tietyn ajan ja sitten on taas seuraavan vaiheen aika. Ala-aste kuusi vuotta. Yläaste kolme vuotta. Lukio neljä vuotta. Okei, yliopisto päälle 8 vuotta, siis hieman pidempää kuin alunperin suunnittelin. Mutta silti yliopistonkin osalta tiesi, että se on se tietty ajanjakso, tietty vaihe elämässä. Ja nyt sitten on edessä työelämä, joka kestää...? Joitain kymmeniä vuosia? Todennäköisesti. Niin epämääräisen tuntuista.

Jossain määrin kai vähän hirvittää ajatus, että enhän vain joudu siihen yksitoikkoiseen oravanpyörään, jossa koko elämä pyörii päivästä toiseen saman kaavan mukaisesti työn ympärillä. Vaikka tokihan työpaikkaa voi vaihtaa, jos liian puuduttavalta ja kaavamaiselta alkaa tuntua. Mutta kyllä tuo ajatus tulevasta työelämästä on vain jollain tapaa niin erilainen kuin mihin on tottunut.

Pitää kyllä oikeasti koittaa löytää elämään lisää sisältöä. En varmasti ala elämään vain työlleni, vaikka omaa alaani rakastankin.

Mutta onhan se silti kieltämättä ihan helvatun mahtava tunne, että opinnot on viimeinkin suoritettu.

Lisäys: ja hyvä huomata heti näin viestin lähettämisen jälkeen, että näille opinto- ja työpälätyksilleni olisi ollut parempikin paikka. Hupsista. Pahoitteluni.
Viimeksi muokannut Karhu, 21 Elo 2021 20:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Siirretty siihen parempaan paikkaan

Avatar
Wendla
BB-talon päällikkö
Viestit: 1973
Liittynyt: 16 Syys 2019 08:32

Re: Työ, koulu ja opiskelu

Viesti Kirjoittaja Wendla » 30 Syys 2021 18:22

Raaaah. Nyt nakertaa ihan helkutikseen. Oon ihan ymmälläni yliopiston ja sen ohjeistusten kanssa. Verkkosivuilla lukee, että jos haluaa valmistua syyslukukauden loppuun mennessä, niin todistushakemus tulee olla laitettuna 30.11. mennessä. Jossain kohtaa verkkosivuja lukee, että valmistuspäiväksi tulee joko päivä jolloin todistushakemus on jätetty tai sitten päivä jolloin viimeiset opintopisteet tulee rekisteriin, riippuen kumpi ajankohta viimeisin. Toisaalla sitten lukee, että ennen todistuksen hakua tulee hakea opintojen kokoamista amanuenssilta, mitä sitten ei taas voi hakea ennen kuin kaikki opintopisteet on rekisterissä. Eli siitä näkökulmasta valmistumispäiväksi ei edes voisi tulla tulla viimeisien opintpisteiden rekisteröitymispäivä. Ota nyt tuosta selvää.

Noh, viikko sitten sain tietää graduohjaajaltani, että todistushakemus pitäisi olla tehtynä viimeistään 30.9. mennessä, koska johonkin ihmeen järjestelmään tulee 3 kk:n käyttäkatko. Siinä kohtaan olin vähän yllättynyt, että öööh okei, miksi missään ei sanota näin? Koitan kuumeisesti miettiä, että saanko nyt hakea sitä tutkintotodistusta vai en, kun opintoja ei ole koottu. Yritän koko viikon tavoittaa amanuenssia, laitan kaksi sähköpostia asiaan liittyen, yritän soittaa useamman kerran. En saa yhteyttä.

Nyt sitten menin lomakkeelle,jolla tutkintotodistusta haetaan. Lomakkeella sanotaan, että opinnot pitää olla koottuna. No eipä ole. Vasta viikko sitten kuulin, että 30.9. mennessä pitäisi olla tutkintotodistus haussa, enkä ole saanut amanuenssiin yhteyttä sen jälkeen. Saa nähdä, miten tässä nyt käy. Pitääkö tässä nyt sitten odottaa kolme kuukautta ihan vain siksi, että jokin järjestelmä menee kiinni, vaikka siitä ei ole edes ilmoitettu virallisesti? Ei mitään järkeä. Sitä paitsi miun opiskeluoikeus päättyy tasan kolmen kuukauden kuluttua! En ymmärrä.

Antakaa nyt vain miulle ne kirotun paperit, jumakeuta! :madone:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muu keskustelu”