Suuri Mummokeskustelu (Asukkaiden nimittely)

Tiedotteet, kysymykset ja palaute koskien sivustoa ja foorumia.
Vastaa Viestiin

Onko asukin kutsuminen mummoksi mielestäsi hyväksyttävää?

Mummottelu ei ole hyväksyttävää
0
Ei ääniä
En osaa sanoa / ihan sama
13
87%
Mummottelu on hyväksyttävää
2
13%
 
Ääniä yhteensä: 15

Avatar
rink
Ylläpitäjä
Viestit: 5728
Liittynyt: 28 Elo 2006 15:08

Suuri Mummokeskustelu (Asukkaiden nimittely)

Viesti Kirjoittaja rink » 01 Loka 2022 10:48

Jatketaan Mummo-keskustelua tässä threadissa. Ja tehdään samalla kysely siitä, että onko mummottelu ok vai ei. Laitan oman kommenttini tästä hetken päästä.

Tietenkin tätä voisi laajentaa yleisesti keskusteluksi asukkaiden nimittelystä.

Alustukseksi:
Aiempi keskustelu:
Olen yhtämieltä siitä, että ei pitäisi nimitellä mummoksi tai vastaavilla ilmaisulla. Tuula on saman ikäinen kuin itsekin ja en voi itsekään sietää ikäsyrjintää tai mitään muutakaan rasismiin tai syrjintään viittaavaa tai rasistisiin/syrjintään kiertoilmaisuihin (joita on muiden asukkien ketjuissa vilissyt) ja ilmeisesti jotkut uskovat, että tämä on ok tai ettei sitä huomattaisi. [smilie=a_doh.gif]
Tähän pitää varmasti moderoinnissa kiinnittää huomiota jatkossa. Edit: Vaihdoin sanan ikärasimi ikäsyrjinnäksi.

Avatar
rink
Ylläpitäjä
Viestit: 5728
Liittynyt: 28 Elo 2006 15:08

Re: Suuri Mummokeskustelu (Asukkaiden nimittely)

Viesti Kirjoittaja rink » 01 Loka 2022 11:10

Periaatteessa lähes tulkoon mitä tahansa sanaa voidaan käyttää halventavasti. Riippuu siis myös siitä, mitä miten asia ilmaistaan.

Eniten asukasketjuissa minua häiritsee seuraavat asiat:
- perustelemattomat kommentit esim. ilmaisut, joita voidaan pitää nimittelynä
- rasistinen tai piilorasistinen kommentointi (joka on ankarasti kielletty)
- muiden käyttäjien provosointi (joka sekin on kiellettyä)

Omasta mielestäni mummo -sanaa voi käyttää tai vaikkapa sen "hellittely muotoa": mummeli. Riippuu muusta sisällöstä. Vastasin siis "aivan sama" eli neutraalikanta. Ainakin toistaiseksi. ;)

Nyymi
Finalisti
Viestit: 682
Liittynyt: 04 Syys 2020 00:34
Viesti:

Re: Suuri Mummokeskustelu (Asukkaiden nimittely)

Viesti Kirjoittaja Nyymi » 01 Loka 2022 13:17

Tuosta vastausvaihtoehdosta puuttuu vaihtoehto " En osaa sanoa."

Vastahan oli muotia se grannycore jossa asunto sisustetaan mummotyyliin ja tehdään mummomaisia asioita, mitä ne nyt sitten itselle onkaan. Se oli käsittääkseni positiivinen juttu.

Sanon itseäni aina mummoksi kun mummoilen, vaikka olen vuosikymmenien päässä mummoiästä.

Olen aina ihan mummo kun päivittelen mitä meteliä kuuluu, mitä meidän pihalla tapahtuu, kun jäseniä kolottaa, kun päivän paras hetki on iltapäiväkahvit, kun vietän viikonloppua neuloen tai muuten kesysti.

Nautin päiväristeilyistä viikolla, varsinkin ma-ti kun laivoilla on silloin lähinnä eläkeikäisiä. On rauhallista, ei oo liikaa jonoja eikä bilekansaa. Se on mummomaista.

Mietin tossa just, että Tampereelle avataan uusi karaokepaikka josta innostuin, mutta totesin että en mä kumminkaan ikinä sinne tuu lähteneeksi kun oon niin mummo enkä jaksa valvoa.

Mulle kyseinen sana on enimmäkseen neutraali ja kuvaa raihnaisuutta ja iän tuomia mukavuudenhaluja ja sitä, että huomaa nauttivansa keski-ikäisistä tai mummomaisista asioista. Käytän sitä sanaa usein empaattisesti. Ihanaa mummoilua.

Sanon välillä puolisolleni että: " Paappa siellä paheksuu." jos hän kommentoi jotain nuorempien juttuja sillee tai ilmaisee jotain jaksamattomuutta tms. Sanon sen hellästi.

Toisten nimittely mummoksi on kuitenkin eri asia.

Negatiiviseen sävyyn se tulee sanottua, jos joku kiukuttelee mummomaisesti, valittaa ärsyttävästi. paheksuu muita ihan sillee oikeesti negatiivisesti, varsinkin jos vanhempi mummoikäinen tai lähes mummoikäinen paheksuu itseään huomattavasti nuorempia naisia, jopa kiusaa heitä. Varsinkin, jos siihen liittyy kaksinaismoralismia eli että nuorta miestä ei paheksuta jostain samasta asiasta mutta nuorta naista kyllä.

Silloin saatan puuskahtaa, että: " Kunnon mummo! " Ehkä mulle se sana on vähän silloin kuin " Karen " jota käytetään nykyään 40+ naisista jotka huutavat ja ovat töykeitä asiakaspalvelutyöntekijöille.

Jos joku narisee mummomaisella äänellä esimerkiksi tullessaan nimetyksi ja kiertää vaatimassa selityksiä siihen, niin hän käyttäytyy kuin mummokuningatar silloin.

Eli sana kuvaa toisinaan herttaista mummoa, toisinaan veemäistä mummoa. Voi sanoa, että älä nyt viitsi mummoilla tai awww, söpöä mummoilua. 🤔

Ja siis pappa on tämän vastine tai paappa oman puolison kohdalla jonka sukua tulee paappojen murrealueelta.

Joistain entisistä työkavereista jotka olivat lähellä eläkeikää ja jotka joskus valittivat, kyttäsivät ja tiuskivat nuoremmille, tuli selän takana sanottua että en jaksa sitä kiukkuista mummoa. Silti olin heille kiltti koska ymmärsin että ei ole helppoa ja kun yksi heistä pääsi eläkkeelle näin vaivaa ilahduttaakseni häntä että saa jäädä hyvillä mielin eläkkeelle no hard feelings.

Oma äiti jos mielestäni ennenaikaisesti jotain lakkaa tekemästä vedoten ikäänsä, saatan hänelle sanoa päin naamaa että ei kai nyt vielä tarvitse mummoutua. Hän on mun lapselleni mummi, mutta mummo toimii enemmän yleissanana isoäiti-ikäisestä naisesta ihan riippumatta siitä onko lapsenlapsia vai ei.

59-vuotias kuten Tuula on, alkaa olla mummoiässä ja se on vain fakta.

Onko se sitten ikäsyrjintää, jos 20+ nainen on nuori, 30-50 vee mamma/mutsi/äiti ja 60+ nainen mummo? Tuula on 59v ja lähinnä mummoikää talon asukkaista.

Onhan se varmaan, ja ehkä jopa jonkinlaista naisvihaa. Ainakin jossain määrin riippuen asiayhteydestä.

Tällaisessa ohjelmassa kuin Big Brother jossa pyritään asukasvalinnoilla luomaan ikään kuin pieni yhteiskunta, sinne otetaan vanhempia ihmisiä edustamaan ikäluokkaansa, eli joku on voitu ihan ottaa tähän ikään kuin talon mutsiksi tai mummoksi. Sen takia ehkä tässä yhteydessä asian toteaminen ääneen ei mielestäni välttämättä ole loukkaus. Riippuu mitä sanoja tarkoittaa.

Talossa tänä vuonna joku maahanmuuttaja taisi sanoa, että tää on mamukausi. Jos aiemmin oli vaikka yksi kiintiömamu, hän oli se talon mamu. Jos taloon otetaan vain yksi selvästi vanhempi nainen niin hän on sitten se mummo. Jos talossa olisi useampi noin 60-vuotias nainen, ehkä heistä tulisi " ne mummot " tai " mummo-osasto " tai sitten ketään ei olisi enää tarvetta kuvata sinä mummoasukkaana.

Mielestäni on hyvin harvoja sanoja olemassa, jotka mustavalkoisesti ovat vain negatiivisia tai positiivisia.
Analyysinyymi :eye: Motto: Voin olla väärässäkin.
Lemppariasukkaita: Krisu19, Kevin19, Tupu19, Andte14, Nimo14, Jonathan14, Niko Saarinen, Sauli Koskinen, Kristiina20, Joel20, Nina Mikkonen VIP21,
Jassu, Aki ja Melody 2021. Mathias 2022.

Avatar
rink
Ylläpitäjä
Viestit: 5728
Liittynyt: 28 Elo 2006 15:08

Re: Suuri Mummokeskustelu (Asukkaiden nimittely)

Viesti Kirjoittaja rink » 01 Loka 2022 13:33

^ "Aivan sama" ei välttämättä ole kovin hyvin valittu keskimmäisen äänestysvaihtoehdon nimeksi. (ei voi enää muuttaa) Mutta sen voi mieltää myös neutraaliksi kannaksi. Muut vaihtoehdothan ovat selvästi puolesta tai vastaan.

Ja tosiaan yksittäisen sanojen ja ilmaisujen käyttäminen liittyy siihen muuhun sisältöön tai sävyyn missä kommentoidaan. Ja mitä en tuossa aiemmin kertonut, niin kyllähän minunkin tekee mieleni ja monesti olenkin meinanut tytötellä (varsinkin Heidiä) tai pojitella myös miespuolisia (ja tätähän ei yleisesti pidetä minään loukkauksena). Ja em. ilmaisuthan on liitettävissä henkilöiden ikään, kuten mummot.

Avatar
Skygge
Big Brother
Viestit: 5783
Liittynyt: 05 Loka 2010 14:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Suuri Mummokeskustelu (Asukkaiden nimittely)

Viesti Kirjoittaja Skygge » 01 Loka 2022 14:09

Mun mielestä toi, että onko mummottelu ok, riippuu todella paljon tilanteesta. Monia sanoja ja termejä voi käyttää niin monella eri tavalla. Jos nyt mietitään tätä Tuulan mummottelua, niin en pidä sitä hyväksyttävänä, jos sitä tehdään muualla kuin talossa. Ihan vaan siitä syystä, että me emme tiedä onko asia ok Tuulalle itselleen. Lisäksi juurikin se asiayhteys, että käytetäänkö sitä ivaamiseen vai kieli poskessa heitettynä vitsailuna. Talossa, jos Tuulaa sanotaan mummoksi, niin hän pystyy suoraan sanomaan, että onko se hänelle okei.

Voisin jopa ottaa itseni tässä esimerkiksi. Mulla on ollut syntymästä asti vasemmanpuoleinen hemiplegia. Elämän aikana oon saanut kuulla sen takia vaikka mitä vammaiseksi yms. haukkumisia. Etenkin lapsena ja teini-iässä se otti todella koville. Aikuisiällä, kun viimeistään on ollut sinut sen kanssa, ettei vasen käsi ja jalka toimi kunnolla, niin en juurikaan itseeni ota, mutta kyllä se silti korvaan särähtää, jos sellaista kuulee. En pidä sitä hyvänä käyttäytymisenä, kun ei minua tunne.

Mutta sitten taas, jos joku kaverini sanoo leikillään jotain esim. "voi **tun vammainen" niin se on mulle ihan ok, jos asiayhteys ei ole sellainen että sillä on tarkoitus saada mut huonolle tuulelle tai aukoa päätään. Kavereille olen sanonut, että se on ihan ok joskus käyttää vitsailumielessä, kunhan sitä ei kuule 24/7. Mutta hekin tietävät sen, että "invaliditeetti" ja "invalidi" ovat parempia sanoja käyttää, jos haluaa puhua hemiplegiastani.

Summa summaarum. Kaikki liittyy niin paljon termin kohteesta ja mitä mieltä hän itse on asiasta. Ja kun me emme tiedä, miten hän suhtautuu asiaan, niin en koe sitä hyväksyttävänä terminä tässä yhteydessä.
:trollface:

Avatar
Zygerö
Tohtori
Viestit: 8329
Liittynyt: 15 Syys 2009 15:22

Re: Suuri Mummokeskustelu (Asukkaiden nimittely)

Viesti Kirjoittaja Zygerö » 01 Loka 2022 18:21

rink kirjoitti:
01 Loka 2022 13:33
^ "Aivan sama" ei välttämättä ole kovin hyvin valittu keskimmäisen äänestysvaihtoehdon nimeksi. (ei voi enää muuttaa) Mutta sen voi mieltää myös neutraaliksi kannaksi. Muut vaihtoehdothan ovat selvästi puolesta tai vastaan.
Kyllä sitä voi muuttaa. Äänestysvaihtoehtojen tekstiä voi muokata jälkeenpäin ilman että äänestystulos nollaantuu. Nollaantuminen tapahtuu vain, jos lisää tai poistaa vaihtoehtoja.

Vastasin ton keskimmäisen, vaikka itse en pahana asiana pidäkään.
"You mustn't fight the elephant. You mustn't fight anybody. War is a very silly way to behave you know." -Dr. Snuggles

Avatar
ramasee
Jumalan ruoska
Viestit: 8322
Liittynyt: 21 Marras 2010 21:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Suuri Mummokeskustelu (Asukkaiden nimittely)

Viesti Kirjoittaja ramasee » 09 Loka 2022 10:59

Unohtui osallistua suureen mummokeskusteluun, niin teen sen nyt. Vastasin ihan sama. Minusta jokaisen aikuisen ihmisen pitäisi itse tietää onko asia asianyhteydessä ok vai ei ja käyttäytyä sen mukaan. Itse en kuitenkaan jaksa loukkaantua kenenkään puolesta.
Laura vie, muut vikisee!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tiedotteet, kysymykset ja palaute”